Bouwverslag: FPV DJI F450 met GoPro voor film en fotografie

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 21 apr 2013.

  1. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik vind het toch nog best lastig te kiezen maar ik ben dan ook erg secuur met mijn setup. Probeer er het beste uit te halen. :)

    Hoewel ik begrijp dat 4S in veel gevallen beter is geeft een 3S volgens de calculator bij mijn setup geen problemen.
    Een 3S 4000mAh 25C Lipo met 10x5 props geeft me ongeveer een kwartier hover vliegtijd en een throttle van 47%. Zelfs als de Lipo vrijwel leeg is en de motor koeling slecht is heb ik nog 13 minuten hover vliegtijd en een throttle van 60%. Efficiëntie is rond de 84,8%.

    Zie: http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm...ller=apc_speed_e&diameter=10&pitch=5&blades=2
     
  2. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dat is nou precies het probleem bij velen. Je bent nu puur gefocust op wat ecalc zegt, voornamelijk de lift/vliegtijd, maar je baseert niks op "het gevoel" wat een bepaalde setup geeft. Dat speelt ook een rol en dat kan ecalc niet in een waarde weergeven. Een 4S setup met kleinere props tuned makkelijker, voelt veel directer aan en je gains kunnen hoger zijn. Daarnaast voor opname's met cam's gunstiger, vanwege minder vibraties zelfs op goedkopere props. 10' ben je min of meer genoodzaakt om graupner props te gebruiken om geen jello te hebben bijvoorbeeld. FC heeft dan meer moeite met correcties uitvoeren, doordat het marge in toerentallen kleiner is.

    Is niet erg om daarmee te beginnen, maar zou niet al teveel 3S lipos aanschaffen mocht je bedenken. Wellicht dat je van iemand een 4S kan lenen om te testen wat je beter vindt. Probeer alleen tips te geven op basis van ervaringen. Op jouw setup kun je aardig wegkomen met 3S, maar je hebt dan een setup wat OK is en niet geweldig.
     
  3. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik ga inderdaad uit van eCalc op het moment omdat ik nog te weinig ervaring heb wat betreft de keuze en toepassingen van verschillende Lipo's in verschillende setups.

    Wat je zegt klinkt erg logisch en dat heb ik ook al meegemaakt op mijn 3S quadcopter. 8x5 props hebben naar mijn mening meer respons en kon ik de frequentie van de gyro's wat lager zetten. Bij 10 inch bleef de quad overcorrigeren (jitters e.d.).
    Ik heb pas 1 3S Lipo liggen; een 3300mAh 25C. Vandaar dat ik die in eerste instantie ook gebruikte voor mijn calculatie.

    Uit de aanbevelingen ga ik toch voor een 4S setup hoewel ik daar helemaal geen ervaring mee heb. Sowieso heb ik nog maar weinig ervaring met multirotors. :p

    Zeker omdat ik deze quad bouw voor de toepassing luchtfotografie en video bij zaken als extreme sporten is het de bedoeling dat de vibraties zo min mogelijk zijn, de vliegtijd redelijk tot goed is om lange shots te kunnen filmen en toch de nodige power heeft om bijv. mountainbikers, freerunners en surfers bij te kunnen houden.

    Een 4S 4500mAh 35C setup met 8x5 Graupner E-props lijkt me dan prima.
    Zie: eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

    Helaas is de min throttle bij deze setup wel wat hoger (volledig opgeladen op 50%) maar ik heb dan volgens mij nog genoeg pit over om snel te kunnen accelereren en manoeuvreren.
     
  4. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dat ligt aan je hele zware 4S lipo. 4500mAh geeft wel veel vliegtijd, maar wel heel erg zwaar. Denk alsnog goed genoeg voor je toepassingen, maar een kleinere lipo zal je wat meer laad capaciteit geven. Denk eerder aan 3000-4000 met alsnog meer dan voldoende vliegtijd naar mijn mening.
     
  5. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik heb even de setup wat aangepast naar een 4S 3300mAh 35C Lipo op dezelfde 8x5 props maar de throttle is zelfs iets hoger geworden naar 52%. Hovertijd is ongeveer 12.6min.
    4S gaat het sowieso dan worden, zeker vanwege de mogelijkheid tot kleinere props. De motoren worden alleen wel een stuk warmer: 50ºC namelijk. Dit is geen probleem toch?

