Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Michel staat op de voorkant van de "bouwen en vliegen" met deze kist :lol:

Grt.

heee die mark al bezig met de inbouw van de motor ?????
of roept de vrouw nog steeds :lol: :lol: :lol:
vol verwachting klop ons hart ,
of direkt een filmpje van de eerste vlucht.
groeten wiebe

Leuk interessant draadje, hier kan ik veel van leren aangezien ik alleen ervaring heb met het bouwen van depron modellen. Dit is toch even weer wat anders!!

Hoi mark,

Het ziet er mooi strak uit, en ziet er ook licht uit. Alles goed licht houden, dus met lipo's als ontvanger accu vliegen? En een beetje overpower, dan hebben we deze zomer tenminste nog wat leuks om naar te kijken.

Ben je nog van plan om een CD-rom motor om te bouwen? Zo ja, is een een verstelprop zeer interessant. Op de volgende site is een eenvoudig zelf te maken verstelprop te zien.
http://slope-combat.de/schnurzz/vprop.htm

En om te zien waarom je dit allemaal moet doen moet je het bovenste filmpje van de volgende link bekijken. Is zeker de moeite waard om te downloaden.
http://www.slowflyworld.de/internetseite/frameset.php3?seite=videos

Ik denk dat het namelijk niet lang duurt totdat we torque rolls zien met de neus naar beneden.

Het zal nog wel de nodige jaren duren voordat we dit met een dikke brandstofbak kunnen doen.

Waarschijnlijk zijn die negatieve torqrolls over een paar weken op de open duitse indoor aerobatics veelvuldig te zien.

Michael :) welkom.

Hoe isie?? Tja zo zie je maar ik ben druk aan het bouwen. Vandaag weer een update.

He jammer de foto's doen het nog niet. Na dan toch maar schrijven foto's komen later wel.

:arrow: Ik heb de vleugels "af" dat betekent tot op de onderbeplanking. Alle kabels, verstevigingen e.d. zitten erin. Ik wacht nog even met de beplanking omdat ik misschien nog wat met de bekabeling doen wil. Maar goed. Tot zo ver de twee vleugels

afb16861.jpg

:arrow: En dan? De romp. Hier heb ik echt naar uitgekeken omdat de constructie mij zeer aanspreekt. Ik hoop jullie ook.

De eerste stap is een bouwplank. Hierop staat netjes uitgetekend waar de spanten dienen te komen en hoe de romp verloopt.

afb16862.jpg

Vervolgens het neus gedeelte van de romp. Het is opgebouwd uit een 5 tal triplex spanten. 3 in dwarsrichting 2 in langsrichting. Deze zijn eenvoudig in elkaar te schuiven en te verlijmen.

afb16863.jpg

De balsa latjes die je ter hoogte van de vleugelbuis positie ziet zijn ter fixatie van de spanten. Deze worden nadien er weer uit gehaald. Gewoon even klem gedrukt.

afb16864.jpg

Tevens worden hier 2 hardhouten liggers in gelijmt die de basis vormen voor het landingsgestel.

Nu dit gereed is kan er begonnen worden met het uitlijnen van alle spanten. Deze worden op de bouwplaat vastgezet met grenen latjes van de bouwmarkt (keep it simple).

afb16865.jpg

Nadat ze uitgelijnt zijn heb ik eerst de "bovenste" (eigenlijk de onderste) 2 grenen liggers gelijmt. Hiermee kan ik de spanten keurig uitlijnen.

afb16866.jpg

Nu de spanten mooi loodrecht op de plaat staan kunnen de rest van de liggers geplaatst worden. Nog 2 grenen en de rest balsa.

afb16867.jpg

Voor de stevigheid worden er nog enkele dwarsverbindingen tussen gezet. Tevens wordt er als eindpunt van de beplanking een scheve verbinding geplaatst. Als toevoeging worden er ook nog van links naar rechts door de romp enkele verbindingen geplaatst (niet op de foto). Deze zijn om te voorkomen dat tijdens het folieen de liggers naar binnen getrokken worden door de krimp.

afb16868.jpg

Bij de spanten van de neus kunnen nu 4 opvulstukken geplaatst worden om stijfheid te creeeren in dit gebied van de romp. Shearwebs zeg maar.

afb16869.jpg

En dan naar alle noeste arbeid is het tijd om jezelf een schouderklopje te geven. En daarvoor maak je dan even een doorkijkfoto. Dat ziet er altijd gaaf uit 8)

afb16870.jpg

:proost:

Grz

Mark

cool.. dat ziet er strak uit!
Ik moet zeggen dat de bouwwijze van de romp me heel erg bevalt.. :D
Persoonlijk vind ik dit de fijnste bouw methode die er is..

