Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Terug :ontopic:

Heb deze ook nog liggen...

full

In de tijd eens gekocht en uit het oog verloren.
Het zijn Servo-extenders van Megra Akkutronic : dit is een print met in het totaal 9 kanalen, waarvan de impulsleidingen van de servo's galvanisch gescheiden zijn.Er is een aansluiting voorzien voor twee accu's via een accuweiche en een aparte ontvangervoeding. Ringkernen en gedraaide kabels zijn ook uit den boze.Hoogfrequent storingen geraken ook niet meer in de ontvanger. Er kunnen 18 servo's op aangesloten worden ( twee per kanaal )

Misschien nu eens inbouwen in het grote spul ...:smile:

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is ook nog een leuk tooltje om de accuspanning in de gaten te houden.
Je moet ze wel inpluggen in de ontvanger ( eventueel met een Y-kabeltje op een kanaal ) om een idee te hebben wat de accu nog in petto heeft. Als je stuurbewegingen maakt zie je de spanning dikwijls even veranderen door de momentele belasting.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik Voltage Display

deze zijn op bidproduct.com te koop voor 2 dollar incl verzend, dus omgerekend 1.45 euro ofzo ;)

http://bidproduct.com/part/Product_view_DISCOUNT ITEMS_1.html

Een beetje :offtopic:maar ik zie dat de schaal 2.2 Foka4 nu ook te koop is:

http://www.kd-flugmodellbau.de/40614.html

Voor mij wat te prijzig want ik moet er en een grotere auto (bus) bij kopen en iemand een sleepkist cadeau doen met een 150 cc motor :p :p

Ook valt er nog best veel te bouwen in tegenstelling tot deze 499 Euro 'dure' 6 meter K8B, ongelofelijk die prijs. :confused:

Phoenix K-8B 6,0m | Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

Harry

Ongelofelijke prijs hé , die K8B...
De eerste van de vier Foka4's heeft ondertussen ook gevlogen...:yes:

full

full

De eerste indrukken zijn veelbelovend :cool:

Vlieggewicht = ongeveer 13 kilogram

Een "beetje" te vroeg op het knopje geduwd...:smile:

full

Hier was de timing duidelijk beter
full

:smile: De tweede Foka4 heeft ook gevlogen...

full

Hier gaat hij net omhoog achter de sleper...

Waarvan dat dipje dan Dirk, gaat er soms teveel tijd in het vliegen zitten en kun je niet genoeg tijd vrijmaken om te bouwen.

mvg
Van al die onderzoeken , denk ik.... Je moet haast zelf voorstellen wat er als volgende gaat gebeuren.
Kan beter bij een dierenarts gaan, die vinden het zelf wel uit....;)

Gisteren avond toch nog eens "iets" gedaan voor de Foka4....
Normaal gezien wordt er een balsa lat in de romp gestoken op de plaats waar de richtingsroerscharnieren komen.
Bij de Foka4 hebben we dat anders aangepakt aangezien er toch géén gewone scharnieren inkomen

full

op de foto is deze U nog maar net uit de mal gekomen, en dient nog wat bijgeschuurd te worden...

In GFK met een simpel malletje een U gemaakt die in de romp gelijmd word met TEK 7
Het richtingsroer is héél simpel afneembaar : het heeft slechts twee punten waarop het scharniert nml. de servo waar het opgestoken word en een stalen pen vanboven...
Zal hiervan ook wel eens foto's maken

Foto van de Foka4 van één der teamleden...
full

Even nog wat ander Foka4 nieuws, er ging een gerucht dat Valenta met een grotere 4,28 meter Foka4 uit zou komen dus, even wat navraag gedaan bij de Spaanse importeur.

Hier het antwoord: Hola el Foka4 todavia no existe, el molde estara listo este año, los primeros Foka4 de 4,28m estaran e prox. Año.

Oftewel in het Nederlands; hij is er op dit moment nog niet, ze zijn met de mal bezig. Hij zal volgend jaar op de markt komen.

(Ik persoonlijk tel er voor het gemak nog een jaartje bij :p)

Scheelt wel een hoop spuitwerk want ik neem aan dat hij ingekleurd geleverd wordt.

Harry

Harry,
we waren eerst van plan om deze te maken, maar helaas is de mal beschadigd bij het temperen volgens Moeller
FOKA 4 dus is op het moment NIET leverbaar...
Met zijn spanwijdte van 5,3 meter is hij toch weer een stuk groter in volume dan de 5 meter Foka4 van Rosenthal

mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
Ook nog even een " nadenkertje ":smile:

Ik hoorde onlangs vertellen dat men Tek-7 gebruikt om de wielspanten in te lijmen ? >>> zou beter houden dan met epoxyhars ( UHU Endfest 300 )

Heeft iemand ervaring hiermee ?

mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
Back