Bouwverslag Happy Hunter

Up-date

Hallo allemaal,

Allereerst een gelukkig en gezond 2012.

Na de laatste up-date is er weer het een en ander gedaan. Een spant gemaakt achter de 6-Volt accu welke tevens dienst doet als fundatie voor bevestiging van de roer servo. Het spant heeft aan de bovenkant gelijk de ronding van het dek zodat deze ook hierdoor wordt ondersteund.

full



Ik was van plan om ieder roer apart aan te sturen met de servo maar de dekhoogte was een belemmering. Dus toch maar gekozen voor de oplossing die Robbe ook voorschrijft. Werkt trouwens erg soepel.

full


Hier dus de opstelling zoals nu ingebouwd.
Op de volgende foto zijn ook de twee pijpen zichtbaar links en rechts die de stroomdraden gescheiden van de overige electronica doorvoeren.

full



Hierop is nog te zien dat het roer daadwerkelijk gedemonteerd kan worden met een kettingtakel ofzo. Bevestiging aan de hijsogen op het roer en onder de romp. ( Moet wel een takel zijn op schaal 1:50 :D)

full


Het bakje waar de 6 Volt batterij in komt te staan. Blijft demontabel.




full


Onder aan de accubak een centrering gemaakt die over het hoeklijntje past aan het motorspant. Op deze manier ligt de accu altijd vast.


full


Bakje gemonteerd in de accuruimte.

full


En de accu er in gelegd. Komt dus verder niet vast te liggen. Ik kan nu door het wegnemen van de accu en de accubak de koppelingen losmaken van de schroefas en de montage schroeven van de motoren demonteren.



full


Ik had net voor oud en nieuw de bestelde polystyreen platen binnen dus kon ik ook het dek uitsnijden, de luikgaten erin maken en het voorschot maken. Het dek en het voorschot zijn nog los.

full


Zo ligt ze er nu dus bij. Al met al een vruchtbaar weekend. Het op maat maken van het dek zag ik best wel als een uitdaging omdat het dek ook nog een bepaalde bolling moet hebben. Maar na veel passen en meten erg goed gelukt. Het voorste luik heb ik expres groter gemaakt om goed bij de accu te komen. Deze moet samen met de accubak worden uitgenomen om bij de bevestigingen van de motoren en de schroefas koppelingen te komen.
Tot zover maar weer....

Groet
Sjoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sjoerd.
Zou jij adviseren toch een apparte accu te nemen voor de overige functies?. Wilde het eerst doen via een spanningsverlager op de hoofdaccu maar begin daarover te twijfelen. Er moet aardig wat gewicht in de HH om hem op de waterlijn te krijgen. Jij gebruikt een loodaccu, de handleiding van Robbe geeft een accupack aan. Had zelf al een accupack gevonden van 6V 2300 mAh maar weet eigenlijk niet hoeveel capaciteit nodig is. Uiteraard gebruik je de motoren meer dan b.v. de kraan of de ankerlier.
 
@Stefan,

Is je boegschroef 12 volt???? Raboesch gaat tot 7,2 .....

Ik zou de accu die er dan bij zou moeten aanpassen aan het max van je boegschroef...

mvg Robert
 
Hoi Sjoerd.
Zou jij adviseren toch een apparte accu te nemen voor de overige functies?. Wilde het eerst doen via een spanningsverlager op de hoofdaccu maar begin daarover te twijfelen. Er moet aardig wat gewicht in de HH om hem op de waterlijn te krijgen. Jij gebruikt een loodaccu, de handleiding van Robbe geeft een accupack aan. Had zelf al een accupack gevonden van 6V 2300 mAh maar weet eigenlijk niet hoeveel capaciteit nodig is. Uiteraard gebruik je de motoren meer dan b.v. de kraan of de ankerlier.

Hallo Stefan,

Adviseren is altijd een beetje moeilijk omdat ieder toch zijn eigen ideeen heeft. Ik heb een 6Volt accu achterin geplaatst ivm het op gewicht brengen van de HH. Samen met twee 12V 7 Amp accu,s ter hoogte van het dekhuis zou dit de HH op de waterlijn moeten brengen. De meeste informatie hierover heb ik op Engelse fora gevonden. Ik krijg deze week twee oude(kapotte) 12Volt 7Amp accu,s en ga haar dan in bad zetten. Alle losse spullen erbij in en dan maar een beetje schuiven met deze accu's om haar mooi recht op de waterlijn te krijgen. Liefst dat ze er even boven blijft zodat na de completering hier en daar mogelijk nog een reepje lood bij gelegd kan worden. Ik ga de boegschroef op deze 6V accu laten draaien via een vaartregelaar. Voor de ( mogelijk) overige functies ga ik in het bedieningspaneeltje een 5Volt spanningsregelaar zetten waarvan ook de ontvanger zijn voeding krijgt. Deze tak ik af van de 12Vlt batterijen.Voor de verlichting wil ik Leds gebruiken. Ook deze wil ik via de 5Volt spanningsregelaar laten werken. Ik weet nog niet genoeg over montage van LED's maar weet al wel dat je via een weerstand de juiste spanning aan de LED kunt geven. Een goede link naar LED montage en soorten LED's voor onze gebruiksdoeleinden zijn welkom.

