Bouwverslag Happy Hunter

Hoi

Ik werk bij een loodgieters bedrijf, daar hebben we koper. Ik neem wel eens resten mee om dit te gebruiken voor een motorsteun. Met een blikschaar werkte dit ook niet erg lekker daarom ben ik met de decupeerzaag aan de slag geweest. Dit werkte perfect, je moet alleen rustig zagen en je plaatje aan beide kanten goed vast zetten omdat de zaag soms wel eens wil blijven haken als je iets te hard door duwd. Je heb hier namelijk speciale zaagjes voor bij de bouwmarkt. Mijn plaatje was trouwenz 3mm dik.

Groeten Justin

@ Justin.

Heb ik ook geprobeerd, maar vergeleken met Fosfor brons is koper "boterzacht" Lukt dus ook niet.

Maar bedankt voor het mee denken.

Groeten Roland

Roland,

Ik ken iemand die ook met fosforbrons werkt en hij heeft een gecombineerde zet - snijbank, gekocht bij Buitelaar, die snijbank snijdt zelfs een A4 tje perfect af, ook het fosforbrons knippen gaat daar heel goed mee.

Tom Boere

Roland
bij navraag om een vliegwiel van 320mm uit te laten laten snijden met een laserbank bleek dit 320.00 euro te kosten
dus hier maar even van afgezien
grt Ko

@ Tom.

Heb ik ook al naar gekeken, maar ik wil eerst weten of Fosfor brons "Mijn" bouwmateriaal is voor dat ik er speciaal gereedschap voor ga kopen.

@ Adam.

Ga deze meneer ff mailen :wink: .

@ Ko.

Als het zo duur is ga ik figuurzagen :wink: €1,- per mm 8O of koop ik zo'n knip/zetbank combi :wink:

Groeten Roland.

Hallo Allemaal.

Laseren is van m'n lijst geschrapt, Ko heeft gelijk :( NIET te betalen.
Heb een aantal offertes aangevraagt, de goedkoopste zat rond de €200,- (Tip van Adam) en dat was een grove schatting, de duurste was meer dan €500,- 8O En dat was ex materiaal 8O 8O (Hoe bedoel je "snel rijk worden" :evil: ).
De volgende optie wordt freesen (De Proxxon MF 70 lijkt me wel wat, Iemand ervaring met deze machine???) Bij Conrad gezien voor €279,- ,dat is iig goedkoper dan laseren :wink:

Groeten Roland.

Roland zei:
Hallo Allemaal.

Laseren is van m'n lijst geschrapt, Ko heeft gelijk :( NIET te betalen.
Heb een aantal offertes aangevraagt, de goedkoopste zat rond de €200,- (Tip van Adam) en dat was een grove schatting, de duurste was meer dan €500,- 8O En dat was ex materiaal 8O 8O (Hoe bedoel je "snel rijk worden" :evil: ).
De volgende optie wordt freesen (De Proxxon MF 70 lijkt me wel wat, Iemand ervaring met deze machine???) Bij Conrad gezien voor €279,- ,dat is iig goedkoper dan laseren :wink:

Groeten Roland.
Frees machinetje 279,- euro
Laseren goedkoopste rond de 200,- euro
verschil?lijkt mij dat het goedkoopste laseren stil goedkoper is dan kopen freesmachine :!:
Of zie ik dat verkeerd.
Groetjes Nick

Hoi Nick.

Ben niet helemaal duidelijk geweest :oops: Prijs was minimaal 200,- maar waarschijnlijk meer.

En laten laseren is 1x een opbouw, een freesmachine zijn tig keer opbouw en de rest, want je kunt natuurlijk nog veel meer zelf maken met een Freesmachine, dus uiteindelijk is een freesmachine toch goedkoper.

Groeten Roland.

Roland,
Mijn Duits is niet zo maar staat er niet ergens op die (prachtige) site van die hans karl what's his name hoe hij het kunstje flikt???

Het lijkt me dat je heel wat dure plaatjes fosforbrons kunt verkl.ten in een poging het wiel uit te vinden, terwijl die beste man het je waarschijnlijk zo wil en kan vertellen.

En wat is het verschil tussen fosforbrons en gewoon messing, voordat je heel moeilijk moet gaan doen met het een of ander exotisch materiaal, terwijl gewoon messing hetzelfde resultaat geeft( en dat resultaat mag er zijn, da's op zeker.)

Ik ben zelf overigens ook met de Happy Hunter(in Smitvorm) bezig dus ik volg met belangstelling.

keep up the good work. :wink:

Hoi Rene.

Ik heb z'n hele site door gelezen en niets over gevonden "hoe" hij het doet!!!

Wel heb ik een mailtje van hem gehad dat hij (Waarschijnlijk) 26 t/m28.Mei 2006 in Heemskerk is en als hij daar is al mijn vragen zal beantwoorden.

En het belangrijkste verschil tussen Messing en fosfor brons voor mij is dat fosfor brons sterker is, bv een plaatje messing van 0,5 mm is ongeveer netzo sterk als fosforbrons van 0,2 mm (Dan bedoel ik het doorbuigen) dus een opbouw van messing die netzo sterk is zal veel zwaarder zijn, van daar dat ik voor fosforbrons heb gekozen.

