Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Doch die MPX IPD is vrij nifty. Gecodeerd signaal op ppm...?
Heb 2x RX-9 en die doen het donders goed... in de motormodellen...
Dat houd deuren open... want hebben hier te maken met een andere set-up. Algemeen... met iedere fabrikant is wel iets. (of is geweest)

Ook de Scan-7 had bij ons grote veld met ingeschoven zend antenne van de Evo-9 een goed storingsvrij gedrag... ook bij vol draaiende motor. Geen rare tikken. Ergens houd het op... dan begin je het heelal te ontvangen (Seti)
En dat is slechts nuffige ppm ontvanger!

Ik heb die ontvanger in een boot met 2x vierkante borstelmotoren en een Graupner V40 bec regelaar naar de overkant van het Hoornsemeer gestuurd... totdat het een stippie was... enorm bereik...
En geen jutterende servo's bij volgas. 2x 90 watt huis tuin en keuken RS 550PF, 1 euro 50 per stuk, en ontstoord.
Nou ja... op die afstand valt er geen jutterende servo meer te beluisteren.

Scan-7 is van Simprop... en die trekken er ook hard aan om de kwaliteit op pijl te houden. Een zweverboer bij uitstek.

Wel denk ik dat er iets met de pinnetjes van de ontvanger kan zijn ontstaan. Wellicht door al dat geduw en getrek van de inbouw in de romp?
Punt van aandacht. Of het was toch mijn duimreflex gedurende de ohwee verbazing.

Noot: De 2.4 Ghz was tot voor kort alleen bij Assan en Futaba redelijk bestendig.
Ik denk dat nu de systemen nu pas goed beginnen te worden. De markt denkt dat er niets anders meer bestaat... terwijl de 35 en de 40 uitstekend werken... Maar ja... men wil elkaar ook niet in de weg zitten.
En... nieuwe ontwikkelingen zijn er niet voor niets... ook niet gratis...

De Failsafe? Nee die moet natuurlijk niet eeuwig duren... Want een F5B-tje gaat bijzonder rap!

Zo en nu ga ik hier stoppen! Morgen een leuke dag voor de boeg!

Laatst bewerkt:
Bas, ga je ook een reparatie verslag maken?

Ik zal Staufenbiel eens vragen of ze losse Hawk rompjes en vleugels en zo leveren

GJ

Hallo GJ,
Jazeker! En wel a.s.p. Eens even kijken of we dat hier gaan doen, of dat ik het onder het F5B en Pylon gebeuren zet.

Reparatie methode Gerben. Eerst alles borgen met CA zodat het geheel verband blijft houden. Dan rondom de de barsten en de kreuk, de gelcoat tot aan de vezel met beleid weg schuren en dremelen.
Dat dremelen doe ik denk ik met de schuurtonnetjes. De schijfjes gaan te diep of kunnen 'happen'.... de steenfreesjes lopen vol...

Vervolgens de schone oppervlaktes etsen met CA, en in-lamineren met glasmat.
Nu weet ik nog niet of ik dat met 1x 60grs zal doen, of 3x 25grs met geroteerde weefsel standen. Dat geeft meer sterkte, maar is ook meer werk.
Ik gebruik hiervoor de epoxies van West. Daar heb ik nog voorraad van staan.
Pot life 30 minuten, uitharden 7 uur, op volle sterkte 24 uur en tengeldroog.
Afwerken met PU of 2K lak op kleur aangemaakt.

Een los Hawk rompje zou zeker welkom kunnen zijn!
Hoewel het goed is die reparatie juist wel uit te voeren.
Leerzaam (ook voor de lezertjes), en bijkomend was de romp al klaargemaakt met de electronica.

Andere zwakke schakel is de ontvanger. Scan-7 eerste serie, ppm, en onbetrouwbaar bij het inzakken van de spanning. Val heeft me daarop bedachtzaam gewezen.
Ik moet nog even achter een compacte RX-7 ipd, 40 Mhz aan. Ontvanger met een gecodeerd ppm signaal.

