Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    De rompen ook klaas? De opbouw en andere onderdelen kwast ik wel. Maar gaat me om de romp.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    De rompen ook Christian. Bugsier 3 en Raffaele Cafiero afgelakt met Humbrol, Smit Finland en Arnafjord met Revell. R C zit als basis een laag of 5 Epifanes blanke lak op. Destijds secundaire arbeidsvoorwaarden bij mijn eerste wekgever. Verder niks gegrond, vetvrij gemaakt met wasbenzine en 2 lagen lak (zijdeglans) er op. Groot penseel met zachte haren gebruikt. Epoxy van Arnafjord alleen dof geschuurd. Bedenk dat het werkschepen zijn, waar mee gevaren wordt en geen museum-exemplaren. Vergeleken met grote potten verf is Humbrol en Revell duur, maar je blijft niet met indrogende resten zitten. Nog even naar het werken met roller(tje)s. Ben altijd een fan geweest van kwasten en dat gaat me goed af. Een vriend van me had eens een paar deuren geverfd met de roller. Zag er prima uit, maar ik had het idee dat het nog mooier kon. Dus mijn deuren gerold, nadat ik mijn licht had opgestoken bij een beroepsschilder. Het resultaat mocht er zijn, want niemand geloofde dat ze gerold waren. Die zijn gespoten hoor! was de conclusie. Advies van de vakman: Royaal opzetten, goed verdelen en dan er nog eens heel licht overheen om eventuele luchtblaasjes te elimineren. Dus misschie toch eens een proef doen met de kleine rollertjes, waar Bert V. naar vewees. Bert is een perfectionist en kijk eens door een loep naar zijn Ebba Victor. Zo glad als een aal. Gr. Klaas.
     
    Bert V en kaapstander vinden dit leuk.
  3. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Christiaan, hierbij de ralnummers van de kleuren van de Fairmount zoals ze vermeld staan bij modelbouwshop Nederland Groen is No. 6018 Blauw is No. 5002 Oranje is No. 2011 deze zijn te verkrijgen bij de volgende zaak in Nederland https://www.werkenmetmerken.nl/nl/motip_deco_colourspray_hoogglans_ hier kan je het juiste ralnummer ingeven en deze verder opzoeken vermoedelijk zij n ze in andere zaken ook wel te verkrijgen. Bedankt voor het vermelden van het stuurhuis interieur, heb deze ook gedownload nadat ik dit op uw verslag had gelezen
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  4. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Hoi,
    Kleinere onderdelen verf ik zelf met de kwast en humbrol verf.
    Alle grotere vlakken met de airbrush.
    Heb een goede starterkit gekocht.
    Compressor en spuit.
    De spuit heeft 3 naalden om verschillende groottes vlakken goed te bewerken.
    De compressor heeft een ingaande en uitgaande kant
    Ik kan dus ook als ik onderdelen in de epoxy zet en ze zijn bewerkelijk een vacuumzak gebruiken.
    Dan zit de glasmat helemaal vlak tegen het werkstuk aan.
    Is vooral met ronde vormen een uitkomst.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2019
  5. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Klaas, ik ben zoon van een voormalig schilder en heb dus van hem veel kneepjes geleerd. Roller ben ik daarom nooit fan van geweest. Bij de watergedragen lakken van tegenwoordig moet je wel. Maar ik zal de kwast (en eventueel roller) toch even overdenken. Daarmee zal niet alles in een straal van een meter onder de verf zitten en kan ik wel voor goede kwaliteit lak kiezen (in vergelijking tot spuitbus) :p


    Frank bedankt! En graag gedaan :cool:

    Reneke, zo'n airbrush ken ik. Maar ik heb geen geschikte ruimte thuis om daar mee te werken. Daarnaast wil ik ook niet voor 1 project zo'n ding aanschaffen. Wellicht in de toekomst :thumbsup: wat voor vacuüm zakken gebruik je? Ik heb thuis van die vacuüm zakken voor een stofzuiger.. Zijn die te gebruiken? Of zeg ik nu wat doms :hammer:

    Vandaag weer een paar kleine dingen gedaan:

    De gedeeltes die straks afgesloten zijn heb ik (op advies van jullie} in een blanke vocht regulerende lak gesmeerd. Randjes die nog verlijmd moeten worden zijn niet gelakt.

