Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Kijk maar eens bij het filmpje.
Het plezier straalt van het geheel.
Ik denk dat je er een bult veel pret mee zult hebben.
Airmix - Datenbank
Het blauwe knopje bovenin de pagina...Datenbank....

Lindinger krijgt binnenkort z'n Evo Max binnen. Gelijkwaardig. China of Tchechie productie... Hawk of Wilco...

Mijn opzetje kwam weer van Hobby-Lobby... zo heeft een ieder z'n 'idee-fix'

Ik denk dat het het net niet is.
Ten eerste moet je de prop al vervangen, das niks, plastic waaiding.
Ten tweede ligt het rendement met die maat prop redelijk laag.
En ten derde blijft het model te licht, mijn ervaring is dat het profiel het niet doet bij lage belasting, minimaal gewicht zou ik zeggen 1600 gram.
Ik zou de "kale" hawk kopen met een leuk motortje met gear.
Als je ziet wat mijn Hawkje kost, Hawk 200 euro, motor met gear 100 euro, prop met spinner kan voor 30 euro.
Dan heb je voor een paar tientjes meer iets wat wel leuk vliegt.

GJ

Bedankt voor de tip GJ, ik was er al bang voor dat het niet helemaal een lekkere combo was. Ik zal in dit draadje eens op gaan zoeken hoe jij het hebt aangepakt. Hij hoeft voor mij echt niet boven de 250 km/u te halen, gewoon lekker snel is al goed, als hij maar veel harder gaat dan mijn Blizzard (350W setup)

De laatste aandrijving was een Scorpion HK3026-1900 motor met een AXI 4:1 gear.
Dat ging hard omhoog.

Ik zou zelf aanraden als probleemloze setup als je leuk wilt vliegen zonder veel stroom te verbruiken.

Axi 2820/8+PG4/33 met een 17x13 prop (32A op 4S) of met een 16x16 prop (44A op 4S).
Waarschijnlijk is een 16x17 prop nog een optie, dat zou misschien wel de beste maat kunnen zijn.

Zorg dat de kist zo'n 1700 gram weegt en verander de instelhoek door de vleugel aan de achterkant wat op te hogen (2-3 lagen isolatietape) .
Dan loopt de kist lekker neutraal door.
Zwaartepunt op 70mm vanaf de neuslijst, voor mijzelf mag ie nog wel wat verder maar dan word ie agressief.

Mocht je interesse hebben, ik kan goedkoper aan de Hawk komen, inclusief 3 dymond D60 servo's 250 euro.
Inclusief die Axi motor met gear 350 Euro.

GJ

Hallo Johan,
Heb eerst maar alles eens terug gezet naar standaard, conform de manual.
Toch wat gepuzzel, maar ik heb het er in.

Naar boven klappen ze nu keurig proportioneel butterfly en hoogte doet vrolijk mee... in twee stappen...

Het gekke is echter als ik de ik de E-pod vanuit neutraal naar beneden schuif, ik een kleine uitslag in beide ailerons naar onder genereer. Het zal 1 mm zijn?
Doch in beide gevallen gaat hoogteroer gewoon mee in de schuifrichting, edoch het hoogteroer gaat met de zelfde afstand als voor de up-butterfly... ook vlolijk naar down. Dat kan een linke stuurreactie geven.

Dat is vast een bug.
En oppassen met de schuifpod...

Ken jij dat fenomeen?

Verder dus...
Sigma Mixermenu:
kiezen > Elevator+:
Elevator 60% trv up en 52 trv down
Spoiler 15% pt1 en 35% pt2
etc...
(Om de maximale roer-uitslagen in te dammen volgens de Wilco-handleiding).
Wel dat werkte dus!

Zo net terug van vakantie.

