Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Dat zou nog makkelijker zijn Klaas. Dus eerst glad schuren, complete romp 1x in epoxy, dan in 3 x het keperdoek aan brengen en dan schuren plamuren? Moet ik die 3 lagen goed op elkaar laten aansluiten of laten overlappen en vervolgens glad schuren?

    Veel vragen allemaal in het vooruit. Helpt me wel om goed voorbereid aan de gang te gaan:thumbsup:
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Lees het bouwverslag van mijn coastertje eens door. Bij mij zit er tussen het hout en de epoxy een laagje tape, maar verder is de werkwijze hetzelfde. Volgens mij staat alles, waar je erg in moet hebben erin. Dus ook de volgorde. En je moet een paar cm overlappen. Uiteindelijk schuur je het glad en dan pas in de weer met plamuur. Gr. Klaas.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
  3. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ik heb je verslag al 2x gelezen. Alleen omdat jij er een plug van maakte dacht ik dat het anders was.
     
  4. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Ik had toen ik de kit aankocht, de volledige inventaris van de doos nagekeken ( Billing boats kennende) omdat deze mee naar Spanje werd genomen en het van daaruit nogal moeilijk is om onderdelen aan te schaffen er is slechts 1 winkel op 100 km en 2 andere op 300 km in de omtrek en in het Spaans uw beklag over iets doen is niet altijd even gemakkelijk, toen ik vaststelde dat deze latjes verkeerd waren en er ook nog enkele beslagonderdelen ontbraken, toen contact opgenomen met de winkel die direct het nodige heeft gedaan om de correcte onderdelen te leveren, ik had toen al gemerkt dat het met de latjes van 5 mm heel moeilijk zou zijn om de ronding onderaan te maken. In ieder geval doe zo voort je bent iets moois aan het maken
     
    Christian Westerink vindt dit leuk.
  5. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ja, klopt.
    Maar dat kwam ook doordat ik nog nooit van keperdoek of wat ook gehoord had.
    (Als het überhaupt al bestond toen?)

    De andere forumleden weten echt wel wat ze zeggen.
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik het destijds zo gedaan heb en dat de boot er toen en nu, 30 jaar later, er prima uit zag/ziet.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Mijn oudste modelletje uit 1962 heeft een balsa romp en is geconserveerd met blanke lak. Ergens tussen de 5 en 7 keer. Daarna in de kleurlak (Humbrol hull black) gezet. Gisteren zag ik dat op de scheiding tussen achterschip (boter en brood methode) en de zijkant (2 cm dikke balsa plaat) een naad gaat ontstaan. Waarschijnlijk door het inwerken van vocht. Vorig jaar heb ik erover gedacht om deze ouwe getrouwe een huid te geven van epoxy met 80 grams keperweefsel. Nu spijt dat ik dat toen niet heb gedaan en mijn voorraadje epoxy + doek heb weggegeven. Vind wel weer een oplossing om dit naadje te behandelen met 2 C-lijm en enige reepjes keperdoek. Waarmee ik maar wil aangeven dat het een wijs besluit is om je romp een behandeling met epoxy en glasweefsel te geven. Heb je er later nooit geen omkijken meer naar. Het is even wat werk, maar je doet er ook weer ervaring mee op. Maar het is jouw beleving en die is ongetwijfeld anders dan die van menig ander forumlid. Ieder probeert jou zo goed mogelijk van advies te voorzien. Aan jou de uitdaging om daar voor jezelf een route uit te kiezen. Voor een ander kan ik niet bepalen hoe je een project moe aanpakken en welke binding er ontstaat tussen bouwer en schip. In wezen ben ik een ouwe vent, die nog steeds zijn modellen koestert en daar zo goed mogelijk mee om probeert te gaan. Andere bouwers gun ik ook dat plezier (zowel in het bouwen, als ermee varen). De één zal er eerder op uitgekeken zijn als de ander. Maar het moet toch een goed gevoel zijn als er uiteindelijk een scheepje ligt waarvan je durft te zeggen: Dat heb ik gebouwd! Dat uiteindelijk alles werkt en je er je lekker mee uit kunt leven is dan een aardige bijkomstigheid. Succes verder en maak er iets moois van! Gr. Klaas.
     