Tweede probleem... leeraar leerling systeem. Een enkeling bij ons op de club vliegt MPX. Of ik moet het toch zonder kabel leren. Dus waar vloeit m'n geld naar toe.

De zenders waar mee gehawked werd waren MX12 of 14?
Daar zijn er veel van op onze club. Forumlid Iep stelde voor een tweede hands te kopen en om te bouwen naar Assan. Kan er een koppeling worden gemaakt met de clubzender....

Laatst bewerkt:
eerst de hawk kapot van GJ nu ook de wilco van bas, blijkbaar toch nog moeilijk te vliegen de F5B tjes.
Hopelijk heb ik met mijn hawk meer geluk.

(mijn blizzard vliegt ook nog steeds)

Maar de blizzard kan dan ook tegen een stootje en is niet echt te vergelijken met de hawk. De schade van Bas valt nog redelijk mee van wat ik zag, maar blijkbaar is de staart toch een zwak punt. Vliegen wel erg leuk trouwens de hawks die ik zondag heb gezien.

Hoi Bas,

Gerben zijn methode werkt prima.
Vooral ook niet te veel over nadenken, het is maar een vliegtuigje!
Ik zou ook niet te veel over de weefselrichting nadenken.
Gewoon 2 laagjes 25 of 40 grams erop zetten.
Eventueel de laatste laag epoxy met microballons (glasbubbels) verdikken zodat hij makkelijker schuurt.

Ik heb net een mailtje van Staufenbiel, een los rompje , haha, die prijs!
Vragen ze 75 euro voor!
Belachelijk veel geld!
Ik denk dat ik voor 100 euro een Surprise 14 rompje heb, incl servo/
En.. ik heb net mijn S14 binnen gekregen, de Hawk vleugel zou wel eens kunnen passen, ik hield hem er op en het lijkt allemaal aan te sluiten.
Hmm, denk denk...

Ontvangers en zo hou ik me niet mee bezig.
Ik heb een Graupner zender en ook een graupner ontvanger.
Dat werkt prima, gewoon simpel PPM scan-16 ontvanger.

De zender die jij in je handen had was mijn MX22.
De zender die Ruud in zijn handen had was mijn MX16

Als je een nieuwe zender gaat kopen, neem de MX16.
MX12 is tekort, zit geen timer op, menu is slecht/onlogisch, weinig vrije mixers en .. je moet een kristal gebruiken.
De MX16 is alles wat je nodig hebt, daar zit echt alles op om met vrijwel elk model te kunnen vliegen.
Mijn MX22 is mooier maar ik heb het niet echt nodig, ik had gewoon wat geld over...

En waarom die drang naar 2,4 ghz?
We hebben jaren op 35 gevlogen en zelden problemen.
Enige reden waarom ik over zou stappen is vanwege het Jeti systeem, ik zou niet overstappen als ik alleen maar de frequentie zou willen gebruiken, dat heeft geen toegevoegde waarde voor mij.
Dus voor mij alleen maar het Jetibox systeem, en anders gewoon op 35 Mhz.

Oh ja (en nu gooi ik mijn eigen glazen in want binnenkort komt mijn MX16 te koop) ,
je kan de MX16, compleet met scan 16 ontvanger en zenderacccu kopen voor 189 euro.
Waarom zou je dan nog een 2e hands kopen waar ze 150 euro voor de losse zender voor vragen?
Ik ga binnenkort weer wat MX16's halen bij Wiggerich in Unna (Dld) dus als je er 1 moet hebben stuur je maar een mailtje.

GJ

@Guus,

De Hawkjes vliegen vrij simpel.
Mijn Hawkje is dood gegaan omdat het gewoon een testbankje was, en ik wist eigenlijk toen ik naar de start liep dat hij stuk zou gaan.
En ik had weer gelijk...

