Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Vorige week erg weinig gedaan.... veel dingetjes tussendoor gekomen en niet veel zin gehad om te bouwen. Wat verder gegaan met bespannen van de andere vleugelhelft.
Bij de vleugelhelft die klaar is de rudderhorns en scharnieren ingelijmd.
full

Ook de servo (met titanium gear) bevestigd:thumbsup::
full

Mooi pakketje is binnengekomen met de motor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet onder de indruk ben van 3W. De afwerking vind ik voor een "A" motor schandalig, veel scherpe randen, en delen die slecht uit de mold zijn gekomen.
full

Hier bijvoorbeeld een stukje aluminium wat niet goed uit de matrijs is gekomen:
full

Is dat "normaal" ? of heb ik een maandagmorgen motor?

Vandaag eindelijk de moed verzameld om de motorkap te maken van glasmat en epoxy. Ik moet eerlijk zeggen dat het meeviel , ik vind het ongeloofijk dat je dat glasmat zo kan vervormen zonder rimpels erin te krijgen....
full

Ben benieuwd wat het morgen gaat zijn als de epoxy is uitgehard.

Een paar vraagjes:

-De 3W motor, is dat "normale gang van zaken" , of terugsturen?
-De motor; kan ik deze bevestigen met draadstangen (8mm is denk ik het gat in de carter van de motor). Dus draadstangen van laten we zeggen 10 cm aan et motorschot bevestigen, en de motor aan de andere kant van de 4 draadstangen. Van gewicht gaat het denk ik niet veel uitmaken of ik draadstangen, aluminiumbussen draai van 2 cm dik en 10 cm lang , of zo'n motorbox maakt van hout. Gewicht zal vrijwel hetzelfde zijn denk ik .

Thanks,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Een paar vraagjes:

-De 3W motor, is dat "normale gang van zaken" , of terugsturen?
-De motor; kan ik deze bevestigen met draadstangen (8mm is denk ik het gat in de carter van de motor). Dus draadstangen van laten we zeggen 10 cm aan et motorschot bevestigen, en de motor aan de andere kant van de 4 draadstangen. Van gewicht gaat het denk ik niet veel uitmaken of ik draadstangen, aluminiumbussen draai van 2 cm dik en 10 cm lang , of zo'n motorbox maakt van hout. Gewicht zal vrijwel hetzelfde zijn denk ik .

Thanks,
Cor

De 3W is geen glanzende china motor .
Dat is een motor gemaakt om betrouwbaar te lopen . ;)
En dat is het wat ze doen , en dat jaren lang .

Je hebt 2 jaar garantie op fabrieks fouten , dus gewoon er op en vliegen.

Alleen draadstangen is niet genoeg , die moeten zeker in alubussen of in houten afstandhouders .

Het stilst word de motor op een houten motordom . ;)
In de dom kan je dan ook de carb in verwerken zodat het aanzuig lawaai minder word .

Mvg Johan

@ Johan;

Dank voor de antwoorden..... glanzend hoeft hij niet te zijn ..... maar een beetje "both worlds" zou wel wat beter zijn geweest. Ik ga me er dan niet verder druk om maken.

Motordome zorgt voor minder geluid.....eenvoudige keuze dan, ik dus zo'n motordome maken. Ik heb al wat voorbeelden gezien bij verschillende bouwdraadjes dus de vorm en het "in elkaar" steken zal geen probleem zijn , maar welk dikte hout (triplex) is "aanvaardbaar/goed" voor een motordome?