    IMG_20190929_154705.jpg IMG_20190929_160316.jpg

    Daarnaast het gedeelte bij het lierhuis vast gelijmd. Geen idee hoe ik dit onderdeel moet noemen eigenlijk :hammer:

    IMG_20190929_174009.jpg

    Daarnaast een hoop onderdelen uitgesneden en klaar gemaakt om morgen te verlijmen. Daar morgen weer een update van!
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2019
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat gedeelte bij het lierhuis is als ik het goed heb de tabernakel. Gr. Klaas.
     
  7. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Bedankt Klaas!

    De vorderingen van vandaag:

    Vanmorgen begonnen met dit stukje hekwerk achterop.

    IMG_20190930_085235.jpg IMG_20190930_100638.jpg

    Na dit een paar uur aan te hebben laten drogen heb ik aan het einde van ochtend, al schuddend met de heupen en onder ritmische begeleiding van 'Berend botje', het frame met een stuk vis snoer los gesneden van het plankje. Het snoer is in een kwartier tijd vaker gebroken dan in 20 jaar bij het vissen :rofl: enkele niet voor herhaling vatbare woorden passeerde dan ook de revue. Vervolgens de verdikkingen van de kiel/skeg verlijmd.

    IMG_20190930_143351.jpg

    Vervolgens heb ik de eerste stukken van de bodem er in gelijmd. Ik was behoorlijk tevreden! Alles sloot mooi aan en er is minimaal schuurwerk nodig om het vlak te krijgen.

    IMG_20190930_154356.jpg IMG_20190930_154740.jpg IMG_20190930_163115.jpg

    Als laatste klusje heb ik de onderkanten van de dekken en andere onderdelen van lak voorzien. Dit omdat het al maar vast een laagje kan hebben voordat de romp dicht gaat en ik er niet meer bij kan.

    IMG_20190930_171654.jpg IMG_20190930_174422.jpg

    Morgen ga ik weer voor een week aan boord. Alles kan dan mooi aandrogen:thumbsup: om me maar niet te hoeven vervelen heb ik de brug inrichting uitgeprint om hopelijk aan boord die in elkaar geplakt te krijgen.

    IMG_20190930_180748.jpg

    Dat was het voor nu
     
    Marc w vindt dit leuk.
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ehhh.... Christian:
    ik weet niet of Meester Max een beetje corpulent is; zo ja, kun je hem prima gebruiken als extra gewicht tijdens het lijmen. Maar het Kind in de kribbe zet wat dat aangaat waarschijnlijk weinig zoden aan de dijk... ;) Tenzij dat het een uiterst stevige krib is.
    Hoe dan ook: hou je roer weer recht en behouden vaart. En kijk uit voor blondjes op een heuvel in Duitsland.
     
  9. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Hallo,
    Die vacuüm zakken voor een stofzuiger zijn niet goed.
    Je moet eens googelen op repareren van windsurfboards mbv vacuüm.
    Daar gebruik ik het het meest voor.
    Ik maak de zakken zelf van speciale folie en plaktafel.
    Dan een aansluiting voor de pomp erin werkstuk er in en dan de lucht eruit nadat alles met epoxy is bewerkt
    Na 2 uur de pomp af en door laten harden.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Duidelijk verhaal. Thanks :thumbsup:

    :rofl: kom er nu pas achter wat voor boeken we in de kast hebben staan.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
  12. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Christian, ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb ook de inrichting uitgeprint en er staat op vermeld dat de zwarte lijn onderaan juist 15 cm lang moet zijn om de juiste schaal te hebben, op mijn uitprint kwam ik maar aan 14,2 cm dus ik moet nu uitzoeken hoe ik die pdf file kan vergroten tot de juiste schaalverhouding.
     
  13. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ik heb hem gecontroleerd en hij is precies 15 cm bij mij.. Moet je de PDF wel vergroten? Hij klinkt eerder verkleind. Je bedoeld waarschijnlijk hetzelfde maar hij moet op ware grootte uitgedrukt worden. Je zou dus zelf weinig hoeven te doen..

