Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Mark,
wat betreft de ZDZ 100 van klaus, die staat met 1 pijp om zijn gewicht onder de 10 kg te kunnen houden. Zelf heeft hij me gezegd dat hij hierdoor 400 (!!!!) toeren minder draaid dan met 2 pijpen.

ik heb ook zitten rekenen en kwam tot volgende conclusie :

ZDZ 80 boxer + 2 pijpen
3W 75 + 1 pijp

komt eigelijk op hetzelfde neer qwa gewicht.

nu kun je zeggen, ik steek 2 potten, kan maar dit scheelt niet veel in gewicht, je hebt minder vermogen en het geluidsniveau gaat met 2 DB omhoog.

nu is de ZDZ 100 een heel andere motor dan de oudere 80.

verder nog een klein detail waar niet veel over gesproken wordt. een ZDZ creëert veel meer uitlaatdruk. Als je je motor flexibel wil ophangen ben je verplicht om een flexibel stuk te gebruiken. Dit stuk is niet bestand tegen die druk. KRumscheid vliegt zonder flexibel trouwens.

Ik kan punten genoeg aanhalen om geen boxer meer te nemen maar ik wil niet te ver gaan, gezien mijn eigen slechte ervaring hiermee terwijl er toch genoeg mensen zijn die er wel tevreden over zijn. Het zal jou moeilijke beslissing zijn. Ik speel tegenwoordig liever op safe en volg de klassieke weg.

Peter

ik wacht op nieuwe foto's. Het kan niet snel genoeg.

De concurrentie op de club is al weer volop bezig.
En de concurrentie wordt steeds groter:
Mark
Cristian
Malte
Holger
Frank
Wesley (tijdelijk uitgeschakeld)
''Arnd''?

gr
Michael

What happend with Wesley???????????

:arrow: Ik heb met mijn stomme kop de slotpennen verkeerd in de vleugel gelijmd gehad. Maar goed dat ik de bovenbeplanking er nog niet op had. :hammer:
Dit koste natuurlijk een hoop tijd om dat netjes en goed te repareren.

Foto's??? Als je het vraagt kun je het krijgen.

:arrow: Hier zie je de blokken die achter aan de romp de vorm moeten geven. Een hoop schuren en schaven :)

afb18795.jpg

:arrow: Vervolgens de beplanking van de boden afgemaakt. Begint er al goed op te lijken 8)

afb18796.jpg

:arrow: Daarna de vleugelaansluiting gemaakt. Als eerste de rib die aan de romp komt m.b.v. een aantal gelijke afstandstukken tegen de vleugel gezet. Toen tegen de romp geplaatst en de instelhoek bepaald. Daarna de rib met vulblokjes tegen de romp gelijmt.

afb18797.jpg

:arrow: Nadat dit goed zit de beplaking aangebracht en de tijdelijke afstandstukken er tussenuit gesneden. Dan heb je ongeveer dit resultaat

afb18798.jpg

:arrow: Nu nog driftig schuren en dan verder met de bovenzijde.

hey mark,

we zijn ondertussen al weer een paar weken verder. Hoe staat het met de bouw ?

Nog verder nagedacht over motorisatie ?

Groeten,

Peter

Nou heren, ik weet het het is rustig op het moment (te rustig als je het mij vraagt). Op het moment het huis aan het schilderen. Kost tijd. Van het weekend kan ik weer aan de slag. Zal na het weekend ook weer foto's proberen te plaatsen.

Motorisering? Ik heb een ZDZ80 single gekocht met een krumscheid 4 kamerdemper.
De vlucht van Maarten zier er goed uit hoor. Ik krijg er zin in maar ik wil wel voorkomen dat ik ga afraffelen. Dus even bedwingen en netjes doorbouwen.