Ikke bang zijn dat 900 Watt teveel zou worden voor de hawk pushed Gert-jan hem door naar 3200 watt zonder problemen.
Hij kan dus meer aan dan ik dacht, zonder verstevigingen ???? geen scheurvorming bij de vleugelophang ??
Jammer alleen dat hij kapot is maar dacht wel ben benieuwd hoelang het goed gaat daar je erg experimenteel bezig bent.
Ik hou het wat rustiger wil gewoon een lekkere snelle elec zwever geen rakken vliegen wedstrijden etc.
Wat motor betreft wel interessant maar houd het toch maar bij de kontronik 600-30 6,7 geared.
Op een of andere manier spreekt deze mij erg aan en kan ook ik toekomstige kisten deze gebruiken en bij begin belasting van 700 watt en eind max 900 blijft hij denk ik ook hem te behouden

1237378505-5441.jpg

De propellorgaatjes kan je misschien even een drupje CA in laten vallen (wel eerst los halen).
Dan is je gaatje net wat kleiner.

Gouden tip GJVO!!!!!
Props passen nu prima, mooi spelingvrij en toch licht gangbaar.
Wat zouden we doen zonder CA-lijm!

Vleugel is klaar!
Romp is klaar!
Zender programmeren is klaar!

Stop er als ontvanger een Simprop scan 7 PLL synth in. (40mhz)
Vlieg nochthans met de BEC op de Jeti Spin 44.

Nu 1x Lipo pakket gangbaar maken, ofwel nieuw compacter inpakken en bekabelen...
Probeer vrijdag, anders zaterdag proefvlucht op Odoorn te maken. Stoerrrrr!!!!

@H.B Nou, doe eerst een goede reikwijdte test met de motor aan.

@ Guus
3200 watt is niet het probleem, dat kan ie wel aan.
Probleem bij sommige kisten is of de vleugel de bochten wel aan kan.
Ik had al een paar pogingen gedaan en dat kon best wel hard.
Vanaf 150 meter aanduiken en dan vol up door de bocht.
Vleugel boog wel maar brak niet.

Maar ik kreeg net een berichtje van Gerben.
De gecrashte Hawk zit al weer enigszins in elkaar, met CA.
Hij ging vanavond met epoxy aan de gang.
Dus de Hawk is bijna gereanimeerd.

De nieuwe wordt waarschijnlijk vrijdag geleverd, hij is vandaag uit Hamburg verstuurd.
Dus waarschijnlijk hebben we dan 2 Hawks, 1 met de scorpion motor en 1 met de Axi motor.
Na de 16e gaat er voor 1 keer een Plettenberg in de nieuwe en de Powercroco Speedmotor op de oude.
De Hawk met Pletje word een testbankje en de Hawk met Speedmotor is te zien op onze "Watts Up" Open Electro Fly In op 5 september.

Dan moet de SpeedHawk 400 km/u halen.

GJ

@GJ...
Doe ik zeker! Mocht het niet jofel werken, stop ik er een accuutje in.

Oja... moet de regalaar nog stellen... dus nog niet geheel uitgeprogrammeerd...

Jeti Box:
Eerst alles maar op automatic, aansturing via de gas knuppel.
Bam! Wat een power. Rompje wil graag vliegen!
Alles weer uit...
Uitgelezen uit de box...
12.1V x 43A = 520 Watt! Knetters nog aan toe!

Niet te lang de motor aan houden op de bok.
Jeti box leest verder nog af... motor temperatuur... 65 graden? Hmmm warm! Geen koeling zonder vliegen. Op letten hier.
Motor draait ver over de 16000 rpm.... tegen de 17000.... prop met zeg maar 5600 rpm. (prop 14 x 12 aeronaut)

Hoe moeten die hogere Wattages op de F5B dan wel niet aanvoelen.
Het smaakt naar meer!

Laatst bewerkt:
520 watt is leuk, maar je gaat binnen een paar vluchten tekort komen..
Leuk vooruitzicht he?

