Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door guus4, 16 jun 2009.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    bekers winnen is niet de bedoeling

    ik zie dat de hc setup op 4cellen is(ik dacht 5 en dat was voor mij te veel, andere lader enzo)
    nu de hc motor +vertraging komt op een 80euro... een cc125amp esc kan ook voor een 100/130euro te vinden zijn.... natuurlijk is dit dan de "zwaardere" setup. zelf heb ik wel nog niet met iets gevlogen boven de 60amps... mijn rapid jet gaat redelijk hard, de kleine liftoff ook, maar het verschil met deze...:)
    als jij al met 500watt al wat schrikt...
    het draadje op rcnetwork lees ik wat met google translate(duits is slecht)

    overigens vlieg ik wel op assan 2,4(ook big scale)
    een aparte ubec en 2cell lipo is denk ik ook aan te raden??
    maar met de hc uitvoering en hier en daar een wat hulp moet die toch rond de 500vliegklaar kunnen... nog maar wat meubeltjes en interieurs gaan ontwerpen

    Aan flarden gaat ie na een aantal vluchten toch... mag de pret niet drukken... ....dit hoop ik toch van niet...
    trouwens met de hc setup, hoeveel klimmen ofzo zou je kunnen maken normaal?
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2010
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja maar de Hawk is een stuk sneller dan bijvoorbeeld een Simprop excel of iets vergelijkbaars...
    Dit vloog voor mij als een stuk douche zeep... klits klats klonder... je moet de kist echt voor zijn... anders wordt je gevlogen... da's nie de bedoeling.

    Er staat op RC network een low-budget set-up. Zowat rond p16?
    Gert-Jan heeft een ieder flink sturing gegeven.
    Ik heb de kist op de BEC van de Jeti Spin 44. Dat zou goed moeten gaan.
    Los lipo pakket is altijd safer 2s 350 mAmp. Hobby King. Want ook je grote accu kan dips hebben...
    M'n Jeti R5-outdoor ontvanger zou bij dips nog goed moeten werken. Mijn Simprop Scan-7 mogelijk niet... en brak de kist uit.. werd de landing een beetje ruig... wat een low pass had moeten zijn.
    Anders vraag je Gerben je een receptje uit te schrijven?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo, daar ben ik weer even.

    Ik zou nog steeds de setup geven.
    Er kwam van alles tussen en ik heb de duitse Hawk Zwillinge nog niet gesproken.
    Morgen stuur ik ze even een mailtje.

    De motor die Gerben heeft is eigenlijk iets te zwaar in gewicht.
    Dat is de "L" versie.
    De duitsers hebben een "M" versie.

    De vraag is alleen hoelang het heel blijft.
    Je zit ver boven de specs, dus rendement is niet super.
    Zolang de motor redelijk koel blijft gaat alles nog wel goed, dus de motor kort gebruiken en de tijd geven om te koelen.

    Een Polytec is het geld niet waard, kwaliteit zit tussen Feigao en Hacker B serie in.
    Koop dan een gebruikte Hacker F5B of een ander goed merk via Ebay of RC-network.

    Om een Hawk leuk te vliegen moet je er minimaal 1200 watt instoppen, een geared motor en 15x15 prop of groter.
    En dan minimaal 7000 rpm op de prop.

    Maar ik zal even de motor opzoeken waar die duitser mee vliegt.

    GJ
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zal afwachten worden voor de eerste revieuws denk ik...:p wel leuk met de logger erin!
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    vandaag op de club wat zitten babbelen. iemand had nog wat liggen.
    een mega 22/30/2 met een 3,7:1 vertraging, samen met een hacker 70amp esc. dit zou voor een +-1000watt moeten zijn ingang.
    props van 14 tot 16inch op 4cellen. kloppen die gegevens en welke prop zou dan ongeveer de beste keus zijn? een idee voor de kenners van zulke motoren? greetzz
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2010
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    iemand?
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mega motoren hadden een goede naam als budget F5B motoren, lang voordat de hele goedkope china motoren op de markt kwamen. Waren stevig belastbaar, als ik me niet vergis wer de 22/30/1 nog wel als F5B motor gebruikt, voor wie net niet de wereldtop hoefde te vliegen, is al eventjes terug, dat wel.

    Dit lijkt me een hele leuk motor voor een setup van zo'n 1000 tot 1500W, en een prop van rond de 16x16. Kun je Hawk hartstikke leuk mee vliegen, zal behoorlijk snelheid inzitten.

