Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Weer een paar uurtjes verder. Druk bezig om de huid aan te brengen. Vervelend karweitje! Sommige onderdelen komen ook niet netjes uit. Of dat nou aan mij ligt of aan de Billing boats bouwdoos/beschrijvingweet ik niet. De spanten en dekken lagen in ieder geval keurig recht. Toch sluiten huidstukken niet helemaal netjes aan en het gedeelte wat in de boeg verlijmd is heeft behoorlijke kieren aan zo'n beetje alle kanten. Maarja. Niks wat een plamuur later niet verhelpen kan.

    Ook een een paar mini spantjes van het achter boeisel op hun plek verlijmd.

    IMG_20191024_223407.jpg IMG_20191023_161128.jpg IMG_20191023_161143.jpg

    Wie kan mij van een link voorzien met geschikte binnen verlichting? Ik heb wel gezocht maar op de websites die ik ken niet zo snel iets geschikts gevonden. Aangezien ik een interieur in de brug krijg wil ik daar ook wel bij passende verlichting bij. Iets als mini TL lampjes ofzo. En het liefst niet te ingewikkeld:hammer:
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij de Act... heb ik LED stripjes zien liggen die op 5 Volt (usb stekker) werken. Dacht dat er 20 ledjes op zitten. Ik zou proberen om ze per 4 in een plafonniere te verwerken. Maar dat moet je een beetje zien en uitproberen. Is ook wel kant en klaar te koop. Google maar eens op modelbouw tl verlichting of kijk hier eens. In het bouwverslag van de Armira staat ook het één en ander. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/tl-balk.255411/
     
  3. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Kerst-ledjes voor geen geld bij o.a. Krui...... en Act......!
     
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
  5. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ja die had ik gezien. Ik denk er 2 nodig te hebben die dan waarschijnlijk zoveel licht geven dat ik nog weer een dimmer er tussen moet zetten. Zo wordt het allemaal vrij prijzig en ik hoopte dat er een goedkoper alternatief zou zijn om leuke realistische verlichting in de brug krijgen. Hoeft niet perse TL te zijn. Maar gewoon een los lampje wat je ziet vind ik dan ook weer niet mooi.
     
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dat dimmen deed ik altijd met de plakrand van een vloeitje.
    Werkte altijd geweldig.
    (En kost errug weinig. :) )
     
  7. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Kleine update weer. Snelheid raakt er een beetje uit omdat de onderdelen kleiner worden of omdat ik langer op drogende lijm moet wachten.

    Ik heb de tweede 'boegplaat' er in gelijmd. Dit past van geen kanten. Veel kieren over terwijl die wel precies op zn plek gelijmd is. Nou ben ik geen ervaren modelbouwer en zal ik niet alles helemaal juist doen maar ik wijd dit toch vooral aan de Billing boats kwaliteit.

    IMG_20191028_172824.jpg

    IMG_20191028_174226.jpg
    Mooie rubberen duwsteven zo :frustie:

    Ben begonnen aan de eerste latjes er in lijmen. Volgens de bouwbeschrijving moeten er 2x3 mm latjes in het pakket zitten om op de kimmen te lijmen. Die zitten er niet bij waardoor ik de grotere 5 mm moet gebruiken waardoor ook hier weer kieren en naden ontstaan. Deze probeer ik waar kan maar op te vullen met houtlijm en dan ook straks op te vullen. Ziet er niet sjiek uit. Had kleinere latjes kunnen kopen maar daar had ik geen zin in :hammer:

    IMG_20191028_161521.jpg

    IMG_20191028_174249.jpg

    En een plaatje van het geheel nu:

    IMG_20191029_084549.jpg
     
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Volgens mij missen er zo her en der nog stukjes boot.:D
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Pas op dat je in de hoeken niet door deze bredere latjes schuurt. En heb er bij het schuren erg in dat de lijm harder is dan het hout. Gr. Klaas.
     
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Thanks Klaas. Ik wil voor het schuren eerst een grijze laag grondverf aan brengen. Op deze manier hoop ik straks te zien waar ik teveel en te weinig schuur.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Waarom zou je in dit stadium al grondverf opzetten? Je moet eerst de hoekige kanten van de latjes schuren of schaven. Daar gaat sowieso de grondverf weg. De grondverf is alleen maar goed om de "kuilen" zichtbaar te maken. Dus eerst glad werk maken, sealen met blanke lak, weer schuren en dan pas grondverf om bij nogmaals schuren de oneffenheden zichtbaar te maken. Daarna spaarzaam plamuren om de kuilen te vullen. Althans, dat is mijn filosofie. Anders schuur je je een ongeluk. Gr. Klaas.
     
