Bouwverslag Havenpatrouilleboot Douane 'Grote Stern'

leuk verslag, duidelijke foto's!

ik heb op zolder een ''zwarte zee'' staan van b.boats, daar aan ben ik begonnen in eind jaren 80 (het is een houten romp, geen kunststof), maar hij is nog niet af :lol:
(reddingsbootjes moeten er nog op en veel diverse koperen beslag, en een nieuw verf beurtje)

MOOI ZEG! Wat ben jij precies! Mijn mond valt open!(kwijl kwijl ik wou dat ik ook zo kon bouwen)

Dr. Evil / John

Ziet er inderdaad heel strak uit!
Ik krijg zowat al weer zin om de Zeearend (het grote zusje) te bouwen.

Ik zie op de afplak foto voorgaand aan het geel schilderen dat je 2 soorten tape hebt gebruikt.
De "gewone" papier tape en een doorzichtige.
Leg eens uit: waarom, wat voor tape is die doorzichtige en hoe bevalt die tape?

Wim

Dank dank, voor alle lof, ik zou er bijna van gaan bl :oops: zen :wink:

wimg zei:
Ik zie op de afplak foto voorgaand aan het geel schilderen dat je 2 soorten tape hebt gebruikt.
De "gewone" papier tape en een doorzichtige.
Leg eens uit: waarom, wat voor tape is die doorzichtige en hoe bevalt die tape?

die "papier"-tape is van een dikke kunststof, speciaal om details af te plakken (vraag me niet waar te koop, want mijn vader had nog een rolletje liggen ;-))

die andere tape is de "onzichtbare"(Scotch) tape van 3M. die heb ik gebruikt omdat deze super dun is, anders zou je twee lagen van die dikke tape over elkaar moet plakken. dan ontstaat er een kiertje waar ze elkaar overlappen en "kruipt" de verf er tussen, met alle vervelende gevolgen van dien (uitlopen van de strepen / geen strakke afscheiding) :(

Wat is je ervaring met die tape?

En, als het dun is, had je die tape dan niet beter over de reeds geverfde lijnen (groen) kunnen doen?
Je had dan minder hoogte verschil gehad. (Nu heb je de dikke tape over de reeds geverfde lijnen geplakt: dubbele dikte (toch?)
Of is het risico van blijven plakken van verf (op de scotch tape) dan te groot?

Wim

da's meer een praktische reden, het gebruikte afplakband heeft namelijk exact de juiste breedte :wink:

vandaag de standaard (grijs) en het onderwaterschip (rood) geverfd, dus nu gaat het opschieten 8)

die "papier"-tape is van een dikke kunststof, speciaal om details af te plakken (vraag me niet waar te koop, want mijn vader had nog een rolletje liggen Wink)

Als het geel is, is het waarschijnlijk de masking tape van Tamiya. Werkelijk wereldspul.

Mhuhahahah, dr Evil, you keep surprising me! Is this boat for minime?

wiggie zei:
Mhuhahahah, dr Evil, you keep surprising me! Is this boat for minime?

Muhahaha, silence number two! :lol: :wink:

Nu dat de Grote Stern begint te vorderen krijg ik ineens veel PBtjes met vragen over de tekeningen (waar te verkrijgen). Het is natuurlijk erg leuk dat ik jullie via dit bouwverslag blijkbaar zo inspireer 8) , maar aan de andere kant is het natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen "mijn" schip na gaat bouwen :cry: De tekeningen zijn dus beschikbaar, maar niet allemaal nabouwen hoor!

Mocht je interesse hebben, stuur me dan een PBtje of een mail, met daarin je (e-mail)adres dan zal ik die doorgeven aan de "cursuslijder" (inderdaad die "IJ" is geen typefout :wink: ) deze kan je dan de tekeningenset en de instructies toesturen. Dit is géén commerciele "onderneming", maar hij rekent hiervoor wel wat kopieer-/verzendkosten (logisch toch?)

Zelfde boot zal het nooit worden
Mischien kleiner schaal 1:50 of groter schaal 1:20 ik ben er nog niet uit

Heb de tekening nog niet maar aan jou boot te zien en de echte: is de punt van het model minder scherp?
Als dit zo is maak ik hem scherper voor het beter lijken op het echte schip.

dus wees niet bang voor een kopie van jou boot!

