Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door guus4, 16 jun 2009.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    kan je hier even de goede budget setup neerplanten van die duitse hawks.

    dus motor hc, vertraging,prop,regelaar en wat die juist trekt aan amps ben ik ook benieuwd naar... groeten Chris
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Daar ben ik ook benieuwd naar.

    Zaterdag weer een Hawk in actie gezien. Omhoog tot ik hem niet meer zag, de piloot op een of andere manier nog wel. En dan verticaal omlaag tot 5m boven het veld en een gigantisch snelle pass.
    Dat bracht mij tot de overtuiging dat een Mini-hawk welllicht een minder goed idee is. Die kan minder hoog gevlogen worden ivm zicht, dus kan ook minder snelheid maken.

    Ofwel: ik ben wel benieuwd naar een uitgebreid kostenplaatje van een budget Hawk. Omhoog hoeft het niet hard te gaan, naar beneden wel!
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zelfde voor mij...tenzij ik nog wat ander gerief verkoop:p
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles


    filmpje van zaterdag, bij lange na niet de snelste pass.

    zo rond de 7 seconden zie je in de linkerhelft van het beeld iets naar beneden vallen. Daarna is hij weer even uit beeld en komtie voorbij.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    en welke setup is dit dan?
    heb mss een hacker B40 7l op het oog(700watt) maar op hoeveel cellen die te vliegen is vind ik niet echt direct(meeste 3cellen, wat ik weinig vind)
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    dat is een hele simpele setup die uit een Simprop Excel komt. Vliegt volgens mij op 3S met een 40A regelaartje. Omhoog gaattie niet hard, en ze hebben ook een stuk massief ijzer voorin liggen.
    Naar beneden genoeg fun zoals je ziet.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    voor mezelf zou ik het nog goedkoper zoeken. Een 4S accu en dan zo'n 50A trekken levert zo'n 600-700 Watt op, en dat lijkt me in eerste instantie voldoende.

    Een Turnigy Plush 80A heb je voor 35 euro in huis. Met 50A belasten lijkt me een veilige oplossing.
    http://www.hobbycity.com/hobbyking/...me=TURNIGY_Plush_80A_w/_UBEC_Speed_Controller

    en dan ook een niet al te woeste motor. Dit bijvoorbeeld, met een 13x6 prop zonder vertraging.
    http://www.hobbycity.com/hobbyking/...Y_AerodriveXp_32_SK_Series_35-48_900Kv_/_770W
    of deze: http://www.hobbycity.com/hobbyking/...urnigy_540L_V-Spec_Inrunner_w/_Impeller_810kv


    Wat is de maximum motordiameter zonder vertraging? Dus helemaal voorin?
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de eerste motor heb ik klaar liggen voor 4cellen op een sebart sukhoi 30.

    ik dacht max diameter een 36mm was...
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie set up... maar ik lees verder...
    Beste Wirkungsgrad 55A Optimum Motorrendement, erboven ga je de motor progressief gebruiken als straalkachel ofwel energie die niet in de prop tot uitdrukking komt.

    Dus 55A x 14,8v = 814 Watt
    Stel dat de motor 80% rendement heeft... bij dat hopelijk bij 55A verbruik. (Vaak ligt het rendement van een motor nog wat lager.. nabij de 78%). Moet je er dus 976,8 Watt in stoken...
    Ofwel 3 cellen op 16x10 prop (52A) ietsjes onderbelast of 4 cellen13x11 (64) iets overbelast om een beetje in de buurt van dat optimum te blijven....
    Of zie ik dat verkeerd.... :D
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    die 14,8V mag je waarschijnlijk ook nog wat vanaf trekken. Onder belasting zal het eerder 13,2V zijn.

    En op een kachel zit je niet te wachten in een gesloten romp...

    Dus wellicht is daar ook niet veel meer dan 700 Watt uit te slepen.
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hmm ja daar heb ik niet naar gekeken, ik ben niet goed in die percentages en berekeningen. je zou toch moeten denken als ze die setup samenstellen dat dit gewoon goed moet zijn?? of heb je het niet over de poly tec?
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    gaat over de polytec ja. Is een prima setup. Je propt er 900 Watt in, en krijg er allicht een stuk minder uit.
    Normaal gesproken rekent iedereen met wat je erin propt omdat je dat kunt meten.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker Jitze, op de motor staat zeker minder dan wat uit de accu komt, en zeker als de accu nog verder inzakt.

    Je krijgt ook niet altijd goed inzicht in die motorrendementen.
    Het verschilt per fabrikant. AXI geeft wel de rendementen af.