Thanks,
Cor

beste Cor ,

leuk dat je weer een upodate plaatst .:D

wat betreft de motor , ik heb een 3W75i op mijn yak en deze heeft eerst op mijn extra gezeten .
deze motor is al een paar jaar oud en draaid echt als een zonnetje .
hij start werkelijk werelds en hij laat me nooit in de steek .
ook de motorloop is gewoonweg zalig , als ik een week of 3 niet gevlogen heb en ik zet hem op het veld , 3 x slaan met choke en hij prutteld , daarna 3 x slaan zonder choke en hij loopt meteen laag stationair zonder problemen .
ik ben echt verliefd op de motor en deze gaat nooit meer weg als het aan mij ligt .
ik heb met die motor nu zo`n 120 vluchten van 10-12 minuten gemaakt en hij is nog nooit afgeslagen tijdens de vlucht , ook niet tijdens de vele stall turns waarbij ik het gas volledig dicht druk en bij de flatspins ook niet .

ik heb inmiddels een pilot rc yak erbij gekocht en hiervoor heb ik een splinternieuwe 3W50i motor liggen die erop moet .
als deze motor net zo zal lopen als mijn 75i dan ben ik heeeeeel erg blij .

de motor box op mijn yak heb ik van 2 x 3 mm vliegtuigtriplex gemaakt en het motorschot is bij mij 3 x 3mm = 9 mm dik vliegtuigtriplex .
het voordeel is inderdaad dat de motor rechtstreeks op het motorschot kan ( wel met afstandsbusjes van 2 cm alu ertussen zodat de motor mooi vrij hangt , hierdoor circuleerd de lucht er nog tussendoor voor goede koeling en verse lucht aanvoer naar je carb ) en dat de carb waar veel geluid uit komt ( zoals johan zei ) in de romp uitkomt .
als je hem echt nog stiller wil hebben moet je aan de binnenkant van de motorkap van dat schuimrubber " eierdoos " achtige spul plakken zoals ze in de bouwmarkt verkopen als geluidsisolatie .
hierdoor krijg je een mooi donker bruin geluid ( term slaat nergens op maar je weet wat ik bedoel )

wat betreft de motor je kunt beter de 3W hebben in de staat zoals hij is , dan zo`n china motor die helemaal gepolijst is om maar zoveel mogelijk " leken "over te halen om die motoren aan te schaffen .
geloof me , je zal erg tevreden zijn straks over de motor als hij is ingelopen en juist is afgesteld ( wat overigens bij de 3W`s ook echt makkelijk is ).

succes ermee ik volg weer vanaf mijn luie stoel ;)

mvg eric

@ Ultimate: Toch vind ik het jammer dat ze bij 3W niet een chineesje aannemen met een poetsdoekje .... zou toch een heel stuk beter overkomen ... De OSmax motoren die ik tot nu toe kocht waren ook allemaal tot op de puntjes afgewerkt (of worden die ook in china geproduceerd :-) )

??Donkerbruin geluid?? ... hmmm.... bij mij klinkt dat toch minder prettig hoor :rolleyes:

Goede tip van dat geluids-isolatie spul.... wellicht een nog donkerbruiner geluid... :-)

Vanavond eens een motordome tekenen en morgen de CNC-frees weer aan het werk zetten.

Cor

Laatst bewerkt:
Hallo Cor,

Met veel plezier heb ik dit draadje gelezen! Nu overweeg ik zelf een extra te bouwen met een span van 2 meter, ik loop al enige tijd met deze plannen rond.

Ik heb wel wat ervaring met bouwen, maar zie wel op tegen een aantal dingen zoals het zoeken van een cockpit en cowl. Ik zie dat jij dit zelf hebt gemaakt, knap werk! Is het meegevallen?

Groeten Rogier

@ Rogier ; Dat zijn ook de 2 dingen waar ik het meest tegenop zie.

Voor de motorkap zit er maar 1 ding op , zelf maken , of je moet toevallig een motorkap op de kop tikken van een gelijkaardig toestel en dan de voorkant erop aanpassen. Ik heb hem in 3D getekend en dan uitgefreesd. Gisteren geprobeerd om er een glasmat kap van te maken .. of het gelukt is.... dat weet ik over een paar uur.
Hier het draadje van de motorkap:
het-maken-van-een-motorkap-met-glasmat-en-epoxy

De cockpit kap is geen enkel probleem , van een gelijkaardig toestel gaat dat zeker passen, de cockpitkap kan je altijd aan de randen een beetje wijder of minder wijd maken... dus dat is geen enkel probleem. Zelf ga ik binnenkort een cockpitkap bestellen bij KHK modelbau... die zal hoogst waarschijnlijk wel passen.
Andere optie is om er aan mal van te maken en dan bij bijvoorbeeld hobby-in er een cockpit van te laten maken.

