Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Hey Christian, als je alles maar lang genoeg laat drogen dat het volledig hard is laat ons zeggen 1 a 2 weken valt het vaak wel mee, nu over Motip kan je het meeste overzetten, maar Motip over andere dingen daar moet je toch wat mee oppassen. Ga bvb niet vernissen met Motip over Revell want je hebt "krakkelering", best wel spijtig want de Motip verf is toch wel zeer sterk.

Okee! Hier kan ik wat mee. Het gaat mij vooral om de kleine details die ik nu moet gaan aanbrengen op bijvoorbeeld de opbouw. Ik heb alles wat nu nog makkelijk glad te schuren is al geschuurd en van primer voorzien. Alle nieuwe details hebben dat niet. Maar ik wil ook niet voor elk detail gelijk een spuitbus in de hand nemen want dan krijgen bepaalde plekken weer teveel verf. Daarom doe ik die nieuwe kleine dingen liever met een penseeltje en potje primer. Maar dat moet dan gewoon gaan lukken :thumbsup:
 
Blinkie blinkie:banana:
IMG_20200522_162017.jpg
 
Vraagje aan de experts.. Wat is de juiste manier van schroeven aan brengen op de schroefas? Ik ben een beetje in de war. Er zit een moertje bij. Wanneer ik die er op laat als op de eerste foto dan gaat de schroef er niet in zn geheel op. Laat ik hem weg dan gaat de schroef er wel in zn geheel op maar loopt ie tegen het einde van z'n schroefdraad 'vast' en blijft er op de as een stukje draad over. Met handkracht willen ze allebei niet verder. Er zitten ook nog van die eind moertjes bij waar nu helemaal geen ruimte voor is... Beetje verwarrend :weetnie:
IMG_20200524_125404.jpg
IMG_20200524_125449.jpg
 
Christian, Zit er op één eind van je schroefas draad? Mijn ervaring is dat er op Raboesch assen een vrij lang stuk draad zit. In ieder geval voldoende voor schroef en borgmoer. Hoe dik is je as? Is die zwarte ring je delrin buitenlager en wat zit er aan de binnenkant? Kogellager met G-ring? Gr. Klaas.
 
Christian, Zit er op één eind van je schroefas draad? Mijn ervaring is dat er op Raboesch assen een vrij lang stuk draad zit. In ieder geval voldoende voor schroef en borgmoer. Hoe dik is je as? Is die zwarte ring je delrin buitenlager en wat zit er aan de binnenkant? Kogellager met G-ring? Gr. Klaas.

Hmm heb ze een tijdje terug besteld. Sowieso geen kogellager maar die zelfsmerende. De 301-04. Er zit aan de binnenkant een dikker stuk. Aan de binnenkant zit ook meer schroefdraad.. Of is dat juist niet de binnenkant? :rofl: begin nu te twijfelen..
IMG_20200524_134651.jpg
 
Maak van de binnenkant maar eens de buitenkant en zorg dat je boot dan de goeie kant opvaart. Zit dat verdikte eind los op de koker? Dus de as in de koker omdraaien. Er zou een speciaal passtuk bij moeten zijn voor je koppeling. Kijk even naar de bladen van de schroef voor de draairichting. De ronde kant van het blad is, gezien de draairichting, de voorkant. Gr. Klaas
 
Maak van de binnenkant maar eens de buitenkant en zorg dat je boot dan de goeie kant opvaart. Zit dat verdikte eind los op de koker? Dus de as in de koker omdraaien. Er zou een speciaal passtuk bij moeten zijn voor je koppeling. Kijk even naar de bladen van de schroef voor de draairichting. De ronde kant van het blad is, gezien de draairichting, de voorkant. Gr. Klaas

Geprobeerd. Voor mn gevoel klopt dat niet. Ik heb dan een beetje draad over (ik heb de as niet omgedraaid in de koker, kreeg ondertussen wel de schroef op de hele draad. Moest iets minder voorzichtig zijn:hammer:) :
IMG_20200524_142023.jpg


Ik heb het idee dat ie zo moet, zonder moertje achter de schroef:

IMG_20200524_141728.jpg


Maar waar is dan het moertje voor?
 
Met dat moertje borg je normaal gesproken je schroef mee maar zoals ik dat hier zie zou dat niet nodig zijn omdat je aan het eind ook al iets soortgelijks hebt.
Dat borgen doe je dan door de 2 tegen elkaar in te draaien zodat je schroef er niet af loopt na enige keren voor- en achteruit draaien.