    Elke aandrijfunit geeft verlies op de ingestoken energie.
    Wat dat betreft doen electromotoren het stukken beter dan verbrandingsmotoren, plat gezegd... stoommachines het buitengewoon slecht... doordat we water heet moeten stoken...

    Volt x ampere = watt
    Stel je Watt op 1.000 na de regelaar en je rendement van je motor is 80%, dan heb je 800 watt aan de as ter beschikking.

    Ik moet nog steeds eens Motorcalc aanschaffen... of installeren.
    Die geeft een prognose af die goed in de buurt komt. Dan kan je een mooie mix voor je kist bepalen.

    Oja... en blijf onthouden. Je F5B is als een zeilboot met buitenboordmotor.
    Een kist met een ingebouwde lier om 'em weer op hoogte te sleuren. Meer niet. Daarna komt het vliegplezier en de nodige alertheid....
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    helemaal mee eens, afgezien van het nulletje teveel.

    overigens, bij de motor waar je eerder op reageerde mag er nog wat vermogen afgesnoept worden vanwege de vertraging met een rendement van zo'n 96% schat ik.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zekers... een reductiekast geeft ook weer verlies, maar staat ook weer een beloning tegenover... grotere prop met betere prestaties, hogere effiecienties...

    Het is met scheepsschroeven niet anders... Kan de motor op een optimum gesteld worden, de krachten via een overbrenging op een schroef zetten, die in andere omstandigeden, een toerental... het koppel in een optimum overzet...

    Voor zoetwatermodelbootjes heb ik ergens nog wel een berekeningetje voor liggen... niet voor F5B omni-tuingereedschap... helaas :D
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke dus als ik het begrijp is de polytec wel een goede setup maar haal je er minder uit dan de specs zeggen, en heb je een redelijk warm lopende setup? en hoe zit die tov de Hacker B40-7L 4,4:1 Gear ? maar die is voornamelijk 3cellen denk ik...??

    de hc setup met axi gear op hoeveel cellen vliegt die en hoeveel amp trekt die dan?

    hmm oke verder zoeken dan:)
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou nee, niet helemaal. Onderin staat een prop chart, waarop de motor het beste presteert. 3 cellen en 4 cellen. De amperages staan erbij.
    Ga je onder de 55A zitten, zit je safe, maar heb je iets minder vermogen, benut je het potentieel van de motor niet helemaal. Daar boven 65A belast je de motor iets zwaarder, regelaar moet iets harder werken, motor wordt wat warmer, en je vluchtduur wordt wat korter.

    Het toch wel belangrijk voor regelaar en motor, om rond dat optimum te blijven.
    Ja en dan heb je natuurlijk ook het probleem van de props, dat niet alle maten die je je zou wensen, ook kan verkrijgen. Je dus ergens een concessie moet doen.

    Wil je meer power, dan neem je weer een stap grotere motor, waarbij je ook weer probeert op de maximum effiecientie te gaan zitten.... De motor relatief het beste presteert, de prop ook goed z'n best kan doen, je op die accu zo lang mogelijk vliegt ook al is dat maar 30 of 45 seconden
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    op rcgroups en rcnetwork vind je ook massaal veel leuke aanbiedingen, alleen zijn het er zodanig veel:p:p dat je toch niet weet wat kiezn:p
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zit net iets onder de 500 watt... als de accu's helemaal vers geladen zijn.
    Doordat de kist zo licht is gebleven 1180 gram... gaat deze naar mijn smaak knap rap omhoog. Echt goedkoop was het alles nog steeds niet. All in dikke +600 euro!
    Heb ik een Wilco, is net weer iets duurder dan de Hawk...

    Maar... Voor mij dus snel genoeg, eigenlijk iets over de top. Ik moet er echt mee leren omgaan.
    Zo had ik em in mijn geheugen staan... Twee jaar gelee...
    All Things That Fly R/C Reviews: Hobby-Lobby F5B Tiger Review

    En hier is je huiswerk! Dit is het beste draadje... op dit moment... voor je vragen een antwoord te zoeken.
    Hawk F5B Staufenbiel - Seite 21 - RC-Network

    Dan maak je een keuze, 'snok', en begin je gewoon.
    Aan flarden gaat ie na een aantal vluchten toch... mag de pret niet drukken... en als je het virus goed te pakken hebt, ga je verder inleren in de thematiek... en... wellicht een carrière als Jos volgen. Ofwel... Bekers winnen! :D

    Je moet gewoon ergens beginnen, me dunkt.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010

Deel Deze Pagina