Op zich boeit het me niet dat ik iets stuk vlieg maar het probleem dat er zondag mensen met de leskist moesten vliegen dwong me een beetje om een nieuwe te bestellen.
Gerben is een beetje zo van, we gooien nooit iets weg.. dus die heeft alles weer in elkaar zitten plakken.
Dus toen waren er 2.

De oude Hawk vloog leuker dan de nieuwe omdat we er al volledig mee uitgetest waren, de nieuwe Hawk was nog niet perfect.

Staartbomen zijn altijd een zwak punt bij een crash.
Het gewicht van kielvlak en stabilo wil doorzetten bij een crash en dan geeft de staartboom het op.
Reden waarom ik voor het beginnen met DS-en een nurflugeltje ontworpen had.

De Hawk is voor het geld een superkist.
Vleugel is sterk genoeg voor licht F5B werk, rompje heeft iets te veel weerstand en de bouten van de vleugel zitten verkeerd.
De vleugel is een geslaagde kopie van de RW1.
Heeft ook dezelfde eigenschappen, het profiel doet het pas als je aan een hoge vleugelbelasting komt.

Maar je moet niet bang zijn voor het model, overtrekken doet ie niet agressief, je moet hem alleen wel actief vliegen, snelheid erin houden en drukken.
Mocht je angstig zijn dan kom je maar gewoon een keer naar ons veld, hangen we je aan de kabel met mijn snellere Hawkje... of de S14.

Bas,

1 laagje 60 grams is veel te weinig. Een romp bestaat uit 2 a 3 lagen weefvel van rond de 100 gram. Je zult dezelfde totale dikte aan glasweefsel op de reparatie moeten toepassen om voldoende sterkte te krijgen. Op de reparatie die je gezien hebt zaten 4 lagen 80 grams.

Guus,

De Hawk van Gert Jan vliegt alweer. De hoeveelheid experimenten die deze Hawk al heeft meegemaakt in korte tijd is groter dan menig toestel in 10 jaar meemaakt.
Motoren, propellors, instelhoeken, zwaartepunt. Met resultaat, de Hawk ging steeds beter en sneller vliegen. Na de reparatie heeft de Hawk weer gevlogen en is er zelfs een introductie-les mee gegeven.
Moderne F5B vliegt vrij makkelijk. Wel moet je de kist "bij" kunnen houden. Voor de F5B zie je vaak dat de grenzen opgezocht worden, en dan gaan er dingen stuk. De Hawk met 3200W op een schakelaar en een niet overtrekkende propeller, waren 3 dingen die niet samen gingen, weer wat geleerd.

Groet,
Gerben

Moeilijk vliegen? Ja en nee.
Het snelheidsbereik is groot. Je kan ze snel en langzaam laten vliegen, afhankelijk van de wind en je stuurkunst.

Afgelopen zaterdag en zondag was het prima zeilweer. Dus ook voor een Hawkje.

Licht opgezet prima zwever, de zwaardere meer richting hotliner, zo als dat hoort...
In alle gevallen snel reagerend en accellererend, geen wedstrijdkist.

Ik moet er mee leren omgaan. M'n instructeur toonde het potentieel van de kist. Je mond valt open hoe sierlijk en snel.

Zondag op Stompetoren 2x aan de kabel met de kist, die korte stukjes waren goede opbouwende trainingen voor mij. Nemen de onzekerheden uit je geest.

Ik heb geen zwever achtergrond, en begin met het snelste.
Maar door het grote plezier eraan is je leermoment groot.
Stel... een dagje aan de kabel?... en je bent er doorheen.

Ik heb voor mijn Wilco een lichte set-up. Ik vond dat zaterdag prachtig op Odoorn... tot natuurlijk mijn stuurfout of ontvangerkwestie.... etc

Vervolgens de zondag die iets zwaardere AXI van GJ, en daarop de gerestaureerde met nog zwaardere opzet mogen vliegen. Die laaste vloog (onder begeleiding) uitmuntend.