    Allemachtig die graupner props zijn niet meer aan te slepen! 10x5 is soms nog wel te vinden maar de 8x5 is nergens te bekennen. Graupner levert nauwelijks i.v.m. de huidige situatie. Weet er iemand goede (soortgelijke) vervangers?
     
  6. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik heb dezelfde motoren en ik vlieg ze zelfs met 9 en 10inch op mijn Iconic-X op 4S. Geloof mij dat ze behoorlijk koel zijn na een vluchtje ;).
    Ecalc geeft een goede indicatie bij meeste zaken, maar sommige zaken kloppen niet echt. Je moet meer naar je lift kijken dan je throttle bij hover. Dus hoeveel gram til je met je setup en wat hou je over.
     
  7. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Maar ben wel eens met je keuze hier. Voornamelijk die kleine props zijn voor jouw toepassing ideaal. Makkelijker props uit beeld te houden en de mate van vibratie. Je kan zelfs goedkope gemfan props pakken ipv graupner, want die doen het dan ook na wat balanceren :D.
     
  8. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik zal eens kijken naar soortgelijke props zoals die gemfans. Hoe zijn de props van flyduino?

    Het bouwverslag is overigens weer voor een gedeelte bijgewerkt
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ter info..
    1,6kg vliegklare f450 met alles erop en eraan,(lgear gopro fpv gimbal) met go pro, vliegt met een 4s 3300mah op 10" met stock dji motoren 8 tot 9 minuten met flink heen en weer vliegen en hoogte maken Op hover kan er wel een dikke minuut bij...

    Geen idee wat e-cal zegt erover...
     
  10. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    De tiger motoren zijn best wel zuinig , als je op 4s gaat vliegen met gemfans 9 of 10 inch en een 3700 mah lipo moet je toch wel 12 tot 13 min halen.

    Ik vlieg de Qav500 met 980kv tiger motoren, 9 inch props en 4s 3700 mah 16 minuten rond :)
    De Qav500 weegt ook al 1,6kg vliegklaar met gopro en fpv gear.
     
  11. Gtgijs

    Gtgijs

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Utrecht, Utrecht
    Hallo allemaal,

    Als eerst wil ik zeggen dat ik het een erg leuk verslag vind om te lezen, duidelijk en fijn om te lezen. Nu wil ik zelf ook een quadcopter gaan maken en heb al de nodig informatie gelezen. Als frame ga ik ook de DJI F450 gebruiken maar nu vraag ik me af wat de afmetingen zijn voor de motoren die erop kunnen, zelf dacht ik aan MT2820 motoren maar ik weet niet zeker of deze passen, het zou fijn zijn als iemand me hiermee kan helpen.

    Gr Gijs

    PS; ik weet trouwens ook dat de MT2820 misschien een beetje overkill zijn, maar na het lezen van vele verslagen zag ik dat veel mensen een paar maanden na hun eerste quad vaak al een nieuwe kochten of maakte ivm te lage thrust, en dit wil ik dus voorkomen met de aanschaf van deze motoren.
     
  12. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik denk dat die niet zo snel op de standaard DJI Flamewheel armen zullen passen!
    Mijn motoren zijn een stuk kleiner dan de 2820's die jij op het oog hebt.

    Zie hieronder de afmetingen van mijn Tigers:
    [​IMG]

    En hier die van de jouwe:
    [​IMG]

    De tekeningen linksboven zijn de afmetingen van de montage gaten aan de onderkant van de motoren. De afmetingen van mijn gaten komen overeen met de montagegaten op de DJI Flamewheel armen (nagemeten met een geodriehoek). Ik ben bang dat jij aparte gaten zult moeten boren om het geheel te monteren of een andere creatieve oplossing (maatwerk motorsteun o.i.d.) zult moeten vinden.

    2 bouten zullen wel passen, namelijk die van "19mm". maar die andere 2 zul je dus nog moeten boren. 2 bevestigingspunten lijkt me namelijk niet voldoende.
     
  13. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Overigens heb ik de FPV set aan de praat gekregen :D.
    Bouwverslag is weer wat bijgewerkt

    Wel even wat anders; ik vind dat de video ontvanger redelijk warm wordt op een 3S Lipo. Dit had ik wel al verwacht, ook mede dankzij verhalen en recensies maar kan dat erg kwaad?
    De video zender blijft naar mijn idee redelijk koel ook vanwege de koelribben. Immers als de quad straks vliegt wordt deze toch wel gekoeld door de luchtverplaatsing van de props.

