Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Om maar even een indruk te geven van mijn Hunter, de laatste foto is van de vaartregelaars geplaatst boven de schroefassen. Vergeet niet dat dit gat groter is omdat het de Smit uitvoering betreft.
Groet,

Fer
full
full
full
full
Heren,

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De ontvanger en multswitch aan de ene kant van de accu en de regelaars aan de andere kant.

Hallo Stefan,

Mooie foto's van Fer maar bij de originele HH gaat dit niet lukken. Zoals Fer al zei is bij de Smit Hunter een grote "kist"op het dek geplaatst. Bij ons is het dek nog origineel. Wel een mooie oplossing maar niet voor de originele HH. Ik denk dat ik de vaartregelaars en de ontvanger ergens onder het stuurhuis aan ga brengen. Hoog en droog zogezegd. Je hebt het wel over een multiswitch. Heb je die al en welk type is dat dan? Ga je deze gebruiken voor de kraan? Binnenkort hoop ik de kimkielen te monteren. Probeer eerst zoveel mogelijk de romp af te krijgen. Blijf je volgen.

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd. Mee eens maar ben altijd benieuwd hoe anderen iets oplossen. Ga de vaarregelaars ook naast de accu plaatsen.
Voor wat betreft de multiswitch, e.d., ben net een beetje begonnen daar in te duiken. Aan de hand van de foto's in de handleiding en de foto's die ik heb gevonden van het installatieschema kom ik al een aardig eind. Uiteraard is dit allemaal van Robbe maar eenvoudig om te zetten naar een ander merk lijkt mij. Zodra ik wat gegevens heb zal ik ze aan je doorspelen.

Hey Eric. Heb van de week de boegschroef tunnel ingebouwd. Als het weer een beetje meezit wil ik van het weekeind de romp testen op waterdichtheid. Daarna het achterdek erin en de romp glad maken.

Deze week niet veel kunnen doen, maar gelukkig over een week lekker een weekje vrij.
Wel ondertussen de boegschroeftunnel in de romp gemonteerd. Een nauwkeurig werkje waar wat tijd in gaat zitten maar ben tevreden. De motor nog niet gemonteerd, wil eerst de tunnel spuiten en de romp aan de buitenzijde glad schuren.
full

full

full

Een paar vraagjes over elektra. Ik heb hier weinig verstand van dus zelfbouw is voor mij geen optie.

Laden accu: ik wil graag een laadplug aanbrengen zoals op de foto. Nu zitten hier 3 pootjes aan. Waar moet ik nu de + en - van de lader op aansluiten en waar dient de 3e poot voor?. De stekker heeft uiteraard een zwarte en rode draad.
full

full

De 2e vraag betreft de stroomvoorziening. Volgens de beschrijving heb ik een vaaraccu, een ontvangeraccu en een accu voor de bijzonder functies nodig. De vaaraccu is een 12V loodaccu. De ontvangeraccu een 4.8V batterijpack. Nu is mijn vraag de accu voor bijzondere functies. Is deze wel nodig, kan ik ook de 12V van de vaaraccu gebruiken voor de functies door de spanning te verlagen naar 6V?. Er is in de beschijving een relais (Robbe 8442) voorzien die de vaaraccu en ontvangeraccu koppelt (als het zo heet tenminste). Een re relais is opgenomen voor de accu speciale functies.

over je laadbus...

ik neem even aan dat je futaba zender gebruikt, dan is je midden de + en de eerst volgende ( volgens mij, maar meten is weten ) de -
Dan kun je met het zelfde snoer waar je je zender mee laad je accu's in je schip laden.

Inderdaad dezelfde kabel te gebruiken. Heb wel een tekening gevonden van deze bus, daar worden de 3 poten als volgt benaamd: terminal, breakterminal en springterminal. De lange poot is de breakterminal, de tegenover liggende de terminal. Volgens mij is dan de terminal + en de breakterminal -

@ Etapje, als je een ontvangeraccu gebruikt en de beide relais over je ontvanger schakelt dan worden de beide andere accu's uitgeschakeld wanneer je de stroom tussen de ontvanger en de ontvangeraccu verbreekt door middel van een schakelaar. Dit houd in dat er bvb geen stroom meer van je loodaccu's 12V naar de beide vaarregelaars gaan.

@Frank. Als ik het installatieschema bekijk is dit inderdaad het geval. Beide relais zijn verbonden aan de ontvanger en er is een schakelaar tussen de ontvangeraccu en ontvanger aanwezig.
Ik was van plan om vanaf de vaaraccu de overige functies ook te voeden alleen moet dan de voltage worden verlaagd naar 6V. Wil graag weten waarmee je dat kunt bewerkstelligen. Volgens mij heb ik dan maar 1 relais nodig en een spanningverlager. Of sla ik nu de plank volkomen mis?

Dat klopt inderdaad is inderdaad 1 batterij en 1 relais minder, doch ik heb voor de funtie's eveneens 2 loodaccus van 6V 4AH parralel aangesloten, vermits je toch bijkomend gewicht nodig hebt, en je kan beter batterijen in de hunter steken dan blokken lood, dan heb je nuttig gewicht. Ik zal één van de dagen een foto van het achterdek op het forum plaatsen zodat je de bijkomende accu's kan zien.

