Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door guus4, 16 jun 2009.

  1. Ramon Wind

    Ramon Wind

    Lid geworden:
    18 okt 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Den Ham
    is de kwaliteit van bijv een himodel zo slecht dat het niet te gebruiken is.
    of is het de prijs dat zegt dat het niet veel kan zijn?

    Gr.Ramon
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ramon, de prijs maakt niks uit, als zouden ze hem voor 400 euro verkopen, hij wordt er niet beter van (het is geen mode-artikel).
    De regelaars worden verkocht als bijvoorbeeld 80A maar in de praktijk gaat ie bij 81A stuk.
    En dan mijn persoonlijke mening, ze regelen niet lekker, geven vaak onverklaarbare storingen.
    En ik wil zelf iets wat betrouwbaar is, stel je komt aan voor een overshoot of landing, je zet je motor aan en er gebeurd niks (omdat je regelaar even niet aanslaat of oververhit is), dan is de kans erg groot dat je je kist verspeeld door die regelaar.
    Nou is een Hawkje nog wel te doen, je hebt dan 200 euro schade.
    Maar als je er een Surprise omheen hebt hangen dan ben je 800 euro kwijt.

    Het is een beetje zoals audio, niets is zo sterk als de zwakste schakel, je kan een dure versterker hebben, dure speakers maar als je er een setje dunne slechte luidsprekersnoertjes aanhangt komt er niks behoorlijks uit.

    GJ
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat GVJO helder schetst, is er eigenlijk is er geen midden weg.

    Je kiest voor goed materiaal, met een duurzame competitieve bewezen set-up....
    Overigens, ook hier heb je goed, beter en best in de keuze van het materiaal.
    Het is niet anders dan in de racerij. Goed gereedschap is het halve werk.... maar met een prijskaartje.
    Waarbij het vliegtalent ook een niet te onderschatten rol speelt... niet?

    Of... kiest voor een instap bedrag -de grote pret klasse- en een opvolgend experimenteel traject, waarbij je kijkt hoever je komt, en hoe goed de hardware-mix het houd.
    Het experimentele traject kan flink in de papieren lopen.

    Met de airframes is het niet anders. Verwacht geen high score met een Hawk F5B of met een Wilco. GVJO heeft de mechanische grenzen al verkend. Dan komt Avionics of een Freudentahler om de hoek kijken... of geavanceerde zelfbouw.

    Plezier zal je met de Wilco of Hawk zeker beleven. Een grijns van oor tot oor! Let op het zijn geen Pylonracers. Ze zijn wel heel vlot.
    De motor is slechts een hulpmiddel om de kist om hoog te sjorren. (Of een kist te laten ontploffen) Een soort buitenboordmotor dus... daarna is het zeilen.

    De kisten van Jos bijvoorbeeld zijn bliksem snel gemotoriseerd. Met het doel veel rakken te kunnen zeilen.
    Naar zo een geweld moet je toe groeien. De leer curve is voor een ieder anders.

    Voor mij zit dat er niet in. :cry:
    Heb straks m'n handen al vol aan 500 watt en 1180 grammekes.
    Volgende stap wellicht 1600 Watt? Prima!
    Seine Grenzen kennen heisst König sein!

    Overigens... iedereen een voorspoedig 2010!
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2010
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, wat Bas zegt klopt.

    Belangrijkste is dat je plezier van je spullen hebt.
    Als je wil beginnen is een Hawk, Enigma, Wilco, Go One3 heel erg leuk.
    Je praat dan over modellen van 200 tot 400 euro.
    Het is belachelijk om daar 800 euro aan motor in te stoppen maar je moet er wel wat prestaties uit krijgen.
    Dus probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, dat gaat met geen enkele wedstrijdklasse.
    Als je zo tussen de 1000 en 1500 watt gaat vliegen is alles nog heel leuk betaalbaar.
    Motor met gear moet kunnen voor onder de 100 euro, regelaar zou ik niet op bezuinigen, je kan die ook in andere modellen gebruiken.
    Dus een Castle Creations CC125 zou een mooie beginner zijn, maar niet echt goedkoop, iets van 160 euro.
    Dat is wel een regelaar die zich bewezen heeft in het wedstrijdcircuit.
    Ga je met hobbycity regelaars aan de gang dan zou dat een teleurstelling kunnen worden.
    Misschien heb je geluk maar je hebt ook kans dat je eerst 50 euro uitgeeft en dan later toch nog een andere regelaar moet kopen.
    Dan heb je dus 210 euro uitgegeven...

