Bouwverslag Happy Hunter

Hoi Roland,

Roland zei:
Slaan je freesjes niet dicht met polystyreen, Kan me voorstellen dat het smelt en je freesjes dicht gaan zitten. :?:

Dat moet ik eerlijk gezegd nog uitproberen :oops:. Ik heb de frees ook nog niet zo gek lang, tot nu toe heb ik hem alleen voor wat messing onderdeeltjes gebruikt.

Maar goed, als ik met het polystyreen en de frees in de weer ga horen jullie het........... :wink:

Groetjes, Danny.

@ Danny.

Ik weet niet of dat wel goed gaat!!! Min toerental van de MF70 = 5000 rpm.
Hoop dat het werkt, ik wil ivm gewichts besparing ook een aantal onderelen van kunstof (polystyrol/polystyreen) gaan maken.
De pet bijv. en de borstwering voor de stuurhut.

Suc6, Ik wacht even af :wink:

Groeten Roland.

Hoi

Ronald zou je kunnen uitleggen hoe deze freesmachine werkt? Ik vind het namelijk ook een prachtig ding, kun je er ook hout mee bewerken?

Groeten Justin

Hoi Justin.

Ik denk niet dat de MF70 geschikt is voor hout, omdat het toerental vrij hoog ligt (5000 tot 20000 rpm). maar misschien is er iemand anders die meer verstand van hout heeft :wink:

Verder werkt deze het zelfde als elke andere kolomfrees.

Groeten Roland.

Ik blijf er bij, als dat hij voor metaal gewoon een te hoog toerental heeft :oops:
En ik spreek uit ervaring want bouw zelf stoommachientjes.
Voor hout een prima ding:: voor metaal klo--te :oops:
mvg Frederik :D
Wil hem voor metaal nog niet hebben :al kreeg ik hem bij een pakje boter cadeau :D :D :D

Nou Frederik mochtje hem kado krijgen bij de boter dan hou ik me wel aan bevolen :wink:

Ik doe het kleine freeswerk met een boorkolom met snaar aandrijving waar ook lage snelheden mee te draaien zijn. Maar tot op heden gaat het goed hoor :) Natuurlijk kan je het niet vergelijken met een echte freesmachine maar waar gehobbied wordt wordt je van zelf inventief :wink:

Gr Martin

@Martin '70
Dat was dus bij wijze van spreken he Martin. :oops:
Maar heb eens even bij de proxxon gekeken en net zo als ik al zei hij is voor fijn werk zo als klokkenmakers :wink:
Hij zou ook wel goed zijn :als de toerentallen maar lager konden want nogmaals ik heb zelf zo.n ding op mijn draaibank zitten en het minium toerentalis 500
De kaken :van de sleeplier van de Smit heb ik er mee uitgefreesd.
De lier die dus bij de restauratie staat zo uit een plaat messing gehaald en netjes toch he :cry:
M V G Frederik :D

Die Frederik toch bouwt een sleeplier gelijk een Krokedil.
Ben ik even blij dat hij een eind uit de buurt woont.
Ik laat me door die van Gent niet slepen, haalt die de sleeptros in en vervreet gelijk je boot. :lol: :lol: :lol: :lol:

@F van Gent.

Bij freezen geld 1 belangrijke regel (Afhangkelijk van het te frezen matertaal) hoe Kleiner de diameter van de frees hoe HOGER het toerental, en aangezien de grootste frees die ik gebruik een diameter heeft van 3,2mm voldoet het apparaat voor MIJ prima.

Groeten Roland

Hoi,

ik deze freesmachine ook en tot nu toe alleen wat hout gefreesd en dat gaat prima.

Voor metaal wat wij gebruiken: messing en aluminium is deze frees ook goed geschikt doordat je inderdaad maar een kleine frees gebruikt.
Voor kunstof wordt het denkelijk iets moeilijker omdat er hoger tempraturen zullen ontstaan, maar dan zul je de aanzet lager moeten zetten en eventueel een koeling maken.
Ik heb zelf gedacht hoe ik het ga oplossen en denk aan het volgende: Luchtkoeling.
Daar ik een compressor heb wil ik een kleine messing buis bij de frees plaatsen waarmee ik een luchtstroom op de frees laat blazen om te zorgen voor de koeling.
Ideaal zou waterkoeling zijn om dan meteen een goede spaanafvoer te hebben maar denk dat deze frees daar niet zo geschikt voor is, helaas.

