Even aanvullend op Roel zijn en mijn eigen verhaal.
In wezen beveelt Roel dezelfde borstelmotoren aan dan ik deed in het laatste deel van mijn bijdrage.
CTI regelaars gebruik ik ook, maar dan de zelflerende S-versie). Lees maar even bij de beschrijving op de RC-Point site wat de verschillen zijn.
Het eerste deel van mijn verhaal ging over het gebruik van borstelloze motoren. Vervelend dat je zoveel moet lezen, maar dan ben je een stuk wijzer.
Borstelloze motoren hebben een veel hoger koppel en gaan relatief gezien zuiniger om met stroom. Maar niet zo zuinig als de Bühlers.
De schroefassen genoemd in het pakket zijn prima dingen en er zit aan de binnenkant in het dikke deel een G-ring. Dat is een rubber afdichting, die ik een lipseal noemde). Vergelijkbaar met een simmering. Het ding wordt gesmeerd en gekoeld door water, maar heeft een gruwelijke hekel aan drooglopen. Dan verbrandt het rubber en is hij lek.
Op mijn zeilboot hield zo'n afdichting het 20+ jaren vol, maar daar ging na elke stalling op de wal een likje watervaste vaseline tussen en terug in het water werd de boel ontlucht.
Als je voor die assen kiest smeer dan aan de G-ringen maar een beetje uierzalf.
Als je de buitenkant van het schip gaat behandelen met epoxy gebruik dan geen glasvezel, maar glasweefsel. Misschien dat Roel en mijn adviezen daar een beetje tegen elkaar indruisen. Mijn ervaringen met dat spul kun je lezen in een bouwverslag. Ja, weer een lang verhaal. Aan jou om het allemaal in te zien en er je voordeel mee te doen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
De afgetopte schroeven zou ik op maat voor de straalbuizen kopen. Zelf afdraaien geeft het risico dat één of meerdere bladen losscheuren van de naaf. Maar daar waarschuwde Roel ook al voor.
Nog even over de boegschroef. Als je zo'n paddeltje niks vindt, zet er dan een loze buis in met een dummy-schroefje. Met die twee schroeven in straalbuizen draait het schip op een theeschoteltje. Net als Roel vaar ik met een Smit Finland (ook een Smit Nederland) met dezelfde motoren en zonder boegschroef. In mijn optiek heb je die boegschroef helemaal niet nodig. Maar als binnenschipper ben ik nooit verder gekomen als een koproer, dus wist je ook niet welk gemak een kopschroef kon geven. Ben wel van mening dat je met de huidige generatie binnenschepen zonder kopschroef een berg schade gaat varen. Het is allemaal te groot en te zwaar geworden om het zonder te doen. Hieronder nog wat gemanoeuvreer met Smit Finland en Smit Salland. De boot weegt 9,5 kg. Gr. Klaas.