Groet
Sjoerd
 
www.ledtuning.nl

Sjoerd,

Vraagje...gingen er bij jou nou Robbe 775/40 in? Op 70 mm schroeven?
Het toerental loopt wel iets terug onder belasting maar maken die niet teveel toeren?

full


Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Excuses,

Ik zie net dat ze belast op 12V 5600 toeren maken. Dit gaat nog wel dan.
Ik weet niet hoe groot je schroeven precies zijn en wat het model gaat wegen maar om een redelijke schatting te doen heb je wel zat vermogen over, schaalsnelheid zonder al teveel verliezen in je assen kom ik op 18,5 knopen:D

full



Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Pim,

Mijn schroeven zijn 60 mm in doorsnede. De keuze van de motoren komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Velen die de HH hebben gebouwd gebruiken deze motoren. Kracht genoeg? Volgens vele bezitters meer dan genoeg. Schaalsnelheid?? De man achter de knuppels hoeft natuurlijk niet altijd volgas te geven. Zelf een beetje inschatten wat de vaarsnelheid betreft. Evengoed bedankt voor het meedenken en de link voor de LED's.
Hoe gaat het met je zolderkamertje? Schiet het al op?

Groet
Sjoerd
 
@Robert. De boegschroef is inderdaad 7.2V, ga deze aansluiten op het 6V systeem omdat de overige mini motoren ook op 6V draaien. Zal die wel iets minder vermogen hebben.

@Sjoerd. Dus de boegschroef een apparte accu en de rest vanaf de hoofdaccu. Das ook een oplossing. Ik ga de 12V accu gebruiken voor de motoren en een separate 6V accu voor de overige installaties en een apparte ontvangeraccu.

Ik ga trouwens ook voor de 55 of 60 mm schroeven, 4- blads, niet afgetopt. Ook bij mij zijn de 755/40 motoren ingebouwd.
 
Sjoerd,

Snap dat je keuze niet zomaar uit de lucht komt vallen, ik was alleen eventjes aan het meerekenen. Zelf kom ik waarschijnlijk uit op het dubbele aan het benodigd vermogen, dus beetje gas terug:D.

Nog even over je LEDjes. Als je van plan bent om de 5V te gebruiken als voeding, houd er dan rekening mee dat je alle LEDjes parallel moet schakelen en ieder zijn eigen weerstandje heeft. (minimale brandspanning is 3.2 V) Als je besluit om het op 12V te voeden kun je er 3 in serie schakelen met 1 weerstandje. (3x3.2=9.6 V) Het is wat je wilt...

Zolderkamertje is 2e verdieping geworden, rustgevende muren, goed schoon te maken vloer en genoeg licht en ruimte voor al mijn troep waar ik aan bezig ben tegelijkertijd:cool:

Gr.
Pim
 
Etapje,

gewoon de vierblads 60 mm schroeven van bijv. R. erop.

Past precies in de straalbuizen en ziet er gewoon perfect uit.

Ook ik heb deze schroeven geplaatst de niet afgetopte dus (afgetopt 20 euro duurder per schroef !) en vaart perfect.

Met 755/40 motoren.

Groet,

Fer
 
Hoi Fer.
Inderdaad de afgetopte een stuk duurder, ga voor de 4- blads niet afgetopt van R. Zal even de tunnels nameten of een 60 mm past, dacht dat er standaard 55 mm schroeven bij worden geleverd, die plastic dingen.
 