Ook ben ik gister (Zondag) aan het stoeien geweest met m'n nieuwe Dremel (Dank u sinterklaasje :D ) en het freezen gaat boven verwachting.
Nog wel uit de losse pols dus er is geen rechte lijn te bekennen :D , maar het werkt.
Dus het word waarshijnlijk een frees oplossing van dremel (Kolom en kruistafel) Of toch die Proxxon MF70. (Heb er ff mee mogen spelen en is een prachtig stuk gereedschap :wink: ) maar afwachten wat de kerstman doet dit jaar. :roll:

Groeten Roland....

Hallo Roland

Ik volg het draadje al een tijdje over het fosforbrons nu werk ik er zelf ook mee op mijn sleephopper en het werkt echt goed alleen wat jullie al vertelden je moet er een knipschaar voor hebben ik heb een driehoeksknipper en hier gaat het super mee ik kan bijv hele smale strookjes knippen en met zagen gaat dat niet .
En een voordeel wat nog niet genoemd is als het door hitte vervormd komt het met het afkoelen weer terug in de oude vorm en ik weet niet of je dat wel eens met messing hebt gehad dat er een bolling in je plaat springt die krijg je er nooit meer uit weggooien dus.
Je kunt het op rol kopen van 20 cm hoog bij de betere handelaar ik ben er achteraan gegaan bij de messinghandel waar ik altijd kom die kan het bestellen.

groetjes Dennis

Hé Dennis,

Ik zat eigenlijk te wachten wannneer jij met een antwoord kwam 8)
Jij heb tenslotte de nodige ervaring met fosforbrons.
Hoe maak je dan je ramen in de opbouw?
Ik neem aan dat je die niet knipt of ponst?

He Adam

een antwoord op je vraag ik heb zelf nog niet echt ramen bewerkt uit dit materiaal maar ik weet dat het vaak op een plaatje hout word verlijmd en dan kun je het makkelijk uitfrezen of figuurzagen als je dan klaar bent iets verwarmen dan komt het zo weer los van het hout

groetjes Dennis

Hoi Dennis.

Super tip om het op een plaatje hout te lijmen, werkt perfect.
Ik ben nu bezig om het "uit de losse pols" te freesen alleen gaat dat ten koste van de rechte lijn :roll: . Ik wacht de kerstman nog even af, en dan komt er een "Luxe" frees oplossing. (Zie m'n vorige bericht :wink: )
Want een ding staat vast, :lol: De opbouw van de HH wordt gemaakt van Fosforbrons :lol: :lol: :lol:

Groeten Roland.

Hoi Roland,

Leuk een mede modelbouwer bezich met de bouw van het zelfde schip. Zelf heb ik sinds kort ook de draad weer op gepakt om nu eindelijk weer eens wat tijd te steken in het bouwen van de Smit Hunter. Het lag stil (ongeveer een jaar of 8 :oops: ) van wege het vele draaiwerk wat nog moest en moet gebeuren en de intresses in de vele andere takken van modelbouw. Maar het draaiwerk is nu geen excuus meer sinds in zelf maar een draaibankje heb gekocht :D. Zelf zit ik met nog vele uitdagingen: om de kraan funktioneel te krijgen etc.
Aan de hoeveelheid aan te sturen funkies kan het niet liggen max 112 + 3 vrije kanalen op de zender. De bedoeling is om alles zo natuurgetrouw en werkend te krijgen op het schip.

Maar ik zal je vorderingen met intresse volgen :wink:

Groetjes Martin

Hallo Martin.

Bouw staat momenteel op een (Heeeeeel) laag pitje. Druk op het werk en ben bezig om van windows over te stappen op Linux ( Gaat ook Veel meer tijd in zitten dan ik dacht )
Met een beetje geluk gaan we er over een maand of 2 weer hurry up tegen aan. :wink:

Als er vorderingen zijn, dan is het hier als eerste te zien/lezen.

Groeten Roland.

Hallo allemaal.

Afgelopen vrijdag 2 motoren binnen gekregen (720 bb)
Maandag pakketje met de beide schroeven bij het postkantoor ophalen.
Kunnen we dus weer verder met de bouw :D .
Bouw van de opbouw :? ligt even stil wegens gebrek aan goed gereedschap (boorkolom en kruistafel voor de dremel) maar dat gaat binnen kort ook goed komen. (Hoop ik)

Binnen kort meer.

Groeten Roland.

Hier mij nieuwe aanwinst.
P1010184.JPG

Heb toch maar besloten om hem te bestellen :lol: :lol:

Gisteren binnen gekomen. 8)
De Proxxon MF70..

Ben net even aan het experimenteren geweest, en het werkt PERFECT 8O .
Fosforbrons gaat beter dan verwacht, Ik heb nog nooit zo'n mooi recht lijntje gezien :wink:

Zaterdag ff de X en Z assen afstellen (X gaat te zwaar en Z gaat te licht) en de plaatjes fosforbrons knippen en dan kan het frezen beginnen.

Het resultaat laat ik jullie natuurlijk zo snel mogelijk zien. 8)

Groeten Roland.

Back