Word de hele romp beplankt? (balsa)

Peter

@ Peter
Nee de romp wordt beplankt tot de scheef geplaatste verbinding tussen de twee grenen liggers. Dit is tot net na de cockpit. ban blijven er 2 stukken open en ter hoogte van het stabilo wordt er uiteraard weer beplankt.

Grz

Mark

Ziet er strak uit, misschien ook ooit eens aan beginnen als ik voor een mooie prijs een ZDZ 80 kan bemachtigen.

Grt.

Kan jouw vliegtuig het ook aan om op volle snelheid een snaprol te maken.
Zoals je vader ook wel eens tegen mij had gezegd misschien moeten we maar eens een keer afspreken om je vliegtuig eens goed te bekijken.
Voor je je nog denkt wie is 3DDaniel, we elkaar wel eens gezien bij het indoor vliegen Muntendam.

Daniël

Da's niet helemaal verstandig om uit te proberen, het betekent een enorme belasting voor ieder vliegtuig om dit bij hoge snelheden te doen.

De prijs die je dan betaald om er achter te komen dat het nét teveel gevraagd was, is erg hoog..

Voor de 1/1 vliegtuigen is er een bepaalde snelheid in het handboek aangegeven, waarbij je nog volle en abrupte uitslagen mag geven, dat is tevens de hoogste snelheid voor een snaproll.
Omdat de modellen van de familie Knol zeer licht gebouwd zijn, is de belasting tijdens een snaproll nóg hoger als bij een zelfde model, wat zwaarder is.
Maar deze discussie is als eens vaker op dit forum geweest.
Als het kapot MOET, kun je alle modellen aan barrels vliegen, dat zegt niks over de sterkte die redelijkerwijs verwacht mag worden.

@Richard Branderhorst Het is niet mijn bedoeling om een nieuwe discussie op gang te brengen maar gewoon een vraag.
Ik heb namelijk gelezen dat Jason Schulman die met ARF composite vliegt volgas recht naar beneden vliegt en dan snaps maakt en vol hoogte trekt om zo de sterkte van die vliegtuigen te laten zien, vandaar deze vraag.

Daniël
Je kunt natuurlijk modellen bouwen die relatief enorm sterk zijn, maar dat gaat natuurlijk met een toename van gewicht als prijs. Dat laatste werkt gunstig uit als resistentie tegen doorbreken van de vleugel bij snaprolls.

Met de in dit draadje gebruikte bouwmethode heb je een sterke machine die erg licht is en geschikt voor "normale" acro belastingen. Verticaal met volgas naar beneden en dan snappen...ik zou het niet proberen..

Maar behalve dat ik deze kisten heb zien vliegen, kan ik er ook niet meer over zeggen als dat ik zo kan inschatten, daar ben ik eerlijk in.

Theo Coenen zei:
Het zal nog wel de nodige jaren duren voordat we dit met een dikke brandstofbak kunnen doen.

Waarschijnlijk zijn die negatieve torqrolls over een paar weken op de open duitse indoor aerobatics veelvuldig te zien.

even op het off topic af, ik wil het het eerste electrovliegtuig, wat echt een vliegtuig is en niet wat plaatjes op alkaar gelijmde vleeswarenschaaltjes ook wel eens zien doen dan. :D

Gerard_nl zei:
ik wil het het eerste electrovliegtuig, wat echt een vliegtuig is en niet wat plaatjes op alkaar gelijmde vleeswarenschaaltjes ook wel eens zien doen dan. :D

NOU NOU, niet zo negatief over depron vliegtuigen!!!

Back