Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

gisteren nog eens "iets" gedaan voor de afbouw v/d Foka4...
De originele cockpitkap is helder transparant van kleur, en ik wou toch eens wat anders.
Een gipsen afdruk gemaakt van de oorspronkelijke kap ( loodzwaar )
Moet een paar dagen uitharden en krijgt dan een zijden jasje aangepast, zodat de nieuwe exemplaren er mooi vanaf komen.
Vandaag eens op zoek gaan naar de geschikte plastiek in verschillende transparante kleuren ( blauw, groen en bruin )

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eens op zoek gaan naar de geschikte plastiek in verschillende transparante kleuren ( blauw, groen en bruin )


Mijn voorziene zoektocht is afgeblazen door de vrouw... Ze wou een nieuw schoenrek hebben:rolleyes: dus dit maar weer eens in orde gemaakt :yes:
 
1x kan ik ook wel lezen en tegelijk begrijpen. Daarvoor hoef je het niet te herhalen .... ;)

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
knife-edge;2175679[B zei:
Mijn voorziene zoektocht is afgeblazen door de vrouw... Ze wou een nieuw schoenrek hebben:rolleyes: dus dit maar weer eens in orde gemaakt :yes:

Even :offtopic: Mijn vrouw vroeg mij eens een keer : Wat kosten die vliegtuigen wel ?
Ik antwoordde : nog niet de helft van wat jij aan schoenen uitgeeft. PLOTS was het stil .... ;)
 
Laatst bewerkt:
Vanavond nog eens 'iets' gedaan ...

De batterijen voor de Foka4 klaar gemaakt ( en ook al voor de nieuwe ... )
Dit zijn tweemaal 6 cellen Nimh van 4000mAh. in combinatie met de Failover switch van HK.
Ben een beetje bang om lipo's te steken, daar deze eigenlijk bedoeld zijn om grote stromen te leveren.Met de Nimh cellen voel ik mij meer op mijn gemak.
Je kan mijn stelling vergelijken met een auto-accu die dienst moet doen om onze ladertjes van stroom te voorzien, zal géén lang leven lijden.Deze accu is gemaakt om kortstondig zéér hoge stromen te leveren. Heb het zelf al tweemaal meegemaakt dat een auto-accu bedoeld om onze ladertjes op aan te sluiten binnen de kortste keren stuk was.Nu gebruik ik hiervoor een tractie batterij die tegen diepte ontlading kan, en heb géén problemen meer hiermee...
De Nimh accu's lijken mij dus voor toepassing als ontvanger-accu's beter dan de lipo's. Gewicht heb je in een grote zwever toch nodig in het neusgedeelte om het zwaartepunt goed te krijgen.
Om de Nimh accu's netjes te kunnen plaatsen heb ik bakjes gemaakt in balsaply. Deze worden op zijn beurt met Tek-7 tegen de romp gelijmd.De accu wordt beveiligd tegen het uitschuiven met een stuk Velcro zodat indien nodig de accu's snel uitgenomen kunnen worden. Gewicht van een bakje = 20 gram.

full


Even een stukje Velcro geplaatst als verduidelijking...

full


De Failover switch kan een ingangs-spanning van 4 tot 9 volt aan en een stroom van 5 ampére.
De 6 cellen Nimh accu heeft als eindspanning een 8,8 volt en een 2 cellen lipo 8,4 volt , dus dat verschil van 0,4 volt zal het niet maken.Heeft natuurlijk ook een accu-weiche ingebouwd.
Volgens mij zal de Nimh accu zich beter voelen met de gevraagde stromen dan de lipo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer waarschijnlijk krijgen de balsaply kastjes morgen nog een glasmatkous met epoxy aangemeten ( zijn nu in elkaar gelijmd met secondenlijm en dat lijkt me niet sterk genoeg voor deze toepassing )
 
Zeer waarschijnlijk krijgen de balsaply kastjes morgen nog een glasmatkous met epoxy aangemeten ( zijn nu in elkaar gelijmd met secondenlijm en dat lijkt me niet sterk genoeg voor deze toepassing )

Kreeg zojuist een geniale ingeving ( al zeg ik hetzelf ;) )
in plaats van weeral met epoxy te gaan knoeien , doe ik er gewoon een krimpkous over..
Had gelukkig nog een klein stukje op voorraad ( breedte van krimpkous = 10 cm. :shock: ) , maandag weer bijhalen :yes:

full


>>>> Dit is slechts een testje :smile:

Hierdoor is de gewichtstoename ook weer te verwaarlozen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijken die snoertjes niet een beetje dun?
Ziet eruit als dikke servosnoer (zonder puls-draad).
Bij het laden merk ik dat die al bij 2,5 A warm worden.
Dan is 5 A een hele hoop ...

Dirk.
 
Deze Nimh cellen worden met maximum 1000 mA. geladen...
Ik hou er niet van om ze vol te proppen met hoge stromen.
Ontladen daarentegen in bijvoorbeeld een vliegtuig gebeurt op momenten ook met grote stromen , maar niet continu...

De grote stroomvreter bij grote zweeftoestellen is toch de intrekbaarwielservo ( als die moest blokkeren door .... ) , maar die wordt extra beveiligd
 
Laatst bewerkt:
Deze Nimh cellen worden met maximum 1000 mA. geladen...
Ik hou er niet van om ze vol te proppen met hoge stromen.
Ontladen daarentegen in bijvoorbeeld een vliegtuig gebeurt op momenten ook met grote stromen , maar niet continu...
In geval van nalaten ( wat ik bij deze capaciteit betwijfel ) kunnen ze snel vervangen worden door een ander geladen paar
 
Heb ook nog een heleboel dikke lipo's ( 6S4000 en 5S5000 ) liggen voor de twee slepers.
Deze kunnen ook met 2C geladen worden, maar ik doe maximum laden met 1C
 
:teacher: Om nog iets te vertellen over stroomverbruik...
In de moderne F3A kisten die door electro aangedreven worden heeft men een stroomverbruik ( PER VLUCHT ) van rond de 30 à 50 mA.
Dit is te danken aan de aandrijving ( electro ) waardoor er géén roeren staan te flapperen van de trillingen van de motor.Door deze trillingen staan de servo's , zeker als het digitale zijn, voortdurend te corrigeren met hoge stroomafname tot gevolg.
In een grote zwever ( als hij normaal gebruikt word zoals bij thermiekvliegen ) zal het stroomverbruik ook gering zijn omdat de roeren ook al niet trillen en de stuurbeweging zachtjes gebeurt.
 
Dit is ook nog een leuk tooltje om de accuspanning in de gaten te houden.

Hmmmmmm; wel veel meeslepen ..........

Ik bedoel die ladder wanneer je iedere keer "boven" ff moet gaan kijken wat de spanning nog is :rolleyes::rolleyes:

Met een SA'tje heb je minder gesleep en je hoeft niet zo vaak die ladder op :)
 
Hmmmmmm; wel veel meeslepen ..........

Ik bedoel die ladder wanneer je iedere keer "boven" ff moet gaan kijken wat de spanning nog is :rolleyes::rolleyes:

Met een SA'tje heb je minder gesleep en je hoeft niet zo vaak die ladder op :)

Dat SA'tje heb ik ook ...:smile: ik bedoel maar als je geland bent kun je snel even checken of alles nog goed is ( bij gebrek aan vario )
 
Back
Top