Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Hallo Stefan ,

tja dan is dat een tekortkoming hé , je begrijpt ook wel dat het weinig zin heeft een motor te voorzien van luchtkoeling als je een goede luchtstroom verhindert door de voorkant tegen een vol spant te vijzen
t'is zoals waterkoeling rond je motor leggen en dan de uitgang dicht te maken

mvg
Ben
 
@Johan: wilde met het rubber bereiken dat de motor iets vrij ligt van de romp, maar is maximaal 2 mm. Het luikenrubber waar je het over hebt heb ik nog in voorraad voor mijn "grote" boot. Maar bedankt voor het aanbod

Graag gedaan! Dan zou ik zelf gaan voor een ondergelijmd blokje om de motoren te dragen. Lijkt mij een beter optie dan 'de spons'.
 
Ophanging motoren Happy Hunter

Hallo Stefan,

Buiten het maken van koelgleuven in het motorspant zou je kunnen overwegen om na de uitlijning en voordat je dit motorspant vastlijmt , de motoren in een bedje van bijv. siliconenkit te leggen. Dit heeft als voordeel dat de motoren exact opgevangen worden en je elimineert het directe contact tussen motoren en romp.

Groet
Sjoerd
 
Het motorschot aangepast. De dikte van het schot verdubbelt naar 4 mm en ventilatiegaten aangebracht. Tussen de motoren en het schot metalen afstandsringen aangebracht, de afstand bedraagt nu ca. 3 mm. De motoren worden in een bedje van siliconen gelegd, bedankt Sjoerd;).
full

Verder de roerhakken aangepast. Deze waren voorzien van kunststof nokjes waar het roer op draait. Vondt dit te licht, de nokjes vervangen door messing exemplaren.
full

De oude situatie.
full

De nieuwe situatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stefan,

Ik zou toch de koelsleuven iets groter dremelen. Bij voorkeur dezelfde afmetingen als de gleuven in de motor. Het spant wordt er echt niet zwakker door en je weet dan dat je maximale koeling hebt.

Groet
Sjoerd
 
De koelsleuven zijn vergroot en het schot ondertussen in de romp verlijmd.
Op verzoek van Macrabbit (Sjoerd) hierbij een foto van de inhoud van de beslagset.
full

De ankers zijn van metaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedenavond.
Vandaag de afrekening van het gas ontvangen en gelukkig teruggave. Direct maar geinvesteerd in een boegschroef van Raboesh.
Nog wel een vraagje over het spuiten. Als jullie de romp spuiten demonteren jullie dan de roeren en de schroefassen of spuiten jullie de roeren direct mee. Ik vraag dit omdat ik voor het spuiten de gehele romp klaar wil hebben en het makkelijker is de roerstangen en hevels te monteren zonder het dek erop. Uiteraard monteer ik de schroeven pas na het spuiten.
 
Goedenavond.
Vandaag de afrekening van het gas ontvangen en gelukkig teruggave. Direct maar geinvesteerd in een boegschroef van Raboesh.
Nog wel een vraagje over het spuiten. Als jullie de romp spuiten demonteren jullie dan de roeren en de schroefassen of spuiten jullie de roeren direct mee. Ik vraag dit omdat ik voor het spuiten de gehele romp klaar wil hebben en het makkelijker is de roerstangen en hevels te monteren zonder het dek erop. Uiteraard monteer ik de schroeven pas na het spuiten.

Hallo Stefan,

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen manier maar ik spuit de roeren altijd gelijk mee. De schroefas zonder schroef steekt dan wel uit maar deze is simpel af te plakken met tape of wat ik doe een rubber slangetje er over heen schuiven. In mijn HH zit ook een boegschroef van Raboesch. Zat erbij incl motortje van 7,2 Volt. Schroeven afgetopt van messing. Maakt wel erg veel herrie vind ik. Mogelijk dat wanneer ze in het water ligt dit wat minder wordt. De boegschroef wordt dan ook als het ware door het water gesmeerd. Aangezien de boegschroef al gemonteerd zit en ik deze echt stuk moet maken als ik deze wil vervangen heb ik de concessie gedaan om deze te laten zitten. ( ook al zit deze er enigszins scheef in, dit zie je echter alleen nu1 het voordek er niet op ligt )

Vriendelijke groet
Sjoerd
 
Hoi Sjoerd.

