Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Nou,

Daar ga ik dan. Voor ik het vergeet een Goed en Gezond nieuw jaar voor iedereen.

Ik heb er wel even over getwijfeld maar nu moest het er toch maar eens van komen. Een bouwverslag :!: Oh oohhh wat doe ik mezelf aan ;)

Mijn keuze is gevallen op een verslag van een Extra 330S die ik op dit moment aan het bouwen ben. Het doel van dit toestel is het vervangen van mijn Wigens Z250 voor de F3A-X wedstrijden (om er vervolgens achter te komen dat het allemaal toch aan de piloot ligt :) ). Maar nu even zonder gekkigheid. De Wigens vliegt prima maar is relatief snel in vergelijking met de toestellen die nu in de F3A-X meevliegen. Ikzelf vindt een langzamer vliegbeeld mooier. Tevens laat de lagere vleugelbelasting het toe om meer freestyle achtige manouvres uit te voeren. En ook daar wil ik wat meer mee expirimenteren.

Maar ja wat doe je dan. Ik ben tijdens de bouw en het gebruik van de Wigens achter gekomen dat het knap lastig is om goed en degelijk te bouwen en repareren aan glasvezel rompen. Iets wat ik nu wel onder de knie heb maar wat ik echt heb moeten leren. Tevens is zo'n romp in de staart over het algemeen erg zwaar. Lage krachten en toch een volle romp. Het een en ander bracht mij er toe om eens naar houtbouw te kijken. In de TOC kon het ook dus waarom in de F3A-X niet :?: In Amerika hebben ze behoorlijk wat grote houtbouw modellen, maar de (vlieg)kwaliteit is een gok. Toen ik dan ook in Nederland een houtbouw Extra zag vliegen was de keus snel gemaakt: Die moest ik hebben.

Het toestel bleek een eigen ontwerp en het zat net over de 10Kg. Het vlieggedrag was zeer neutraal en de resultaten met dit toestel in de F3A-X in 2004 zijn uitstekend.

Tot zo ver mijn eerste bericht. Vanmiddag misschien meer over bouwen van het toestel

Mark
 
He dat lijken wel bluecor ribben ? Dat zou geinig zijn, ik heb enkele balsa vleugels gebouwd met depron ribben, geinige manier van bouwen.
 
hoi franck.
weet jij van wie die extra is op de foto?? die kalendekop komt mij bekent voor .
bij ons op de club vliegen 2 man met deze extra .
ook voledig houtbouw lachen als je in de romp kijkt en richting de staart kijkt , dan zie je alleen maar een paar balsa balkje,s .
vliegt prima .
groeten wiebe
 
Hoi Mark,

Dat word leuk!
Ik wil ook nog wel een keer een extra gaan bouwen.. Ik vind zelf de composite arf 2.3 extra wel een mooi dingetje.

Waar heb je deze kit eigenlijk gekocht? en van wat voor maker is hij.. ziet er allemaal goed verzorgt uit.. misschien moet ik toch maar over een 2.6 gaan denken.

Wat voor motor ga je gebruiken?

Cheers

Peter
 
Even kort:

Van de bouwkit zijn er nu zo'n 10 a 15 bij verschillende mensen. Sommige vliegen andere nog in aanbouw. Er vliegen er 4 in de F3A-X nederland.

Mochten jullie na aanleiding van mijn verslag ook voor zo'n toestel gaan laat het dan weten dat vind ik leuk.

@peter
Een clubgenoot heeft een 2.6m composite extra 330L heel mooi super sterk maar in verhouding zwaar. De houtbouw kan uit met een lichtere motor en doordaar wordt het totaalgewicht ongeveer 1.5 a 2 kg minder!!!!! en dat merk je. Ikzelf vind het vliegbeeld van de houtbouw mooier in een elevator bijvoorbeeld zie je overduidelijk dat de houtbouw minder snel zakt (toch die 1,5 a 2Kg).

Mark
 
Nou even verdere uitbreiding. Ik zal per onderdeel uitleggen wat de bouwwijze is. Duidelijkheid komt er natuurlijk met de foto's

Romp
De romp is houtbouw. Dat wil zeggen dat de vorm exclusief motorkap, stabilo en kielvlak volledig opgebouwd is uit hout. Het is een lichte constructie. Voorin bij landingsgestel, motor en vleugelbevestiging zitten een serie triplex spanten (breedterichting) verbonden door 2 triplex spanten (lengterichting). Vanaf daar lopen er langs een aantal spanten 4 grenen en een aantal balsa liggers naar de staart. Alleen bij de staart (stukje onder stabilo) en vanaf de neus tot achterzijde cockpit wordt de romp beplankt. De rest is open. Voor het turtledeck en de romprug is er een styro/balsa deel voorgevormd.
Voor tegen de romp komt de motordome (??). Dit is een glasvezel "bult" die tegen het voorste spant geschroeft/gelijmt wordt. Deze steekt in de GFK motorkap en hier dient de hydromount op bevestigd te worden. Tegen de hydromount een motor. Ik denk een 3W75i of een ZDZ80R. Geen boxers voor mij i.v.m. gewicht en kosten.
Het landingsgestel is aluminium. Dit lijkt verassend maar.... Een GFK landingsgestel was 40euro duurder en slechts 10gram lichter. Prijstechnisch is het kopen van b.v. een koolstof versie voorlopig nog niet interesant (voor mij) zeker niet omdat ik de gewichtswinst nog niet weet.