  12. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik deed het juist anders.
    Ik weet het, polyester laat water door, maar alleen als het weken/maanden onder gedompeld wordt;lees: bij echte schepen.
    We doen tenslotte ook geen echte antifouling op onze modellen, wel de mijne hebben nooit last van zeepokken, alg of mosselaangroei.

    Goed, wat ik dus altijd deed is de beplanking in orde maken. een beetje de vorm er in schuren en vervolgens op het hout een beste laag epoxy/polyesterplamuur.
    De plamuur sealt al zat en hecht op het kale hout beter.
    Vervolgens schuur je de plamuur in de gwenste vorm.
    Eerst lekker grof, neem maar gerust korrel 60 of 80, en vervolgens steeds fijner.
    Het laatste met waterproof schuurpapier doen.
    Daar dan primer op en de kleur van je keuze.

    Tot nu toe zijn mijn rompen altijd prachtig geworden. (Zei hij bescheiden...)

    Nou, lekker dan: twee adviezen die zo goed als tegenover elkaar staan.
     
  13. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Mijn plan is wanneer de romp dicht is: 1x spuiten, schuren, plamuren met 2 componenten plamuur, schuren, keperweefsel in 2 helften, schuren, plamuren, en klaar.. Dan hoef ik toch geen blanke lak lagen ofzo aan te brengen?

    Misschien laat ik die eerste grondlaag wel zitten. Ff kieken hoe het schuren eerste keer gaat.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ik zou eerst de rondingen in de kimmen schuren. Of zijn die ook knikspant? Blanke lak(verdund met 20% white spirit) gebruik ik om het hout te impregneren. Dat trekt er stukken beter in dan plamuur of grondverf. Maar ik zat tot zover in het verfstadium. Lees nu opeens dat je ook keperweefsel gaat gebruiken. Met epoxy of polyester? Daar zou ik geen plamuur onder zetten. Dan de romp schuren, de epoxy en daaroverheen het keperweefsel. Daarna pas gaan plamuren. Anders blijf je bezig met plamuur. Maar goed, ieder heeft zo zijn eigen manier van aanpak. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  15. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Had hetzelfde probleem betreffende de latjes, zijn 5 mm en volgens bouwbeschrijving moeten ze 3 mm zijn, ben naar de winkel geweest, waar ik het pakket had aangekocht in Borgerhout bij Antwerpen, deze hebben eerst contact gehad met Billing Boats, en toen daar geen reactie van kwam, hebben zij zelf hun verantwoordelijkheid opgenomen en hebben zelf latjes van 3 mm aan mij geleverd, dat noem ik service
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    als je keperweefsel en epoxy gaat gebruiken is het volledig zinloos om eerst te gaan plamuren.
    gewoon alles met grof schuurpapier in vorm schuren, daarna eventueel verdunde blanke lak ( om het hout te impregneren, zowel aan buiten als binnen zijde) en daar meteen epoxy en doek overheen.
    Hierdoor krijg je een goede hechting van de epoxy op je romp en daarna kan je plamuren naar hartelust mocht je dat wensen.
    succes en nog veel bouw plezier,Marc
     
  17. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Klaas en Marc, duidelijk verhaal! Maar wanneer zaken niet netjes in model zijn, zoals de kimmen, waarom zou je dan niet eerst kunnen plamuren? Ik dacht dat het belangrijk was om alles glad te hebben voor het keperweefsel omdat je er anders later door heen zou kunnen schuren.. Maarja goed ik heb het nog nooit gedaan dus ik zal het doen zoals jullie het zeggen. Weten jullie of ik dat keperweefsel in 2 helften kan aan brengen? Eerst SB tot midden onder en dan BB? Ik vind het nogal spannend en denk dat ik het zo wat makkelijker voor mezelf maak.
     
  18. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ze zijn inderdaad 5 mm. En dat is service ja! Ik ben nu al met die andere begonnen. Ze buigen vervelend maar het zal wel goed komen.. :D
     
  19. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Dus je hebt je rompen glad en waterdicht gemaakt zonder keperweefsel en epoxy? Dat had/heeft ook mijn voorkeur maar werd door een aantal forumleden afgeraden.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Je kunt even kijken hoe het keperdoek het beste valt. Zelf zou ik het in 3 keer doen. Eerst het vlak en dan de zijden. Dan kun je onderhands werken en de dubbelingen op de kimmen houden. Daar valt het het minst op. Ga je 1 laag doen? Mocht je er een keer doorheen schuren, geen nood. Je zet er zo weer een overlappend stukje op. Wel eerst je romp zo goed mogelijk in model schuren. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina