Bouwverslag Happy Hunter

Allemaal weer bedankt,

@Pim, zoals gezegd het idee is niet van mij maar geleend van een mede forumlid. Het afdekmateriaal van het onderdek zeg maar is perspex. De dikte hiervan moet natuurlijk gelijk zijn aan de opstaande rand in het verdiepte gedeelte. Ja, is even pielen maar dat lukt jou ook zeker!!!

@Stefan, Jij ook bedankt. Mooi dat de plug werkt en graag gedaan.

Transparant geextrudeerd (XT) acrylaat (of lichtbak) plaat. Bijne iedere reclame beletteraar heeft wel wat restafval staan wat hij of zij wel aan jou wil geven of verkopen.
Is in verschillende diktes te verkrijgen: 2,3,4,5,6, 8 en 10 mm dik

Welke tape gebruik je Sjoerd?

Transparant geextrudeerd (XT) acrylaat (of lichtbak) plaat. Bijne iedere reclame beletteraar heeft wel wat restafval staan wat hij of zij wel aan jou wil geven of verkopen.
Is in verschillende diktes te verkrijgen: 2,3,4,5,6, 8 en 10 mm dik

Welke tape gebruik je Sjoerd?

Hallo Mauricc03,

Iedere isolatietape is bruikbaar. Deze heb ik geloof ik bij de Action vandaan. Het gaat alleen om de naad tussen het perspex en het profiel van de verdieping af te sluiten. Hier is echt weinig voor nodig.

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd.
Kijk eens naar deze link, mooie detailopnames van de HH.
Hochseeschlepper Happy Hunter

Heb de tekening van dhr. Nieuwenhuizen eens goed bekeken en daar staan best wel veel details op die niet overeenkomen of meer zijn dan de tekeningen die ik bij het pakket heb. Ga zoveel mogelijk deze tekening dan ook aanhouden.

Foto,s Happy Hunter

Hallo Stefan,

Deze was ik nog niet tegengekomen. Bedankt, heb ze opgeslagen.

Groet
Sjoerd

Up-Date 08

Hallo allemaal,

Hierbij wil ik mijn laatste vorderingen met jullie delen. Ik ben verder gegaan met de luiken en geïnspireerd door Stafan voornamelijk wat detailwerk gedaan. Ik hoop dat het jullie goedkeuring kan wegdragen ,ik ben er in ieder geval content mee.

De kaapstanders op het sleepdek gedraaid. Zoals te zien in 2 stukken welke middels een kogellagertje verbonden zijn. Draait als een tiet. Heb er nog aan gedacht om ze werkend te maken, maar het kan ook te gek nietwaar?

full

Hier zichtbaar hoe het er samengesteld uitziet.

full

Het luik van de olietanks voorzien van wat extra's en de kleine sleepboog gemaakt. Ook de ontluchter ( Alles staat nog los) gemaakt en een plekje gegeven.

full

En hier dan de delen op de juiste plaats.
full

Volgende wzh. het maken van de korven om de kaapstaanders, de grote sleepboog en nog een rond luik op de achterkant. Ook de constructie met de twee doorvoeren op het achterdek maken en de rol op de achtersteven. We zullen zien hoever we weer komen.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sjoerd. Goedkeuring kan het zeker dragen hoor. Leuke oplossing die scharnieren en hengels van het olieluik. Ik had zelf een andere interpertatie van dit luik, beetje gebaseerd op de tekeningen van dhr. Nieuwenhuis. Het ronde luikje voorzie ik van een scharnier. Voor het bovenste vierkante deel ga ik ervanuit dat deze gebout wordt aan de daaronder gelegen flens d.m.v. bouten. Moet nu alleen nog zulke kleine boutjes vinden, heb dacht ik wel eens M1 boutjes gezien ergens.

Hey Stefan,

De informatie over genoemd luik heb ik van de heer Nijenhuis gekregen. Er zit wel degelijk een scharnier met sluitingen op dit luik. Hij wist mij ook te vertellen dat de scharnieren aan stuurboordzijde zaten!!!

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt:
Hoi Sjoerd.
Dan gaat mijn luik er toch een beetje uitzien zoals die van jou;)
Op de tekening van dhr. Nieuwenhuis staat het ronde luikje trouwens aan stuurboord onder i.p.v. bakboord onder zoals op de tekeningen van Robbe.

Stefan,

Nu breng je me toch een beetje aan het twijfelen. Ik ga mijn contact nog even vragen hoe en wat precies. Van dat ronde luikje klopt zoals jij zegt. Wat betreft eventueel boutjes op het luik, als je M1 boutjes neemt betekent dat 50mm diameter op het echte schip. De boutkop en moer zijn dan 100 mm in zeskant. Mocht het met bouten vastzitten zal dat maximaal M20 geweest zijn oftewel 0,4 mm!!! Deze ben ik nog niet tegengekomen. Ik persoonlijk zou dan kiezen voor een stafje styreen met een diameter van 0,6 mm om de bout en boutkop na te bootsen. Na het spuiten/schilderen zie je toch niet meer of het rond of zeskant is tenzij je er met je oog bovenop zit.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt:
Hoi Sjoerd. Vindt jou oplossing wel fraai hoor. Op de tekening van Nieuwenhuis heeft het ronde luikje wel een scharnier, maar het grote luik niet. Daarom twijfelde ik. Was ook aan het rekenen geslagen met de boutkoppen en die afmetingen zijn op schaal wel erg klein. De 2 aangegeven sites zijn wel interresant.