Het is wel 'je' van 'het' hoor. Helemaal top!

De schade aan de Wilco geeft aan hoe broos de kistjes aan de onderkant van de markt zijn... zo ook de Hawk.

Een Surprise of Wildflug etc... nou ja... die zijn voor de tweede ronde... met geoefende hand.

Ga snel door met bouwen. Vliegen er mee!

@Gerben. Okeej. Dank!
Ik kon het vanochtend vroeg niet laten. Vanochtend kaal geslepen met Proxxon en met beeldhouwers vijlen.
Meer murf onder de gelcoat dan ik dacht en jij reeds voorspelde. Dus aardig Craquelé en witte adertjes.
Ik zal eens kijken wat ik aan diversiteit gewicht heb liggen.
Het is jammer dat je er van binnen niet bij kan... kaal is de romp overigens mooi transparant.

Ik heb van alle stapjes foto's gemaak. Die zet ik vanavond wel op het forum.
Ik zal een nieuw draadje aanmaken.
Voorafgaand aan alle werkzaamheden alle zichtbare breuken gefixeerd met dunne CA en pipet.

Groet Bas

Laatst bewerkt:
Gerben, moet jij niet werken??

Bas, de oude Hawk, de snelle, had een Scorpion 3026HK buitenloper met AXI 3.3:1 gear.
Dan zit je op 5S op een leuk vermogen, zal zondag zo rond de 1500 watt gelegen hebben.
Vorige week, toen hij crashte, zat hij op 3200 watt en een enorm trekkende prop.
Ik ben toen rustig omhoog gegaan en zat al op 46 m/s, er zat meer in, denk dat 50 m/s wel gehaald had kunnen worden als ik hem echt hard omhoog had laten knallen.

En inderdaad, een paar vluchtjes aan de kabel en je bent er aan gewend.
Als je normaal gesproken achter je model aanvliegt wordt je keihard afgestraft, dan is het binnen no-time weer plakken.
Maar als jij niet stuurt, dan vliegt het model als op rails.
Weet niet of jullie het nog gezien hebben maar Gerben begon het alweer saai te vinden en hij was al weer rolling circles en aerobatic met zijn Flamingo aan het vliegen.
Dus zo ruim inzetbaar is een huidig F5B model.

Over de schade.
Het maakt helemaal niks uit of je een goedkoop of duur kistje hebt.
Ik durf bijna te zeggen dat een Surprise of Avionik kwetsbaarder zijn dan een Hawkje.
In een Hawkje is alles redelijk zwaar (lees productie technisch makkelijk) gebouwd.
Dus dan liever een glasweefseltje meer dan minimaal glas en harsverbruik zoals bij een topkist.

Ik heb net de beslissing genomen om de S14 romp als back-up na te maken en dan kijken of ie onder een Hawk vleugeltje wil hangen.

Straks maar even flink in de lossingwas poetsen.

GJ

Laatst bewerkt:
Wat ik hier heb liggen is geen 60 grams. Staat niet op de zak...
Weefsel van Wilsor.
1 x 1 meter... op de weegschaal 91 gram.
Verder heb ik een rol met 5 meter 25 grams....
En een wikkel met koolstof roving... een rol met roving mat.
Daar kan ik extra sterkte mee in breien.

Maar goed... vanavond ga ik verder...

Laatst bewerkt:
Ik zou dan een paar lagen 25 grams doen, werkt lekkerder.

Heb je ook wilsor hars?
Daar ben ik niet zo gecharmeerd van.

GJ

Hmmm...
Ik dacht zelf ook vele laagjes 25grs kruislings + rovings uitgespleten verdeeld.
Wilsor is zeer broos als het uitgehard is. Heb hier 1 lter staan, maar gebruik het niet meer.
Ik gebruik West Epoxy 105 + 205 harder. Vloeit mooi, werkt lekker en met balloons prima plamuur... wel prijzig (Bossina Groningen)

Tweede probleem... leeraar leerling systeem. Een enkeling bij ons op de club vliegt MPX. Of ik moet het toch zonder kabel leren. Dus waar vloeit m'n geld naar toe.

