Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Eventueel, als de boeisels erop zitten, de romp op de boeg zetten en wat epoxy tussen dek en boeisel laten lopen.
    Steeds één stukje, tussen de steunen in, en dan weer laten drogen, zodat de epoxy recht tussen dek en boeisel opdroogt.
     
    Christian Westerink en kaapstander vinden dit leuk.
  2. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Schuren schuren schuren schuren :hammer::hammer: IMG_20191110_163848.jpg
     
    Jaap Smith, Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  3. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Vraagje aan de experts omdat ik toch weer twijfel :hammer:

    Voor welke combi kan ik het beste gaan?

    https://www.rc-point.nl/index.php?action=article&aid=71233&group_id=&lang=nl

    Met

    https://www.rc-point.nl//index.php?action=article&aid=69112&group_id=20000271&lang=nl&srchval=Bühler 6-18 VDC Motor 12V-3030 toeren 1,7A , ZONV-03 Pakket

    Een combi onder andere aanbevolen door Roel.

    Of ga ik voor borstelloos met deze set:

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...-25a--pakket&action=article&aid=16024&lang=nl

    Bij de Bühlers is ook nog een regelaar mogelijk die met 2 kanalen 2 motoren kan aan sturen maar dat lijkt me niet interessant want als dan je regelaar doorbrand ben je gelijk beide motoren 'kwijt'.

    https://www.rc-point.nl/index.php?action=article&aid=70624&group_id=&lang=nl

    Er zouden 2 afgetopte 55mm schroeven in de straalbuis passen alleen zie ik nu net dat raboesch die maat juist afgetopt net niet heeft:stout: of ik ben scheel.. Wat kan ik het beste doen? Is het moeilijk om 60 mm met dremel passend te maken? Of zal ik 55 mm zonder aftop in de straalbuizen stoppen...

    Moeilijk moeilijk allemaal
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Inderdaad moeilijk als je pas begint. Voordeel is dat je met de kennis op het Forum minder leergeld betaalt. Als "ouwe knar" beveel ik (bijna) hetzelfde aan als Roel. Als regelaar zou ik de zelflerende van CTI nemen. Die Bühlers zijn onverwoestbaar en zeer zuinig met stroom. Brushless is zonder meer sterker, maar trekken ook harder aan je accu('s). Verder hebben ze de eigenschap dat ze slecht te regelen zijn in het lage toerengebied.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
    Raboesch heeft geen afgetopte 55 mm schroeven. Je zou een paar 60 mm zelf af kunnen toppen. Aftekenen, afzagen met een figuurzaag, ontbramen en balanceren.
    Zie je dat niet zitten dan zou ik er gewoon een paar 55 mm schroeven inhangen. Misschien moet je van die 55 mm exemplaren nog een mm afvijlen.
    In mijn Smit Finland heb ik een proef genomen met een 750 KV brushless motor. Indrukwekkend wat een kracht, maar de 10 A zekering klapte eruit. In posting 26 heb ik er al iets over geschreven. Hoop dat deze info je keuze wat gemakkelijker maakt. Gr. Klaas.
     
  5. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Bouw een modelboot zeiden ze.. Is leuk zeiden ze! #bijelkescheeteenstofwolk #vieswerk IMG_20191120_150845.jpg
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Borstelloos is niet nodig. Met jouw formaat schroeven kun je beter de Bühlers er in leggen. Betrouwbaar, ze worden niet eens warm met jouw formaat schroeven en het zijn kwaliteitsmotoren. Met borstelloos ga je al snel véél te hard. Het enige voordeel van borstelloos in dit model is het formaat. De Bühlers zijn veel groter.

    Dat klopt. Maar het is ook duurder, en met een mixerfunctie in je model kun je hetzelfde bereiken: 2 motoren op één knuppel. (de andere knuppel zit áán de knuppel)

    Welnee. Ik heb onder mijn Smit Salland overmaat Raboesch schroeven hangen. Toen ik met dat mogel bezig was, had Raboesch nog geen afgetopte schroeven, en heb ik ze met 'ellebogenstoom' afgetopt. Eerst aftekenen met een kraspen, toen gefiguurzaagd (of is het 'figuurgezaagd'??) en vervolgens met de Dremel geslepen.
    Ja, dat kost moeite, maar het rendement is stukken beter. Als je dat niet wilt: tja, dan 'gewone' 55-ers...
     
