Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Familiale verplichtingen hadden mij verplicht mijn verplichtingen na te komen ...:rolleyes:
Alleen vandaag rudders gesneden en nog een paar updates aan de gravitycutter gedaan:wink:
 
De gravitycutter ....

full


Met de verplaatsbare instelpunten kun je de vorm instellen van het tempexblok ( groot/klein profiel , en met het verplaatsbare contragewicht de snijsnelheid...

full


De ophanging van de snijboog...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk ook eens een afzuiging gemaakt ...
De geur van de gesneden tempex hing nog in de kelder. Deze afzuiging zal ook nuttig zijn bij het beplanken van de vleugels met epoxyhars ( >> niet zo gezonde dampen/geuren )

full



.... tussendoor ook eens naar de vliegclub geweest :smile:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zijn momenteel bezig met de voorbereidingswerken voor de vleugelbuis, de ligger, servokastjes, enzovoorts....
De storkleppen zijn besteld ( 50 cm. )
 
Het Foka4 bouwverslag krijgt een paar dagen rust...:smile:
Moet omwille van het mooie weer het kleine grut ook eens een algemene check-up geven..:rolleyes:

Krijg ook een bleek kleurtje van altijd maar in de kelder te zitten...:lol:
 
Laatst bewerkt:
Vleugelbuishulzen reeds gemaakt...
Eenvoudig folie die de bloemenzaak gebruikt om bloemen in te pakken 1,5 toer rond de alubuis gedaan ( eerst loslak op de alubuis voor het geval dat .... ) vastgezet met tape , kous erover en soppen maar. Daarna krimpkous over de kous getrokken en met de föhn mooi laten aansluiten op de buis >>> drogen en voila....
De plaatsing van de krimpkous rond de buis zorgt voor een perfecte oppervlakte zonder gaatjes .Deze krimpkous gaat er natuurlijk als alles uitgehard is er af.
TIP !!!! Met isolatietape rond de kous te draaien in schroefdraadvorm krijg je ook een gladde oppervlakte .
De zwarte huls is van glas/carbonkous en de witte alleen van glaskous.
De zwarte komt in de romp

full

Moeten nog op maat gemaakt worden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze glas-en carbonstrengen worden in de dikwandige alubuis getrokken doordrenkt met epoxy natuurlijk...


full


Ben mijn tel kwijt, maar dacht een 70 meter glasstrengen en een 30 meter carbonstrengen. Dus in totaal 100 meter >>>> zal wel een stevig buisje worden hé :smile:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even " droog " getest of ze erin gaan ....:rolleyes:

full


Morgen even insoppen met epoxy en dan trekken maar:yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de Foka4 zit er géén intrekbaar wiel, dus deze montage is redelijk simpel te verwezenlijken...



full


full


Deze spanten worden natuurlijk met epoxy vastgezet, het wiel is door middel van de vleugelmoeren snel uit te nemen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben nog op verschillende zaken aan het wachten... o.a. de acht Foka4 stickers voor op de rompen ( zijn in Duitsland besteld bij www.plott-and-fly.de )
Even iets over de remkleppen :
Origineel zitten er in de Foka4 boven en onder remkleppen, dus die van mij krijgt deze ook ( lengte per klep = 37 cm. ) dit maal 4 zal wel goed remmen denk ik :smile:
Van de andere drie collega's gaan er twee alleen boven remkleppen plaatsen ( 44 cm. lengte ) en een andere collega plaatst er géén >>> gaat wel landingskleppen maken ( welfkleppen )

Mijn Foka4 gaat meer dienen om kunstvlucht te vliegen. Er komen ook rookpatronen op de vleugeltips ( afneembaar wel te verstaan )

Als ik echt thermiek wil vliegen pak ik de ASH 26 wel.
 
Laatst bewerkt:
Ben ook nog op " pilotenjacht " :smile:...

Bij mijn surftochten op het www. heb ik in Duitsland iemand gevonden die heel gedetailleerde poppen maakt. In ieder geval mooier dan die maangezichten van Petrausch bijvoorbeeld .
Een voorbeeldje is deze als zweverpiloot bruikbare pop ( is wel niet op schaal 1/3 maar 1/5 >>>> kan wel gemaakt worden ! )

full


Prijs van deze 1/5 pop zou rond de 60 euro komen .( plus porto wel te verstaan )
P.S. ze zijn ook nog volledig beweegbaar, dus ideaal om in een zwever te plaatsen
Deze persoon houd mij op de hoogte als de 1/3 schaalpop klaar is ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even " droog " getest of ze erin gaan ....:rolleyes:

full


Morgen even insoppen met epoxy en dan trekken maar:yes:

Hallo

Waarom die combinatie van glas en koolstof rovings ??