Kielvlak/stabilo
Deze zijn gemaakt uit styro/balsa sandwich. Het stabilo is afneembaar. De steekverbinding is reeds ingebouwd. Roeren dienen nog uitgezaagd te worden. Per hoogteroerdeel een servo, analoog of digitaal ben ik nog niet over uit. Op het richtingroer weet ik het nog niet. Ik zelf denk 1 grote analoge.

Vleugels
De vleugels is voor mij geheel nieuw. De spanten zijn van roofmate :!: dit had ik nog nooit gezien. Verder is het geheel beplant met 2mm balsa en heeft het 2 grenen en 2 balsa liggers. Per roer (90% van de vleugellengte beslaat) komen er twee servo's. De vleugelverbinding is een alu buis met GFK houders in romp en vleugels.
Het profiel is volledig symetrisch. Zoals de huidige toestellen vliegen staan alle hoeken (Motor, vleugel, stabilo) onder 0 graden.

Afwerking
Dat wordt dus een flinke folieklus.

Dit alles moet leiden tot een toestel met een gewicht van 10Kg. De ontwerpers zijn in staat geweest lichter hout te vinden. De huidig vliegende Extra's zitten tussen de 10.2Kg en de 10.7Kg o.a. afhankelijk van de motor. Met slimme keuze van motor en besturing samen met het lichtere hout zou het mogelijk moeten zijn om net onder de 10Kg te komen. Dit is dus een mooi streven maar ik weet uit alles wat ik gezien heb dat het lastig zal zijn een 2.6 extra onder de 10Kg te krijgen. Voor zover ik weet alleen Jack Jonk (met zijn eigen Extra 300S GFK romp en balsa styro vleugels) en Klaus Krumscheid (ja die van de dempers en pijpen) is dit gelukt. Ik ben benieuwd.

Volgende keer een begin met de vleugels (incl. foto's)

Mark
 
@Peter
Geef ff aan dat je het van mij hebt. Dank

@Stevo
Kostentechnisch kun je hievoor vlg. mij (na goed zoeken) ook een goede GFK kit krijgen. Balsa/styro vleugels en gfk/styro romp. Maar deze houtbouw is vlg. mij lichter en ik kan het beter verwerken in mijn hobby ruimte en met de mij beschikbare middelen

Mark
 
Wat die GFK toestellen betreft, ik bouw ook nog het liefst met "good old balsa".


Stevo
 
ik dacht al michel te herkennen op de foto .
hij vliegt de extra veel bij ons op de club in veendam
en volgens mij heeft hij dit jaar voor het eerst een digitale servo op het hoogteroer zitten
en ik weet het niet zeker een 60cc als motor .
ik zal hem woensdag wel even vertellen van je voortgang
groeten wiebe
 
60 cc dat lijkt me weinig.
Of je moet er geen 3 d mee willen vliegen
 
Wat denk je dat het gewichts verschil is van deze houtbou, en een 2,6m voll gfk model.. zoals de composite arf extra 2.6?

Even los hiervan.. weet iemand een goede tekening, en / of 3-view van een extra 330s??

Dat roofmate als ribben vind ik eigenlijk niet eens zo'n gek idee.. ben heel benieuwd naar de bouw van de vleugel.
Ik neem aan dat de roofmate ribben bedoeld zijn om grammetjes te besparen tov een volledige schuimvleugel. Wat word de dikte van de beplanking van de vleugel?

De wigens van uwe.. had die volledig schuimvleugels?

Ik moet maar eens een kijkje gaan nemen bij dat f3a-x.. lijkt me wel interessant om ook te gaan doen.. Heb nog een zenoah 62..

Peter
 
Schuim ribben scheel veel gewixht tov van conventioneel ingedekte schuimvleugel (relatief dan).
Je moét wel indekken met deze ribben. Spanning van een krimpfolie is iets te veel voor schuim ribben.
 
Hey Mark.

