Hoi,
ik deze freesmachine ook en tot nu toe alleen wat hout gefreesd en dat gaat prima.
Voor metaal wat wij gebruiken: messing en aluminium is deze frees ook goed geschikt doordat je inderdaad maar een kleine frees gebruikt.
Voor kunstof wordt het denkelijk iets moeilijker omdat er hoger tempraturen zullen ontstaan, maar dan zul je de aanzet lager moeten zetten en eventueel een koeling maken.
Ik heb zelf gedacht hoe ik het ga oplossen en denk aan het volgende: Luchtkoeling.
Daar ik een compressor heb wil ik een kleine messing buis bij de frees plaatsen waarmee ik een luchtstroom op de frees laat blazen om te zorgen voor de koeling.
Ideaal zou waterkoeling zijn om dan meteen een goede spaanafvoer te hebben maar denk dat deze frees daar niet zo geschikt voor is, helaas.
Als fijnmechanisch bankwerker werk ik regelmatig met industrie draai en freesbanken en wij werken niet met exacte waarden wat betreft freestoerentallen, daar het bij ons vooral snel moet gebeuren, elke minuut machine stilstand kost meer dan een nieuwe frees, komt het er op neer dat wij uit het gevoel frezen. Dus hoe meer freeswerk je doet hoe makkelijker dat je op het gevoel gaat werken hoe beter het resultaat.
André