Daniël zei:NOU NOU, niet zo negatief over depron vliegtuigen!!!
Op je teentjes getrapt :?: :lol:
Ik heb niet stil gezeten. Ik ben driftig begonnen met de staartsectie van de romp. Hier moesten een aantal zaken gebeuren.
:arrow: Inlijmen van de versterkingen voor de stabilobevestiging
:arrow: Beplanken van de zijwanden ter hoogte van het stabilo
:arrow: Belanken van de bodem (gehele staart)
Ik heb helaas geen foto's van alle deelstappen maar de foto's laten denk ik wel zien hoe het zit.
:arrow: Versterkingen stabilo.
Er zijn aan iedere zijde 2 triplex stukken ingelijmt. De achterste is voor de stabilobuis. De voorste voor de "slotpen". De stabilobuis is en aluminium buis die in een, in de romp gelijmde GFK buis komt. De GFK buis wordt tevens opgesloten tussen 2 dwars geplaatste balsa stukken.

Op de bovenstaande foto zie je de bovenste balsa versterking al zitten. De onderste plaats ik als de romp van de mal is.
:arrow: Zijwanden beplanken
Voordat de GFK buis er definitief ingelijmt word wordt de beplanking geplaatst. Dit is een eenvoudig werkje. Al word je romp even een speldenkussen

Nadat de zijbeplanking geplaatst is kan de GFK buis definitief uitgelijnd worden. Daarna verlijmen.
:arrow: Bodem beplanking
Het is nu tijd voor de dwars geplaatste bedembeplanking. Deze is slechts 1.5mm maar geeft een enorme hoeveelheid stijfheid in de romp.

Na de staartsectie is de neus sectie weer aan de beurt. Ook hier moet beplankt worden.
:arrow: Liggers opvullen
Voordat er beplankt kan worden moeten er enkele liggers "opgevuld" worden. Het gaat hierbij om de twee grene liggers aan de bodemzijde van de romp. De opvulling wordt met balsa gedaan.

Na het opvullen moet er geschaafd en geschuurd worden. Hieronder het resultaat na het schaven. Schuren moet dan nog.

:arrow: Zijbeplanking
Na het schuren kan de beplanking geplaatst worden. De romp is dubbelgekromt. Dit betekend dat de beplanking licht bol geschuurd moet worden oom een goede aansluiting met de bouwplank te verkrijgen. Om de juiste bolling te achterhalen heb ik de romp van de mal gehaald en de beplanking er tegen geklemd. Toen afgetekend en gesneden. Romp weer terug op de mal en palkken maar. Opnieuw een stekelvarken :!:

De andere zijde had ik reeds gedaan. Hier heb ik de naalden alweer verwijderd. Je kunt hier goed zien hoe de romp eruit komt te zien.

Nou ik ben weer tevreden, al was het een hele klus. Vooral het uitlijnen van de stabilo en het plaatsen van de voorste beplanking tegen de romp zijn even lastige en secure werkjes. Maar het begint erop te lijken 8)

en tot een volgende stap
Mark