  7. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Thanks Klaas. Ik waardeer de moeite die je in je antwoorden steekt. :thumbsup: Keperweefsel gaat er toch komen. Ik laat me door de winkel informeren over hoeveel ik nodig heb. Eerst de romp dicht maken!
     
  8. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Wanneer ik 160 grams weefsel bestel, is dit dan dik en sterk genoeg i.c.m. epoxy? Er is ook een 300 grams optie. Dikker is sterker natuurlijk maar wil de boel niet uit verband brengen. Bij de 160 grams is er een harsopname van 210 gram per 1m2. Wanneer ik dan 750 gram epoxy bestel zal dat dan genoeg zijn? Ik moet het kale hout ook al een keer in z'n geheel insmeren voordat ik de laag met weefsel aan breng.

    Er zijn ook allerhande metalen rollertjes verkrijgbaar. Heb ik deze perse nodig? Of is de verf roller goed genoeg om het weefsel goed aan te rollen?

    Ik wil het deze week gaan bestellen.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Ik zou 80 grams doek nemen en dan een laagje extra doen. Wil je gelijk weten waarom natuurlijk. Gewoon omdat 80 gram lekkerder aansluit, je de dubbelingen haast niet ziet. Vuistregel gewicht doek is gewicht hars (aangemaakt). Stel je hebt 4 m2 80 grams doek nodig, dan neemt dat 320 gram hars op. Je kunt het rollen met een soort schijvenroller, maar in mijn optiek is dat voor professionals, die snel grotere oppervlaktes moeten verwerken. Neem geen verfroller want die blijft kleven. Mijn coaster heb ik alles met een kwast gedaan. Eerst epoxy smeren en dan het op maat geknipte doek erop leggen en dan met de kwast tamponneren. Dan niet meer strijken. Als het weefsel onzichtbaar wordt zit je goed met de aangebrachte hoeveelheid. Maak niet teveel hars aan. Ik maakte ongeveer 20% overmaat aan. Dus voor je de epoxy aanmaakt even de te verwerken hoeveelheid weefsel wegen. En lees voor de 3e keer mijn verslag door. Voor je begint moet het gehele plaatje in je bovenkamer zitten en alles gereed liggen. Succes! Gr. Klaas.
     
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    De website waar ik graag wil bestellen heeft geen 80 gram dus ga ik voor 160 grams Klaas: https://polyestershoppen.nl/zoeken?ps_search[phrase]=Keperweefsel Duidelijk in ieder geval hoeveel epoxy nodig is:thumbsup:

    Verder heb ik er ondertussen zoveel over zitten peinzen dat ik er nu wel in geloof dat het goed komt haha. Ik heb met m'n broertje al eens eerder met epoxy gewerkt maar dan gieten: 32073024_1660571364030399_4073324890214629376_o.jpg
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
  12. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Kan ik me niet herinneren. Maar de winkel die ik liet zien heeft me eerder als eens goed geholpen dus hebben ze mijn voorkeur. Ik ben loyaal:D
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het zal wel gaan met 160 grams weefsel, maar dat kost dan wat meer moeite. Wees niet bang om de boel in te knippen als het niet goed te plek valt.. Werk netjes en denk niet dat schuur en plamuur ik wel vlak. Schuren en plamuren heb ik een broertje aan dood. Zorg dus dat je houten romp zo goed mogelijk in model is. En als de epoxy-klus achter de rug is denk je: Was dat nou alles? Maar zo gaat het bijna altijd. Koudwatervrees moet je maar denken. En neem de tijd voor de aanloop en haal je kwasten eerst even over een vel schuurpapier om de losse haren te verwijderen. Maar dat kunstje zul je wel kennen. Vergeet maar om de kwasten schoon te maken. Gewoon een stuk of 6 van die goedkope dingen bij de Act... kopen. Zo 15 of 20 mm in doorsnee. Ik had de pech dat bij ééntje de hele bos haren eruit viel. Maar voor die paar centen kun je niet alles hebben natuurlijk. Gr. Klaas.
     
