Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

ruwbouw.jpg

nieuwe poging nieuwe kansen

remke

nee peter,
ik ben ziek geweest en nog geen tijd en zin gehad
heb alles thuis om hm af te bouwen ,maar ik pak eerst mijn oude kist aan.

maar het belangrijkste is dat ik er weer zin in heb ,en dat had ik de laatste 2 jaar weinig

groeten remke

Remke, jongen

Wat doe jij nou?? computers..... forums...... vliegtuigen bouwen :lol: Het houdt niet op he :?:

Ik ben blij te horen dat je er weer zin in krijgt. In het paasweekend wel gebouwd maar geen foto's. De onderzijde romp is geheel klaar. Nu het kielvlak en de rest van de bovenzijde nog en dan zijn we een heel eind op weg.

Motoren je daar hadden we het over. Ik heb wat research gedaan en volgens mij ziet het er zo uit.

:arrow: ZDZ80 single versus ZDZ80 Boxer:
Gewicht is gelijk. Vermogen is gelijk (zie de opgaven van Amelung duitsland toerental gelijk bij dezelfde prop.) Enige voordeel, geen hydomount inbouwen. Echter, zoals Peter (3W_Flyer) al aangegeven heeft ik ben niet onder de indruk van de loop van de boxer motor.

:arrow: ZDZ80 single versus 3W75
3W zwaarder, vermogen zo goed als gelijk. Mijn gevoel zegt dat de 75 betrouwbaarder is maar in DLD wordt de ZDZ80 succesvol toegepast. Bijvoorbeeld Frank Scheer 4e geworden in de duitse B klasse met een eigen geconstueerde raven. Niet gek en het ziet er goed uit en loopt prima, zeker niet slechter als de 3W 75, ik heb er alleen minder gezien.

:arrow: De ZDZ100
Tja........... 2300 gram erg mooi, prima lopende motor zie Klaus Krumscheid. Bult vermogen. Dit is eigenlijk wel geloof ik mijn droom geworden. Moet alleen nog met het ministerie van financien praten :lol:

:arrow: ZDZ100 versus DA100
Ik geloof dat de DA een 300 gram zwaarder is, toch weer jammer. Ik vond de 3W 75 al zwaar en de DA100 is nog een kleine 250 zwaarder. Jammer eigenlijk want het is en blijft een mooie motor.

Resultaat met deze bevindingen de ZDZ 100. Nu nog een sponsor :)

Tegenargumenten welkom.

Mark

hmm.. ik weet niet welke mvvs je in je hoofd heb, maar ik denk dat er maar 1 in aanmerking komt en dat is die 116cc boxer.. ik denk niet dat die mee doet als motor keuze hier.. met bijna 3100 gr kaal lijkt met deze echt iets te veel van het goede..

Zijn er overigens f3a-x vliegers die met mvvs vliegen?? Ik ben benieuwd naar de prestaties van de 58cc in deze klasse..??

Peter

ik heb een zdz100 boxer liggen ,deze is lichter als mijn 3w 75

die mvvs 58 kon ik vorig jaar in dortmund krijgen voor 500 euro (bichler)maar ik durfde het niet aan
op papier is het de beste keus ,maar de practijk??

ik heb er nog nooit een horen lopen .

groeten remke

Ik weet dat MVVS 58 veel kan maar je moet hem dan ook echt pushen. Dat is niet iets wat ik wil. Volggens mij torn je dan aan de levensduur van een motor. Daarnaast zijn er bij ons op de club enkele MVVS-en 26cc. Ik vind niet dat ze doen wat er beloofd word, ook niet met resopijp e.d.

Daarnaast worden ze in de F3A-X nog helemaal niet gebruikt. Daar kijk ik ook na, ik kan het geld maar 1 keer uitgeven en als je dan een miskoop
doet....... :cry:

Ik zal eens kijken naar de MVVS boxers maar het voelt voor als nog niet goed je weet wel onder in mijn buik.

Mark

Mark Oostveen zei:
Resultaat met deze bevindingen de ZDZ 100. Nu nog een sponsor :)

Tegenargumenten welkom.

Mark

Prima keuze denk ik wel, het is in iedergeval een boxer!!! :P
Jammer voor de sportvissers op de club, die zullen minder wormen boven de grond vinden bij jou model!!! :wink: (ik heb wel eens met slechts een 30cc 1 cilindertje, de hele wormen familie om mijn wheel pants gehad)
Over ZDZ hoor je over het algemeen goede verhalen, een merk die zich een beetje aan het wortelen is tussen DA en 3W.
Die MVVS 116 kan je gelijk van je lijstje afschappen, veel en veel te zwaar, niet alleen de motor maar ook het uitlaat systeem moet zwaarder gemaakt worden.
Ik heb ook begrepen dat de MVVS ontwikkeld is voor de 150cc klasse en dan is hij wel weer ontzettend licht.