    IMG_20191002_163911.jpg

    Ik heb trouwens speciaal voor dit het 120 grams papier besteld wat ook aanbevolen wordt en dat is wel echt nodig ook.
     
  14. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    De eerste dingen uit papier gehaald en in elkaar geplakt. Wat een priegelwerk:rofl: respect voor papieren modelbouwer! :worship: ik denk dat ik alles pas op de bodem verlijm wanneer ik die bodem op het hout van de stuurhut verlijmd heb. Wanneer dit helemaal af is wil ik graag een laagje lak over het geheel spuiten. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke lak kan ik goed toepassen op dit met inkt bedrukte papier?

    IMG_20191002_193004.jpg IMG_20191002_200035.jpg
     
  15. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    mooi werk, ik heb deze afgeprint op mijn printer in Spanje, wanneer ik in Belgie ben ga ik deze nogmaals afprinten en dan het resultaat bekijken, mogelijk ligt het aan de instellingen in de printer van de marges, ik weet intussen al wel hoe ik mogelijk de print kan vergroten, maar dit is nogal omslachtig zodat ik hieraan in Spanje niet kan beginnen, de inrichting moet dan maar nog een paar maanden wachten, inderdaad het is priegelwerk had het om te proberen afgeprint op gewoon papier en had zo opgemerkt dat het iets te klein was.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Eerst een paar proefstukjes spuiten/kwasten!
    Bedrukt papier en spuitlak gaat vaak niet goed samen.
    En kwasten kan soms ook problemen geven.
    Dus: zoek een stukje wat je niet gebruikt en ga daarmee aan de slag.

    Eventueel de tekening inscannen en (een paar keer) afdrukken op stevig papier, dan heb je in ieder geval 'reserve'.
    Edit: wacht even... Ik lees net dat je het bestand zelf moet afdrukken. Nou, dan is het helemaal geen probleem... Bestel een doos van dat papier en afdrukken tot falen....:yes:
    Iets anders: gebruik een NIEUW hobbymesje voor het uitsnijden van dat papierspul. Anders 'kruipt het op'.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2019
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Even los van het lakken en wat daarbij wel of niet het beste zou kunnen zijn, is het misschien - voor de scherpte van afdrukken - ook een idee om fotopapier te gebruiken?
    Dat is bij mijn weten in verschillende papierdiktes, kwaliteit, wel of niet glanzend / (zijde)mat en kleine (betaalbare) aantallen verkrijgbaar.
    Zelf geen ervaring ermee, maar mogelijk dat daar de eventuele (spuit)lak zelfs nog wel wat beter op verwerkbaar is :weetnie:.
     
  18. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Roel ik heb een nieuw mesje. Uitsnijden gaat heel goed! Dat proefstukje zal ik doen. Dank je wel :thumbsup:

    Bert, wanneer ik foto papier zou gebruiken is de kans op later uitlopen van de inkt bij spuiten volgens mij alleen maar groter. Omdat er meer inkt gebruikt word die minder ver doordringt heb ik ergens gelezen.. Ik volg wat dat betreft nu ook de stappen die de bedenker van dit bouwsetje zelf voor schrijft. Alleen lakte hij voor het begin al af en ik wil dat achteraf doen. Maar verder gebruik ik alles wat hij voor schrijft. Heb dus ook speciaal dikker papier in huis gehaald dan het standaard print papier wat we al hadden

    Link naar het filmpje:
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2019
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    is het met een inkjet of een laser printer geprint??
    Laser printer, geen probleem kan je gewoon met een spuitlak afwerken.
    inktjet printer, kan ook met spuitlak maar hier moet je voorzichtig te werk gaan, lees " zeer dunne laagjes spuiten van wat verder vandaan. Na een 3 tal dunne laagjes is het ok.
    als je druppel vorming krijgt lost de inkt namelijk op.
     
  20. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Met5
    Met normale inkt. Goeie tip! Dank je wel.Ga ik zo doen :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina