Zo op het oog schat ik dat deze vleugelpen hooguit 15 mm dik zal zijn. Voor een Foka van 5 m spanwijdte lijkt me dat rijkelijk weinig. Zeker als je bedenkt dat een Foka toch vooral voor acro-manoeuvres is bedoeld.
Een dikwandige alu buis is alleen zinvol als het alu de buigkrachten gaat opvangen. Dat is slechts realistisch als het om kwaliteits alu gaat (vliegtuigaluminium of een goede Dural soort). Als het Gamma alu is, is dikwandigheid juist de verkeerde keuze want: A. Gamma-alu is net rubber tov. glas- en koolvezel, en B. de buitenste vezels doen 80% van het 'werk'. Hierdoor draagt de alu nul bij aan de buigsterkte.
Een combinaie van vezels (glas en kool) is zinvol als elk een eigen functie heeft. Bv. de een torsie en de ander buiging. Dat lijkt hier niet het geval. Bovendien ziet het er naar uit dat het kool aan de ene kant van de pen vooral geconcentreerd in het midden zit, en aan de andere kant zijn de rovings meer verdeeld (zoals Arno ook al aangaf). Enerzijds resulteert dit in een ongelijke sterkte links en rechts, anderzijds zal de kant waar de rovings sterk verdeeld zijn hier juist door verzwakt !!! worden. Lees
dit ook eens.
Gevoelsmatig zou ik op deze kist minstens een 18 mm dikke rechthoekige, of een 20 mm ronde massieve kool pen verwachten. Bij zo'n formaat en type (acro) kist zou ik dat ook meer door een sterkteberekening onderbouwd verwachten. Het is een mooie kist, waarmee je machtig mooi zult kunnen vliegen, maar het is geen speelgoed meer. Als er iets fout gaat ontstaat er wel een levensgevaarlijk ongeleid projectiel.
Als je dat niet zelf kunt, zijn er vast wel mensen te te vinden die dit voor je kunnen doorrekenen.
Wellicht helpt dit
excel-sheet. Het is weliswaar geöriënteerd op de dimensionering van een ligger, maar dat is een verbindingspen in wezen ook.
Gr. Dirk.