De boegschroef van mij is ook 7.2 volt maar heeft geen schroeven maar een peddel (als het zo heet). Hoop van het weekeind weer lekker te kunnen klussen.
 
@ Sjoert, wat ook in de beschrijving van je raboesch boegschroef staat is deze niet "droog " te laten draaien.... kan je het rubbertje wat het water buiten houd kosten......
Om over het water in je boot maar te zwijgen.

mvg Robert
 
@ Sjoert, wat ook in de beschrijving van je raboesch boegschroef staat is deze niet "droog " te laten draaien.... kan je het rubbertje wat het water buiten houd kosten......
Om over het water in je boot maar te zwijgen.

mvg Robert
Robert,

Heb dat wel gelezen natuurlijk, achteraf uiteraard, :mad: maar je wilt toch even weten of ie het doet toch? Ter geruststelling ( voor mij) de boegschroef heeft hooguit 10 seconden gedraaid. Hopelijk geeft dat later geen probleem.
 
Hoi Sjoerd.

De boegschroef van mij is ook 7.2 volt maar heeft geen schroeven maar een peddel (als het zo heet). Hoop van het weekeind weer lekker te kunnen klussen.

Hai Stefan,

Ik heb ergens op het forum wel eens gelezen dat de peddel los kan komen van de as. Is achteraf erg lastig te repareren. Oplossing weet ik ook zo niet maar mogelijk dat hier nog wel een reactie op lomt. Bouw ze Stefan en ben benieuwd naar de vooruitgang, het liefst met foto's uiteraard.

Groet
Sjoerd
 
Goedemorgen,

zeg maar gerust dat die peddel altijd los komt ! tot vervelens toe.

Ik zelf heb hele goede ervaringen met de MARX, (monoperm, decaperm) is een enkele schroef ( realistischer ) krachtig en gewoon in 1 systeem electrisch aangesloten op 12 volt dus, geen geprutst met dubbel opladen en de prijs is ook netjes. Je moet alleen wel een gatje maken van ca. 32 tot 34 mm.
Maar als het eenmaal zit en gespoten is valt het niet op.

Succes,

groet,

Fer
 
Goedenavond.
Vandaag de afrekening van het gas ontvangen en gelukkig teruggave. Direct maar geinvesteerd in een boegschroef van Raboesh.
Nog wel een vraagje over het spuiten. Als jullie de romp spuiten demonteren jullie dan de roeren en de schroefassen of spuiten jullie de roeren direct mee. Ik vraag dit omdat ik voor het spuiten de gehele romp klaar wil hebben en het makkelijker is de roerstangen en hevels te monteren zonder het dek erop. Uiteraard monteer ik de schroeven pas na het spuiten.

Ik spuit de romp zonder de roeren erin, deze spuit ik apart, schroefassen is opzich geen probleem mits je het schroefdraad maar goed afplakt

nog een kleine tip misschien ten overvloede, maar als je de schroeven plaatst even een klein drupje loctit op het schroefdraad, het is zonde als je ze verliest tijdens het draaien en het kost weer een hoop geld

gr
Koos
 
@Koos: als ik de roeren demonteer kan ik eenvoudig de schroefassen ook demonteren. Misschien is demonteren wel beter omdat ik de schroefas en de roekoningen met zuurvrije vaseline ga smeren en wil dit doen na het spuiten. Uiteraard borg ik de schroeven met Loctite.

@Fer: dacht dat Raboesh kwaliteitsspul levert, tenminste is mijn ervaring. Valt mij op dat veel boegschroeven peddels hebben. De boegschroef die in mijn bouwpakket van de HH zat had wel 2 kleine plastic schroefjes met een simpele aandrijving maar daar had ik niet veel vertrouwen in. En de kosten voor een grote boegschroef met messing schroeven gingen mij iets te ver. De motor en peddel van de Raboesch zijn trouwens wel er eenvoudig te demonteren, na het losdraaien van 4 schroeven haal je hem er zo uit.
 
Stefan,

Klopt die boegschroef van Raboesh met 2 koperen schroeven is inderdaad redelijk duur en niet echt realistisch althans de twee schroeven op een as. Anderzijds is deze boegschroef te breed voor inbouw van de romp van de Happy Hunter ( Smit Hunter ) omdat de boeg redelijk rank is.

Groet,

Fer
 
Back
Top