Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Overigens... ik heb de scheuren van de Wilco reeds kaal... dat had ik geschreven. De fotoos volgen nog...

Maar ik had de romp vandaag even in het zonlicht... dan zie je het wat beter... en wat zag ik?
Zeer veel belletjes in de epoxy.... te veel... die horen daar niet... zeker niet als er gevacumeerd wordt. Wel... ik denk dat het ramsjwerk is in China.

Ik vond de romp ter hoogte van de vleugel ook al twijfelachtig.
Die breuk is eigenlijk niet vreemd.

Mogelijk zet ik een mof rondom en in het hoekstuk van de staart.
Uit matjes. Ik teken het nog wel uit voordat ik aan de slag ga.
Moeten geen kilo's worden....

Ik denk dat er een briefje richting Topmodel.fr gaat.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of er gevacumeerd wordt.
Denk het niet, veel te arbeidsintensief.

Maar ook al maak ik een romp, gevacumeerd, hij zal altijd breken op dat punt waar hij bij jou gebroken was, stabilo weegt 40 gram, kielvlak met servo zal 30 gram wegen.
Dus 70 gram en dan een schuine inslag, de achterkant wil doorzetten, dus iets moet er breken.
Ik heb ooit eens voor Gerben een heel licht en dus gelamineerd rompje gemaakt.
Hij zei meteen, das niks, gaat stuk.
Je raad nooit welk rompje nu al een jaar heel is, juist, dat hele dunne lichte rompje.
Dat buigt een heel klein beetje mee en breekt dus niet.

GJ

Niet te lang over doormijmeren... en je hebt volkomen gelijk... zwaar is niet altijd de oplossing...
Plakken en vliegen!

Eh??? Wat voor ontvanger had je nu storing?

Overigens... ik ga zo sluiten. Morgen zware dag, veel werk op de desk... en warm weer.

Lees morgen verder.

Ik zou het na moeten vragen wat het type nou precies was, en welke zender.
Het was zo'n ontvanger met zo'n draadje er aan ;-)
Maar op zich interesseert het me niet wat voor merk en type het is.
Als ik 2x op een avond storing heb dan gaat er bij mij een andere in, er is dan iets niet in orde.

GJ

iemand ervaring met de voorgeschreven setup van staufenbiel voor de hawk?
IL-3656 combo with 60A controller ( BEC) | Innrunner motors | DYMOND profi brushless-motors + combos | Electric motors | Engines and electric motors | Staufenbiel

en wat is feitelijk het verschil van die inrunners met hoog kv en vertraging + grote schroef en een buitenloper met lager kv en grotere schroef? of gaat het hem hoofdzakelijk over het inbouwen ervan...

want er bestaan toch ook buitendraaiers met genoeg "watts" die zouden passen??
groeten

Chris,

Het is maar net wat je zoekt.
De Hawk kan gevlogen worden met allerlei aandrijvingen van 300W tot 3000W.

Op de genoemde inrunner hoort volgens de specs een prop van rond de 9x5 a 10x5. Dat is een relatief kleine prop die dan veel toeren moet maken om tot het gegeven vermogen te komen. (zo rond de 10.500rpm). Een kleine sneldraaiende prop heeft minder rendement dan een grotere langzamerdraaiende prop.

In hotliners worden meestal vertraagde binnenlopers gebruikt, voor een optimaal prop en motor rendement. Een vertraagde buitenloper kan ook nog, echter is dat wel krapjes, zelfs in de neus van een Hawk die ralatief ruim is. Het valt vaak niet mee de draden langs het motorhuis te krijgen, zoals nou eenmaal nodig is bij een buitenloper. Een stevige buitenloper helemaal in de neus, zonder een gear ertussen gaat lastig worden.

Op de hawk hebben we geexperimenteerd met een vertraagde AXI buitenloper (500W), een vertraagde Scorpion buitenloper (1000-3000W) en later met het hawk vleugeltje en een andere romp met een Hobbycity inrunner met vertraging (1500W, zie topic over budget-hotliner).
In alle gevallen vliegt de Hawk uitstekend, voor wat voor aandrijving je uiteindelijk kiest hangt af van wat je zelf wilt. Het is natuurlijk wel een hotliner en dan toch wel leuk als het behoorlijk vlot omhoog gaat. En vergeet niet dat snelheid went, dus een lichte aandrijving zal al snel naar meer smaken.

Groet,
Gerben

dat is waar maar om direct een 3000watt erin te ploefen...:p daar heb ik ten eerste het geld en ten 2de de ervaring niet voor.
qua snelheid vlieg ik met een jomari rapid jet momenteel en al 4 jaar met een lift off xxs maar die gaat nu een update krig-jgen naar meer pylon met een 2w20.
de hawk is echt bedoeld om laag langs te komen fluiten.
in de lift off zat ook een dikke buitendraaier(typhoon 15/13) draden net erlangs) en dat vloog super, daarmee de vraag van een buitendraaier te gebruiken, en tot welke diameter dit kan.
die budget oplossing van hc met die vertraging werkt dit goed? en wara haal je die vertraging?
groeten en alvast bedankt

Chris,
De budget motor van Hobbycity ging prima, is alleen behoorlijk zwaar.
Heb een andere motor klaar liggen om wat mee te gaan testen, die is wat lichter.
De vertraging bij de budget hotliner is een robbe planeta in metalen uitvoering, heb ik van iemand op het forum overgenomen voor 25 euro.