Als fijnmechanisch bankwerker werk ik regelmatig met industrie draai en freesbanken en wij werken niet met exacte waarden wat betreft freestoerentallen, daar het bij ons vooral snel moet gebeuren, elke minuut machine stilstand kost meer dan een nieuwe frees, komt het er op neer dat wij uit het gevoel frezen. Dus hoe meer freeswerk je doet hoe makkelijker dat je op het gevoel gaat werken hoe beter het resultaat.

André

Ik heb zo'n Dremel electrische figuurzaag kan je ook geen ABS mee zagen kleeft na het zagen weer aan mekaar.

Roland 3.2 mm op een asje van 3 mm zeker.

@jan

hab ik met mijn vaders proxxon figuurzaag ook last van.
oplossing: een grovere zaag erin zetten, dus een zaag met grotere tanden. hier heeft het gewerkt, hoop dat je er wat aan hebt :wink:

@Mario deze Dremel heeft maar twee type's zaagjes.
Die heb ik al meer dan 25 jaar maar ABS snij ik nu en dan breek ik het.
Maar je kan er messing, aluminium en natuurlijk hout mee zagen.
Je kan er een flexibele as ip aansluiten en op de zijkant een ronde schuurschijf.

Ja nu heb je veel meer apparatuur voor de modelbouw.
Maar wat moet ik nog nieuw kopen als het oude nog werkt ben al aan het opruimen geweest van dingen die je al meer dan 20 jaar in je bezit hebt en nooit meer gebruikt.

Kleine update.

normal_P1010004.JPG

Eerste soldeer poging, Ziet er niet verkeerd uit dacht ik.
Het is niet perfect, maar voor een eerste keer !!:wink:
Het rechter raam zit bijv. een klein vaudje :oops: (Eerst nadenken voor dat je gaat draaien :oops: )

Verder ben ik zeer tevreden met het resultaat :D

Groeten Roland.

PS Geen commentaar op de rotzooi AUB.... :wink:

Ik ben benieuwd naar de rest van de brug.
Ik ben er zelf ook mee bezig, maar dan van hout.
Dus ik hou je in de gaten :D

Groeten,
Jan

Hallo Jan.

Er is nog niet zoveel veranderd sinds m'n laatste update, (Alleen de beide achterwandjes geplaatst) Ben nu weer bezig met de romp (motoren inbouwen en de dekken opmaat maken).
En ik heb sinds kort een (zo goed als) vaarklare Robbe Dolly. (Bedankt Erik :wink: ) Die ik voor 25 mei klaar wil hebben, daar gaat ook nog de nodige tijd in zitten. (En er moet ook nog gewerkt worden :? )

Groeten Roland.

Werken gaat de meeste vrije tijd in zitten helaas.
Ik bouw langzaam met de brug verder (van hout).
Zal binnen kort een paar foto's laten zien.

Groeten,
Jan

Hallo allemaal.

Er is nog niet zo heel veel veranderd aan m'n HH :oops: (tijdgebrek).

Wel heb ik een bijna complete bouwdoos op de kop kunnen tikken.
De romp zit er niet meer bij maar verder zit bijna alles er bij. Het plaat materiaal (ABS) wat er bijzit is krom, dus daar heb ik niet veel aan (hooguit om als mal te gebruiken).

Een gedeelte is al gebouwd maar is niet te gebruiken, slecht gelijmd en de delen passen voor geen meter :cry: (Wordt toch van Fosforbrons)

Ook zitten er de complete kraan en masten bij, en daar ging het mij uit eindelijk om. Hier heb ik alleen geen detail tekeningen van, Als iemand hier een copietje van heeft maak je weer iemand gelukkig..... :wink:

Groeten Roland.

Back