Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Daniël zei:
NOU NOU, niet zo negatief over depron vliegtuigen!!!

Op je teentjes getrapt :?: :lol:

Ik heb niet stil gezeten. Ik ben driftig begonnen met de staartsectie van de romp. Hier moesten een aantal zaken gebeuren.

:arrow: Inlijmen van de versterkingen voor de stabilobevestiging
:arrow: Beplanken van de zijwanden ter hoogte van het stabilo
:arrow: Belanken van de bodem (gehele staart)

Ik heb helaas geen foto's van alle deelstappen maar de foto's laten denk ik wel zien hoe het zit.

:arrow: Versterkingen stabilo.
Er zijn aan iedere zijde 2 triplex stukken ingelijmt. De achterste is voor de stabilobuis. De voorste voor de "slotpen". De stabilobuis is en aluminium buis die in een, in de romp gelijmde GFK buis komt. De GFK buis wordt tevens opgesloten tussen 2 dwars geplaatste balsa stukken.

afb17466.jpg


Op de bovenstaande foto zie je de bovenste balsa versterking al zitten. De onderste plaats ik als de romp van de mal is.

:arrow: Zijwanden beplanken
Voordat de GFK buis er definitief ingelijmt word wordt de beplanking geplaatst. Dit is een eenvoudig werkje. Al word je romp even een speldenkussen :)

afb17467.jpg


Nadat de zijbeplanking geplaatst is kan de GFK buis definitief uitgelijnd worden. Daarna verlijmen.

:arrow: Bodem beplanking
Het is nu tijd voor de dwars geplaatste bedembeplanking. Deze is slechts 1.5mm maar geeft een enorme hoeveelheid stijfheid in de romp.

afb17468.jpg


Na de staartsectie is de neus sectie weer aan de beurt. Ook hier moet beplankt worden.

:arrow: Liggers opvullen
Voordat er beplankt kan worden moeten er enkele liggers "opgevuld" worden. Het gaat hierbij om de twee grene liggers aan de bodemzijde van de romp. De opvulling wordt met balsa gedaan.

afb17469.jpg


Na het opvullen moet er geschaafd en geschuurd worden. Hieronder het resultaat na het schaven. Schuren moet dan nog.

afb17470.jpg


:arrow: Zijbeplanking
Na het schuren kan de beplanking geplaatst worden. De romp is dubbelgekromt. Dit betekend dat de beplanking licht bol geschuurd moet worden oom een goede aansluiting met de bouwplank te verkrijgen. Om de juiste bolling te achterhalen heb ik de romp van de mal gehaald en de beplanking er tegen geklemd. Toen afgetekend en gesneden. Romp weer terug op de mal en palkken maar. Opnieuw een stekelvarken :!:

afb17471.jpg


De andere zijde had ik reeds gedaan. Hier heb ik de naalden alweer verwijderd. Je kunt hier goed zien hoe de romp eruit komt te zien.

afb17472.jpg


Nou ik ben weer tevreden, al was het een hele klus. Vooral het uitlijnen van de stabilo en het plaatsen van de voorste beplanking tegen de romp zijn even lastige en secure werkjes. Maar het begint erop te lijken 8)

:proost:

en tot een volgende stap

Mark
 
@daniel, je weet toch wel wat die gele balletjes achter mijn opmerking betekenen he ?

zijn net smilies als je goed kijkt :wink:
 
Zo even snel een paar foto's de tekst komt straks wel

afb17839.jpg

Vleugelbuis ingelijmt


afb17840.jpg

"Motorschot" versterkt met glasmat

afb17841.jpg

Opvul blokken en montage landingsgestel

afb17842.jpg

Bodembeplaning, dwars geplaatst uiteraard

afb17843.jpg

Strips die de rompvorm geven na bespannen


Mark
 
Hallo dan weer,

Ik wil even een discussie starten indien jullie mee willen (en kunnen) doen :)

Het gaat om motoren.