De bijgeleverde schroeven zijn waardeloos... plastic drieblads, zo buigzaam als een palm bij windkracht 12. En een blad te weinig natuurlijk...;)

Waarom gebruiken jullie niet-afgetopte schroeven? Koop een maatje groter van Raboesch dan in de tunnels passen en top ze zelf af. Hou je 20 euro in je zak.
En nee, ik had geen draaibank toen ik de HH bouwde, mochten jullie dan denken.
Schroef op een stukje M4 schroefdraad, inspannen in de accuboormachine, deze goed vastzetten in de werkbank.
Met een kraspen de benodigde diameter van de schroef aftekenen en vervolgens een paar uur uittrekken om met de Dremel of bandschuurmachine de schroeven af te toppen.
Kost wat tijd, maar het rendement van de schroeven ligt zeker 20 hoger t.o.v. niet afgetopte schroeven.
 
Hallo,

Wat betreft de schroeven... de keuze is eigenlijk simpel. Ten eerste heeft het origineel geen afgetopte schroeven zoals Vincent ook al zegt. De 60 mm 4-blads schroeven passen perfect in de door Robbe geleverde straalbuizen. Gezien het vermogen wat aanwezig is met de twee Robbe motoren 755/40 is de 20% winst ( volgens Roel) niet echt relevant. Het verhaal wordt natuurlijk anders als je er daadwerkelijk mee gaat slepen. Dit gaat bij mij in ieder geval niet gebeuren...

@Pim, wat betreft de Ledjes kom ik nog wel even bij je buurten. Heb er gewoon nog te weinig kennis van. Ben benieuwd naar je hobbykamer..

@Stefan, Een aparte accu voor je ontvanger is natuurlijk geen probleem. Het gewicht hiervan komt waarschijnlijk je diepgang ten goede. Een nadeel is echter dat je ook deze accu apart op moet laden ( Met de kans op vergeten...) Dit ondervang ik door de ontvanger via een spanningsregelaar te voeden.
 
Hallo,

Wat betreft de schroeven... de keuze is eigenlijk simpel. Ten eerste heeft het origineel geen afgetopte schroeven zoals Vincent ook al zegt. De 60 mm 4-blads schroeven passen perfect in de door Robbe geleverde straalbuizen. Gezien het vermogen wat aanwezig is met de twee Robbe motoren 755/40 is de 20% winst ( volgens Roel) niet echt relevant. Het verhaal wordt natuurlijk anders als je er daadwerkelijk mee gaat slepen. Dit gaat bij mij in ieder geval niet gebeuren...

Duidelijk... Ik was in de veronderstelling dat je nog zat te twijfelen over wel of niet afgetopt...
 
Het gewicht hiervan komt waarschijnlijk je diepgang ten goede..

En er gaan wat kilootje's in de HH, bij mij weten woog die van mij zo rond de 14,5 a 15 kg, Ik had 1x 12v 7amp voor de motoren en 2x 6v 3amp voor boegschroef,decoder's, ontvanger, en gingen nog al wat kilootje's extra lood bij,
 
Up-date 07

Hallo allemaal,

Het gaat niet snel maar hier toch weer wat voruitgang. Ik wilde de dekluiken niet met schroeven ofzo vastzetten dus een idee gebruikt van een ander lid hier op het forum. Het basis idee is een vals dek onder het luik maken. De uiteindelijke afdichting wordt dus verzorgd door het valse dek. ( perspex plaat met hierover heen isolatietape. Hierboven op komt het werkelijke dek. Deze wordt uiteindelijk op zijn plaats gehouden door magneetstrips uit een oude koelkastdeur.

Hier kun je zien hoe het is opgebouwd.

full


Hier ligt de perspex plaat in zijn sponning. De isolatietape wordt over de sponning en het perspex geplakt. Als ik het dekluik verwijder kan ik in de romp kijken of alles nog OK is. Voor onderhoud het tape verwijderen. Dit gaat heel gemakkelijk.

full


Het dekluik aan de onderkant voorzien van steunstrips ivm de ronding van het dek.

full


En zo is dan het eindresultaat.

full


Dit is het luik boven de roeren. Hier is het tape te zien welke voor de afdichting zorgt.

full


En dan toch maar iets zichtbaars op het dek gemaakt. HEEFT IEMAND EEN FOTO VAN HET ORIGINEEL. DIT IVM MET SCHARNIEREN ED. Bij voorbaat dank.

full


En een beginnetje gemaakt met de achterkant.

full


Tot zover maar weer en tot de volgende.

Groet
Sjoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Sjoerd,

Zo doe ik het ook:D Wat voor materiaal heb je gebruikt voor de doorzichtige plaat? Ik moet nog even wat halen bij de bouwmarkt morgen:cool:

Mooi stukje huisvlijt weer om alles netjes passend te krijgen want de tape moet natuurlijk wel op een glad oppervlak gemonteerd worden..

Gr.
Pim
 
Back
Top