    Eugène vindt dit leuk.
  7. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    RC point laat bij Raboesch afgetopte 55 millimeters maken:thumbsup:
     
  8. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Het schuren lijkt voor nu klaar! :thumbsup: dus de eerste laag epoxy aan de binnenkant en op de buitenkant gesmeerd. Als het mooi glad op droogt dan morgen hopelijk een laag keperweefsel aanbrengen.

    IMG_20191121_153648.jpg IMG_20191121_153655.jpg IMG_20191121_154831.jpg
     
  9. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    Cristaan, mijn ervaring is als er binnen en buiten een epoxy laag zit de romp echt wel dicht is.
    Je zou natuurlijk zowel binnen als buiten nog een laag kunnen aanbrengen, en vooral aan de binnenkant alle hoekjes goed insmeren.
    succes.
    groet Piet
     
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Bedankt Piet. Ik heb het weefsel al in huis dus kan het ook wel gebruiken. Ben er mentaal eindelijk klaar voor :rofl: Daarnaast zijn de kimmen behoorlijk dun geworden na het schuren dus een beetje extra stevigheid is geen overbodige luxe..
     
  11. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    De eerste laag weefsel zit er op... Nou vond ik het best tegen vallen hoe moeilijk het is om overal de lucht bellen weg te krijgen enzo. Ik ben bang dat ik sommige plekjes nog wel een keer moet doen. Eigenlijk dan ook alleen achterop rondom de kielbalk en alle hoeken daar. We zullen het zien als het opgedroogd is:rolleyes:

    Ik doe het in 3x. Hierna zijn de zijkanten aan de beurt. De kimmen neem ik 2x mee voor extra stevigheid.

    IMG_20191122_113626.jpg IMG_20191122_115737.jpg IMG_20191122_123552.jpg
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ben nu natuurlijk te laat met advies maar neem het mee naar je volgende model.
    Epoxy breng je best nat in nat aan ipv eerst te laten uitharden . Als de vorige laag aanvoelt als kauwgom kan je de volgende aanbrengen. Als je het laat uitvaren dien je eigenlijk de boel eerst terug te schuren tot de glans verdwenen is. Bij lastige luchtbellen kan je het doek best even inknippen op die plek.
    Succes Met het vervolg van de werken
     
  13. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Heej Marc,

    De eerste laag was nog niet volledig uitgehard (plakte nog klein beetje) dus dat kwam goed uit. Voor de 2 andere lagen zal ik het eerst even opschuren! Bedankt.
     
  14. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    En niet vergeten goed te ontvetten met aceton na het schuren.
    Net voordat je de volgende laag erop aanbrengt.
    Even laten uitdampen.
    Nooit terpentine oid gebruiken.
    Met epoxy alleen aceton
     
  15. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Dan moet ik ff aceton gaan scoren:thumbsup:
     
  16. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Weet iemand of de moderne nagellak remover ook nog steeds aceton is?
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, Voor het grootste gedeelte wel, maar er zit een vettige toevoeging in. Dit om te voorkomen dat je de huid te veel ontvet.
    Niet gebruiken. Aceton kocht ik indertijd bij Gamma en dacht het ook te hebben zien staan bij het Kruidvat. En neem de tijd voor dat uitdampen.
    Kijk nog maar eens in mijn bouwverslag. Een hele tijd staan krabben op een plek waar ik geen jeuk had. Verder raad ik je aan om eerst het vlak te doen en dan de zijden. Eerst insmeren met epoxy en dan het glasweefsel er in tamponneren. En voor de 3e keer idem dito. Het lijkt net of het schuine gedeelte van het vlak onvoldoende epoxy heeft gekregen en het weefsel niet goed is aangedrukt. Dan trekt de epoxy niet goed in het weefsel. In wezen mag je het weefsel na het tamponneren (haast) niet meer zien. Dan is het pas goed doordrenkt met epoxy. Heb je te weinig epoxy gesmeerd, dan voorzichtig wat bij-tamponneren. Niet gaan strijken, want dan verschuift het weefsel. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2019
  18. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Okee bedankt Klaas. Er was een tijd in m'n leven dat ik het reis in reis uit vervoerde haha. De gamma in mijn woonplaats heeft het niet. Ga wel even in de watersport winkel of de kruidvat kijken.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
  20. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg

Deel Deze Pagina