Mark

Weer tijd voor een update. De stappen per foto worden wat groter maar daarom niet minder interresant.

afb20393.jpg

:arrow: Dit is de status van de romp. De rug, het kielvlak en het turtledeck zijn geplaatst. Ook de motordome (niet op de foto) is pas gemaakt en kan m.b.v. 8 boutjes tegen de romp geschroeft worden. Later wordt deze verlijmt maar vooralsnog is het handig als je goed toegang tot de romp hebt.

afb20394.jpg

:arrow: Nu is het tijd voor de waarheid heb ik recht gebouwd?? Door de romprug is de romp iig zo stijf geworden dat hij niet uit zichzelf meer een andere stand aanneemt. Tijd voor de test...... Zo te zien geslaagd. (Wist ik natuurlijk al voor ik de rug verlijmde ;) )

:arrow: Tevens een begin gemaakt met de motordome. Ik weet nog niet precies hoe maar eerst eens beginnen met het uittekenen van de positie van de motor op de dome. De verwachte hoek zit al verwerkt in de motordome.

afb20395.jpg

:arrow: Dus het tape geplakt en een streep in het midden van de kap. Spinnerplaat erop ter controle. Dan kan met een blokhaak de positie van de as van de motor t.h.v. de motordome aangegeven worden. Wel in twee richtingen uiteraard (eventueel 4 om de afwijking van de blokhaak te niet te doen.). Dit is nu het uiganspunt voor de rest van de constructie zoals, positie rubbers e.d. Het papier op de motordome is om het nog eens over te kunnen doen als het niet zint. Na 3 keer staat die dome anders zo vol strepen :lol:

Als laatste wil ik jullie mijn aankoop even tonen. Het is uiteindelijk toch de...

afb20396.jpg

ZDZ80 RV geworden met een krumscheid 4 kamer demper met rookspiraal (maar das voorlater). Na het lezen van de MFI over de F3A-X duitsland waren mijn twijvels weg. De motor wordt daar veelvuldig en succesvol toegepast.

Groetjes en tot de volgende keer

Mark

Ik heb inmiddels mijn Raven van 2m45 en 10.5kg ingevlogen, ook met ZDZ 80 RV, en dit is een zeer mooie power/weight ratio. Verticaal gaat hij oneindig door, maar toch weer niet te extreem. Mijn motor is wel nog wat moeilijk af te stellen in de midrange, maar ik heb een oudere versie van de ZDZ 80 en ik moet nog een verbetering aan de Bing-carb doen (ZDZ geeft dit aan). In de negatieve G figuren verlies ik wat toeren. De motor start perfect en trilt niet te erg, mede dankzij de trillingsdempers van ebay.de (dezelfde als amelung verkoopt)

Ziet er goed uit Mark, vooral dat blauw van die motor ziet er erg goed uit :P

Grt.

De laatste tijd niet zo heel veel bouwverslag meer. Ik hoop maar dat de bouw niet net zo langzaam gaat. Ik vind het reuze interessant zo'n bouwproject.

Na een rustige tijd (maar dan alleen wat betreft het bouwen :( ) ben ik weer eens lekker aan de slag gegaan. Nu met de cockpit kap.
Normaal heb ik daar een hekel aan. Lastig te snijden/knippen/zagen. Lastig te lijmen en lasig mooi en goed pas te maken.

:arrow: Als eerste de kap over de romp gelegd en de afgetekend

afb21088.jpg

:arrow: Vervolgens het frame gamaakt.

afb21089.jpg

:arrow: Deze bestaat uit alleen maar balsa. 2 liggers die in de vorm van de romp zijn geschaafd en geschuurd en twee platen 4mm aan de uiteinden tegen het turtledeck en de romprug. Daarna twee triplex plaatjes verlijmt en twee alu duiveltjes voor de bevestiging aan de romp.
Nadat het frame klaar was heb ik het mat zwart gespoten.

:arrow: Vervolgens het frame in de romp geplaatst en met wat schuur en knipwerk de kap passend gemaakt. Ook het frame geschuurd zodat de kap mooi gelijk valt met de rug en het turtledeck en er niet bovenuitsteekt. Dit bleek lastig aangezien de kap niet overal even dik was. Dit is natuurlijk inherent aan het productieproces van de kap.

:arrow: En dan verlijmt. Gehecht met secondelijm deze sloeg niet uit, dat heb geprobeerd en vervolgens met 24h epoxy. En zie daar...........

afb21090.jpg

:arrow: Aangezien ik toch met epoxy in de weer was meteen maar even een stukje tunnen voor de uitlaat gemaakt en een steun voor mijn staartwiel.
De tunnel is een stuk van ongeveer 8 cm. Deze is alleen bedoelt om de uitlaat in op te hangen. De rest word eenvoudig met balsa omkast.

afb21091.jpg

:arrow: Ik heb deze huls gamaakt om een fles van ongeveer 100mm doorsnede. Eerst invetten. Dan huishoudfolie en dan de matten met epoxy werkt prima.

afb21092.jpg

:arrow: De staartwiel steun heb ik al vaker gemaakt. Zowel de Wigens als de composite ARF van een clubmaat vliegen hiermee. Het bevalt uitstekend. Een poot stevig genoeg voor deze toestellen weegt inclusief draaipunt en exclusief de vork voor het wiel 15 gram :) Hier alleen even de ruwwe vorm. Ik moet hem nog afwerken en het draaipunt erin verlijmen.

