Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

@Peter
>> Klopt.. we hebben ook een P51 :)

@Maarten
Ik koop de DS8611 bij www.donalds-hobby.com
Bij grotere aantallen kun je korting krijgen.. laagste prijs tot dusver 98$ p/s voor bestelling van 6. Momenteel gebruik ik de DS8511.. super servo's!

@Mark
Volgende maand folie klaar? :D

Groeten,
Michel Knol

Ik ben momenteel bezig met een p51 240cm, en zou wel eens een praatje met jullie willen maken.
Ik vlieg bij avio eelde, dus veendam is niet zo ver voor me..

Mark.. ik zal je draadje niet meer storen met ot..

Peter

Hoi Maarten.
Ik heb al mijn hardware, inc motor, besteld bij http://www.troybuiltmodels.com/
Hele fijne zaak om zaken mee te doen.
Ook ik heb 98 dollar voor de 8611 betaald maar aangezien ik alles bij hem besteld had, kreeg ik 100 dollar korting op de DA100 waardoor die "dure twin" ook nog eens met die extreem lage dollarkoers net zo duur werd als bijvoorbeeld een 1 cylinder 3W75.
M.A.W. ik heb gewoon eventjes rond de 1000 euro bespaard door in Amerika mijn boodschapjes te doen. :D

Nu ik weer,

Als eerste welkom Michel.
@ alle lezers: Michel is de geestelijk vader van mijn toestel.

Ik ben verder gegaan met de vleugel. Na de mal is het tijd voor

De "visgraat"
:arrow: Als eerste worden de ribben bewerkt. Er moeten op 2 ribben verstevigingen gelijmt worden en de gaten voor de vleugelbevestiging moeten gesneden worden. Dit laatste kan eenvoudigweg met de buishouder zelf. Dit snijdt als een trein.

afb13188.jpg

1 versteviging op de wortelrib, en 1 versteviging op de laatste rib waar de buishouder in komt.

:arrow: Na de ribben is het de beurt aan de liggers. In totaal 4 stuks. 2 grenen en 2 balsa. De vleugels zijn ongeveer 1.15m lang en de balsa liggers 1m dus deze moeten verlengt. Het extra deel moet verlijmt worden. Dit heb ik netjes onder een schuine hoek gedaan.

afb13189.jpg

De verlenging zit aan de tipzijde van de vleugel.

:arrow: Nu kunnen de ribben geplaatst worden. Eerst droog en vervolgens verlijmen. Zie hier het lijkt al bijna op een vleugel.

afb13190.jpg

:!: Bij de andere vleugel heb ik op dit punt ook de balsa bovenligger geplaatst en ben gestopt vanwege droogtijd. Daarna de beplanking en toen de buis. Nu wilde ik door en heb daarom eerst de buis gedaan.

:arrow: Plaatsen van de buis. Tussen de ribben waar de buis in plaats neemt zal er tussen de buis en de liggers opgevult moeten worden. Deze vulstukken zijn van balsa. De onderste kunnen geheel pas gemaakt worden. De bovenste ligger is nog niet verlijmt (Dit doe ik pas als de buis zit) en daardoor kunnen de bovenste vulstukken alleen op lengte gemaakt worden.

afb13191.jpg

Hier zie je alle onderste vulstukken volledig pas. De bovenste alleen in de lengte pas.

afb13195.jpg

Nu is het tijd om de buis te plaatsen en te verlijmen in de ribben en tegen de onderste vulstukken. Voor dit verlijmen gebruik ik epoxie. Met behulp van een spuit word de verbinding nagelopen zodat overal voldoende epoxie zit. Dit is zeker in het schuim goed om te doen.

afb13197.jpg

Bij dit nalopen zijn er al microballoons met de epoxie vermengt

Vervolgens kunnen de bovenste vulstukken ook in de hoogte pasgemaakt worden

afb13198.jpg

Daarna kunnen deze vulstukken en de bovenste grenen ligger verlijmt worden. En dan.......... dat zit er keurig in 8)

afb13199.jpg

Even een overzicht van de gehele vleugel tot nu toe.
Alle ribben en liggers geplaats buis verlijmt tussen de vulstukken.

afb13200.jpg

En toen: Toen hoorde ik een vrouwenstem op een prettige manier vragen of ik er bij kwam liggen 8) en welke man heeft daar weerstand tegen.

Kortom droogtijd :D

afb13201.jpg

En daar zijn studieboeken nu handig voor.

