Bouwverslag: FPV DJI F450 met GoPro voor film en fotografie

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 21 apr 2013.

  1. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Ik weet zeker dat je eerder je lipo naar ballon omtovert dan dat die xt60 smelt..
     
  2. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Waarschijnlijk is een XT60 voldoende maar het kan toch geen kwaad rekening te houden met het ergste? Ik investeer liever in een wat duurdere/lompere connector dan dat ik uiteindelijk toch aan het kortste eind heb getrokken.

    Overigens heb ik zowel XT60 als XT90 connectoren besteld dus ik kan altijd nog kijken wat ik ga doen. :)
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    xt60 houd makkelijk een tijdje 80-90 ampere vol, dus geen enkel probleem;) xt90 zijn echt een stuk groter, gebruik ik alleen bij grote 6s setups;)
     
  5. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Jullie hebben mij overtuigt om voor de XT60 te gaan. XT90 houd ik dan gewoon in mijn onderdelenkistje voor later. :)
    Thanks!
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    wijze keus! ;)
     
  7. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Overigens handige pagina met die connectors. Wel in het Duits maar ach, wij kunnen toch wel de taal van onze oosterburen begrijpen?
    Ron deelt vaker zinvolle zaken, dat blijkt nu ook weer haha.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    En hoe is het hier?
    Weer helder na Koninginnenacht? ;)
     
  9. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Druk bezig geweest! :)
    De FPV set inmiddels binnengekregen en alvast wat materiaal aangepast.

    De cam + video Tx zijn inmiddels klaar voor gebruik, alleen nog een klein Lipootje. Ik heb besloten voor nu de cam + vTx op een aparte Lipo te laten draaien dan op de motoren. Ik kan later alsnog besluiten zowel de cam + vTx als de motoren e.d. op dezelfde Lipo te laten draaien.

    Ook heb ik de monitor grotendeels al aangepast. De kabels waren ontzettend lang dus ik heb het geheel ingekort en aangepast.
    Er zat een vrouwelijke video connector op dus die heb ik verwisseld voor een mannelijke. Gelijk de andere connector verwijderd evenals een andere ongebruikte kabel.

    In het bouwverslag zal ik een stuk toewijden aan mijn modificatie van de monitor e.d.

    Overigens loop ik nu wel tegen wat aan. Aan de andere FPV'ers hier: Draaien jullie de vRx (video ontvanger) en de monitor op dezelfde Lipo? Zo ja, wat voor Lipo is dat dan?
    Met een 3S Lipo schijnt de Foxtech ontvanger nogal warm te worden, hebben jullie daar een ubec tussen gezet of gewoon meteen voor een 2S Lipo gegaan?
     
  10. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Denk dat 90% een 3s lipo gebruikt. Ik wel in ieder geval. Voor de ontvanger en m'n bril.
     
  11. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik heb hier nog een 2200mAh 3S Lipo liggen die wel geschikt zou moeten zijn! De monitor draait er in ieder geval prima op :)

    Waar ik ook wat problemen mee heb is hoe ik de monitor ga "bevestigen" aan de zender. Ik wil geen koffer of tripod gaan gebruiken omdat het toch beperkend is qua vrijheid.
    Een Pult zou uitermate geschikt moeten zijn maar helaas zijn originele Graupner/JR pults ontzettend duur. Een zelfgemaakte beugel o.i.d. dan maar?
     
  12. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is natuurlijk aan jezelf.. Zoek maar eens op fpv groundstation, en je hebt inspiratie genoeg! Zou wel sowieso de eerste keer een lipo alarm o.i.d. gebruiken voor die lipo, die schermpjes vreten volgens mij behoorlijk wat stroom..
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
  14. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Haha bedankt voor ook de reactie hier :)
    Even voor de anderen die nu afvragen waar dit over gaat, ik heb nog wat andere topics openstaan in bijv. het FPV forum omdat ik dit bouwverslag niet wil "vervuilen" met al mijn vragen.

    Ik heb toevallig net bij goodluckbuy een monitor bracket, sun visor en battery/receiver houder besteld voor €17 incl verzenden. Duurt wel een tijd voor deze binnen is maar dat werkt volgens mij prima!
     
  15. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Even iets totaal anders;
    De quadcopter is zo goed als klaar alleen twijfel ik tussen een 3S of een 4S Lipo en de capaciteit ervan. Emil heeft een soortgelijke quad gebouwd en die kwam tot de conclusie dat een 3S toch te weinig pit over heeft na een x aantal minuten vliegen. 4S zou beter zijn maar volgens de calculator is mijn setup op 3S prima. Ligt dit aan de motoren?
     
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    4S is per definitie altijd beter! In 99% van gevallen efficienter en altijd genoeg power tot teveel power. Liever teveel dan te weinig....toch :D?

    EDIT:
    Je props keuze speelt ook een grote rol. Herinner me ineens dat je 10' props vloog? Dan is 3S bij meeste gevallen beter....afhankelijk van de motoren natuurlijk.
     
  17. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Het probleem is alleen dat bij 4S de calculator bij mij een waarschuwing geeft.
    "max. power over the limit of the motor. Please check the max. power limits defined by the manufacturer!"
    Ik heb dan gekozen voor een 4S 3300mAh 25-35C Lipo.

    Ik zal eens een andere calculator bekijken.
     
  18. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
  19. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Die setup is exact hetzelfde als die ik heb :p Waarschijnlijk werkt die generate link functie van eCalc niet zo lekker. Maar inderdaad, als ik de props verander naar 8 x 5 dan is het ineens wel mogelijk.
    Wel merk ik dat de vluchttijd niet veel langer is geworden en dat ik een hogere throttle moet hebben om te kunnen hoveren. De efficiëntie daarentegen is wel beter met 4S en kleinere props.

    Vluchttijd is uiteraard wel afhankelijk van de capaciteit van de Lipo maarja, hoe groter hoe zwaarder.
    Vind het altijd weer een lastige keuze: capaciteit versus gewicht en formaat. Lagere capaciteit is lichter, hogere capaciteit is zwaarder.
     
  20. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Nee 9x5 was wat ik wou linken, maar 8x5 is ook goed en goedkopere props en zeker gunstiger met vibraties als je beeldopnames gaat doen. Lipo op 4S mag ook kleiner dus voor dezelfde vliegtijden. Laden gaat ook wat sneller ;)

    eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web


    EDIT:
    Daarnaast 10' op 4S met dit setup is ook geen probleem volgens ecalc, zolang je niet de hele vlucht full throttle doet :D. Zelfs dan gaat het probleemloos lukken.
     

Deel Deze Pagina