Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maarrrr.... lekker bezig!
    Leuk om mee te lezen.
     
  2. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Hij heeft zn eerste grondlaagje te pakken. Ik kan nu al zien dat het schuren nog niet klaar is:hammer:

    IMG_20191219_152120.jpg
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maak hem niet te glad Christian. Een echt schip is ook niet geheel glad en je wilt hem toch nog vast kunnen houden ook? t Kon minder toch? Lekker doorgaan zo! Gr. Klaas.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En anderzijds is het altijd weer leuk grenzen te verleggen. Vaardigheden te ontwikkelen, geest te prikkelen tot verbeteren...
     
  5. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ik zeg de jongens altijd aan boord dat ik het niet erg vind als een klusje niet helemaal goed gegaan is zolang ze maar maximaal resultaat nagestreefd hebben. Zo bouw ik deze boot ook.
     
  6. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Haha niet glad is allemaal verlies van snelheid Klaas :rofl:
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je wilt haar dus in plané gaan brengen! Maar je hebt straks een scheepje die het best lang vol kan houden. Stoot en vochtbestendig. En is het epox-en je meegevallen? Resultaat is toch best wel goed? En als je weet hoe het moet is een reparatie zo gepiept. Bij het afvlakken van de kiel voor de roerhak schuurde ik er ook doorheen. Zat zo een lapje op aan de binnenkant. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  8. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Kan je met 2 van die Bühlers een beetje waterskiën?

    Ja en nee. De vlakke onderdelen gingen heel makkelijk. Ook was het besluit om het in 3 stukken te doen een goede. Maar op rondingen vond ik het erg moeilijk. Zo zijn er een paar stukjes boven water waar het weefsel ontbreekt maar wel een goede laag epoxy zit. Voor de toekomst zou ik minder bang zijn als ik dit nog een keer moet doen.
     
  9. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Weer thuis! Slecht weer dus mooi de tijd om aan het schuitje te werken. Tot m'n grote verassing was bij thuiskomst het hele 'hok' netjes opgeruimd :banana:@H.B.Busking zie je de lamp? :yes:

    IMG_20200108_074459.jpg

    Gelijk als eerste klusje een laagje plamuur aangebracht op de romp. Zo dun mogelijk geprobeerd maar het moest tegelijkertijd ook een beetje snel omdat het 2 componenten is. Later vandaag schuren (want dat vind ik zo leuk :frustie:)

    IMG_20200108_083908.jpg

    Opbouwtje vordert gestaag:

    IMG_20200108_084021.jpg
     
    MicropropSport en Marc w vinden dit leuk.
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Kleine update! (alhoewel 2 dagen werk verder..)

    Romp na het plamuren helemaal weer geschuurd.

    IMG_20200108_153135.jpg

    Om vervolgens weer een laag primer aan te brengen.
    IMG_20200109_154846.jpg

    Ik ben niet ontevreden over hoe het er uit begint te zien! Er zijn nog steeds kleine plekjes die geplamuurd moeten worden.
    IMG_20200109_190324.jpg

    Ik ben alleen een beetje onhandig geweest wat ik achteraf past bedacht. Er ontstonden een paar van deze plekjes tijdens het drogen van de verf. Na even goed nagedacht te hebben over wat ik nou mis gedaan had kwam ik tot de conclusie dat het de aceton geweest moet zijn waarmee ik de romp ontvet heb. Dat ging bij de epoxy prima maar uiteraard niet bij de primer die er al op zit. Volgende keer niet meer doen dus!
    IMG_20200109_190343.jpg

    Over dit plekje wil ik graag even advies van de experts. Mijn gevoel zegt dat ik hier door de epoxy geschuurd ben want het zijn wel hele strakke lijnen. Wat kan ik nu het beste doen? Nieuw stukje weefsel met epoxy aanbrengen en daarna glad schuren?
    IMG_20200109_190442.jpg

    Verder de opbouw rondom verlijmd. Ik heb hem onder niet verlijmd waardoor hij demontabel is wat in de toekomst misschien nog wel eens handig zal zijn.
    IMG_20200109_141018.jpg IMG_20200109_141040.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, De twee strepen naast elkaar lijkt me de aftekening van de dubbeling in het glasweefsel. Zou het gewoon gladschuren en kijken wat het linker streepje doet. Vertrouw je het niet even doorschuren tot op de epoxy en een reepje doek erover. Eerst epoxy erop, daar doek in leggen en tamponeren. Als de epoxy pikkerig wordt nog een beetje epoxy er overheen om het glad te maken. Dan licht schuren en een laagje primer. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport en kaapstander vinden dit leuk.
  12. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ik heb ondertussen zoveel geschuurd dat het geen dubbeling van het glasweefsel zou moeten zijn want die zou ik op meer plekken moeten zien. Het lijkt mij precies de breedte van een latje op de kim... Bedankt voor je heldere uitleg in ieder geval.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vreten kan een verfreactie zijn? Twee soorten door elkaar.
    Acteton? Dan zou dat in hout getrokken moeten zijn,
    langzaam uitdampend... dat is dan een verklikkertje dat je in het hout slijpt.

