Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Volgens mij is het deze alubuis : Al Mg Si 0,5 F22 weegt een 250 gram/meter
Zal het eens navragen aan onze specialist ter zake ...

Carbon breekt sneller dan glas, heb ik me laten vertellen. Carbon is daarentegen stijver dan glas...

Leuke reactie; beetje het verhaal van de klok en de klepel .......................

maar om je een beetje op weg te helpen voor wat betreft het verschil tussen carbon en glas; vergelijk het met staal en ijzer ....

succes verder
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het deze alubuis : Al Mg Si 0,5 F22 weegt een 250 gram/meter
Zal het eens navragen aan onze specialist ter zake ...

Carbon breekt sneller dan glas, heb ik me laten vertellen. Carbon is daarentegen stijver dan glas...
Carbon is inderdaad brosser als glas, maar op trek wel 10 à 20 keer zo sterk. Als je het strak legt, is het verschikkelijk sterk.

Vwb. de alu-soort : 1e score via Google : Info aluminium
'Slechts' 5 verschillende Al Mg Si 0,5.
Nu nog vergelijken met verenstaal en/of full carbon.

Dirk.
 
Carbon is inderdaad brosser als glas, maar op trek wel 10 à 20 keer zo sterk. Als je het strak legt, is het verschikkelijk sterk.

Vwb. de alu-soort : 1e score via Google : Info aluminium
'Slechts' 5 verschillende Al Mg Si 0,5.
Nu nog vergelijken met verenstaal en/of full carbon.

Dirk.
Hoi Dirk,ik vlieg met een k13 van 7meter een wortel koord van 83 cm.
Met een koolstok en glasvezel gemengd van 20mm waarom zou een foka van 5 meter dit niet kunnen uitstaan!:yes:
 
Carbon is inderdaad brosser als glas, maar op trek wel 10 à 20 keer zo sterk. Als je het strak legt, is het verschikkelijk sterk.

Vwb. de alu-soort : 1e score via Google : Info aluminium
'Slechts' 5 verschillende Al Mg Si 0,5.
Nu nog vergelijken met verenstaal en/of full carbon.

Dirk.

treksterkte glas = 20kg/ mm²
treksterkte carbon = 120/ kg mm² >>>> druk is ook maar 20 kg/ mm²
treksterkte alu (dural ) = 20 kg/ mm² >>>> gewone alu = 10 kg/ mm²
treksterkte ijzer = 25-30 kg/ mm²
treksterkte cro-mo staal = 60 kg/ mm²
treksterkte dennehout = 3 kg/ mm²



N.B. De treksterkte van metalen is in alle richtingen hetzelfde ,vezelstrukturen alleen in vezelrichting
 
N.B. De treksterkte van metalen is in alle richtingen hetzelfde ,vezelstrukturen alleen in vezelrichting


Er zijn ook uitzondering, zoals bij getrokken of gewalst materiaal en nog vele andere technieken kunnen metalen in één richting sterker dan haaks erop maken.

Johannes
 
Ik kom net te vernemen uit betrouwbare bron dat de Duitse kampioen kunstvlucht zwevers ( Markus Böhm ) ook met een glasvezelbuis van 20 mm. vliegt. Dit toestel is nog groter en zwaarder dan de Foka4...
Er is mij ook aangeraden door dezelfde persoon van alleen glas te gebruiken als vulling van de alubuis ( beter nog een inoxbuis ) ipv mengeling Carbon/glas .

full

Markus Böhm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
A. Omdat je met een 7 meter K13 geen acro vliegt met 150 of 200 km/h.
B. omdat ik vind dat je zo'n soort vliegtuig niet zo maar op gevoel moet bouwen, maar een beetje rekenkundig onderbouwd. Dat kun je ook vorm geven door gebruik te maken van een Excel-sheet dat iemand anders heeft ontworpen (en wat bewezen correct is).