  14. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Extra vezels is extra sterkte :koud:
     
  15. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    De romp is bijna dicht! Vanavond komt het pretpakket met epoxy en keperweefsel binnen. Nou vraag ik me af: zal ik de boeisels voor en achter al aanbrengen voor het aanbrengen van de epoxy of er na? Er voor lijkt me makkelijker.. Strakkere afwerking, geen kans op scheur en de gaatjes in het dek voor de spantjes kunnen niet vol lopen. Wat vinden jullie? IMG_20191106_155334__01.jpg
     
  16. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Het pretpakket met epoxy is ondertussen binnen. Vandaag maak ik hopelijk de 2 laatste gaten voorin dicht. Achterop ben ik al begonnen met schuren. Nou is dit hele pakket ook een leerproces en met die latjes moet ik nog wel het een en ander leren. Best moeilijk! Misschien komt dat ook door die verkeerde maat. IMG_20191108_072514.jpg

    Eerder deze week:

    IMG_20191106_071758.jpg

    IMG_20191106_071746.jpg
    IMG_20191108_072835.jpg

    Volgens de polyester winkel moet ik de romp nergens mee voor behandelen maar direct een laag 2 comp epoxy aan brengen. Om vervolgens daar op een laag weefsel met epoxy aan te brengen. Ik ga de romp daarom grof schuren en laat dat ook zo. Zo vergroot ik het oppervlak wat me beter lijkt voor de hechting van de epoxy. Er komen genoeg lagen om hem glad te krijgen uiteindelijk.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Beveel je nogmaals aan om de romp zo goed mogelijk in model te schuren eer je met de epoxy begint! Hout schuurt namelijk veel gemakkelijker dan epoxy/glasweefsel en hout/lijmstof is veel minder ongezond. Zoveel te netter je in het begin werkt, zoveel te minder schuurwerk heb je aan het eind. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Eugène vindt dit leuk.
  18. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Dat doe ik ook Klaas. Met grof schuren bedoel ik grof schuurpapier. Maar schuur hem wel volledig in model zodat ik dat achteraf niet meer hoef te doen. Anders heeft de laag epoxy ook geen zin. Alleen ga ik niet de grofheid van het schuurpapier afbouwen.
     
  19. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Het aanbrengen van de boeisels.. Gaat redelijk maar ben niet super tevreden. Vind het nog moeilijk om echt goed de vorm er in te krijgen. Soms moet ik ook een beetje vindingrijk zijn. Zoals met de elastieken voor die het boeisel zowel naar achteren als beneden trekken. En achter een lijmklem met elastieken als hefboom omdat ik geen andere mogelijkheid zag om het stukje boeisel netjes uit te lijnen met het andere.
    IMG_20191108_170812.jpg IMG_20191108_170329.jpg IMG_20191108_170324.jpg IMG_20191108_134626.jpg IMG_20191108_084701.jpg
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Cristian, wat je laat zien op de foto's ziet er best goed uit, de meer ervaren bouwers werken volgens dezelfde knoeiende methode, alleen word je wat handiger in het knoeien als je al enkele rompen gemaakt hebt.
    Maar het blijft lekker gezellig knoeien telkens opnieuw :)
    Ik breng het boeisel ook steeds eerst aan , dit is het meest kwetsbare straks als je het schip in en uit het water plaatst. Een goede stevige bevestiging aan de romp is de beste manier om later schade te voorkomen.
    succes met het verdere verloop. Marc
     

Deel Deze Pagina