Aangezien dit ding niet gebouwd wordt om te zweven ben ik op zoek naar een goede motor. Prijstechnisch wil ik mij eigenlijk beperken tot eencilinders. Wat vermogen betreft wil ik maximaal (wie niet) maar natuurlijk wel met een redelijk gewicht. Als je dan zo eens rond kijkt blijven er vlgs. mij 2 motoren over. De ZDZ80RV en de 3W75i

Nou hier komt de opgeve van de fabrikant:
ZDZ80
2110 gram incl ontsteking
8,1PK

3W75i
2455 gram inclusief ontsteking
7,5PK

Tot zo ver heeft de ZDZ alle streepjes voor. Ik ben echter sceptisch over fabrikant opgaven dus maar eens even mailen met wat leveranciers. Ik heb ze botweg om een vermogensdiagram gevraagd en gevraagd bij welk toerental het opgegeven vermogen bereikt wordt.

ZDZ zei:
Guten Tag Herr Ostvenn :?: ,
wir schreiben und sprechen bewusst nicht von 8,1 PS! Wir schreiben an sich bei keinem Motor die Leistung in PS dazu. Auf den Prüfständen der Hersteller laufen die Motore mit 12-15000 U/min, dass sind Drehzahlen, die Sie beim praktischen Modellflug sofort vergessen sollten, weil kein besonders guter Wirkungsgrad dabei heraus kommt. Alle Angaben aller Hersteller sind also reine Marketing-Angaben.

Setzen Sie auf den ZDZ 80RV 2-Blatt Propeller der Größen 26x10/12 ein. Mit einem angepassten Resorohr dreht er die 26x12 ca. 6000 U/min, mit Krümmer und Topfschalldämpfer ca. 400 U/min niedriger. Die 26x12 erzeugt bei Resorohrbetrieb ca. 20 Kp Zugleistung. Ein 3-Blatt-Propeller reduziert die Leistung um 25%!

Beachten Sie die Hinweise der Bedienungsanleitung in Bezug auf Schalldämpfer und Krümmer.
Wir haben keine Leistungs-Diagramme.

Zelfde vraag aan 3W:
3W zei:
Hallo Herr Oostveen (zo schrijf je dat :yes: ),
vielen Dank für Ihre Anfrage.Den 3W-75i haben wir noch nocht testen lassen,daher sind keine Leistungs diagramme verfügbar.In Holland und Belgien wird dieser Motor häufig eingesetzt.Mit unserem Schalldämpfer entwickelt der Motor eine Drehzahl von 6200rpm mit Propeller 2-Blatt 26x12.Die 7,5 PS wird bei 7600 rpm erreicht.Eine Heindel Version gibt es nicht.Die US-Version ist leichter da der Motor eine kurze Kurbelwelle hat.Auf unserer Website finden Sie eine Fülle von Informationen.

Nu komen de vermogens toch overeen in het bruikbare gebied nl. onder de 7000 toeren. Blijkbaar wordt de 8.1PK van de 80 bij een verschrikkelijk hoog toerental pas waar. De opgave van 3W is reeler nl. bij 7600 (ook al niet meer bruikbaar maar wel dichter bij). Tevens schrijft 3W over een uitlaat. Op de vraag of en wat de uitlaat speciaal maakt?

3W zei:
Hallo Herr Oostveen,
da die Patentanmeldung noch laeuft geben wir keine Details im Internet bekannt.Alle 3W-Schalldaempfer besitzen einen Smoke -Anschluss.

Dus blijkdaar een speciale uitlaat, zal net als een resopijp toch wel een tuningsdeel zijn want met een "normale" uitlaat halen ze dat geloof ik niet, iemand ervaring :?:

Tot zo ver heeft denk ik alleen het gewicht nog een voordeel bij de ZDZ. Wie kan er uit de praktijk ervaringen vertellen over beide motoren??

Groetjes

Mark
 
Nou ik heb er geen ervaring mee, maar op de club draaien beide motoren.
En ze draaien alletwee als een zonnetje. Wat je ook kiest, het is een goeie keuze. Ik kan ze moeilijk vergelijken qua vermogen omdat ze op verschillende kisten staan, maar ze lopen alle twee prachtig.
Misschien kan je kijken naar de prijs en service.
 
300 euro maakt een einde aan je getwijfel:p
dan hoef je geen compromis meer te maken, maar heb je de beste keus.
825 euro ZDZ 80b2rv, deze wordt ook vaak met 1 demper gevlogen heb ik gezien. Dus ook geen extra kosten voor je demper.

:evil: ik ben dat stemmetje in je hoofd dat zegt: DOEN DOEN DOEN!!!
 
Ik ga niet voor de boxer !!!!

