Michael

welkom.
Hoe isie?? Tja zo zie je maar ik ben druk aan het bouwen. Vandaag weer een update.
He jammer de foto's doen het nog niet. Na dan toch maar schrijven foto's komen later wel.
:arrow: Ik heb de vleugels "af" dat betekent tot op de onderbeplanking. Alle kabels, verstevigingen e.d. zitten erin. Ik wacht nog even met de beplanking omdat ik misschien nog wat met de bekabeling doen wil. Maar goed. Tot zo ver de twee vleugels
:arrow: En dan? De romp. Hier heb ik echt naar uitgekeken omdat de constructie mij zeer aanspreekt. Ik hoop jullie ook.
De eerste stap is een bouwplank. Hierop staat netjes uitgetekend waar de spanten dienen te komen en hoe de romp verloopt.
Vervolgens het neus gedeelte van de romp. Het is opgebouwd uit een 5 tal triplex spanten. 3 in dwarsrichting 2 in langsrichting. Deze zijn eenvoudig in elkaar te schuiven en te verlijmen.
De balsa latjes die je ter hoogte van de vleugelbuis positie ziet zijn ter fixatie van de spanten. Deze worden nadien er weer uit gehaald. Gewoon even klem gedrukt.
Tevens worden hier 2 hardhouten liggers in gelijmt die de basis vormen voor het landingsgestel.
Nu dit gereed is kan er begonnen worden met het uitlijnen van alle spanten. Deze worden op de bouwplaat vastgezet met grenen latjes van de bouwmarkt (keep it simple).
Nadat ze uitgelijnt zijn heb ik eerst de "bovenste" (eigenlijk de onderste) 2 grenen liggers gelijmt. Hiermee kan ik de spanten keurig uitlijnen.
Nu de spanten mooi loodrecht op de plaat staan kunnen de rest van de liggers geplaatst worden. Nog 2 grenen en de rest balsa.
Voor de stevigheid worden er nog enkele dwarsverbindingen tussen gezet. Tevens wordt er als eindpunt van de beplanking een scheve verbinding geplaatst. Als toevoeging worden er ook nog van links naar rechts door de romp enkele verbindingen geplaatst (niet op de foto). Deze zijn om te voorkomen dat tijdens het folieen de liggers naar binnen getrokken worden door de krimp.
Bij de spanten van de neus kunnen nu 4 opvulstukken geplaatst worden om stijfheid te creeeren in dit gebied van de romp. Shearwebs zeg maar.
En dan naar alle noeste arbeid is het tijd om jezelf een schouderklopje te geven. En daarvoor maak je dan even een doorkijkfoto. Dat ziet er altijd gaaf uit 8)

roost:
Grz
Mark