Tja, die kleinere benzine motoren waag ik mijzelf ook NOOIT meer aan, te veel elende gezien en zelf mee gemaakt.
Hans, jij laat je motoren toch op Aspen lopen, nog steeds tevreden?
De leverancier van die SM motoren, PEFA vertelde in een email dat de motoren ongeveer 10% vermogens verlies hebben als ze op Aspen draaien.

Ha Didier,
Ik ben er inderdaad tevreden over. Ik kan al mijn modellen, eventueel met brandstof, nu overal in huis zetten zonder dat ze er iets van ruikt. Dat is mij heel veel waard.
Ik heb helaas nog geen direct vergelijk kunnen maken, zelfde motor, zelfde uitlaat, zelfde omstandigheden en dan Aspen versus Euro95.

betrefd aspen

ik had een mailtje naar tony clark gestuurd,en die raade het af(membramen kunnen er niet tegen)

een van de x vliegers vloog ook met aspen en die had regelmatig zijn flatterventiel kapot 3w 75

of aspen de oorzaak is ???

zelf vlieg ik al jaren met euro met bel ray 1/50

nooit problemen mee
zg 62 /3w 75 /zdz160

groeten remke

we gaan hier weer of topic wat betreft de aspen maar ik heb het op 2 motoren geprobeerd (ZG en ZDZ) beide met resultaat dat geen van beide deftig draaide en ik alle membramen kon vervangen door een reactie met de aspen en avgas.

geef mij dus maar avgas, stinkt ook niet en ik moet niet inboeten aan vermogen.

Even terug naar de Extra 330s die mark aan het bouwen is :)

Voor zover ik weet moet je vliegtuig bij f3a-x voor een groot deel overeenkomsten vertonen met zijn full size broer.
Hoe zit dat met de oppervlakken van je hoogte roer, staart en ailerons?? Moeten die ook gelijk zijn aan de full size? Ik zie namelijk dat bij veel modellen (weet niet of dit bij f3a-x ook zo is.. so correct me if I'm wrong) dat bijvoorbeeld het hoogte roer meer dan 50% beslaat van het totale oppervlak van het hele stabilo.

Is dit bij jouw Extra ook het geval Mark??

Peter

Ik gebruik zelf gewoon euro '95 met eurol olie, mengverhouding 40:1. Ik ben zeer tevreden over de motorloop (3W).

Grt.

goede vraag van die roeren.

IK heb een tijdje geleden daar eens over gebabbeld met een lid van de technische commissie. er staat in de reglementen iets van max 10 % afwijking maar volgens mij is dit voor de buitenafmetingen en niet voor roeroppervlakten, volgens de andere had dit er ook betrekking over.

Nu is het niet zo dat men in de F3A-X deze toestellen met grotere roeren vlug zal verbieden want ik denk dat je voor gewoon figuren te vliegen dit eerder een nadeel dan voordeel is.

1/40 met een 3W ??? ik gebruik altijd 1/50, op een ZG eens ingelopen zelfs 1/70

3w_flyer zei:
1/40 met een 3W ??? ik gebruik altijd 1/50, op een ZG eens ingelopen zelfs 1/70

Ja, als ik kijk naar mix-benzine voor de bromfiets, dan kom ik regelmatig waarden tegen van 45:1, dus 50:1 leek mij niet zo vreemd. Hij loopt er ook goed op en een goede smering is van het allergrootste belang. 1/70 zou ik zelf nooit aandurven, de motor loopt misschien niet minder, maar als ik de wetenschap zou hebben dat na iedere vlucht de zuigerveren een aanzienlijk stuk meer gesleten zijn, dan zou ik dat ook niet waarderen. Die motoren zijn duur genoeg, het is geen nitromotortje van 50 euro.
Maar goed, iedere modelbouwer/vlieger doet het op zijn manier :lol:

Grt.

Het is de F3A-X zo dat je een maximale afwijking mag hebben van 10%. Maar ik meen dat het om de buitenafmetingen gaat, dus niet je roeroppervlakten.

Of de mijne exact aan deze eis voldoet weet ik niet. Het toestel is echter meer dan duidelijk herkenbaar als een Extra en dat is in dit geval voldoende. Als je officiele wedstrijden doet dan wordt er gemeten. Bij de TOC bijvoorbeeld worden/werden alle toestellen gekeurd. Er is ook een internationale klasse gekomen vergelijkbaar met de F3A-X, schaalmodellen en boven de ...meter (weet de exacte getallen niet) hierbij zal ook steng aan het regelement vastgehouden worden. Omdat we in Nederland nog niet zo groot en officieel zijn (lees recreatief Karakter) is een meer dan duidelijke herkenbaarheid voldoende. Ik geloof dat als een van de "leden" een probleem heeft en als zodanig het toestel niet "accepteerd" dan wordt er wel even duidelijk gemeten en gekeken.

Even geen bouwfoto's wel progressie.

Even over de ZDZ 100 wordt die met 1 of 2 dempers gevlogen? Ik zie Klaus Krumscheid hem namelijk met 1 resopijp vliegen. Per saldo toch weer minder gewicht :?: :!:

Mark

Back