Je neemt met zo'n type kist zonder grondige stevigheidsevaluatie flinke risico's. Dat kan heel vervelend uitpakken. Ik weet het, de kans dat er iets gebeurt en dat je iemand heftig (dodelijk/invaliderend) raakt is klein, maar de gevolgen zijn groot.
Je kent de regel: risico = kans x gevolgen. Als de gevolgen groot zijn, zal de kans veel kleiner moeten zijn. Een dijk die een onbewoonde polder moet beschermen, zal kwalitatief minder mogen zijn dan een dijk die een stad van 300.000 mensen moet beschermen. De kans dat de polderdijk breekt mag een stuk groter zijn dan de doorbreekkans van die 'stadsdijk'.

Een ander punt is, als er wat met die kist gebeurt, heeft dat zijn weerslag op hoe de mensen de modelvliegerij ervaren. Die wordt meteen een stuk riskanter ingeschat, en daarvan hebben alle Modelvliegers last. En we komen toch al om in de beschikbare modelvliegvelden ... Of niet?!

Vraag aan Arno maar eens waarom ze bij hun op het veld praktisch niet meer mogen vliegen. Omdat 1 persoon denkt dat hij een model op 600 m hoogte heeft zien vliegen. Dat kan een wildvlieger zijn geweest, of een (bemande vlucht)piloot met hersenschimmen. Maar daarop wordt niet gereageerd. De modelvliegers moeten inbinden.

Een goede onderbouwing heeft bij deze Foka's niet plaats gevonden.
Ik denk dat hiermee langzamerhand alles wel gezegd is.

Gr. Dirk.
 
Al die droge theorie, daar kan ik dingen van aannemen. Maar als de Duitse kampioen wel met een glasbuis van 20 mm. kan vliegen , waarom wij dan niet ?
In ons team is er iemand die op het punt van constructie wel wat bewezen heeft... Zijn toestellen vliegen allemaal prima.
We zullen wel zien wat er van komt. " WIJ " hebben er toch een goed gevoel over :yes:
 
Laatst bewerkt:
Ik kom net te vernemen uit betrouwbare bron dat de Duitse kampioen kunstvlucht zwevers ( Markus Böhm ) ook met een glasvezelbuis van 20 mm. vliegt. Dit toestel is nog groter en zwaarder dan de Foka4...
Er is mij ook aangeraden door dezelfde persoon van alleen glas te gebruiken als vulling van de alubuis ( beter nog een inoxbuis ) ipv mengeling Carbon/glas .
Ik zeg ook niet dat 20 mm persé niet genoeg zou zijn. Ik heb het niet doorgerekend. Maar ik twijfel erover. De ongecontroleerde vermenging van materialen maakt me meer zorgen. Heel veel mensen voegen op plekken die naar hun gevoel zwaar belast zijn een 'scheutje' kool toe. Zonder te beseffen dat je bij onvoldoende koolversterking een interne breuk krijgt. Zoiets heet een kerfstelle. De krachten die door het gebroken gebied heen werden geleid, worden er nu omheen geleid. Daardoor treedt aan de rand van de breuk een krachtenconcentratie op, en daardoor gaat het scheuren verder. Precies wat er gebeurt met het scheuren van papier.
Kortom: door het toevoegen van te weinig kool aan een glasconstruktie, VERZWAK je die construktie. Een resultaat dat geheel tegen je gevoel in gaat, maar wel klopt!

Ik heb eens programma gezien, ik meen "Wedden dat ...". De weddenschap was : kun je een kleine auto (800 - 900 kg) optillen aan een papieren Albert Heijn boodschappen tas?
Ja dat kon. Zelfs incl. het stalen frame waarin die auto geparkeerd was.
Toch kon een kind van 1 jaar die zak aan gort scheuren.

Het gaat erom de goede materialen te gebruiken op een manier waar ze voor geschikt zijn. Daarvoor moet je in de materie duiken, de krachten analyseren, of beproefde hulpmiddelen gebruiken. Geen van allen heb ik hier de revue zien passeren, ook niet nadat de sterkte als een mogelijk probleem was aangekaart.

Die Markus Böhm gebruikt een glas staaf van 20 mm diameter, geen mengsel van glas, kool en metaal met een doorsnde van 20 mm. Dat ik waarschijnlijk het verschil. Welke van de drie (alu, glas kool) de sterkste is weet ik niet. Op gevoel zeg ik die alu buis.
Zou die in z'n eentje de boel aankunnen?
Dat is de kernvraag!