Groeten

Hello!

I have taken a plastic folie for cars...(white).
First I cut them...then I paint them with spray...
At last I place the stripes at the boat...

Best regards

Boerni

Hey Dr.Evil,

Ik heb zelf nog NOOIT iets gedaan aan modelbouwen maar ik wil het wel gaan doen maar helaas geen club bij mij in de buurt volgens mij :( . Tenminste als ik op google zoek naar modelboot nijmegen o.i.d vind ik niks. Maar genoeg over mij, mooie boot!! Echt super al die ideeën van jezelf erbij! Echt mooi. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!

Groetjes, Bart

@Bartz: kijk eens hier, wellicht is er een vereniging in de buurt (van Nijmegen)?

het is de laatste tijd erg hard gegaan, want het schip moest klaar zijn voor afgelopen zaterdag (28 mei 2005), i.v.m. de opening van het nieuwe hoofdkantoor van Smit (Waalhaven Rotterdam). We waren namelijk uitgenodigd om tijdens dit besloten feest (ca. 2.000 gasten) vaardemo's te verzorgen 8) :lol:

Hierdoor had ik de afgelopen periode geen tijd gehad om dit bouwverslag verder aan te vullen, bij deze wil ik dat goedmaken :wink:

de romp eerst groen geschilderd...
romp%20groen.jpg

... en toen rood...
romp%20rood%20verf.jpg

... met dit als eindresultaat (verf nog nat, na opdroging is het rood mooi zijdeglans geworden 8) )
romp%20rood%20nat.jpg

de standaard even geverfd (ook deze is mooi donker grijs opgedroogd)
standaard.jpg

Toen kon de romp rondom van (echte rubber) stootlijsten worden voorzien
rubber%20stootlijst.jpg

Zie ook het rubber in de standaard om de romp niet te beschadigen (gemaakt van Post-elastiek :lol: ).
En het roer is een beetje aangepast om meer ruimte over te houden voor de schroef.

De opbouw geheel in elkaar gezet
opbouw%20klaar.jpg

...en voorzien van ramen...
venster%20materiaal.jpg

hiervoor verpakkingsplastic gebruikt van een bekende supermarkt keten :wink:

Alles in de romp ingebouwd
romp%20klaar.jpg

De bemanning bewerkt en geverfd
bemanning.jpg

bemanning%202.jpg

Maar ja, als je een bemanning hebt, kan deze natuurlijk ook over boord slaan, dus ook maar even een bijbootje in elkaar gezet. Ik vond het originele achterdak een beetje saai (kisten / luiken), dus een bootje staat veel leuker.
Eerst even een ontwerpje (voor de verhoudingen)
mob%20ontwerp.jpg

stukje afval PVC-pijp (10 mm), met verstekzaag de hoeken aangebracht
mob%20bouw.jpg

Na het lijmen van de ramen, de rubber stootlijsten en dit bootje, wordt je een beetje :puppydogeyes: van de lijmdampen :wink:

Na nog wat kleine details, was de "Grote Stern" klaar!!

Mijn vader heeft voor transport nog een mooie koffer gemaakt
transport%20koffer.jpg

klaar%20op%20koffer.jpg

Maar toen kwam het grote moment... voor het eerst te water
Bij mijn ouders in de tuin, in hetzelfde babybadje waar ik zelf ook in heb gelegen (paar jaartjes geleden :lol: )

watertest.jpg

best lastig Manoeuvreren :wink:

watertest%20volgas.jpg

Full power!! 8)

In één woord PRACHTIG
Erg mooi
En bij volle snelheid planeert ie dan ook? is toch een patrouilleboot
wat voor accu en wat voor motor heb je erin?

Groeten

Thanx!

ik gebruik 6 stuks GP NiMH baterijen (penlite of AA-formaat) van 1.800 mAh 1,2 V, dus gecombineerd (serie) levert dat 7,2 V 1.800 mAh op. in combinatie met een Graupner Speed 400 7,2 V Motor is dat "voldoende" 8)

Vaarbeeld is heel goed, ik heb een klein beetje lood (enkele grammen) gebruikt om het schip in balans te krijgen.

Ziet er mooi en strak uit

Zo nu dat deze klaar is wat wordt dan je volgende project? :D
kom daar ook weer een mooi bouwverslag van?

Ja toch zeker....

Back