    Ga je hoger dan 1500 watt dan wordt het prijziger.
    Een echte F5B kist komt zo rond de 1500 euro.
    Mijn Surprise is incl servo's, motor en regelaar 1600 euro, daar komt dan nog lipo's, limiter, spinner en prop bij.

    Maar ik denk niet dat ik meer lol heb met de Surprise dan met de Hawk, eerlijk gezegd denk ik dat ik met de Hawk relaxter vlieg omdat ik weet dat het geen half maandsalaris is wat in de lucht hangt.

    Dus.. zet voor jezelf een budget, denk aan een 450 euro om een leuk vliegende instapper te hebben.
    Bij een eventuele crash is het model afgeschreven, motor, regelaar en lipo zijn vaak wel te weer te gebruiken in een ander model.

    Mocht je niet zeker weten wat je nou wilt, kom dan zeker naar de invliegdag in maart, daar vliegt van alles rond, van lowbudget tot WK modellen.

    GJ
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    als we nu die axi gear gebruiken welke hc motor raden jullie dan aan.
    op rcnetwork gebruiken ze een 3000kv versie max 78amp staat er en 260gram, maar ze gebruiken ook een 2800kv versie max 110amp en 370 gram.

    als je de 3000 versie neemt op hoeveel cellen vlieg je dan best met welke prop en welke regelaar. een 85 amp esc zou in principe al moeten voldoen.
    (clublid haalt met zijn ef extra 58" ook 110amps uit zijn gewone turnigy 80amp esc zonder problemen)

    de 2800 is wel een pak zwaarder(kan je minder accu meenemen) en de amps gaan ook wel hoger(levensduur accu's,duurdere esc...)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die 2800 KV is te zwaar, Gerben had hem in zijn Hawkialomita gebouwd en had problemen met het zwaartepunt.
    Die lichtere motor zou wel iets kunnen zijn, dus dat moet nog geprobeerd worden.
    Je komt dan wel goed uit met het CG.
    Ik geloof dat hij op 4S draaide, maar dat moet even berekend worden.
    En minder accu's meenemen omdat de motor zwaarder is?
    Mijn Hawk had ik nog 250 gram lood ingegooid om hem lekker te laten vliegen.

    Ja, die regelaar... dat is echt een twistpunt he.
    Gerben heeft er 1 stukgekregen in een normale kist, dat was dan niet de Plush serie maar een ander ding.
    En in een normale kist heb je koeling.
    Ook hebben we regelmatig storingen meegemaakt met goedkope regelaars.
    Je kan geluk hebben, ik gok het er niet meer op.
    We hebben al zoveel stukgevlogen door goedkope dingen te proberen.

    Ik heb trouwens net een mailtje van Scorpion ontvangen dat de dikke regelaars nog niet leverbaar zijn maar er wel aankomen.
    Ook reserve onderdelen van de Hawk komen eind januari, hoorde ik ook net.

    GJ
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke geen probleem. en idd betere koeling in de "gewone" toestellen.
    ik zal wat afwachten tot die 3000kv wat meer getest is denk ik? en eens zien welke regelaars ze nu gebruiken. hc heeft ook een nieuwe 85amp versie.
    hem op 4cellen zou ideaal zijn voor mij denk ik.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In Duitsland vliegt nu ook een aantal mensen de Hawk.
    Ik heb daar her en der wat advies gegeven nu heeft iemand een filmpje gemaakt met een hobbycity 25 euro motor en een AXI PG4 gear.
    Hij heeft alles gedaan wat Gerben en ik al uitgeprobeerd hadden en zo vliegt het nu:




    GJ
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat ziet er goed uit. Zit goed vaart in.
    Overigens... Waar hebben jullie dat motor-recteptje geplaatst?
    Kan dat nog even ge-her-linkt worden? :sleeping:

    Hmm.. bij die landings impact brak de Wilco's staart al... in het hooi dan...
    Ging overigens -vorig jaar augustus op Stompetoren- er heel wat gecontroleerder aan toe... :D
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2010
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, ik moet nu naar een theatervoorstelling maar ik zal straks even het recept geven.
    Ik weet trouwens nog een oranje/zwarte Hawk te koop, in Duitsland, voor 250-300 euro.

