Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Overlaatst ben ik naar een fly fan Extra 330 competition special gaan kijken, eveneens 3m spanw. Deze kwaliteit is echt subliem! Uiterst licht, en prachtig gekleurd in de mal. Deze kisten zijn haast niet te vergelijken met een CompARF, als je de uitzonderlijke kwaliteit eenmaal gezien hebt. De prijs is echter naar wat men krijgt...De minpuntjes aan een comparf zijn bij deze kist gewoon verdwenen.

Bij deze heb ik niet gezegd dat comp arf slecht is, ik vind gewoon dat er hier een beetje de indruk gegeven wordt dat composite arf de beste kisten zijn, waar ik het niet mee eens ben. Een knol extra blijft steeds onder het gewicht van een comp, een DR heeft een buis ipv latten tussen de vleugels, enz. enz.

Heeft er nu al een Yak van 2m60 gevlogen?

diablotinxlpilot zei:
Heeft er nu al een Yak van 2m60 gevlogen?

Volgens mij niet, als ik de site mag geloven is alleen de romp af, tenminste volgens de foto's....

Grt.

Alex,

normaal is mijn Yak deze week ARC klaar om afgehaald te worden

ik hou jullie op de hoogte

Ok, wist niet dat het al zover was. Ben benieuwd, vind t wel een mooie bak als ik de eerste foto's bekijk.

Grt.

Nice, ik vind alleen de motorkap wat aan de korte kant, maar dat kan ook aan mij liggen :roll:

Grt.

Dat lijkt maar zo :)
De motorkap is lang genoeg om er een DA-100 / ZDZ 100 in te stoppen of 3W 80 / ZDZ80 met hydromount. De romp is gewoon een stukje langer gebouwd...

Ok, ik geloof je :lol: Het is alleen een beetje lastig in te schatten vanaf een foto.

Grt.

Super kist... als ze even goed vliegt als ze eruit ziet... we wachten hier dan op een demo van peter... 8)

Jens dan moet ik ook nog leren vliegen.

bij mij zal de yak nog niet zo vlug in de lucht te zien zijn.

Mark, nog vorderingen aan de kist? Ik begin ook wel zin te krijgen om weer wat te bouwen. Als ik dit jaar slaag in mijn studies, heb ik 3 maanden tijd. Dat zou moeten voldoende zijn om een en ander klaar te spelen. Alleen wacht ik de reacties over de nieuwe Yak af.

EDIT: Inmiddels heb ik ook kit van knol extra aangeschaft, nu nog even mijn 1ste jaar afwerken en dan beginnen bouwen!

Nee, blijft pet. Zo'n huis vreet meer tijd dan gedacht..... we zullen wel zien. tijd begint wel te dringen nu. Het weer wordt mooi en de wedstrijden naderen.....
Naja, ik ga mijn best doen zo gauw er wat te melden is horen jullie het.

Mark

Voor de geinteresseerden.. de Yak is inmiddels gefolied.. hopelijk half april vliegklaar..

En Mark.. veel werk he zo'n huis :) . Ik weet er alles van ..

Nou, daar gaat hij weer.....

Nadat we het huis op orde hadden eerst de Wigens een grote beurt gegeven. Heb dus weer wat te vliegen... Laatste vlucht ergens half septemeber. Eerste vlucht 3 weken geleden... Das 9 maanden!!!!!!! Maar ik kon het nog. Viel helemaal niet tegen. :)

Na lange tijd weer rust en tijd gevonden te bouwen aan de extra. Enkele werkzaamheden:

:arrow: Stabilo.
Mooi schema en het stabilo gefolied. Begint dan gelijk wat te lijken
Tevens de servo's op hun plek geschroeft. Hevels in de roeren gelijmt en de aansturing in orde gamaakt. Deze zijn dus op het programeerwerk in de zender na af..... Alleen de middenstelling alvast gedaan zodat ze er niet meer uit hoeven.

:arrow: Motor inbouw.
Lekker aan de knutsel geweest met de motorinbouw. Ik ben er goed tevreden over tot nu toe. Ik moet alleen nog de hydrodempers plaatsen. Deze zijn in bestelling, komt van de week binnen.
De uitlaat ligt netjes in de romp en alles past precies. Ik heb niet hoeven rommelen aan de ideale lengte van de uitlaatbocht. "Tunnel" om de uitlaat voor de koeling, en dus gaten onderin mijn romp, doet altijd ff pijn.
Tevens 2 tanken in orde gamaakt. 2x 750cc De een voor de benziene, de ander voor de rook.... Al zal dat nog wel ff duren voor ik die inbouw.

:arrow: Servo / ontvangerplaat in de romp.
Nadat het stabilo voorzien is van de servo's en de motor geplaatst kun je kijken waar de rest van de aparatuur moet komen om het zwaartepunt een beetje in de richting te krijgen. Dus de servoplaat voor de servo van het richtingroer kon geplaatst. En zo ver mogelijk naar de achterkant zo blijkt.. Om het geheel bereikbaar te houden wel nog onder de cockpitkap.

Nou willen jullie waarschijnlijk foto's zien..... OK ik zal kijken of ik vanavond de foto's kan maken en plaatsen. Ik zal trouwens wel moeten.. Ik heb jullie hulp nodig bij het bedenken van de aansturing van mijn gas...... En om het een beetje inzichtelijk te maken is een foto nooit weg..

Groetjes

Mark

Back