Grz

Mark

Mark
Ik vlieg met tunnels helemaal van glas, als je die met slechts een paar lagen dun glas maakt, zit je met gewicht nét zo laag als balsa. Scheelt een boel werk.

Ik maak de tunnels mbv bakpapier ipv met huishoudfolie, dat werkt véél prettiger (dat is dat bruine, licht vettige paper)

Richard Branderhorst zei:
Mark
Ik vlieg met tunnels helemaal van glas, als je die met slechts een paar lagen dun glas maakt, zit je met gewicht nét zo laag als balsa. Scheelt een boel werk.

Ik maak de tunnels mbv bakpapier ipv met huishoudfolie, dat werkt véél prettiger (dat is dat bruine, licht vettige paper)

Ik was van plan om mijn omkasting gewoon rechthoekig te maken. Hoeft ook maar heel kort aangezien het een uitlaat en geen resonantiepijp is. Ik denk zelf dat dat makkelijker bouwt dan een lange tunnel. Maar ik zal het moeten ervaren.

Mark

Laatste tijd wat minder actief? :(

Hier een suggestie om je extra te folien. Gebaseerd op de Yamaha van Valentino Rossi. Heeft helaas nog wat weinig contrast met de onderkant. Misschien moet de onderkant wel hele vlakken krijgen met geel.

extra%20rossi2jpeg.JPG

gr Michael

Zeg Michael,

Wat denk jij? Niet echt mijn smaak. Een beetje eentonig zo. Doet me ook te veel denken aan die van Wesley nu. Nee dat wordt het in ieder geval niet.

Wat het wel wordt laat ik nog even in het midden maar ik heb een paar "fan's" en een van die jongens bleek een mooi schematje te kunnen maken. Ik zal het nog wel bekent maken.

Eerst verder met het bouwen. Zal wel weinig op het veld zijn komende tijd. Wil echt driftig aan het bouwen nu.

Grz

Mark

Gister avond kreeg ik de vraag hoe ik de vleugelbeplanking had samengesteld. Ik heb er geen foto's van maar hier zijn de maatschetsen en de uitleg.

:arrow: In de bouwdoos zitten platen van 25x115cm (of 125 weet ik niet meer uit mijn hoofd) Voor het beplanken van een zijde van een vleugel heb je 2 platen nodig.

normal_21%20sam%20bepl%201.jpg

:arrow: Een van deze platen dient even schuin doorgesneden te worden. De afmetingen staan hieronder vermeld

normal_22%20sam%20bepl%202.jpg

:arrow: De 2 nu ontstane tapse delen moeten nu links en rechts van de eerste plaat gelijmt worden. Nu is de plaat ontstaan waarmee de vleugel in een keer beplankt kan worden.

23%20sam%20bepl%203.jpg

1) Leg de platen tegen elkaar en gebruik aan een zijde plakband om ze tegen elkaar te houden.
2) Klap vervolgens de naad open en doe er witte houtlijm tussen. Klap de naad terug en veeg de teveel aangebrachte houtlijm weg (eerst grof en dan evt. met een vochtige doek).
3) Fixeer nu de naad ook met behulp van een paar tapjes of door het plaatsen van gewichten.

grt.

Mark

Nou daar gaan we weer. Eindelijk weer een avondje gehad waarin ik lekker aan de gang kan. Tevens heb ik wat oude foto's gevonden.