Ik ben ervan overtuigd dat de eencilinders mijn wensen kunnen vervullen. Prijstechnisch wil ik daar liever ook niet aan. Dan heb ik 2 keer een ZDZ 80 boxer gezien in actie en ik was er nou niet van onder de indruk. Maar dat kan natuurlijk ook aan de gebruiker liggen daar ben ik me absoluut van bewust.

Mark
 
Hee Mark.
Ok jij wilde een discussie starten.
Tja, 2 cilinders daar wil je niet aan vanwege:
1 het gewicht
2 de prijs

1)Als ik kijk naar de gegevens van de 3w75 dan hebben ze waarschijnlijk lood gebruik in de motor.
Mijn DA 100 is slechts 200 gram zwaarder dan de 3W75.
Je hebt inderdaad wel 2 uitlaten nodig maar 1 zo'n uitlaat is natuurlijk wel lichter dan 1 uitlaat voor een grote 1 cilinder.
Je hebt met een 2 cilder ook geen hydromaount en rubber nodig, kan gewoon hard gemonteerd worden.
Al met al ben ik ongeveer 350 a 400 gram zwaarder uit op een kist die 11.5 kilo weegt.
2)Ik betaalde voor mijn DA100 ongeveer 850 euro inc verzendkosten vanuit america.

Zo'n DA100 loopt zo ongelovelijk smooth, erg weinig trillingen.
Ik zou er toch maar eens over nadenken.
Als je echt licht wil zijn, kan je ook voor de nieuwe BME 110 extreme gaan, 2 cilinder boxer; 1800 gram!!!!! 8O 8O 8O 8O

P.S. Ik hoorde van zeer betrouwbare bronnen in Sinsheim dat DA dit voorjaar komt met de langverwachte 1 cilinder DA75.
 
hoi mark!
waar bouw je dit? want lijkt wel erg groot voor de zolder daar.. of bouw je het ergens anders?
btw ik ben bezig met hovercraft wil lekker nog niet maar goed:P boeie!
gr martin.c
 
Didier zei:
P.S. Ik hoorde van zeer betrouwbare bronnen in Sinsheim dat DA dit voorjaar komt met de langverwachte 1 cilinder DA75.

Ik heb contact gehad met Tony Clark zij weten er nog niets van. Maar de geruchten leven al langer ja.

Tja ik moet eerlijk zeggen dat de boxers steeds aantrekkelijker worden. In vergelijking met de 3W is een boxer niet zwaar meer. Maar de 3W 75 is ook wel aan de zware kant.

Ik moet eens kijken wat een hydomount kost. Alleen de dempers en de rubbers, de rest maak ik zelf. Misschien kom je dan idd toch al aardig in de buurt van een boxer.

Mark
 
mark,

Vergeet die 80 boxer, je hebt de mijne gezien, die is nu vervangen door een 3W

ik heb gekozen voor zekerheid, met zelfs al draaien de ZDZ ééncilinders goed, ik wil ze na een jaar competitievliegen nog eens zien.

Vraag eens aan Michel, die wil zijn 70 vervangen door een ZDZ 100 boxer.

Ik waag me daar niet meer aan.

Tot binnenkort,

Peter
 
@Mark en Peter,

Ik ga op m'n huidige EA de 3W70 niet vervangen hoor.. deze bevalt prima. De ZDZ 100 zal voor m'n, nog af te bouwen, Yak 54 gaan komen. Duszz...

Grtz, Michel
 
oeps sorry misverstand,

dan heb ik nog wel een NIEUWE 70 liggen :oops:
 
Hallo Mark,

Je bent al aardig op weg met je EA 330. Ik heb de kist van Michel in 2004 zien vlieg met een trainings weekend F3AX in Odoorneveen.
Moet zeggen dat hij er super mee vloog ondanks de harde wind.

Ik ben zelf met een Sukhoi 31 van de firma Lagemann bezig en heb voor een Zenoah 62 met resonatie uitlaat gekozen mede omdat ik nog een 62cc had liggen.
Ik wil er toch geen 3D mee vliegen en voor een 2.4 meter kist van +/- 10 kilo moet dat genoeg zijn.

Groeten en veel bouw plezier,
 
remke germs zei:


hoy mark

zo moet hij worden

groeten remke

De techniek staat weliswaar voor niks, maar wij kunnen nog steeds niet op jouw harde schijf kijken :wink:
 
Back
Top