Groet,.
Mathieu
 
Christian, Bij de schroef zit de borgmoer erachter, dus die zit op die manier vast. De andere moer is om je verbindingsstuk voor de koppeling op da as te borgen. Zorg dat er minimaal axiale speling is, dan heb je een maximale afdichting. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Christian, Bij de schroef zit de borgmoer erachter, dus die zat op die manier vast. De andere moer is om je verbindingsstuk voor de koppeling op da as te borgen. Zorg dat er minimaal axiale speling is, dan heb je een maximale afdichting. Gr. Klaas.

IMG_20200524_143925__01.jpg


Maar er is dus nog een 2e moertje en daar gaat m'n vraag over. Als ik @Watergeus goed begrijp is het het ene moertje of het andere. Of dat kleine ding bij de pijl en dan niet het sierstukje die bij de schroef komt of het is het sierstukje aan de buitenkant zonder het moertje aan de binnenkant? Want dat kleine moertje, schroef en sierstukje gaan niet tegelijkertijd passen en dus daarom ook de verwarring
 
Volgens mij worden de schroefassen standaard geleverd met die (extra) moer, gewoon omdat er zijn ook schroeven zijn zonder zo’n mooie losse “dopmoer” (jij noemt dat sierstukje) ..)aan de achterkant.
Bij dergelijke schroeven is de “dop” een vast stuk van de kern. En zulke schroeven moet je altijd borgen met de (extra) moer voor de schroef.
In jouw geval is de losse dop/sierstukje je borgmoer en dan heb je de extra moer niet nodig om je schroef vast te zetten.
Ik zou de schroef met de bijbehorende dopmoer eerst goed monteren op de as.
Sommige Raboesch schroeven hebben een cilindrisch gat met daarachter de schroefdraad. De bedoeling daarvan is dat je de schroef over de as draait waarbij het cilindrische gat passend over de schroefas gaat.
Daarmee centreer je de schroef en voorkom je ook dat schroefdraad naar binnen in de schroefaskoker doorsteekt en dan de afdichting beschadigd.
Draai zover aan dat de schroef zichzelf vast zet en zet daarna dopmoer erop om te zekeren. (Wanneer het in de constructie vanwege onderhoud kan, kan een beetje loctite vaak geen kwaad. Want door de draairichting zal een van de twee schroeven los kunnen komen wanneer de motor veel trekkracht heeft en de schroef om de een of andere reden plots blokkeert).
Afstellen van de axiaal speling gebeurt aan de binnenkant.
En ja, soms kan het nodig zijn om de as in te korten.
 
Laatst bewerkt:
Is de schroefdraad aan beide zijden even lang?
Indien de schroefdaad aan het verdikte stuk langer is dan aan de smalle zijde, zou ik de as uithalen en omdraaien, en dan dus op de langste schroefdraad het moertje, schroef en eindstuk proberen te monteren op de wijze die Klaas beschreef.
Wat Jan schrijft is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Succes in ieder geval
 
Is het nog gelukt met je schroefassen Christian. Zo te zien op de foto in posting 388 zit de schroef er achterstevoor op. Gr. Klaas.
 
Heej Klaas. Ik ben er al even niet mee bezig geweest. Door het mooie weer en de lange avonden doe ik wat andere dingen. Dus ze zitten er nog niet in.. Misschien binnenkort maar weer eens mee verder :D
 
Hoi iedereen! Hopelijk gaat het allemaal goed met jullie in deze rare tijd.

Het heeft even een tijdje geduurd maar ik heb de draad weer opgepakt. Omdat een aantal dingen tegelijkertijd ff tegen zaten had ik het spul even aan de kant gelegd en duurde het een tijdje voordat ik er weer aan begon. Ook een aantal klussen in huis zaten in de weg. Wellicht herkennen een aantal van jullie dat :).

Waar ik nu mee bezig ben: bergplaten. Dit zat onder andere tegen. Ik had besloten deze uit hout te maken en dan later met epoxy te bedekken. Omdat ik dacht dat simpel was en dat ik dat wel zou begrijpen en kunnen. Echter eenmaal op de boot verlijmd was het te dik en dus niet naar mn zin. Terug schuren dacht ik dat de oplossing zou zijn. Echter was de nerf van het hout niet constant waardoor het ene hard en andere zacht was en ik dus kuilen begon te schuren. Ontevreden hierover heb ik besloten om wat anders te gaan proberen. Er kwam hier van een forumlid (weet ff niet meer wie) als tip voorbij om epoxy aan te maken, uit te gieten over een oppervlakte waar het niet aan hecht en eenmaal uitgehard er stroken van te snijden. Dat wil ik nu proberen. De epoxy ligt al een dag te drogen.