Groeten Stefan

Up Date 09

Hallo allemaal,

Hierbij de vorderingen van afgelopen week. Voorheen altijd bouwdozen gemaakt maar nu alles zelf maken ( op de romp na) Gaat een stuk langzamer maar oh wat is het leuk:o:).
Heb me voornamelijk bezig gehouden met wat tierlantijntjes op het sleepschot, nog een luik tegen het sleepschot en een pijpstuk wat uit het dek steekt.

full

De beschermkorven voor de kaapstaanders gemaakt, de begrenzingspennen op de sleepboog en na wat info bleek er ook nog een scharnier op het kleine luik van de olie opslag te zitten. Ook dit opgelost.

full

Voor de rol achterop een costuctie gemaakt zodat deze ook daadwerkelijk kan draaien. Ik hoop dit volgende week af te kunnen werken.

full

Nog een vraagje. Is er iemand op het forum die nog 11 kruisbolders in het magazijn heeft? Uiteraard op schaal en ongeveer zoals het voorbeeld wat nu op het sleepdek staat. Kan ze natuurlijk ook in een shop kopen. Het hoeft dus niet voor niets!! Om zelf 11 bolders te maken trekt me niet zo:rolleyes:. OK, tot zover en op naar de volgende.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Sjoerd,

Ziet er toppie uit...:thumbsup:
Misschien idee voor je bolders ? : Zelf gieten ?? een malletje maken uit 2 delen en gieten met giethars of resin ??

Hoi Sjoerd.
Netjes hoor;) met oog voor detail. Leuk dat je zelf zoveel maakt. Zelf van het weekeind niets aan de HH kunnen doen. Heb ondertussen wel alle dekken erin, zal binnenkort een foto plaatsen. Ga van de week weer lekker aan het klussen en met de details van de dekken en de romp aan de gang.

@Vincent, Bedankt weer.Het zelf gieten van de bolders is mogelijk een idee echter ik bezit niet de middellen om dit te doen. Heb het ook nooit gedaan. En ja, wat de boer niet kent dat vreet ie niet..... Ik wacht nog eventuele reacties af. Anders is er altijd nog de optie om ze in de modelshop te kopen.

Stefan, ook jij bedankt. Het zelf maken geeft weer een extra dimensie en is leuk om te doen. Kun je bepaalde dingen ook maken zoals je ze wilt hebben. Hoop deze week de rol met toebehoren gereed te krijgen. Daarna gaat het sleepdek er definitief op en kan ik de spuigaten en de troskluizen maken evenals alle schotjes en andere ongein tegen de verschansing. Even een aandachtspuntje Stefan, de spuigaten zijn volgens Nijenhuis anders dan op de Robbe tekening evenals de troskluizen.

Groet
Sjoerd

Sjoerd,

Polyservice heeft een boek te koop: Handboek Kuntstoffen. Erg gericht op hun portfolio (duhh... hoe zou dat komen...?) maar stiekem staat het vol met handige tips.
En is niet een deel van de lol van modelbouw om af en toe eens wat nieuws te proberen en de horizon net wat te verleggen?

Ik weet niet of u wel eens in Amsterdam komt of kennissen hebt die daar wel eens komen en die om een boodschap gestuurd kunnen worden. Anders kan er bij Polyservice ook besteld worden (maar dat kost...)
Ze hebben ook kleine hoeveelheden, dus een beetje laten aanrukken om mee te prullen is ook een optie.

Overigens is dit spul ook wel geinig. Op Instructables.com staat een uitleg hoe je daarmee een gietmal kan maken voor tingieten.

Voor de rest: Mooie details! Het is echt een lust voor het oog vind ik.

Sjoerd,

En is niet een deel van de lol van modelbouw om af en toe eens wat nieuws te proberen en de horizon net wat te verleggen?

Overigens is dit spul ook wel geinig.

Voor de rest: Mooie details! Het is echt een lust voor het oog vind ik.

Setsunakaede, bedankt. Je hebt natuurlijk gelijk dat je je horizon af en toe moet verbreden. Met deze bouw kom ik al zoveel nieuwe uitdagingen tegen!! Ik heb nog een medemodelbouwer vlakbij wonen die ondertussen een expert in mallen maken is en vervolgens een product van resin hier uit maakt. Volgende keer als ik bij hem ben toch maar eens extra opletten.
Dat andere spul waar je linkje over gaat is ook wel geinig. Ik moet er toch maar eens induiken.

Groet
Sjoerd

Back