Bouwverslag: FPV DJI F450 met GoPro voor film en fotografie

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 21 apr 2013.

  1. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Biedt de graupner (en ontvanger) wel failsafe op alle kanalen zodat automatische RTH op de Naza gebruikt kan worden? Heb dat zo snel niet kunnen vinden.

    Wat voor voordelen heeft de graupner mx-16 nog meer t.o.v. de futaba t8fg buiten betere telemetrie en een extra draaiknop?

    Nee helemaal niet! Was daar wel bang voor maar heb niets bij moeten betalen.
     
  2. Lennart

    Lennart

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    543
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ze zetten de helft erop weet ik uit ervaring :)


    Vwb de futuba, er zijn kloonontvangers voor. Ik weet niet of die er van graupner ook zijn. Qua prijs wellicht een overweging. Ik vlieg met een mx16s omgebouwd naar 2.4ghz, prachtige kwalitatieve zenders...
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zie in rood getypte antwoorden ;)
     
  4. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik vind de S-bus optie van Futaba zeer interessant! Een zender die ik op het oog heb heeft de mogelijkheid voor 14(!) kanalen. Dat is uiteraard overkill maar het biedt ontzettend veel mogelijkheden.

    Moeilijk kiezen hoor. Zijn goede concurrenten van elkaar. Ik vind de Graupner esthetisch een stuk aantrekkelijker dan de Futaba maar toch is het lastig een keuze te maken.
    En om het nog moeilijker te maken, beide zender zitten rond dezelfde prijs (althans die ik tweedehands heb gevonden).
     
  5. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    S-Bus werkt niet goed met de naza. Heb er persoonlijk problemen mee gehad. dji geeft ook toe dat het D-Bus protocol nog niet goed werkt.
     
  6. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Hmm, dat is toch wel jammer!
    Dan wordt de keuze tussen Futaba en Graupner weer wat lastiger :p

    Ik zou het echt niet weten waar ik voor wil gaan! Beide merken en zenders zijn mij totaal onbekend. Hier op MBf zijn veel fervent Graupner gebruikers maar elders is Futaba weer de meestgebruikte multicopter zender.
    Ook op YouTube en in de info filmjes van DJI komt Futaba steeds weer terug.

    Overigens heb ik begrepen dat de automatische fail safe van de Graupner ontvangers pas werken nadat je wat met de hardware hebt moeten rommelen? Klopt dit?
     
  7. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Ik gebruik al 18 jaar futaba zenders.. wel geteld 2 stuks.. De oeroude FC-16, (werkt nog steeds goed! En nu een T-10CG. Mij hoef je dus niets te vragen. Van Graupner heb ik geen verstand, maar dat kan ik me niet voorstellen.. Graupner en Futaba zouden gelijkstaande merken moeten zijn, samen met spektrum. Heb hier ook een Dx-6i van spektrum, maar ik vind het net speelgoed. De keuze is heel persoonlijk. Ik raad je aan naar Eindhoven te gaan en aan Leo te vragen of je alle zenders een keer mag vasthouden. Ook hoe een zender in de hand ligt is belangrijk, ivm de stickuitslag.
    Dan kun je ze een keer zien als ze aan staan, door de menu's heen bladeren, en kijken wat je het best bevalt. Je hebt m elke keer vast als je gaat vliegen, dus je wilt geen spijt van je keuze krijgen....
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.

    Je meot even een tussenstap doen, dat is alles...
    Handmatig kanaal 5 (of wel kanaal je ook gebruikt) op failsafe setten in de ass software. dan de zender zeggen dat DIT de failsafe positie is. Vervolgens zet je hem weer op de oude stand (gps of manual failsafe of wat je maar onder die knop had) klaar...

    Dus geen idee of je dat "rommelen" met hardware noemt.
     
  9. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Oh dat valt reuze mee! Nee dat is niet echt hardware rommelen haha :p Ik had een filmpje gezien van een man die zijn ontvanger moest openschroeven en vanalles ging veranderen om de failsafe werkend te krijgen, dat ben ik zeer zeker niet van plan om te doen!

    Het bouwverslag is overigens weer bijgewerkt met de nodige foto's en documentatie
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Sorry dan was er vast wat anders aan de hand, bij die man.,.
     
  11. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik zie geen foto's bij mij.

    Maar je kan toch alles op een DX6 ook werkend krijgen die je nu hebt inclusief de failsafe?
     
  12. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Weet je zeker dat je geen foto's ziet? Wellicht even de pagina refreshen.
    Alle foto's zijn hier naar het MBF geupload in een openbaar fotoalbum.

    Het is mogelijk met de DX6i maar ik heb liever een zender die wat meer ruimte biedt. Ik verkoop dan ook nu mijn vrijwel ongebruikte zender voor een zeer schappelijke prijs. Advertentie is te vinden op het te koop forum bij elektronica, daar ga ik hier verder geen uitspraken over doen :)

    Ik vind de DX6i een top zender en ik verkoop het ook alleen om geld vrij te maken.
     
  13. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Zie de foto's nu wel inderdaad!

    Ik heb de DX7s altijd gehad. Een top zender! DX6 is wat simplistischer, maar juist handig voor sommige toepassingen.
     
  14. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Gelukkig! Ik was al bang dat de foto's voor niemand zichtbaar zouden zijn :p Dan heeft dit bouwverslag namelijk ook niet heel veel zin.
     
  15. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik heb zojuist het interne werkje bijna afgerond, alleen nog een connector op de batterij draden. Dit wordt waarschijnlijk een XT90 om een hogere stroomsterkte aan te kunnen.
    Het bouwverslag in het eerste bericht is daarom ook weer een beetje bijgewerkt.

    Overigens heb ik mijn Spektrum DX6i verkocht in afwachting van betaling :) En ik heb al geld overgemaakt om de Graupner MX-16 van PhantomFreak hier op het MBF over te nemen.
    Lijkt me een zeer goede investering! Kan niet wachten tot het binnen is.
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er strak uit!
    Leuk verslag om te volgen, ook al ben ik niet zo van de heli's/quads etc ( ik weet het, vloeken in de kerk ;) )
    Ga zo door :)
     
  17. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Het Frame is zo goed als klaar! Alleen nog een batterij connectortje, waarschijnlijk een XT90 en uiteraard de FPV set monteren.

    Ik wacht nog op de Foxtech video zender en ontvanger dus ik kan nog niet heel veel doen helaas.

    Bouwverslag weer bijgewerkt.

    Bedankt hoor! Toch leuk dat je even in het heli/quad gedeelte van MBF komt kijken haha :p
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Een zeer mooi verslag voor beginners en daarbij alles zeer netjes gebouwd en weggewerkt !

    Nu is het afwachten met de eerste Maiden... succes daarmee :)
     
  19. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Mooi verslag, een xt60 is ook meer dan voldoende voor een f450 trouwens.
     
  20. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik heb uitgerekend dat bij een 3300mAh 25C Lipo de stroomsterkte al boven de 60A uitkomt. XT60 is dan niet meer aan te raden, vandaar dat ik voor de XT90 ga om toekomstige problemen te vermijden.
     

Deel Deze Pagina