Als je behoorlijke trekkracht voelt dan overtrekt je prop niet.
Bij de meeste F5B kisten is de prop statisch overtrokken.
Hij trekt dan op de grond in verhouding weinig stroom maar zodra hij iets snelheid heeft pakt de prop.
Dan schiet de stroom heel snel omhoog.
Maar jouwe pakt al meteen, vandaar dat hij ook warm wordt.

Ben net bij Gerben geweest, de nieuwe Hawk afgegeven en de onderdelen van de oude ook ingeleverd.
De oude zit al weer in elkaar geplakt.
De nieuwe gaat waarschijnlijk ook vliegen.
De oude op 1500 watt, de nieuwe op 800-1000 watt.

Kan je daar ook eens aan voelen.

GJ

Zondag gaat niet lukken hopelijk maak je filmpjes, vooral de 1000 watt versie ben ik erg benieuwd naar daar ik ook hier naartoe wil werken

Ach, anders kom je op 5 september, dan hebben we een electro fly in.

Laat dan wel even weten of je komt.

GJ

Wel, vandaag maiden!
2x Prachtige vluchten (= accu ladingen), onder begeleiding van een zeer ervaren vlieger. Harde wind. Wat een oogstrelende kist.
Een klein groepje aanwezige helivliegers heeft vol bewondering staan kijken.
Want ook licht van gewicht 1180 gram, bloed en bloed snel.

Eerste vluchten gingen prima, met stapjes tegelijk, klamme handen en onder zware begeleiding van een ervaren RC1 vlieger.
Tweede sessie (accupakket), maak ik een stuurfout, hups de hooiheuvel op de akker in... het toestel heeft de grond niet eens geraakt... Een landing zo een manier dat er ook niet meer in te grijpen valt. say no more... (hadden helaas geen kabel)

Wel... het leek heel, maar bij nadere inspectie bleek de staart een zweepslag te hebben gekregen. Scheuren net voor de staartvin, romp bezweken onder z'n eigen massa?
Niet te repareren voor morgen. Daar moet ik even voor gaan zitten. Natuurlijk zeer teleurstellend!

Net bekeken... De romp is in dat overgangsstuk schaamteloos dun. De helften zijn koud tegen elkaar gelijmd, zonder overlappende glasdoek. Veel sterkte zit daar niet in.
Een flut eierschaalconstructie die vraagt om ellende!... Want de berg stro in de akker was een mooi zacht kussentje... een engelen handje... in theorie...

Aan de andere kant... een waarschuwing voor mij!
Der Rote Blitzz...
Ik ga nog even lessen er mee, dit is andere koek... ik heb nog een berg te leren!

Het nieuwe is er nu af, repareren en verbeteren, flink mee doorgaan totdat hij tot op de draad versleten is en ik het onder de knie heb.
Doe mij maar een mal!

Wel... Ik ben ook blij dat ik niet de 1.000 watt aan boord heb. Onverantwoord voor mij.
Dat is alleen voor geoeffende handen. Respect!

Dus morgen komen we lekker kijken en verbazen bij de F5B... Want... hoe hard moet 3500 watt dan wel niet gaan... :mrgreen:
En nemen we nog wat servo's van Rober14's bestellijst mee naar huis.

Laatst bewerkt:
Nou, de kop is eraf zullen we maar zeggen, of beter, de staart.

Allereerst, het wil niet zeggen dat een RC1 vlieger goed met dit soort kisten om kan gaan, het is iets totaal anders.

Maar hij is dus gehavend.
Beetje plakken en hij zal het wel weer doen.
Maar dat hij zo dun is aan de achterkant, raar.

Voor reparatie adviezen kan je morgen bij Gerben terecht, bij mij lag de staart er ook af en die zit er weer netjes op, en de rest van de kreukjes is ook weg.

Doe mij maar een mal?
Nou, zelf maken, is niet zo moeilijk hoor.

Morgen niet alleen kijken toch?
Ook even de zender vasthouden en met de Hawk vliegen!
Ik heb al mensen laten vliegen die net hun brevet hadden, is erg spannend voor mij, als ik zelf stuur ben ik totaal niet gespannen maar met de Hawk lessen is wel een leuke uitdaging, omdat je zelf niet stuurt weet je niet welke kant ie op gaat.
Ja, das wel leuk.

