Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Zo zou het er moeten uitzien...( een 1/1 toestel )

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De Foka4 stickers zijn ook aangekomen...

Twee vellen van 4 stickers

full

De lengte van de sticker = 52 cm. en de F is 8 cm. hoog

even tussendoor...
Ik had een mail gestuurd naar Ulf Reichmann ivm met de vleugelbuis van de SDZ 59
Hier zijn antwoord :
Hallo,
30mm Durchmesser, Kohlefaser-Rohr, Wandstärke 6mm.

Ulf

>>> is toch dikker dan de andere info die ik gekregen had over de SDZ59 buis

Neen, deze is 25 mm.

Vanmiddag naar een bekende geweest die echte vliegtuigen bouwt, die heeft er eens aan gerekend en deze zou meer dan voldoen...
Hij had ook chroommolybdeen liggen van 25 mm. ( maar goed deze moet voldoen )

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb het weerstandsmoment tegen buiging (Wb) berekend voor ronde buizen en staf (buis met binnendiameter = 0):
Staf 30x0 mm : Wb = 2650
Buis 30x18mm : Wb = 2307
Staf 25x0 mm : Wb = 1533
Buis 25x13mm : Wb = 1422

Staf versus buis:
- 30x18 heeft slechts 13% minder Wb t.o.v. 30x0, maar wel een gewichtsvermindering van 36%.
- 25x13 heeft slechts 7% minder Wb t.o.v. 25x0, maar wel een gewichtsvermindering van 27%

Hieruit kun je duidelijk concluderen dat qua gewichtsaspect een buis beter is.

Dik versus dun:
- 25x0 heeft een Wb die 42% kleiner is dan die van 30x0
- 25x13 heeft een Wb die 38% kleiner is dan die van 30x18

Conclusie:
De diameter heeft een enorme invloed op het vermogen buigingskrachten op te vangen. Igv. een buis tov. staf neemt neemt die buigbestendigheid relatief veel minder af. Het gewicht van het ding neemt relatief wel flink af.
Dus een buis met zo groot mogelijke diameter is de beste keuze.
Vergeet niet dat vanwege de knikbelasting je die buis wand niet eindeloos dun kunt maken. 6 mm is uitstekend.

Is de gekozen buis voldoende sterk?
Om dat te bepalen zul je je moeten afvragen bij welke snelheid je nog steeds vol up wilt kunnen geven.
A. Stel 150 km/h (± 42 m/s)
B. Vervolgens bepaal je het Reynoldsgetal van de gemiddelde aerodynamische koorde bij die snelheid.
C. Dan bepaal je het max haalbare liftgetal voor het gebruikte profiel bij dat Re-getal.
D. Daarmee kun je dan de maximaal gegenereerde lift berekenen.
E. Van die max. liftkracht (Newtons [N]) trek je het gewicht van de vleugels (1 kg = 10 N) af (die dragen zichzelf zonder buigkrachten te genereren is de vereenvoudiging)
F. Die kracht grijpt op het midden van de vleugel aan, dus de arm (hefboomlengte = een kwart van de spanwijdte (in mm's). Dit is niet helemaal waar, het aangrijpingspunt ligt meer naar binnen maar als benadering klopt het, bovendien (omdat het meer naar binnen ligt) is het werkelijke buigmoment kleiner.
G. Bereken het optredende buigmoment = 0,5 x liftkracht x 0,25 x spanwijdte (uitkomst is in Nmm's)
H. tot slot: de treksterkte van het gebruikte materiaal. Er zijn er altijd 2: een voor trek, en een voor druk. Neem de kleinste/zwakste.
I. neem een veilgheidsfactor (hoeveel sterker je het ding maakt dan wat rekenkundig genoeg zou moeten zijn). Ik denk aan 1,5.
J. Vermenigvuldig Wb met die treksterkte en die veiligheidsfactor.
K. Als de uitkomst van J groter of gelijk is aan de uitkomst van G dan zit je goed.

Succes,
Dirk.

even :offtopic:
Ben namiddag nog druk met alles in orde te maken voor het watervliegen morgen in Zeumeren...

full

Nog een update-je ...