Groetjes

en na het weekend meer

een tevreden en voldane Mark

Mark Oostveen zei:
En toen: Toen hoorde ik een vrouwenstem op een prettige manier vragen of ik er bij kwam liggen en welke man heeft daar weerstand tegen.

en na het weekend meer

jaja en dat het hele weekend lang....................... 8) 8) :lol: :lol:

Die Roofmate ribben zijn die nu lichter dan balsa ribben?

Didier en Michel, bedankt voor de adressen, Ik denk dat ik op mijn rudder een HS5955TG ga gebruiken en op de hoogteroeren elk een DS8611. :?

@Theo
De roufmate ribben zullen niet veel lichter zijn dan balsa maar je verkrijgt wel een veel breder lijmoppervlak. Verder is het, zoals je op de foto's ziet, erg eenvoudig om op deze manier een vleugel te bouwen. Je hebt geen ingewikkelde bouwmal nodig. De negatieve ribben worden op een vaste afstand gezet en je kunt beginnen met het lijmen van de liggers.

na het volgen van dit mooie draadje vraag ik mij af of er nog gebouwd word??
of ligt iedereen in de lappemand met buikgriep ??
gister nog even gepraat met michel ,die vond ook dat je er een goede gang in had zitten met bouwen.
we zijn dus benieuwd naar nieuwe foto,s mark

Mark Oostveen schreef:

En toen: Toen hoorde ik een vrouwenstem op een prettige manier vragen of ik er bij kwam liggen en welke man heeft daar weerstand tegen.

en na het weekend meer

duurt wel lang dat weekend

groeten wiebe

HAHAHAHA

Nee hoor het is even rustig aan het bouwfront al wilde ik dat het anders was. Misschien van de week nog een paar stappen maar aangezien we zeer binnenkort op reis gaan moest daarvoor een boel voorbereid worden.

Dus vanaf vrijdag tot de 12 februarie even geen reacties of bouwstappen van mijn kant. Daarna er weer vol tegenaan.

Grz

Mark

nou weer even aan het werk geweest. Niet heel uitgebreid gefotografeerd. Toch even een paar stappen.

:arrow: Eerst de beplanking in orde gemaakt. 2 platen van 1.20mx25cm balsa omgetoverd tot een passende plaat voor de vleugel. 1 plaat dus diagonaal doorgesneden en links en rechts van de tweede plaat geplakt opdat er een tapse vorm ontstaat. Deze is gelijmt met houtlijm.

:arrow: Plaat in de mal en de visgraat erop. Alles goed uitlijnen en passen alvorens de lijn aan te brengen. Na het aanbrengen van de lijm weer mijn studieboeken uit de kast gehaald. Na een avond drogen ziet het er dan zo uit.

afb13828.jpg

:!: Ik gebruik trouwens de PU houtlijm. Dit is wel even wennen met aanbrengen. Zeker in het begin is het lastig schatten hoeveel lijm er nodig is. Ondertussen lukt het aardig.

:arrow: Na de bovenbeplanking kan de eerste neuslijst geplaatst worden. De neuslijst bestaat uit 2 delen. 1 deel tussen de beplanking en tegen de ribben. De tweede tegen de beplangking en tegen de eerste neuslijst. Nu dus alleen het eerste deel.

afb13829.jpg

Enig probleem hier is dat ik de neuslijst te klein afgesneden heb... Tja even opvullen met wat balsa dus.

Dat was hem weer. Ik denk nu dat het pas weer half februarie wordt. Eerst een reisje naar Kenia en Tanzenia, lekker genieten van het WildLife :D

Groetjes

Mark

Ziet er netjes uit mark.
Werkt wel fijn zo met die roofmate ribben.. toen ik het eerst hoorde dacht ik.. huh.. maar ik zie wel ontzettend veel voordelen. Als mijn cnc foamcutter klaar is moet ik ook maar eens zo een vleugel gaan proberen.

Veel plezier in Tanzania en Kenia.. ik ben er afgelopen november geweest.. was te gek..
pas je op voor de leeuwen.. die extra moet wel af..

Cheers

Peter

Dat is volgens mij best lekker bouwen zo met die mallen. Tot na je vakantie maar weer!

Het bouwen van vleugels met roufmate ribben is inderdaad heel eenvoudig. Je creeerd namelijk ook direct je 'bouwmal' en de vleugel wordt altijd recht (mits je natuurlijk een rechte tafel hebt :) ).
Voor de stichting Phantasy in Blue hebben we een DC-8 gebouwd met een spanwijdte van 4.6 meter. Ook deze vleugel is uit roufmate ribben gebouwd, puur voor gewichts besparing.
Mocht iemand meer informatie willen dan kan je me altijd mailen en/of bellen.