    Groet,
    Gerben
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hmmm en dat dan met die 70amp esc...worden de lipo's ook niet overbelast...

    owkayzz
     
  10. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2010
  11. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    die regelaar gaat volgens mij nooit in een Hawk passen.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    filmpje van afgelopen zaterdag:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    vandaag eindelijk met mijn (budget)Hawkje gevlogen. dat vliegt als op rails! verticaal omhoog is wel wennen.
    landen zonder enige hulp van remkleppen viel niet mee,hihi. hoe moet dat nu eigenlijk ingesteld zijn zo een f5b model.

    is trimmen hetzelfde als f3a modellen? moet ik trimmen zodat het met motor uit en in duikvlucht niet klimt? of is een trim nodig in zweeftoestand? of vlieg je dit met vliegstanden? is remmen bij de landing de rolroeren up en de benodigde up bij mixen en zo ja, hoeveel moeten de roeren dan up?

    dit zijn nog eens echte beginners vragen hé..
     
  14. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Ik heb bij mijn calibra de kleppen naar boven staan en hoogte roer wat down dan zakt ie lekker naar beneden.

    Bij PAF op de beurs zag ik de YGE 120 voor 150 staan.
    159 in de catalogus.
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jan,
    Jan,

    Trimmen:
    Zwaartepunt: aftrimmen voor vlotte glijvlucht, aanduiken en kijken of hij redelijk doorduikt of meteen omhoog wil. Alternatief in rugvlucht leggen en kijken hoeveel down je nodig hebt. Bij meer dan 1/4 down zwaartepunt naar achter. Opletten dat je niet voorbij 71mm gaat, dan wordt de start wat kritisch.

    Voor "langzame" zweefvlucht is het normaal voor een F5B model dat er zo'n 1mm upgetrimd moet worden.

    Remmen:
    Ailerons zoveel mogelijk omhoog (controleren dat ze allebei exact evenveel omhoog gaan, dat wijkt vaak een tikje af, even afstellen maakt het leven een stuk makkelijker) en een paar % down meemixen, begin eens met 8%. Exacte mixhoeveelheid afstellen in de lucht.

    Groet,
    Gerben
     
  16. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Maar welke low budget hc setup zit erin dan?
     
  17. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Ik ben ook zeer benieuwd naar de setup en de uiteindelijke kosten hiervan!

    En de vliegtijd, is daar ook van te spreken, of is het genoeg om een aantal keer omhoog te gaan en meer niet?

    Vlieg nu een met onder andere een funjet, die haalt 160kmh, gemeten met eagle tree, maar ik ben op zoek naar iets snellers, en tevens iets om mee te zweven.
    Dan lijkt de hawk mij toch een mooie uitkomst?!

    Groeten remie
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In een van de Hawks heeft een Turnigy B36-74-o6XL gezeten, op een Robbe planeta 3.7:1 vertraging, op 4S met een 15x13. Behoorlijke stijgsnelheid, leuke setup voor weinig (25$ motor, 25 euro gebruikte planeta). En met behoorlijke stijgsnelheid bedoel ik een kleine 40m/s.

    Nadeel is dat deze motor erg zwaar is, motor+gear komt tegen de 400gram uit, wat zwaartepuntsproblemen tot gevolg heeft.

    Ander lopend experiment is een Scorpion HK3026 (1900kv) op een AXI 4:1 gear. Pasgeleden gevlogen op 5S, 16x13, gemiddeld 1250W, waarbij de motor na de vlucht 25graden was, daar zit nog ruimte in. Leuke setup die je met een 80A regelaar zelfs nog binnen de specificaties zit.
    Volgende test zal met een hogere spoed prop zijn.

    Als ik me niet vergis heeft Jan een AXI 2820/8 met AXI 4:1 gear in de Hawk, op een 16x16RFM. Hele leuke en lichte setup. Rendement is hoog, gaat redelijk vlotjes omhoog op 4S lipo..

    Groet,
    Gerben
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Remie,

    Een afgetrimde en verzwaarde (naar +-1800gr) Hawk is gemeten op 255km/h in duikvlucht...

    Groet,
    Gerben
     
  20. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Zit te kijken of ik in de toekomstige hawk
    Her volgende wil stoppen:

    RFM 16x17 slim
    P32 6.7:1 gearbox
    KD36-60-08L 3000kv
    CC ICE 100 lite
    6S 3000mah Turnigy 30C

    Moet ongeveer 2.5/3 KW trekken.

    Is best entry toch ;)
     

Deel Deze Pagina