:arrow: Hier zie je de motordome. Het turtledeck was toen nog niet verlijmt. De motordome is nu nog alleen bevestigd met schroeven. Als alles klopt en past dan gaat er lijm tussen.

normal_36%20motordome%20tegen%20romp.jpg

:arrow: Dan al het werk aan het stabilo en het richtingsroer. Dit is redelijk vergelijkbaar allemaal dus ik plaats alleen foto's van het stabilo.
Eerst zijn het stabilo en het roer uit elkaar gezaagd. Dit heb als volgd gedaan. De plaatsen waren al afgetekend. Deze aftekening heb ik overgenomen op de andere zijde. Dan als eerste met een mes en lineaal de houtlaag doorsneden. Daarnaa met een blad van een ijzerzaag het schuim doorgezaagd. Tijdens dit zagen kwam ik wat hardere delen tegen. De snede grenst aan intern ingelijmde spantjes, de lijm verhard het schuim wat. Probeer dus niet het schuim te snijden.

Nu eerst de lijsten met hde vorm van het stabilo meeschaven en schuren en dan de scharnieren aanbrengen. (nog niet verlijmen). Je kunt dan mooi zien of het roer netjes achter het stabilo komt en goed in de vorm doorloopt. Ik heb hiet geen foto's van, sorry.

normal_01%20scharnierlijst%20hoogte.jpg

Hier zie je de Scharnierlijsten. Deze zijn eenvoudigweg verlijmt aan het schuim en het hout. Vervolgens zijn ze onder een hoek van 25 graden geschaafd zodat mijn uiteindelijke uitslag 50 graden wordt.

normal_03%20uitslag%20hoogte.jpg

Het roer heeft een spant dat nog ingelimt moet worden. Dit spant loopt bewust door om het "scheproer" gedeelte extra sterkte te geven. Het spant aan het stabilo gedeelte is nog niet aanwezig op deze foto.

normal_02%20rib%20in%20roer.JPG

En als je dan alles netjes doet dan is er bij de maximale uitslag een spleet meer te bekennen :banana:

normal_04%20spleet%20hoogte.jpg

Dan kunnen de scharnieren verlijmt. Ik doe dit nu en dat is een keuze natuurlijk. Eerst verlijmen en verpennen en dan pas folien. De scharnierpennen knip ik eruit en vervang ik door een lange 1mm staaldraad. Zodoende kan ik altijd het roer uitnemen en krijg ik geen ongewilde lijmresten op mijn folie of verlijmde scharnieren.

normal_05%20scharnier%20verpend%20hoogte.jpg

En dan nu de vleugel

:arrow: Zoals een paar berichten terug is de op een zijde na af. Er moest dus nog beplankt worden. Hieronder de vleugel zoals hij was.

normal_24%20Vleugel%20voor%20bepl.jpg

:arrow: Om na het beplanken nog te weten waar de roerhoorn en het roer zelf zit wordt deze middels doorsteken met een mes of pen aangegeven.

normal_25%20vleugel%20snede%20prik%20glas.JPG

Ook zie je hier een strook glagmat liggen. Deze strook verlijk ik tussen de onder en boven beplanking om zodoende de ontstane achterlijst te versterken. Het wil nog al eens gebeuren dat de beplanking langs de nerf scheurt bij een ongelukkige tik of het haken met kleding.

Tja en dan dan alles insmeren afstrijken en dan de plaat erop. Aangezien de vleugel symetrish is gebruik ik de linker en rechtermal om de vleugel in de juiste vorm te persen. En jaaaaa.... daar zijn de studieboeken weer.

normal_26%20in%20de%20pers.JPG

Nou dat was het weer. Het tempo zit er weer in ik weet niet voor hoelang :cry: .

:proost:

Mark

Prachtig zoals het er nu bij ligt. Mooie manier om op elke rib de druk te hebben.

Tja, het was een ingeving ter plekke.

Ik wilde eerst mijn verzameling telefoonboeken plaatsen. Dit ging niet echt lekker. Toen zag ik de tweede vleugel in zijn mal liggen en.... :hammer: :idea: Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht had. Maar alles komt goed zo :)

Mark

Ziet er prachtig uit!!! I wish I could build like that!! Prima werk :D
Ondertussen heb ik examens gehad, dus ik heb nog altijd maar twee vluchtjes, die btw ronduit FANTASTISCH waren. Ik heb nog nooit zo een licht, stijve, perfect kist gevlogen. Alleen power bleef nog een beetje uit. De zdz 80 heeft nog niet veel power, hij heeft maar een paar vluchtjes gedraaid. Op de wedstrijd in Someren en Tongeren zullen de Knol extra's mooi vertegenwoordigd zijn! 8)

Back