Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Maarten heeft dit systeem toch niet meer gebruikt in de nieuwe versie van zijn extra nu gebruikt hij ook directe aansturing...

Directe aansturing was naar veel pogingen geen optie... Ik kon de servo niet echt goed kwijt. De boog in de stuurkabel is het geworden. Ik zal nog even wat foto's plaatsen.

Kortom. Motor inbouw nu echt klaar. Alles werkt en wordt aangestuurd. Choke via een palletje buiten de kap. Ik heb er geen servo op gezet.

Maar nu. Volgende vraag. Waarmee en hoe bevestigen jullie je wielen en wielkappen?????

In mijn Wigens heb ik zelf een paar aluminium assen gedraaid. Deze houden perfect.
De as word samen met de wielkap geklemd door de Grote schroefdraad. De as daarna is voor het wiel.. 6mm as. Een klemring houdt het wiel op zijn plek. Alles valt net binnen de breedte van de wielkap. Wel mooi dus..

wielas.jpg

Maar
1) het draaien van de assen is nogal een klusje. Ik heb ff geen toegang om dit te doen nu (Had ik toen wel).
2) de wielen begonnen redelijk snel te klappern op de assen. Ik weet niet of dat door het zachte alu kwam of door de kunstof lagertjes van de kavan wielen.
3) het Wielkapje zit maar aan een kant vast. Wel mooi maar hierdoor beschadigde de wielkap snel. Ieder klein haakje in een kuiltje of pol veroorzaakt een klein scheurtje in de buurt van de bevestiging.

Kortom. Geef eens ideeen over de bevestingen die jullie zouden toepassen...

Grz

Mark

Ik gebruik altijd M5 of M6 bouten met borgmoeren en een stel ringen. Een aantal fanatiekelingen op dit forum raden dit ongetwijfeld af omdat het "glad" zou moeten zijn, echter pas ik deze methode al vele jaren toe. Toestellen die over de 300 vluchten hebben gemaakt, hadden nog geen enkele speling op de wielen, dus is het kennelijk niet zo'n rotsysteem, maar wel makkelijk :wink: Toestellen boven de +/- 7kg raad ik M6 aan, daaronder meestal M5.
Ook zijn er kant en klare wielassen te koop (ik meen van Kavan) bij de meeste shops.

Grt.

Affin de beloofde foto's

:arrow: Gasaansturing en Hydodempers:
Net als in mijn Wigens dus de boog toegepast. Op de foto is de boog te zien. Tevens zie je de hydrodempers en de choke welke nu ook gemonteerd zijn.

48%20stand%20hydrodempers.JPG

Binnen in de romp zit dan de gasservo tegen de wand

49%20gasservo.JPG

:arrow: Vervolgend de aansturing van het richtingsroer, closed loop uiteraard. Uitmeten van de sleuven, inlijmen van de stuurhevel enz.

51%20closed%20loop%20sleuven.JPG

En als laatste de antenne hulzen. Deze oranje hulzen heb ik in de romp gelijmt om straks de antenne in te schuiven. De hulzen lopen in een boog het kielvlak in. Ik heb er twee geplaatst om mezelf niet tot 1 ontvanger te beperken. Ik ga overigens (voorlopig) wel met maar 1 ontvanger vliegen. Eigenlijk zoals ik al weer 4 jaar de Wigens ook vlieg.

50%20antennehuls%20en%20closed%20loop.JPG

Dat was het werk weer

Grz

Mark

Bij het gebruik van 2 ontvangers, zoals het ACT Diversity systeem, zou ik juist niet beide antenne's via eenzelfde route verleggen.
Optimaal is de 2 antennes onder 1 hoek van 90 graden tov elkaar te plaatsen. Dan is het nagenoeg onmogelijk dat beide antennes tegelijk een 'blind-spot' treffen.
In zo'n grote bak is een antenne in de vleugel toch ook een optie?

Rick

Ik wil geen stekkers tussen ontvanger en antenne.... Vandaar dat antenne in vleugel voor mij geen optie is. Is een persoonlijk iets, ik griezel daar gewoon van.