Zoals beloofd, foto van het achterdek, ik heb aan het bouwpakket de weiziging aangebracht dat ik het achterdek helemaal heb opengewerkt en 2 vervangende spanten heb aangebracht onder dit dek. Dat houd in dat je overal beter aan kan en dat het makkellijker is om hieraan te werken. De 2 vaarregelaar zijn op een steuntje aangebracht met velcro en kunnen altijd verwijderd worden en hangen juist onder het dek. Bij het varen heb ik nog geen water binnengekregen via het luik, maar ik moet wel toegeven dat ik ook nog nooit zo spectaculair heb gevaren zoals op de foto van Roel. Je ziet ook de 2 bijkomende accu's voor alle functies en boegschroef.
full

Happy Hunter Robbe Installatie

Hallo Stefan,

Zover ik heb kunnen achterhalen bij de diverse bouwverslagen en forums kan de Happy Hunter 2 accu's aan van 12Volt 7,2A ,geplaatst onder het dekhuis en een extra kleinere accu achter de motren vlakbij de servo voor de roeren. Zo ga ik het ook den. De achterste accu wordt in mijn geval een 6Volt accu 12A. Deze ga ik gebruiken voor mijn begschroef, verlichting en eventueel andere functies. Mijn motoren krijgen ieder hun eigen accu.
De ontvanger en de drie vaartregelaars komen onder het dekhuis. Ik maak meestal een printplaatje ( heel simpel) waar ik alles kan schakelen en regelen. Hierop komen ok de laadbussen voor de accu,s In dit geval laadbussen voor 12 en voor 6 Volt. Ook komen hier de diverse zekeringen op te zitten alsmede schakelaars om te kiezen tussen "ïn bedrijf"en "laden"
Wat betreft het creëeren van een andere spanning dan 12Volt zou ik je ten alle tijden een spanningsregelaar aanraden. Deze zijn simpel zelf te maken. Bij mij zitten deze op de dezelfde printplaat. Ze zijn verkrijgbaar voor verschillende spanningen en zijn super betrouwbaar. Ik stuur je ook ng even een PB waarop een soortgelijk schema is getekend. Mocht je hier vragen over hebben kun je me eventueel bellen op het vermelde tel.nr.

Overigens ziet je boegschroef er netjes uit. Maak je ook de schelpen nog in de romp? Ik heb ze er inmiddels inzitten. Moet nog even een paar foto's nemen en mijn verslag bijwerken. Ook het verslag gaat best wel wat tijd inzitten.

Groet
Sjoerd

waarom moeten de accu's in het model blijven?

ik heb zelf ook een happy hunter maar, ik vind het prettig dat de accu eruit kan dit scheelt 3,5 Kg transport gewicht.

ik heb maar 1 accu (12V 12Ah) voor alle functies
de verlichting (6V) een 5V spanningsregelaar 7805
boegschroef (7,2V) op 12V atv in de zender op 50%
kraan en sleephaak (5V) ook via de spanningsregelaar
de ontvanger wordt uit de regelaars gevoed

@Bol: zat zelf ook te denken aan een 12V/12aH loodaccu. Ik wil deze combineren met een 4.8V/2300 mAh MiMh accupack voor de ontvanger. Tussen de ontvangeraccu en de ontvanger breng ik een schakelaar aan. Aan de accupolen monteer ik een relais en laadkabel. De schakelaar en de laadbus wil ik aanbrengen achter 1 van de 2 openingen in het schot van het achterdek. Zo hoef ik de opbouw en luiken niet te verwijderen om te laden en/of het systeem in te schakelen.
De overige functies die 6V nodig hebben wil ik uit het 12V systeem halen. Sjoerd heeft mij daarvoor al een goede tip gegeven.

@Sjoerd: bedankt voor je PB. De boegschroef laat ik vooralsnog zo, ga er wel aan beide zijden roosters voor aanbrengen.

Helaas voor mij nog niet duidelijk hoe ik de laadplug moet aansluiten in een van mijn eerdere berichten.

Hallo Stefan,

Wat betreft jouw laadplug. Je kunt simpel met een multimeter uitzoeken welke (soldeer)lip bij welk contact hoort. Als je in de stekkerbus kijkt zal de buitenkant de - zijn en het middencontact de + . Voor de zekerheid bij je laadstroomstekker even meten wat wat is. Dus zeker weten dat je de polen goed op elkaar aansluit. Van je laadplug gebruik je maar 2 van de 3 aansluitingen. Mocht het niet duidelijk zijn hoor ikk het wel.

Groet
Sjoerd

Met dank aan het advies over het achterste luik in het dek heb ik het groter gemaakt.
full

Zonder problemen nu de roerhevels te monteren. Van de week het achterdek in de romp lijmen zodat er wat stevigheid ontstaat. Want de romp op zich is niet zo stijf.
Van het weekeind de romp al even in het water gehad, kleine lekkage maar deze is nu verholpen.

Back