Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Ja, als je het eenmaal onder de knie hebt kun je hele mooie dingen maken. Ziet er keurig ( en heel herkenbaar) uit. Ik zie dat je helemaal geen railingpalen met een steun strip, schuin naar binnen, hebt gebruikt. Op de 1:1 is dat wel zo en maakt het geheel ook veel steviger.

Hoi Sjoerd, heb inderdaad bij de andere relingen wel die steunen aangebracht. Dacht door de vorm van deze reling op de stuurhut dat ze daar niet zouden zitten. Maar misschien lukt het me nog deze er in te priegelen. Maar waar zaten ze... fotootje?

Stefan, heb nog even in mijn bouwverslagfoto's gekeken. Op deze kun je het het beste zien.

full

Hoop dat je er wat aan hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die van Saemann Ätztechnik vind ik persoonlijk fraaier, omdat ze het bovenste "doorvoertje" niet als oogje hebben gemaakt, toont realistischer.
Daarbij denk ik dat ze zelfs nog iets goedkoper zijn (volgens mij 50st in een frame) en er zitten standaard scepters bij met een schoor er aan.

Laatst bewerkt:
Adam heeft het over deze :

full

Vindt deze ook persoonlijk mooier staan op model, kwaliteit is geweldig voor een zeer schappelijke prijs,

Hoi Adam. Heb daar even gekeken maar die zien er inderdaad ook erg gelikt uit. Bedankt voor de tip, wie weet voor het volgende model.

Vanmiddag maar eens naar de A.... gelopen om kralen te kopen. Waarvoor.... als bescherming op de antennes want die zijn wel erg dun en scherp en er zaten ook cilinder kralen in die ik voor de voeten van de vlaggenstok en de antennes heb gebruikt.
full

En dan het resultaat in de grondverf. Na aanleiding van Sjoerd zijn reactie ook nog 2 steunen toegevoegd. Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat.
full

Mooi werk Stefan, alleen ik had er volgens mij een stuk of 8 op staan. Ook al ga je deze niet monteren, het ziet er gewoon strak uit!!

Dank jullie. Inderdaad zag ik dat jij er veel meer had Sjoerd, maar ik hou het bij deze 2;).
Ga het solderen van de 2 masten met veel plezier tegemoet. De voormast ga ik in zijn geheel solderen, de achtermast alleen de mast zelf. Het plateau waar hij op staat gebruik ik uit de bouwdoos, dus in kunststof. Ga hier nog even mee puzzelen.

Als je de masten maakt, maak voor jezelf eerst wel de overweging of je werkelijk alle verlichting aanbrengt. Ik heb het wel gedaan en het werkt ook maar is alleen effectief als je met schemer vaart. Ook de manier van aansluiten van de Ledjes is iets waar je goed rekening mee moet houden. Als je de verlichting schakelt middels een decoder moet je de mast als plus gebruiken, omdat de decoder de min schakelt. Dus alle plussen van de Ledjes aan de mast vastmaken en de minnen naar de decoder. Denk om de diverse ( verschillende) weerstanden die je moet gebruiken. Mijn voorkeur was om alle Ledjes hun eigen weerstandje te geven, als er dan ééntje stuk gaat blijft de rest branden. Bij twijfel even een PB.

@Sjoerd. Ik ga de basis navigatieverlichting en de sleepverlichting aanbrengen. Ook heb ik dekverlichting en wil ik de 2 schijnwerpers en de 3 dekstralers laten werken. Daar heb ik met de ingebouwde installatie al rekening mee gehouden. De overige signaal lampen maak ik niet werkend.
Ik gebruik trouwens geen leds maar micro lampjes. Deze hebben geen aangewezen + of -.

Stefan, dat klopt wel maar als je de schakeling via een decoder doet moet je toch één draadje naar de decoder brengen en de andere naar de mast. Uiteraard kun je ook beide draadjes van elke lamp door je mast voeren en onderdeks verdelen. Echter heb je dan wel meer draden door je mast lopen.

Buiten dat je waarschijnlijk niet alle draden door de mast krijgt bij het niet gebruiken van de mast als + of - is als eerste de kans op beschadigen van de mantel van de bekabeling groot,
Tevens de temperatuur kan problemen geven in de nabije toekomst.
Resulteerde in het warm worden van de draden en versmelten.
Uiteindelijk kortsluiting en gaat een " in rook op ". (-: . En dat lijkt mij niet de bedoeling.
Gr. John

Back