Die CF rovings eindigen zo te zien totaal verspreid over de diam. van die buis en zullen echt "0" effect hebben. Verder zullen die glas rovings ook weinig bijdragen aan de buigsterkte van je buis. Het is te hopen dat die alu buis stevig/dikwandig genoeg is. Het enige effekt van deze roving combinatie is dan het "vullende"effect, wat hopelijk kan/zal verhinderen dat het alu inknikt .......

Wat ik ook zie aan dat laatste plaatje is dat je relatief weinig rovings in die buis trekt. Heb je uitgerekend wat je nodig hebt ??
Te weinig rovings resulteert in een te groot aandeel hars wat de sterkte nadelig beiinvloed.................
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo op het oog schat ik dat deze vleugelpen hooguit 15 mm dik zal zijn. Voor een Foka van 5 m spanwijdte lijkt me dat rijkelijk weinig. Zeker als je bedenkt dat een Foka toch vooral voor acro-manoeuvres is bedoeld.

Een dikwandige alu buis is alleen zinvol als het alu de buigkrachten gaat opvangen. Dat is slechts realistisch als het om kwaliteits alu gaat (vliegtuigaluminium of een goede Dural soort). Als het Gamma alu is, is dikwandigheid juist de verkeerde keuze want: A. Gamma-alu is net rubber tov. glas- en koolvezel, en B. de buitenste vezels doen 80% van het 'werk'. Hierdoor draagt de alu nul bij aan de buigsterkte.

Een combinaie van vezels (glas en kool) is zinvol als elk een eigen functie heeft. Bv. de een torsie en de ander buiging. Dat lijkt hier niet het geval. Bovendien ziet het er naar uit dat het kool aan de ene kant van de pen vooral geconcentreerd in het midden zit, en aan de andere kant zijn de rovings meer verdeeld (zoals Arno ook al aangaf). Enerzijds resulteert dit in een ongelijke sterkte links en rechts, anderzijds zal de kant waar de rovings sterk verdeeld zijn hier juist door verzwakt !!! worden. Lees dit ook eens.

Gevoelsmatig zou ik op deze kist minstens een 18 mm dikke rechthoekige, of een 20 mm ronde massieve kool pen verwachten. Bij zo'n formaat en type (acro) kist zou ik dat ook meer door een sterkteberekening onderbouwd verwachten. Het is een mooie kist, waarmee je machtig mooi zult kunnen vliegen, maar het is geen speelgoed meer. Als er iets fout gaat ontstaat er wel een levensgevaarlijk ongeleid projectiel.
Als je dat niet zelf kunt, zijn er vast wel mensen te te vinden die dit voor je kunnen doorrekenen.
Wellicht helpt dit excel-sheet. Het is weliswaar geöriënteerd op de dimensionering van een ligger, maar dat is een verbindingspen in wezen ook.

Gr. Dirk.
 
De alu buis is 20 mm. dik en is gebasseerd op ervaring met andere grote zweeftoestellen...

maar 20 mm ? met die combinatie aan rovings ?? niet doen dat is echt veel te zwak !!
Met alleen carbon rovings, en in de juiste hoeveelheid, zou het kunnen ......... met nadruk op "zou".
 
De alu buis is 20 mm. dik en is gebasseerd op ervaring met andere grote zweeftoestellen...
1. Deze kist is niet alleen groot, het is ook een acro-kist!
2. Niet alleen de diameter is belangrijk, ook het materiaal.
De buitenste mm's dragen het meest bij aan de weerstand tegen buiging.
In dit geval is dat het aluminium. Dan wordt het van wezenlijk belang van WAT voor soort alu die is gemaakt. Er bestaan alu-soorten die bij een buiswanddikte van 2 mm deze krachten (waarschijnlijk) probleemloos zouden kunnen weerstaan, Maar (zoals al eerder aangeduid) er bestaan ook sorten die net zoveel bijdragen als een rol pleepapier.

Aangezien ik tot nu toe niet lees van wat voor alu de buis is gemaakt, ga ik er van uit dat het 'waaibomen' alu is. Alleen al vawege de prijs van kwaliteits-alu, en de moeite die je meestal moet doen om er aan te komen, zou je wel geweten hebben als je een goed stuk alu aan het inbouwen bent.

Doe het meteen goed. Je trekt al je haren uit je kop als die buis het begeeft. Bij dit soort formaat kisten betekent dat meestal total-loss. En als er mensen door geraakt worden trek je zelfs die allerlaatste haar eruit!.

Zoek eens op www.RC-network.de naar een 5m Foka/Swift/Stinger/... en flügelverbindung. Daar zou je zeker voorbeelden moeten kunnen vinden.

Dirk.
 
Volgens mij is het deze alubuis : Al Mg Si 0,5 F22 weegt een 250 gram/meter
Zal het eens navragen aan onze specialist ter zake ...

Carbon breekt sneller dan glas, heb ik me laten vertellen. Carbon is daarentegen stijver dan glas...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top