De Foka4-stoel is ook aangekomen. In carbon/kevlar ziet het er geslaagd uit :yes:

Met dank aan Henri de la Croix :smile:

full

Even een Action-Man van de kleinkinderen erin gezet om de grootte eens te vergelijken... De Action-Man is 30 cm. hoog ( bij gebrek aan een 1/3 schaal piloot >>> word later nog besteld )

>>> KIJKT MAAR KWAAD ZEG .... :smile:

Toch een kleine update :

De liggers voor in de vleugel en de afkasting voor de rolroeren zijn inmidddels ook gezaagd door een teamlid ( uit cederhout )

Laatst bewerkt:
Toch een kleine update :

De liggers voor in de vleugel en de afkasting voor de rolroeren zijn inmidddels ook gezaagd door een teamlid ( uit cederhout )

Hebben jullie voor cederhout gekozen omdat het zo lekker ruikt? :D
Of vanwege de duurzaamheid. ;)

Johannes

Ik denk vanwege de duurzaamheid...;)

Negatieve eigenschappen.
Het hout kan een opvallende geur verspreiden wat veroorzaakt wordt door het afscheiden van een etherische olie. Deze olie laat een kleverige harslaag een soort gom na. Sommige soorten cederhout werken, ze hebben de neiging te krimpen en te scheuren. Zilveren artikelen in de buurt van cederhout wordt vlekkerig.

Positieve eigenschappen.
Cederhout is licht in gewicht, zacht en gelijkmatig van structuur. Is zeer gemakkelijk te bewerken, te lijmen, spijkeren of schroeven.

Laatst bewerkt:
Verdorie :mad:

Ik moet plaats maken (foto's verwijderen ) om andere foto's te kunnen plaatsen ( de limiet op dit forum is 100 foto's )

Cederhout

Zelf heb ik nog nooit cederhout in een van mijn vliegtuigen verwerkt (wel familie ervan).
Lijkt mij ook prima hout wat een fijne nerf heeft met en een prima gewicht sterkte verhouding.
Maar zoals alle houtsoorten is het een natuurproduct en heeft daardoor geen constante eigenschappen. Cederhout afkomstig uit Midden-Europa of Noord-europa hebben een behoorlijk verschil aan sterkte.
Daar kun je handig gebruik van maken.
Ik ben benieuwd hoe de uiteindelijke constructie uit komt te zien. :yes:

Johannes

Joepie ! de hechtingen zijn eruit :banana:
Was amper terug van de dokter en er werd reeds aangebeld door twee teamleden ( dorpsgenoten en broers ) die mij kwamen uithalen om naar nog een ander teamlid op bezoek te gaan ....

DUS : vandaag zijn alle teamgenoten eens terug bij elkaar gekomen in de werkplaats van HVdc ...
Om de abachi te behandelen tegen het "teveel" epoxy opnemen hebben we de abachi-platen langs de binnenkant ( kant die tegen de tempex komt ) ingesmeerd met Porisol van Mathys >>> Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.multi-import.be/v4/verf/afbeeldingen/mathys/mathysporisol.jpg

Omschrijving:
Watergedragen impregneer- en isoleermiddel op basis van vinylharsen.
Fixerende - isolerende - geurarm - kan zowel met watergedispergeerde als met de meeste synthetische verven overschilderd worden.
Aanbevolen toepassing:
Onverdund op zeer poreuze gronden, verdund op ondergronden met verschillende zuigkracht.
Technische gegevens:
Hoogglans - Kleurloos
Laagdikte:
Natte film: 100 micron
Droge film: 48 micron
Ondergrond voorbehandeling:
De te behandelen oppervlakken moeten gezond en droog zijn. Niet hechtende delen verwijderen, zorgvuldig ontstoffen, indien nodig ontvetten.
Verdunning en applicatie:
Kwast: indien nodig verdunnen met water of onverdund gebruiken.
Roller: indien nodig verdunnen met water of onverdund gebruiken.
Reinigen: Water

Dit is in tegenstelling tot poriënvuller veel milieuvriendelijker en het ruikt nauwelijks ( kan men van poriënvuller niet zeggen >>> wat een stank geeft dat af zeg )

De ceder ligger is inmiddels ook langs beide zijden met carbonmat voorzien onder een hoek van 45 °
De V-stelling zal 2° bedragen....

Laatst bewerkt:
Back