Succes met de bouw,
Cor

hoi cor , je kan simpelweg een motorkap opzoeken van een 2,60 extra ( die zijn er zat ) en dan aan de boven en onderkant een reepje er tussenuit slijpen en de twee delen weer samenvoegen met matjes en epoxi .
de mal voor de cockpitruit bij hobbyin aanleveren is denk ik niet mogelijk , de vacuum machine van dennis is niet zo groot en zal een dergelijke maat niet kunnen maken denk ik .

suc6

@ Ultimate: en dan dit prachtexemplaar zeker de kliko in ??!??:evil:

full

hoi cor , je kan simpelweg een motorkap opzoeken van een 2,60 extra ( die zijn er zat ) en dan aan de boven en onderkant een reepje er tussenuit slijpen en de twee delen weer samenvoegen met matjes en epoxi .
de mal voor de cockpitruit bij hobbyin aanleveren is denk ik niet mogelijk , de vacuum machine van dennis is niet zo groot en zal een dergelijke maat niet kunnen maken denk ik .

suc6

voor een toestel van 2.4 meter zal het apparaat te klein zijn, maar het gaat hier om een kap voor een 2 meter versie.

Voor een cockpit kap en motorkap kan je ook eens kijken bij EMHW.

ik geloof dat er iemand niet goed meegelezen heeft ?

hey cor , de kap ziet er goed uit tot dusver , maar zoals johan zegt , je bent er nog niet .
het voorbeeld wat ik stelde was op de vraag van de ander bedoeld, ik had hem alleen aan jou gericht .
bier drinken en computeren gaat niet helemaal goed samen soms .
ga zo door en ik kijk uit naar het resultaat .;)

Heb je de mal nog Cor? Dat werkt namelijk makkelijker af tijden het schuren en afwerken, je drukt de kap nu makkelijk in of valt dat mee.

@ Wiert, helaas , ik ben meer als 2 uur bezig geweest om de mal eruit te breken.... was een k#t klus. De mal bestaat nu uit zeker 1000 kleine stukjes van 1*1 cm :-) Maar dat is een goede leer voor de volgende keer. (Mal is trouwens erg stevig , het indrukken tijdens het schuurwerk zal meevallen) De volgende wordt trouwens een negatieve mal ... dat gaat toch wel iets gemakkelijker zijn denk ik. Hier trouwens wat meer info over de kap:
het-maken-van-een-motorkap-met-glasmat-en-epoxy

@ ultimate: morgen de grote schuurklus... misschien moet ik er ook maar een biertje bijnemen..... gaat nogal een werk worden.

@ plotterwelt: nog niet klaar! ... ik weet het ... er gaat nog een hoop werk in zitten ... maar morgen ga ik de hele dag aan m'n vliegtuigjes werken ... niets zal er tussen komen (denk ik).

weltrusten,
Cor

Hallo Cor,

Met veel plezier heb ik dit draadje gelezen! Nu overweeg ik zelf een extra te bouwen met een span van 2 meter, ik loop al enige tijd met deze plannen rond.

Ik heb wel wat ervaring met bouwen, maar zie wel op tegen een aantal dingen zoals het zoeken van een cockpit en cowl. Ik zie dat jij dit zelf hebt gemaakt, knap werk! Is het meegevallen?

Groeten Rogier

Hier!

dj het klopt dat het genoemd is maar het ging hier niet over in dit draadje zoals je zei .;)

ps het bier smaakt ook nu weer prima hoor Cor .

is die kist nou nog niet af :D

Het bier smaakt hier ook prima. Het was inderdaad niet voor het toestel van cor bedoeld. Rogier wilde weten of hij een pasklare cockpit en motorkap kon bestellen.

Maar laten we maar weer stoppen met het vervuilen van dit mooie bouwverslag.

Back