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Weeral iets nieuw gemaakt.... ( zou het dit keer goed zijn ? :smile: )
full


De sleepkoppeling , dus zelfbouw... Kan geopend worden met een gewone servo

P.S. De trekstang voor de servo ligt op de foto in de verkeerde richting !!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi, Knife-Edge zie foto deze sleepkoppeling gemaakt door Evert B. ga ik in mijn nieuwe ASW28 gebruiken, wat is hier bijzonder aan awel je trekt het open met een servo van 1kg waar aan de andere zijde meer dan 50kg hangt . Daar ik niet zo een vertrouwen heb in een servo van 1kg ga ik een gebruiken die meer dan het 10 vouwdegen aan kan.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk zou ik voor een metalen haak kiezen. Deze kan je optimaal polijsten.
Ik heb zelf nog nooit printplaatmateriaal gepolijst maar kan mij voorstellen dat de glasvezels vrij kommen te liggen en het lusje van de sleepkabel sneller doen slijten.

Johannes
 
Hi, Knife-Edge zie foto deze sleepkoppeling gemaakt door Evert B. ga ik in mijn nieuwe ASW28 gebruiken, wat is hier bijzonder aan awel je trekt het open met een servo van 1kg waar aan de andere zijde meer dan 50kg hangt . Daar ik niet zo een vertrouwen heb in een servo van 1kg ga ik een gebruiken die meer dan het 10 voudige aan kan.

Ik gebruik liever ook een servo die "iets" meer power heeft dan 1 kg , maar in THEORIE kan het wel...:wink:
 
Laatst bewerkt:
Ik kom net te vernemen uit betrouwbare bron dat de Duitse kampioen kunstvlucht zwevers ( Markus Böhm ) ook met een glasvezelbuis van 20 mm. vliegt.

Hallo

Een paar (:rolleyes:; of meer) van jouw informatiebronnen zijn niet helemaal in orde .....


De ASK 21 van Markus Böhm gebruikt inderdaad een massieve glasvezelstaf van rond 25 mm. Enig verschil met jullie oplossing (25 mm tov 20 mm zit een faktor tot de macht 2 in wanneer het gaat om weerstand tegen buigen)
Verder is deze verbinder uit de ASK21 extra versterkt. Niet met koolstof maar met glasdoek wat mee ingewikkeld is om het splitsen van de rovings onder belasting tegen te gaan !

In de heel nabije toekomst gaat deze staf vervangen worden door een buis !
Ook van glasvezel. Deze buis gaat een buitendiameter krijgen van 30 mm en een inwendige diam van 25 mm. Ik zal je het moeilijke rekenwerk besparen maar een buis van deze afmetingen is circa 30% sterker als een staf van 25 mm .................
De constructeur daar heeft namenlijk wel goed nagedacht !!!
 
Laatst bewerkt:
Allez, voor zeker te zijn kan ik er dan best een Chroommolybdeenbuis van doormeter 25 mm. insteken ?
Als die dan nog moest stukgaan , dan weet ik het ook niet meer :smile:
Op dat beetje " extra " gewicht ( ligt toch ongeveer op zwaartepunt ) zal het dan ook niet meer steken...
 
Laatst bewerkt:
Link Markus steckung voor zijn SZD59 deze bestaat uit getrokken glas.
Steckung1.jpg

Zelf gebruik ik een titanium baar van 20mm type G5 deze is 1kg lichter dan mijn stalen baar van de zelfde afmeting 20mm diameter en 70cm lang

At Johannes daar heb je gelijk in dit ga ik ook veranderen maar toch dit is een sleepkoppeling die iedereen zou moeten hebben zeker een must voor de mensen die grote zwevers bouwen en sleepkisten.
 
Na overleg over de vleugelconstructie gaan we er ook welfkleppen op zetten ( of voorzien ? ).
Komt het vliegen van thermiek en acro ten goede...
 
De postbode ( pakjesdienst ) heeft vandaag weer komen leveren...

full


Schuifraam , pilotengordel en ...

full


de vier remkleppen ( foto geeft een beetje vertekend beeld door makro opname )

Tek buisje voor vario Sky Assistant besteld in Duitsland
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top