Ja, wat Bas zegt klopt.
Belangrijkste is dat je plezier van je spullen hebt.
Als je wil beginnen is een Hawk, Enigma, Wilco, Go One3 heel erg leuk.
Je praat dan over modellen van 200 tot 400 euro.
Het is belachelijk om daar 800 euro aan motor in te stoppen maar je moet er wel wat prestaties uit krijgen.
Dus probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, dat gaat met geen enkele wedstrijdklasse.
Als je zo tussen de 1000 en 1500 watt gaat vliegen is alles nog heel leuk betaalbaar.
Motor met gear moet kunnen voor onder de 100 euro, regelaar zou ik niet op bezuinigen, je kan die ook in andere modellen gebruiken.
Dus een Castle Creations CC125 zou een mooie beginner zijn, maar niet echt goedkoop, iets van 160 euro.
Dat is wel een regelaar die zich bewezen heeft in het wedstrijdcircuit.
Ga je met hobbycity regelaars aan de gang dan zou dat een teleurstelling kunnen worden.
Misschien heb je geluk maar je hebt ook kans dat je eerst 50 euro uitgeeft en dan later toch nog een andere regelaar moet kopen.
Dan heb je dus 210 euro uitgegeven...
Ga je hoger dan 1500 watt dan wordt het prijziger.
Een echte F5B kist komt zo rond de 1500 euro.
Mijn Surprise is incl servo's, motor en regelaar 1600 euro, daar komt dan nog lipo's, limiter, spinner en prop bij.
Maar ik denk niet dat ik meer lol heb met de Surprise dan met de Hawk, eerlijk gezegd denk ik dat ik met de Hawk relaxter vlieg omdat ik weet dat het geen half maandsalaris is wat in de lucht hangt.
Dus.. zet voor jezelf een budget, denk aan een 450 euro om een leuk vliegende instapper te hebben.
Bij een eventuele crash is het model afgeschreven, motor, regelaar en lipo zijn vaak wel te weer te gebruiken in een ander model.
Mocht je niet zeker weten wat je nou wilt, kom dan zeker naar de invliegdag in maart, daar vliegt van alles rond, van lowbudget tot WK modellen.
GJ