    Je kan de wonden schoonmaken en opnieuw lamineren... of slechts epoxy zonder glas.
    Glas/epoxy is moet je zien als een iets sterkere laklaag. Anders moet je er zoveel opsmeren...
    Dan kan je beter een plug ervan maken en een gelamineerde romp opzetten.

    Na behandeling naspuiten met een vullende autoplamuur in spuitbus. Schuren, spuiten, schuren, tot je tevree bent.
    Altijd stoppen als je door de primer heen schuurt. Snel weer opspuiten, drogen en dan verder werken. Daarvoor spuit je de tracer coat in zwart en grijs verneveld... om de oneffenheden zichtbaar te maken.

    Waterproof schuren of droog met aluminiumoxide papier. Regelmatig aflappen met vochtige doek... en dan maar weer langs het strijklicht... met het scherpe oog gluren!

    En stap over op een veel fijner schuurpapier! Tijd voor schuurblokjes en schuurlatten.
    Hoekprofiel uit alu, en zelf beplakt met fotolijm. Zo heb zo diverse stukken restmetal daarvoor
    benut. Zijn mijn supertools! Met een opgerold stuk schuurlinnen... grove korrel... kan je ook wonderlijk mooi schuren en raspen...
    Laat dat linnen een tijdje opgerold, en het blijft zo in model. Super handig...

    Mooi opweg! Gaat een plaatje worden! Neem voor alles de tijd. Hoeft niet gisteren klaar! Top!
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2020
    kaapstander vindt dit leuk.
  14. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Bedankt! Ik ben nu dus bezig met schuren plamuren schuren plamuren schuren plamuren. Maar ik zag voor het eerst deze reactie. Ik denk dat het komt omdat de oude primer laag reageerde met de aceton. Vervolgens ging de nieuwe er overheen die daardoor ook reageert op de oude laag met aceton. Die aceton plekken zijn wel te verklaren. Die andere vind ik moeilijk. Ik ga het voor de zekerheid maar opschuren en er nieuwe epoxy op aan brengen zoals Klaas beschreef.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Christian, ik ben bang dat je veel te veel geschuurd hebt met het elektro machientje. Weet niet hoeveel lagen epoxy en doek je gebruikt hebt maar zelfs op de 1ste detail foto ben je volgens mij door de epoxy heen en is het een reactie van de aceton die de plamuur terug oplost of de aceton die met de lijm in contact komt . Ik hoop dat ik het mis heb want een foto bedriegt dikwijls je ogen.
    Mocht je toch door de epoxy heen zitten stel ik voor dat je enkele dunne laagjes epoxy , nat in nat aan brengt met een roller, je romp zal dan door de vloei van de epoxy van zichzelf glad en egaal worden.
    Bekijk het vooral eens rustig voor je beslissingen neemt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ik had bewust de kimmen niet met de machine geschuurd maar had alsnog wel met grof schuur papier de kim geschuurd. Het was al een dun plekje omdat ik hem na de eerste keer schuren al bijgewerkt had. Ik vermoed nu niet goed genoeg. Op de vlakke stukken zit het er heel dik op. Ik denk echt dat dat alleen de reactie is van aceton in de oude primer laag waar vervolgens de nieuwe overheen ging. Ik ga straks weer beetje epoxy maken :thumbsup:
     
  17. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Plekje zojuist oogrschuurd en er is helemaal niks van kaal hout ofzo te bespeuren:frustie:maar het kan tegelijkertijd geen toeval zijn dat zo'n plekje ontstaat. Ga dus toch een beetje epoxy aanbrengen. IMG_20200110_104544.jpg
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    des te beter Christian, breng de epoxy met een verfrolletje aan, enkel dunne laagjes is beter dan 1 dikke. volgende laag aanbrengen als de vorige bijna uitgehard is ( kleeft als kauwgom ) dan hoef je niet te schuren.
    succs, Marc
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Bedoel je hier mee dat ik de de hele romp nog eens moet doen? Dat was eigenlijk niet m'n plan..

    Ik heb nu 3 plekken opgeschuurd en de naadjes een beetje vrij gemaakt zodat de epoxy daar gaat in kan lopen. Om het vervolgens met de kwast in een paar laagjes tussen het tape op te brengen en daarna alleen de randjes van het tape weg schuren zodat ik de plek zelf niet meer hoef glad te schuren. Een beetje zoals Klaas beschreef.. Ik hoop dat dat ook een goede manier is want mn epoxy is niet meer voldoende voor de hele romp en daarnaast zit het er op veel plekken al behoorlijk dik op. IMG_20200110_113020.jpg
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee hoor... Marc gaf het ook al aan... alleen een patch... Aftapen zou ik niet doen.
    Maak de spot wat ruimer schoon met oplosmiddel, geen tape, en beetje uitwolken.

    Roller of kwast? Kwastje en deppen denk ik dat nu beter is. Met keukenpapier kan je het teveel voorzichtig wegdeppen.
    Overgang beetje uitwaaieren. Na uitharden waterproof schuren, en niet doorschuren... en dan weer vullende spuitplamuur er op.

    Wel raad ik aan om naar 400 en 600 schuurpapier te gaan. Waterproof en behendig en rustig schuren.
    Met grof trek je veel te veel krassen... dat ga je zien in de lak.
     

Deel Deze Pagina