@Michel,

Zoals ik eerder ook al een keer zei.. wil ik inderdaad best een keer meer informatie.
Ik vlieg bij avio eelde, en wil wel een keer naar veendam komen.
Maar ik weet niet hoe ik je kan mailen of iets dergelijks.. ik heb geen internetsite en/of e-mail adres van je.
Het gaat voornamelijk over de P51. Ik ben zelf bezig met een ontwerp (span 250cm) heb er ook al een motor voor (zg62 met reductie eenheid) maar heb nog geen ervaring met zo'n reductie eenheid ed.. dus wil graag een keer met je babbelen..

sorry voor de ot jongens..

Peter

Ik is terug en het was super. Niet opgevreten door leeuwen. Trouwens het nijlpaard en de buffel staan op 1 en 2 als tourist killers en niet de leeuwen. 8)

Tja ik kan dus weer aan het bouwen en dat is dan ook precies wat ik heb gedaan nadat ik thuis aangekomen was. Prettig gestoord zullen we dan maar zeggen. De foto's kan ik even niet uploaden maar die komen eraan samen met de beschrijving. Werkzaamheden van de afgelopen dagen:

:arrow: Aanbrengen van de scharnierlijsten voor het roer
:arrow: Aanbrengen van de shearwebs (zo heten die verbindingen tussen de twee liggers toch :?: )
:arrow: Begin gemaakt met de 2 servo ramen

morgen de foto's

Groetjes

Mark

:arrow: Scharnierlijsten
Om de scharnierlijsten te plaatsen dienen de ribben weggesneden te worden. Vanaf de achterste liggers tot 21mm daarna (2x een lijst van 10mm + scharnierruimte). Vervolgens kunnen de lijsten geplaatst worden. Voor het plaatsen dienen de lijsten licht afgeschuind te worden om de bolling van de vleugel te kunnen volgen.

Na het plaatsen kunnen de bovenkanten van de lijsten afgeschaafd en geschuurd zodat alles weer in lijn met de bolling loopt.

afb15628.jpg

Ook te zien dat ik af en toe nog moeite heb met het schatten van de hoeveelheid lijm :cry:

:arrow: Shearwebs
De shearwebs kunnen vervolgens geplaatst worden. Ook tussen de wortelrib en de tweede rib van de vleugel bij de achterste liggers wordt ook een shearweb geplaatst (niet op de foto te zien)

afb15629.jpg

:arrow: Servoplaat
Als laatste een begin gemaakt met de servoplaat. Deze plaat komt 20mm onder de beplanking tussen twee ribben. De servo wordt er liggend op geplaatst m.b.v. alu hoekjes. Op de plaat komt een balsa raam. Op de plaat is aangegeven hoe de servo en hoe het raam komt te zitten.

afb15630.jpg

Zo morgen misschien weer meer.

Mark

Hee Mark,

Heelhuis terug gelukkig :)

Ziet er goed uit :) . En met de lijm valt het wel mee, t'is tenslotte konstruktie lijm, die schuimt lekker, okee moet ook niet te veel zijn ;-)
Dus vanavond de vleugel indekken...?

Grtz

Michel Knol zei:
Heelhuis terug gelukkig :)

Ja

Michel Knol zei:
Ziet er goed uit :) . En met de lijm valt het wel mee, t'is tenslotte konstruktie lijm, die schuimt lekker, okee moet ook niet te veel zijn ;-)

Gaat al steeds beter 8)

Michel Knol zei:
Dus vanavond de vleugel indekken...?

Nou ehhhhhh, eerst de servoramen afmaken

Eerst lijm ik de servoplaat tussen de ribben. Zoals gezegt 20mm (breedte van het gros van de servo's) onder de beplanking. De plaat heeft 2 inslagmoeren gekregen voor de montage van de servo's.

afb15989.jpg

Vervolgens kan het raam op de servoplaat gelijmt worden. Dit zijn gewoon 4 balsa strips.

afb15990.jpg

Nu moeten in het roer nog de verstevigingen voor de hevels aangebracht worden. Ook dit zijn balsa strips die links en rechts van de hevels komen. Even netjes uitlijnen en lijmen maar.

afb15991.jpg

En dan voor de tweede servo en tadaaaaa klaar zijn de servo bevestigingen.

afb15992.jpg

Nu nog een paar kleine dingen en dan kunnen we indekken.

:arrow: De slotpen tegen het verdraaien van de vleugel.
:arrow: Gaten voor de servobekabeling. Misschien met buisjes o.i.d.

En dan jawel indekken 8)

Back