Verder nog een tegenslag. Omdat ik de stuurhut afneembaar wil hebben had ik hem los op de opbouw gemaakt. Nadeel hiervan werd dat ik niet helemaal een strakke naad had. Dus had ik al ruim een half jaar terug tape op de opbouw geplakt en de stuurhut daar zo strak mogelijk op gemaakt om vervolgens de naad met plamuur aan te smeren die niet hecht aan de tape en wel aan de stuurhut
Dit is goed gelukt. Na schuren heb ik een mooie strakke afsluitende lijn. Wat echter de tegenslag was is dat de tape zolang heeft gezeten dat ie gereageerd had met de verf en ik dus na het verwijderen van de tape allerlei lijmresten overhield op mijn al glad geschuurde en (met grondverf nog) geverfde bovenbouw. Ik heb van alles geprobeerd en de minst slechte oplossing was uiteindelijk om met korrel 60 en vervolgens 240 alles weg te schuren. Geen drama maar het was wel weer een hoop werk wat niet leuk was.

IMG_20201207_141712.jpg


Ik heb de roerkoningen nu ook in de romp gelijmd. Ik heb de bovenkant en onderkant van de gaten iets ruimer gemaakt om als ze straks vast zitten nog een keer van lijm te kunnen voorzien. Ook moeten ze uiteraard even op goede lengte gemaakt worden. Wanneer de bergplaten klaar zijn wil ik de schroefassen en straalbuizen gaan doen. Die vind ik echter nu nog te kwetsbaar om aan te brengen als ik steeds met de romp bezit ben.

IMG_20201208_154920.jpg


Daarnaast wat detailwerk aangebracht op stuurhut en opbouw.

IMG_20201208_154843.jpg
IMG_20201208_163323.jpg


Niet alles is altijd even netjes als ik zou willen maarja ik ben ook maar een amateur :rofl: Billingboats werkt ook niet altijd even goed mee. Neem bijvoorbeeld dat kleine trapje. 1 mm dik hout uit 2 of 3 lagen die los komen van elkaar bij het uitsnijden. Super irritant en helemaal niks aan te doen.
 
Ja... epoxylaminaat zelf maken... heeft goede resultaten...
Glasplaatje, goed in de wax of losmiddel... lexaanplaatje kan ook... en je kan weer voort.

Ach... bouwen gaat altijd in fases... het zijn thans bizarre tijden...
En tegenslagen... hoort er bij. Lukt het niet naar de zin... dan gewoon over... tot het lukt.

Maar het ziet er verder netjes uit. Eerste details al aan het opbouwen. Veel werk, maar altijd leuk om te doen.

Gr Bas
 
Getwijfeld om te moeten delen omdat het er nog niet uitziet maar toch maar besloten om te doen. De eerste fase van de bergplaten:
IMG_20210105_163145.jpg


Het gaat in kleine stukjes en er zal wat schuurwerk aan te pas moeten komen om de lijmresten weg te krijgen maar goed. Op deze manier gaat het me lukken en het zal uiteindelijk wel mooi worden al is het misschien niet de beste oplossing :hammer:

Mezelf met kerst nog verwend met wat technisch LEGO. Daar zijn ook weer een paar vrije dagen aan op gegaan :rofl:

IMG-20201231-WA0016.jpeg
 
Mooi werk Christian, bij mij is de opbouw zo goed als klaar, ben nu ook bezig met het interieur, de opbouw is enkele weken geleden naar België meegenomen, waar ook de romp zich bevind, deze is klaar om te bekleden met epoxy, maar dat zal nog wel enkele maanden duren, voor dat ik daar kan aan beginnen, zal wanneer ik daar ben enkele foto's bezorgen. Ben hier dan maar begonnen aan de bouwkit van de Atlantic, van Artesania Latina die volledig gebaseerd is op de Amsterdam die ik wel ga proberen in die versie te bouwen mits enkele aanpassingen. In ieder geval ik kijk vooruit naar uw vorderingen met de Fairmount
 
Back
Top