Gaaf zeg, ziet er mooi uit.
Ik ben zelf een Composite-ARF Extra 2.6 aan het bouwen/assembleren (zie avatar).
Ik denk dat ik inderdaad rond de 11.5 kilo ga wegen (DA100 met MTW cans).
Ik heb al een Carbon spinner gekocht en ben van plan om op lipo's te vliegen met een Emcotec DPSI miniRV.
Misschien kom ik dan zelf iets lichter uit.
Zo'n 1 cilinder is natuurlijk lichter maar bedenk wel dat je een zware motorophanging nodig hebt terwijl zo'n 2 cilinder rechtstreeks op het motorschot gemonteerd kan worden.
Wat voor servo's ga je gebruiken?
Ik zelf zet er 8x JR8611 in, die op het moment in Amerika met die lage dollarkoers enorm "goedkoop" zijn!!!
Scheelt meer dan de helft.
Succes met bouwen.
 
Voor ik verder ga even de volgende veschillen met de composite 2.6 extra

Motor
Ik gebruik een single cilinder en geen boxer om drie redenen:
1) Gewicht (ook al heb ik een hydromount nodig)
2) Geluid de DA100 star op een composite kist maakt ongeveer 85dB met een 2 blad en 84 met een 3 blad. Gemeten bij een clubgenoot die al een hoop gewijzigd heeft om geluid te reduceren. Dit is onacceptabel veel, 83dB is bij ons de max maar meestal 80 en dat is mijn steven!!
3) Heel eenvoudig, de kosten

Gewicht
Het totaalgewicht van de composite 2.6 extra is (als je goed je best doet) 11.5Kg. Gewichtsverschil komt als ik ook mijn best doe uit op 1.5Kg (misschien 2Kg) dit is 13% 8O iedere modelbouwer moet weten dat dit een groot effect heeft op eigenschappen van het toestel (En ik heb het verschil reeds gezien)

Kosten
Onafhankelijk van motorisering is 1400 euro en 500euro + folie een heel groot verschil. Voor mij te groot.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb samen met mijn clubgenoot heel wat afgesleuteld aan dei composite Extra. Het is prachtig spul. Voor 3D is hij denk ik sterker en daardoor beter geschikt (al heb ik al heel wat fratsen gezien met de houtbouw) maar voor kustvlucht is hij dit niet per definitie.
 
Zoals beloofd een begin met de vleugel. Het is een volsymmetrisch profiel en hij wordt ondersteboven gebouwd.

De mal
Je moet beginnen met het bouwen van een mal voor de vleugel.
De ribben worden aangeleverd met een half negatief
afb12988.jpg


Deze zijn in een keer gesneden
afb12989.jpg


Uit deze negatieven moet volgens tekening een bouwplank gemaakt worden die als mal dienst doet
afb12991.jpg


De mal die je hier ziet is dus de mal voor de linker vleugel.
Wat je goed kunt zien is dat er op de plaats van de liggers getaped is. Dit is om te voorkomen dat er bij het plaatsen van de liggers en spanten de vleugel aan de mal gelijmt wordt.

Aangezien deze vleugel al een heel eind gebouwd is. ga ik verder als ik de rechter vleugel begin. Anders missen jullie een hoop stappen.

:offtopic: Leuk behangetje he 8)
 
zou ik die kist ook kunnen vliegen met mijn 3W100 boxer? Ik dacht dat dit dan zwaar overpowered en te veel gewicht zou zijn, maar een vriend van mij zegt dat het wel moet lukken, een andere geeft me dan weer gelijk. :?
 
Das alleen al aan motor een Kg meer. Tuurlijk kan dat. Je moet je alleen afvragen of de constructie nog sterk genoeg is. Maak eens een snaprol met een 1kg meer gewicht aan de neus, wat vinden de spanten daarvan?? Je praat misschien wel over 20g das dus 20Kg meer belasting dan tot nu toe getest.

Dan zit een boxer star dus die moet exact de beweging van de romp volgen. Een hydromount geeft nog een beetje flexibiliteit in het geheel.

Tja, power en gewicht op het eerste oog geen probleem maar constructie technisch :?:

Dan nog een 75 of 80 is zat ook voor 3D (in my humble opinion)

Mark
 
Ik heb mij ook een Extra besteld. Ik heb wel een ARC versie besteld, want ik zie dat bouwen niet echt zitten en ik heb ook nogal weinig tijd. :oops:

Ik ben eens benieuwd naar de sterkte van deze kist. Ik ben nogal een snaprol guy en ik ben van plan de superlichte zdz80 met tuned pipe te gebruiken :lol:

IK ben van plan van 4* HS5945MG's te gebruiken op de rols en 1 of 2 DS8611 op richting en 1 DS8611 per hoogte.

Didier, waar de USA heb jij de supergoedkope DS8611 gekocht?

bedankt!

Maarten De Moor aka Doc. insane

www.ohiomodelplanes.com
www.ipacs.com
www.ikarus.net
www.docinsane.tk
 
Back
Top