En ik heb de spullen voor Robert, dus die krijg je mee.

Tot morgen, wij zijn om 10 uur op het veld om alles even klaar te zetten.

GJ

Yeep.. op de staart af...

Nee joh... de man vliegt als de beste. Natuurtalent. En een genoegen die te zien vliegen.
Een absolute crack! Die man tovert met toestellen... Doet dingen met z'n zwevers die anderen niet voor mogelijk houden. Stuurt bijzonder knap.
Z'n helibrevet had hij reeds bij z'n derde les, en doet daar nu gewoon kunstvlucht mee.

Je kan echter niemand verwijten dat hij niet op de seconde de zender uit je hand gritst. Het ging te vlot. En wellicht was het een glitch in de ontvanger.
Ik ga daar meer veiligheid in zetten. Nu een Scan-7 ppm, maar dat moet een RX-7 IPD van multiplex zijn.
Had de failsafe niet gecontroleerd... De rijkweidte test was uiterst goed... maar had gister opeens een niet werkend hoogte. Opnieuw in de ontvanger en hij deed het wel. (nieuwe scan-7, amper gebruikt, paar jaar oud)

Ieder geval... Hij heeft 90% van de tijd gevlogen... ik slechts een paar halve intese rakjes...
Stond stevige wind... maar het type kist gaat daar doorheen als boter... behalve nog in mijn handen...

Een zwever is geen motorkist. Was me weer eens duidelijk.
En ik probeer die kisten van mij ik al flink rond te smijten door de lucht.
De Wilco was net een latje te hoog.

De staart is flinter dun. Van de zotte!
Ik neem de romp wel mee.
Zo hard kwam de kist ook niet in het stro.... wel zeer vlotjes.

Overigens... ik had al een 7 mm haarscheurtje naast de lijmnaad... nieuw in doos. Vast ontstaan tijdens het lossen in de mal. Bij transport was de zaak echt goed ingepakt. Tel-tale?

Nee... kom bijzonder graag vliegen, en even met Gerben babelen.
Zo wij gaan zo de spulletjes klaar zetten en de Teckel prepareren op wat gaat komen...

Schudden morgen de handen,
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Over IPD en failsave wil ik nog wel eens met je bomen, ik vind dat niet het beste systeem in modellen, en zeker niet in dit soort modellen, ik wil zien als ik storing heb, liever een tikkie dan een ontvanger een tijdje in hold.
1 seconde is lang hoor, bij hoge snelheden..

GJ

voor beide is wel wat te zeggen, want een tikje is natuurlijk ook niet fijn op lage hoogte met grote snelheid. zekers niet als ie dan ook nog down geeft. hold ook niet, laatst f3k wedstrijd en de gehele dag zonder problemen gevlogen. ineens kortsluuiting ontstaan bij een worp en de ontvanger gaat in een hold (synt). daarna weer op nieuw opstarten terwijl de kist al vliegt, niets meer aan te doen en recht de grond in.

bas,
waar we het gister al over hadden, toch maar 2.4ghz dan denk ik zo.

Dus morgen komen we lekker kijken en verbazen bij de F5B... Want... hoe hard moet 3500 watt dan wel niet gaan... :mrgreen:
En nemen we nog wat servo's van Rober14's bestellijst mee naar huis.

Vertikaal 70 meter per seconden en versnellen....................
Althans dat was in Aspach aan de hand met Peter Allofs en zijn Colt totdat de Nimh cellen de geest gaven en hij afzoop in de steengroeve. De toenmailg vieze wereldkampioen was nog net iets heftiger. Volgas een grote looping en dan nog eens een kleine looping volgas doorknallen zonder dat de vleugel ook maar iets doorboog. Ik dacht dat dit toen al met de Eisvogel was, maar ben niet zeker hierover

Back