Groet,
Gerben

Hoi Chris, ook hier was Gerben me weer voor..

De motor die je bij de Hawk kan kopen voldoet, volgens de duitsers.
Maar zoals Gerben schreef, kleine prop, rendement, etc.
De meeste indruk heeft de Scorpion buitenloper met AXI gear gemaakt.
Dat klonk en vloog ook als een echte F5B aandrijving.
De budget HC motor met gear heeft te kort gevlogen om daar echt een indruk van te krijgen, op het eerste oog ging dat wel rap omhoog.
Maar in duitsland wordt er nu mee getest, er vliegt er 1 met die Scorpion en zijn vriend met die HC motor met AXI gear.
Dus daar komt binnenkort wel meer info vandaan.

Zoals Gerben ook al schreef, de Hawk vliegt met allerlei motoren prima en is geen moeilijke kist om te vliegen maar dat is geen enkele F5B kist, je moet alleen niet achter het model aansturen, dan ben je te laat.
Maar als je achter een model aanstuurt dan moet je weer opnieuw les gaan nemen....

GJ

oke bedankt voor de reacties.
ik ga eens op zoek gaan waar die scorpion en vertraging te verkrijgen zijn en wat het kost. ik kan mss ook aan een andere motor met vertraging geraken van iemand waar een 15inch prop bij zit. ik zal het overwegen en anders eerst de standaard proberen. prettige feesten anders nog aan iedereen.

Hoi Ramon,

nee, tussen kerst en oud en nieuw ligt alles plat he.
Dus ik denk dat ie eind van de week, begin volgende week binnenkomt.
En wat motoren betreft hebben we nog genoeg keus.
Ik heb de Scorpion HK buitenloper met gear nog, dan heeft Gerben nog de HC 3000KV binnenloper met gear, zelf heb ik nog een Hacker B50-7L 6.7 gear en eventueel een Plettenberg F5B motor.

Eigenlijk wil ik de Hawk ook in een andere kleur, dat geel/blauwe ken ik nu wel.
Misschien opschuren en spuiten..

GJ

vind beetje jammer dat ze de hawk maar in 1 kleur leveren.
had ook liever andere kleur maargoed.
is neit anders word zelf aan het werk haha.
Gr.Ramon

ik geloof dat de producent wel meerdere kleuren heeft maar staufenbiel niet.
http://www.launchmodel.cn/enProductShow.asp?id=123

ik had ze een mailtje gestuurd en ze hadden zeer vlug gereageerd, maar het antwoord was als verwacht:

Dear Chris,

Thanks for your email and Merry Christmas to you!
Yes, the Hawk F5B is our production.
It is really a wonderful GFK glider which is famous by many customers and eathusiast.
Of course we make some other good gliders as well, such as Flying Fish, Luna and Swift.
Especially the Flying Fish, it has been sent to many other countries at present.
I am not sure if you are a retailer or an amateur hobbier.
Since there is a problem that if you order only one or two gliders, the freight will cost you much.

Kind regards,
Lena

het zou dus een groepskoop moeten worden vrees ik als er andere kleuren willen komen.:p

ik ben alvast bezig met sparen. we zien wel of die in het kort komt of met dortmund ten laatste:p

Laatst bewerkt:
Ik heb Launchmodel al benaderd, zelfs bij 5 modellen is het goedkoper om de modellen gewoon bij Staufenbiel te kopen.

Ik heb nog even een filmpje van de Hawk met budget aandrijving, van de duitse Hawkvliegers.
Ze hebben de aandrijving van Gerben en mij gekopieerd.
Op dit filmpje is de HC 3000KV motor met AXI 4:1 gear te zien.
Prop is een RFM/Aeronaut 15x13 op 4S 3600 Turnigy lipo.
Ze waren alleen vergeten de rem op keihard te zetten dus de prop sluit niet.

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar die is ook geel.
En 219 vind ik te duur.
Lauchmodel zegt trouwens dat ze aan Staufenbiel leveren maar ze hebben het niet over Lindinger gehad.

GJ

Ik heb Launchmodel al benaderd, zelfs bij 5 modellen is het goedkoper om de modellen gewoon bij Staufenbiel te kopen.
GJ

Vanaf wanneer wordt het goedkoper om bij launch te bestellen ipv staufenbiel?
Dan kan je teminste wel verschillende bestellen.

Mark

Ik denk dat je dan in containers moet gaan denken.
Een Hawk is bij Launch 165 dollar (als je 5 modellen besteld) daar komt dan nog zo'n 50 dollar per stuk verzenden bij en met een beetje pech invoerkosten.

De Sebarts worden ook in China gebouwd en bedrijven als Hollein laten 4 containers tegelijk komen, dat is de enige manier om ze zo goedkoop te krijgen.
Voor een particulier is dat dus niet te doen.

GJ

Back