En ja je hebt volgens mij gewoon gelijk.....

De stand van de buizen in het kielvlak van beide hulzen is anders. De een staat behoorlijk rechtop. de tweede licht zo vlak mogelijk door het kielvlak heen. Zo heb ik geprobeerd om iig te voorkomen dat de 2 antennes (als ik het al ga toepassen) niet parallel liggen.

Mark

Nee helaas niet, toch hoeft er nu niet veel meer te gebeuren voor het folien.

1) Motordome aanpassen op de carburateur. Is nu een leekij gat, even netjes maken en een kamertje erachter om de brandstof spetters op te vangen en nietmijn romp te laten doorweken. Daarna kan de dome tegen de romp gelijmt worden!!!!!!!
2) Aansturing staartwieltje uitdenken.

Beide zaken kunnen vanavond gebeuren. Dan kan ik plamuren en folien.

Daarna nog spuiten motorkap en wielkappen en apparatuur inbouwen en programmeren en testdraaien motor op romp en......

AAAAGGGHHHH Waarom duurt het allemaal zo lang die laatste werkzaamheden!!!! :?:

Grz.

Een nog steeds vrolijke Mark :wink:

Mark

Inderdaad een stekker in de antenne draad is een extra risico. Met het ACT Diversity systeem zou je wel een complete ontvanger met antenne in een vleugel helft kunnen onderbrengen. En dan alleen de 'link-kabel' tussen de ontvangers demontabel maken.
Bij de grotere kisten zie je ook nog wel eens van die spriet-antenne's net achter de cockpit. Lopen de antenne's toch weer over een kortere afstand parallel. Als nadeel heb je dan meestal wel een soldeerverbinding in de antenne.

Rick

Nou, ik heb gefolied...

Wat gaat er aan gewicht op zo'n vleugel met folie.....

100 gram dus.

Totaalgewicht vleugel met folie en servo's etc. is nu 900gram. En eigenlijk weet ik niet of dit nu veel of weinig is :(

Mark

Per vleugelhelft neem ik aan? Is vrij netjes denk ik, een gespoten vleugelhelft van mijn Sukhoi met besturing is een kilo...

Grt.

Nee beide helften samen :)

Tuurlijk niet. zou wel gaaf zijn trouwens. Hoe groot is je sukhoi in vergelijking met je 2.60 Extra?? Zit daar nog veel verschil in qua vleugel??

Mark

Mark Oostveen zei:
Hoe groot is je sukhoi in vergelijking met je 2.60 Extra?? Zit daar nog veel verschil in qua vleugel??

De Sukhoi is 2.40, ik heb net een vleugelhelft van de Sukhoi bovenop die van de Extra (in aanbouw) gelegd; die van de Extra is uiteraard iets langer (zo'n 10cm), de binnenste rib is vergelijkbaar, de buitenste rib is echter iets breder, waardoor de Sukhoi vanaf het uiteinde van de vleugel gezien meer vleugeloppervlakte heeft. Al met al zal de (totale) vleugeloppervlakte gelijk zijn. De staart van de Extra is wel iets groter.

Grt.

Hpim2822.jpg

en voor een (hele) grove inschatting;

Hpim2991.jpg

Van mijn extra (is dan wel 2.40m) wegen de vleugels samen ook een kilo (de vleugel is gedeeltelijk gespoten)

hijs wel een beetje te zwaar:(

magoed
Groetten en suc6 verder.

ohjah.. nee tuurlijk niet zou wel mooi zijn ;)

(nou snap ik er geen bal meer van) (bove mijn niveau) ;) haha

[edit] hohoho, ik heb een foutje gemaakt mijn vleugel (1) weegt 955 gram en de andere vleugel helft weegt 957 gram

sorry

Zou wel erg licht zijn he, de vleugels van mijn extreem licht gebouwde X-tra 2000 wegen per kant al 470 gram.
Als dat bij een 2.6m bak ook zo zou zijn, dan breekt bij de eerste snap-roll de vleugelbuis er al uit...

Grt.

Back