De zenders waar mee gehawked werd waren MX12 of 14?
Daar zijn er veel van op onze club. Forumlid Iep stelde voor een tweede hands te kopen en om te bouwen naar Assan. Kan er een koppeling worden gemaakt met de clubzender....

bas,
werkt die ipd ontvanger ook op een graupner zender? zo ja dan pak je gewoon lekker mijn zender (synth) en darbij heb ik ik nog een tweede zender met kabel. dus gewoon mijn mx16 instellen op jouw wilco met mijjn tweede zender aan de kabel en vliegen maar. die paar accurund kan ik mijn zender dan wel missen ;)

Vanavond met een ipd ontvanger een probleem gehad.
Kist was tijd onbestuurbaar en het is dat ik zo goed kan vliegen (gewoon geluk dus) dat ik hem heelhuids aan de grond gekregen heb.
Ik hoor de laatste tijd steeds vaker van problemen met MPX.

Kan toeval zijn maar wel iets om even rekening mee te houden.

GJ

Wederom dank Robert,
Natuurlijk werkt de Graupner Synth op de MPX RX-6, 7 of 9. Moeten maar eens kijken.

GJ, in welke omstandigheid had je de uitval? Kist? Motor of electro?

Punt is... Ik heb met de tweede editie van de Evo-9 eigenlijk nooit problemen met de ontvangst gehad.
Wel de laatste drie jaar een hoop batterij gelazer (NiHm). Dat heeft me 2x bijna de kist gekost.
Dat heb ik nu opgelost met BEC (Turningy) en LiPo en 6V.
De ontvanger is bij mij op de motorkisten altijd bijzonder zorgvuldig ingepakt... zo ook de accu.

Nu vlieg ik altijd op vaste locatie... mogelijk is de omgeving meer storingsvrij dan gemiddeld? Op Odoorn hebben we geen spanningsmasten om de hoek.

Hoor ook niet zo vreselijk veel drama rond MPX behalve dan hier mogelijk op het forum? Maar er zit ook vaak veel ruisinformatie tussen.
Ik kan er wel eens op gaan zoeken?
Het probleem kan ook wel eens in een stekker zitten.
Veel wisselen van de ontvanger geeft ook slijtage aan de pennetjes... eens houd het op.

Om nu een geheel nieuwe zenderset aan te gaan schaffen.... om compatible te zijn.... zja...

En als ik aan 2,4 Ghz denk.... zou ik toch weer mikken op wellicht MPX.
Rommel hebben die jongens nooit geleverd.

Lees hier eens verder...
Ik gebruik ook ferriet kernen...
[87689] rare-vorm-van-storing-4

Laatst bewerkt door een moderator:
De kist was een piepschuim geval, electrozwever.
We hebben bij ons op de club echt nooit storing, ook niet op de plek waar ik nu vloog.

Rare is dat even later, toen ik er niet bij stond, hetzelfde optrad, ook onbestuurbaar.
Zelfde kist en dezelfde afstand.
Het was rechts van het clubgebouw, achter de hoogspanning.
Maar we vliegen met Graupner en Futaba ook achter de hoogspanning, en ook op dezelfde tijd en dezelfde plek, het was namelijk nogal druk met lessen.

Enige die storing had was de mpx.

daarom, is wel vreemd.

GJ

Geen idee, het is gelukkig mijn kist niet.
Maar was een mpx ipd.
En als 2 maal hetzelfde probleem optreed bij dat model, terwijl er andere modellen op dezelfde plek vliegen.
Ik heb niks tegen mpx of zo, kan ook gewoon zo zijn dat deze setup die storing geeft.
Maar het is wel lastig sturen als je naar het model toe moet lopen met de zender omhoog en zweet tussen de billen.

GJ

Back