Nu ik weer,
Als eerste welkom Michel.
@ alle lezers: Michel is de geestelijk vader van mijn toestel.
Ik ben verder gegaan met de vleugel. Na de mal is het tijd voor
De "visgraat"
:arrow: Als eerste worden de ribben bewerkt. Er moeten op 2 ribben verstevigingen gelijmt worden en de gaten voor de vleugelbevestiging moeten gesneden worden. Dit laatste kan eenvoudigweg met de buishouder zelf. Dit snijdt als een trein.
1 versteviging op de wortelrib, en 1 versteviging op de laatste rib waar de buishouder in komt.
:arrow: Na de ribben is het de beurt aan de liggers. In totaal 4 stuks. 2 grenen en 2 balsa. De vleugels zijn ongeveer 1.15m lang en de balsa liggers 1m dus deze moeten verlengt. Het extra deel moet verlijmt worden. Dit heb ik netjes onder een schuine hoek gedaan.
De verlenging zit aan de tipzijde van de vleugel.
:arrow: Nu kunnen de ribben geplaatst worden. Eerst droog en vervolgens verlijmen. Zie hier het lijkt al bijna op een vleugel.
:!: Bij de andere vleugel heb ik op dit punt ook de balsa bovenligger geplaatst en ben gestopt vanwege droogtijd. Daarna de beplanking en toen de buis. Nu wilde ik door en heb daarom eerst de buis gedaan.
:arrow: Plaatsen van de buis. Tussen de ribben waar de buis in plaats neemt zal er tussen de buis en de liggers opgevult moeten worden. Deze vulstukken zijn van balsa. De onderste kunnen geheel pas gemaakt worden. De bovenste ligger is nog niet verlijmt (Dit doe ik pas als de buis zit) en daardoor kunnen de bovenste vulstukken alleen op lengte gemaakt worden.
Hier zie je alle onderste vulstukken volledig pas. De bovenste alleen in de lengte pas.
Nu is het tijd om de buis te plaatsen en te verlijmen in de ribben en tegen de onderste vulstukken. Voor dit verlijmen gebruik ik epoxie. Met behulp van een spuit word de verbinding nagelopen zodat overal voldoende epoxie zit. Dit is zeker in het schuim goed om te doen.
Bij dit nalopen zijn er al microballoons met de epoxie vermengt
Vervolgens kunnen de bovenste vulstukken ook in de hoogte pasgemaakt worden
Daarna kunnen deze vulstukken en de bovenste grenen ligger verlijmt worden. En dan.......... dat zit er keurig in 8)
Even een overzicht van de gehele vleugel tot nu toe.
Alle ribben en liggers geplaats buis verlijmt tussen de vulstukken.
En toen: Toen hoorde ik een vrouwenstem op een prettige manier vragen of ik er bij kwam liggen 8) en welke man heeft daar weerstand tegen.
Kortom droogtijd
En daar zijn studieboeken nu handig voor.
Groetjes
en na het weekend meer
een tevreden en voldane Mark