Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ik haal de aceton zelf bij de praxis.
    Maar die van Gamma en karwei is allemaal hetzelfde
    Iets met dezelfde eigenaar of zo denk
     
  2. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Een hoop geschuurd vandaag. Valt allemaal vies tegen om glad te krijgen. Wanneer ik over een week weer thuis kom en de nieuwe laag is uitgehard dan ga ik er denk ik even een machine bij pakken.
    IMG_20191125_154730.jpg

    IMG_20191125_171240.jpg

    In het pakket zitten geen slijtplaten voor op de huid en bij de ankerkluis. Ik wil deze wel gaan maken. Ik denk uit 1 mm dik hout. Dikker zou niet mooi op schaal zijn denk ik.

    Deze:

    FAIRMOUNT_SHERPA__01.jpg
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat zou ik nu net niet doen Christian. Heb je net je romp waterbestendig gemaakt met epoxy, dus dat werkt niet. Of je had de paten er eerst op moeten zetten, of ze nu maken van kunststof of messing. Heb je nog wat weefsel en epoxy over? Zo ja, zou ik een epoxy plaat maken op een vlakke ondergrond beplakt met tape. Insmeren met epoxy, weefsel erop en dan als het pikkerig wordt nogmaals. De epoxy plaat knip je dan in model om op de huid te plakken. Zelf heb ik een hoop gemaakt van verticale stroken raamlamel. Even door de goede bril kijken op zoek naar bruikbaar materiaal. Ligt vaak dichterbij dan je denkt. Succes! Gr. Klaas.
     
    Eugène vindt dit leuk.
  4. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Klaas, als ik de platen er als eerst op gezet had dan waren ze bijna compleet verdwenen na de laag epoxy en weefsel. Omdat dit toch best dik is. Daarom besloten het erna te doen. Ik zou voor ander materiaal kunnen kijken. Maar aan de andere kant denk ik dat als ik het goed behandel nadat het verlijmd is het ook goed moet komen.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan ze ook uit balsa maken. Balsa is slechts vulstof. Daarna glassen. Water komt daar nimmer meer bij.
    Maak de zaak niet te zwaar. Hou ondanks drijfvermogen het gewicht in de gaten. Beter met lood of accu's
    op de waterlijn. Te veel massa boven de waterlijn geeft ook slingeringen die door kunnen slaan, extreem gesteld.

    Propellers aftoppen.... Vandaag een oude prop afgetopt. Die was ooit op een tegel onder water, aan de waterkant ongewenst-afgetopt.
    Wel een plasticken. Dat was secondenwerk. Rats! Zonde... wel bewaard voor iets anders....

    Vandaag iets ingekort om in een straalbuisje te passen. Wel op de draaibank, kan er niets aan doen, maar ik heb er een...
    niet met een beitel maar met een schuurblok en een goed schuurpapier/schuurlinnen er op geplakt.
    Grof waterproef, smeren met water of olie...
    Gesteund en millimeter voor millimeter de diameter gereduceerd... de plastic schroef kon droog.

    Een schroef zou je zo ook in de boorstand kunnen plaatsen, vast geschroefd aan een hardstalen bout,
    met de draad-vrije schacht in de boorkop opgespannen. Een bout waar je de kop dus van afzaagt... etc.
    Op het boorstand-werkblad het schuurblok, een scharnierpunt door het schuurblok, met een bout. Onder een juiste hoek, zodat je in een constante kunt aanzetten.
    En al draaiende de prop gecontroleerd naar maat kunt slijpen, zonder te forceren.

    Kant en klaar kan ook... zelf aftoppen, even goed.
    Groet Bas
     
  6. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ik zou de slijtplaten uit een plaat kunststof snijden en er later op plakken met epoxy.
    Rot nooit meer en je hoeft het niet meer te glassen.
    Alleen dun laagje epoxy eroverheen smeren na drogen van de lijm
     
  7. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Zou ik inderdaad ook kunnen doen. Ik heb het alleen niet overwogen tot nu toe omdat ik twijfel of de primer en verf wel goed houden. Dat doen ze niet op alle kunstoffen.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
  9. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Liep jij op je 50e nog stage?
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Epoxy is goed te lakken, wel goede primers gebruiken.
    Kunstof ABS of styreen voorbehandelen met Motip hechtprimer. Hoewel niet echt nodig.
    Heb het toen wel gedaan. Een van de modellen staat in Histor Alkyd zit er nu 10 jaar op?
    Nog steeds goed. Handgekwast, iets verdund. Als het model af is, wil ik het na spuiten met een zijdematte 2K lak.
    Alle Alkyd lakken en primers hechten goed. Wel ondergrond ook goed schurenin alle fasen.
    Alkyd kan vergelen, het bleekt weer uit onder UV.
    Acrylaatverf vergeeld juist onder zonlicht.
    Acrylaat is watergedragen lak en kan slecht tegen aclohol, thinner, aceton.
    Alkyd kan daar beter tegen. Thinner of aceton kunnen de alkyd bij langere blootstelling lak wel aantasten.

    Epoxylakken... sterkste, maar listiger te verwerken.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2019
    Christian Westerink vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    PS Christiaan... er wordt mooi gebouwd!
     
  12. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Bedankt! Ik doe m'n best. Gelukkig zie je niet alles van dichtbij :rofl:
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zie niet alles, maar weet wel wat epoxy voor laageffect geeft.
    maar zelfs 25 grams weefsel geeft onafgewerkt nog een structuureffect.

    Nimmer vergeten. Het glas geeft de sterke, niet de epoxy. Dat is slechts fixatief.
    Bij een schip maakt het niet zo uit, bij een modelvlieger is gewicht kritisch. :)
    Wordt zo veel mogelijk epoxy afgekamd.