    GJ
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heeft allemaal geen haast...
    Werd alleen via de mailbox wakker geschud uit mijn comfortabele winterslaapje....
     
  12. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Tja mijn Hawk hoe staat het hiermee.
    Ik ben deze winter nogal druk wat werk betreft dus loopt niet zo snel.
    Ben bezig geweest mijn Blizzard te upgraden door deze geschikt te maken voor 4S ipv 3s (en maken na crash), tevens heb ik nu ander power en regelaar etc in de Acromaster gebouwd deze draaid nu op 5S.

    Ben nu bezig met de NSP snipp als vervanger voor de blizzard en een MPX Merlin (150 watt) besteld voor de zomeravonden.

    Maar voor de HAWK had ik een regelaar gekocht maar weer retour gedaan vond hem niet goed.
    Nu zit ik eigenlijk te zoeken naar een goede maar niet te dure regelaar voor mijn Kontronik 600.

    Ik heb wel een dure motor gekocht maar na veel motoren te hebben opgeblazen in andere modelen wou ik dit graag, ik wil hem ook niet max belasten zonde zou je zeggen maar speel op safe.

    Maar ben aan het sparen/zoeken naar een goede regelaar voor na de turnigy zodat ik van de zomer max power kan vliegen met mijn hawk, op de ginkelse heide omdat hier een groot landingsveld is, in uddel vlieg ik waarschijnlijk niet met de hawk.
    Een transport box etc heb ik al wel gebouwd en verdere spullen heb ik ook binnen.

    ALLEEN DE REGELAAR NOG
    Voor het begin gebruik ik de turnigy 80 amp in de Hawk deze draaid in ander model ook prima op 5S 60 Amp, wel met veel koelings gaten.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2010
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Het veld in Uddel is groot genoeg om met een Hawk te kunnen landen. Aan alle kanten kun je zeer ruim over de heide aanvliegen, allen even uitkijken aan de kant waar het fietspad langs loopt.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Guus, welke Kontronik had je ook al weer?
    Hoeveel S en hoeveel A wil je vliegen?

    GJ
     
  15. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb de Kontronik Kira 600-30 met 6.7 vertraging. (foto is de 600-17)
    [​IMG]
    Deze wil ik ik begin vliegen met 4S 3600 30C met een 15x13 prop had ik zo berekend dat er dan 780 Watt max uitkomt.
    Later als ik hem te traag vind worden ga ik of voor een 16x15 prop of/en 5S, zodat er max 1200 Watt uitkomt.
    Dit is ook het maximale wat er wordt opgegeven (900 Watt C en 1200 W Burst), dit wel met een andere regelaar uiteraard.
    Maar men zegt dat hij het beste loopt op 4S.
    de praktijk zal het uitwijzen.

    De outputs zijn puur berekend wat het precies de praktijk is weet ik niet.
    power-output-kontronik-kira-600-30-geared
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Die scorpion regelaar is wel erg vet, even zoeken waar te koop voor mooie prijs.
    Het prijsverschil tussen de 120 en 180 Amp in minimaal dus kun je net zo goed de 180 Amp nemen dan weet je zeker dat het goed gaat.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2010
  17. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    er zit trouwens ook standaard een programmeerkaartje bij Scorpion Esc's..
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Guus, ik heb een tijdje geleden contact gehad met George van Gansen, de eigenaar van Scorpion.
    De regelaars zijn niet geschikt voor echt F5B.
    Jouw 800 Watt kunnen ze wel aan naar je kan ze zoals F5B regelaars niet boven de specs belasten.
    Op ebay zie je regelmatig Scorpions aangeboden, even zoeken.
    En anders kan je ze gewoon bij scorpion bestellen, met de lage dollar is dat goedkoper dan in Europa kopen.
    De service van Scorpion is prima.

    GJ
     
  19. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Weet iemand waar je die Axi PG4/33 Gearbox los kan kopen?
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

Deel Deze Pagina