    Ik ben er trouwens nog steeds niet uit welke props ik ga gebruiken. Sowieso gaat het 4S worden, ik denk steeds aan 3700mAh met 9X5 props van Graupner.
     
  14. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Leuk om te lezen je verslag. Je bent ook goed kritisch op jezelf. Ik vind dat je het supernetjes doet. Alle goede tips uit andere bouwverslagen meegenomen, maar ook je eigen inbreng en ideeen erin verwerkt. Top.
     
  15. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Hartelijk bedankt! :D Dat vind ik leuk om te horen.

    Overigens heb ik denk ik besloten wat het gaat worden :D

    Graupner e-prop 9x5 props met een of meerdere 4S 3300mAh / 3700mAh 20/25C Lipo's. Zo een als deze: Turnigy 3300mAh 4S 20C Lipo Pack (NL Warehouse)
    De quad gaat rond de 1400gram wegen vliegklaar (zonder batterij) en dan ben ik nog gul geweest. Met die props en een 4S 3300mah+ Lipo komt ie goed van de grond denk ik.

    Zie ook de calculator:
    http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.htm...er=apc_electric_e&diameter=9&pitch=5&blades=2
     
  16. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Had je hem hetzelfde ingevuld als de printscreen hieronder? Want die vliegtijd is dan wel kort....


    [​IMG]

    Op 3s 10x4.5 4A doet hij het al dubbel zo lang en hover je ook op 58%...
     
  17. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    De throttle @ hover is juist hoger op 3S met 10x4.5. Op 4S met 9x5 zit ik op 43% i.p.v. 58% wat uiteraard beter is. Hoe lager de throttle hoe minder "gas" er nodig is om te hoveren en hoe meer power ik over heb wat ik aan vlucht kan besteden. 57% in het geval van 4S en 9x5 props.

    Qua vliegtijd scheelt het niet zoveel. Volgens eCalc hover ik zelfs iets langer op 4S dan met 3S. Wat bedoel je met dubbel zo lang?
    Ik ga uit van de aanbevelingen van de forumleden op 4S met kleinere props. Ik heb liever een super stabiel beeld dan een ontzettend lange vliegtijd. Dan investeer ik liever in wat meer Lipo's om langer te kunnen vliegen.
    En ach, dan moet ik maar wat vaker terugkomen om van Lipo te wisselen. :)
    Ik heb eerder al lange tijden gevlogen met nitro vliegtuigen (30+ minuten achtereen) en geloof me, dat wordt op den duur ook saai. Bakkie pleur tussen de vluchten door is ook leuk haha. :p

    Zojuist heb ik 4 stuks Graupner E-props besteld, 9x5. De Lipo nog niet omdat ik aan het kijken ben of ik nog een 3700mAh 25C ergens vandaan kan toveren.

    Overigens, hoe groter de ontladingscapaciteit en het vermogen van de Lipo hoe groter en zwaarder deze is. Daarmee moet ook rekening gehouden worden! Zeker als het gaat om de thrust/lift die de motoren kunnen bieden. Zo lang mijn thrust hoger is dan het totaalgewicht van de quadcopter is het prima.
     
  18. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dubbel zolang? Heb je iets verkeerd ingevuld. Ik zie hetzelfde hover in beide. 4S met kleinere props vliegt strakker.

    Sterker nog je kan op 4S ook nog eens 10inch doen :D. Dat gaat prima.
     
  19. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik kan uiteraard eens proberen om mijn reeds gebalanceerde 10x4.5 props eens uit te testen op deze setup. Heb ook nog wat 8x5 props liggen.
    Wel heb ik zojuist een 4-tal 9x5 Graupners besteld.
     
  20. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Als je jouw ingevulde waardes pakt, de accu aanpast naar 4000mah op 3S, en de props aanpast naar 10x4.7 dan zit je op 5 minuten vliegtijd.

    Maar inderdaad het is net geen verdubbeling van de tijd.. Iets minder. Of het veel scheelt in trillingen weet ik niet, maar 2.5 minuten vliegen klinkt wel heel kort.

    Volgens mij is hoveren op 58% niet zo heel slecht... althans dat is wat ik begreep.


    Ecalc laat helaas niet zien of hij fijn vliegt of niet. Wat dat betreft is het advies hier goud waard..
     

Deel Deze Pagina