    Lamineren gaat prachtig met een oud kunststof 'bankpasje' Het te veel aan epoxy kam je als het ware weg.
     
    Christian Westerink vindt dit leuk.
  14. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Vraagje aan de experts: ik moet nu echt wat verlichting gaan bestellen wat ik al te lang uit stel:frustie: Kan ik die het beste op 12 volt bestellen om uiteindelijk op de hoofdaccu's aan te sluiten? Of is het beter om deze een apart batterij setje te geven?

    Direct dan een andere vraag: de boegschroef is 7,2 Volt. Koop ik hier een aparte accu voor of haal ik 7,2 Volt via een weerstand ook van de hoofdaccu's? Aparte 6 cels accu is makkelijker natuurlijk maar heeft ook weer een aparte oplader en dus extra accu nodig.

    En welke regelaar is geschikt voor de (raboesch) boegschroef?
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verlichting. Dat is idd een puzzeltje. LED is denk ik wel de beste weg. Levensduur van de LED alleen al.

    Voor LED bestaan er kant en klare sets... maar kan ook zelfbouw.
    Mooiste is als je de verlichting functie geschakeld kan maken. Lichten hebben in de mast natuurlijk een functie.
    Maar dat kunnen anderen veel beter vertellen dan ik.

    Het maakt dan niet uit of je +12V stookt of +7,2V... LEDs hebben een eigen werkspanning.

    Een boegschroef kan een hogere spanning aan dan er voor de motor is geadviseerd.
    Vast zelfs 12V, alleen zou ik dat zelf wel durven testen... niet aanbevelen,
    immers weet ik niet hoe zwaar de schoep de motor belast. Maar het type motortje kan wel een hoop verwerken. Zolang het niet heter wordt dan 85 graad... zal deze wel meer amperes gaan trekken... herrie maken... toeren... dus die 7,2V is wel een goed advies van de fabrikant...
    Echter... een 7,2 borstel kan absoluut probleemloos op een lipo met 7,4 volt, en de boegschroef ook geen extra slijtage...

    Je kan het hele schip op 7,4v voortstuwen. Je moet daarin wel kiezen in de juiste motor voor de schroef.
    Er staat veel geschreven op dit forum over dit schip.
    Oude draadjes opsnorren, en hopen dat de plaatjes er nog bij staan.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Wil je die verlichting ook gaan schakelen via je zender? Aan het begin van je verslag heb ik zowel motorregelaars als multiswitches aanbevolen. Kijk maar even op pagina 1 en 2. Zelf zet ik twee leds in serie met een 2.200 Ohm weerstand.
    Om via een weerstand een lagere spanning voor je boegschroefmotor te maken gaat niet werken. Je zou het kunnen proberen via een spanningsconverter die en beetje vermogen kan leveren. Zie link en nog een schema hoe ik mijn verlichting heb opgedeeld om die met één multiswitch te schakelen. De lampen zou je kunnen maken van 3 mm leds waarbij je op de bovenkant een zwart schijfje plakt. Nieuwe navigatielantaarns hebben amper een huis, dus dat valt dan niet op.. Gr. Klaas.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...stelbare-step-down-buck-converter-xl4016-200w

    IMG_20180430_0002.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ik denk dat het ook LED wordt. Omdat die ook minder heet worden en dat vind ik wel een prettig idee als het tegen het hout aan komt en afgesloten brand. Maar m'n vraag is dan wel beantwoord. Het kan gewoon op de 12 Volt:thumbsup:

    Het schip gaat voortgestuwd worden op 12 Volt. Het worden de Bühlers die Roel en Klaas hebben aanbevolen. RC point laat 55 mm 4 blads afgetopte schroeven maken die onder deze boot passen.

    Nee dat wil ik niet. Dat vind ik te ingewikkeld en op dit moment ook niet echt leuk of interessant. Misschien ooit in de toekomst bij een ander project.

    Duidelijk verhaal van de boegschroef. Daar komt een aparte accu voor dan.
     
  18. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Duidelijk verhaal van de boegschroef. Daar komt een aparte accu voor dan.[/QUOTE]

    Je kunt ook een vaarregelaar gebruiken en deze in je zender terug regelen. Met een voltmeter kun je dan de max stand bepalen. Voordeel dat je dan een regelbare boegschroef hebt.
     
  19. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Je kunt ook een vaarregelaar gebruiken en deze in je zender terug regelen. Met een voltmeter kun je dan de max stand bepalen. Voordeel dat je dan een regelbare boegschroef hebt.[/QUOTE]

    Dit snap ik niet. Er komt sowieso een snelheids regelaar op. Maar kan je uitleggen wat je bedoeld?
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Heb je de link naar die stepdown converter niet gezien?
    Dan heb je geen extra accu nodig voor je boegschroef en ook geen extra laadvoorzieningen.
    En die ledverlichting zou ik zo uitleggen dat je ze later alsnog kunt schakelen.
    Is een heidense job om dat in een afgebouwd schip te gaan veranderen.
    Heb het een aantal jaren geleden in mijn Bugsier 3 gedaan, maar dat heeft toch schade aan fragiele delen opgeleverd. Als je kunt bouwen kun je ook repareren natuurlijk, maar vrolijk word je daar niet van. Beter dat je een paar aansluitingen op een goed bereikbare plek hebt zitten, waar je later gemakkelijk bij kan. En maak een schema en doe die in je boot.Later pieker je je suf hoe het allemaal aan elkaar hangt. Maar de keus is aan jou natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2019

Deel Deze Pagina