Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

De Hawk is nog heel.
We zijn eerst naar het veld gegaan, het is droog gebleven.
Daar de Hawk gevlogen met wat meer gewicht, vliegt lekkerder, ik dit nu op 1600 gram en ik zit nog te twijfelen om er 100 gram bij te hangen.
Snelheid gemeten, 239 km/u.

Toen naar het duin.
Eerst even voor het duin gespeeld maar dat was al snel saai.
Nog even een clublid aan de kabel laten vliegen, hij had nog nooit aan de helling gevlogen en ook nog nooit met zo'n kist.
Super ervaring!

Toen aangedoken en achter het duin..
Zie verder het draadje:
dynamic-soaring-nederland

GJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even snel het gefilmde spul in elkaar geplakt.

Hier dan de Hawk met 550 Watt en een gewicht van 1600 gram.


En als je hier klikt zie je hem in betere kwaliteit, even opslaan op je harde schijf.
www.ackfoto.nl/shared/hawk.wmv




GJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He gert-jan

Nu pas je filmpje gezien.
Het gaat al lekker vlot maar ben benieuwd hoe hij het doet bij 750 watt (de power die ik eruit wil pompen in het begin):)
Jij wou toch ook iets meer power erin stoppen ??
 
Laatst bewerkt:
Guus, het ligt een beetje aan je prop en zo.
Je prop moet redelijk weinig toeren draaien, dan is je rendement wel OK.
Ik ga er inderdaad een watt of 800 in doen, 16x16 propje zal dan 6500 rpm draaien.
Maar dat ga ik hopelijk dit weekend testen.

GJ
 
Ha! Gert-Jan,
Mooi vliegbeeld! Met +500 Watt gaat dat heul, heul netjes.
Noem je dat saai? Hmmmm.....
Hoop niet dat m'n Wilco een T-Fordje wordt... oef!
Als ik het ding een beetje in m'n vingers heb... opvoeren. Dat is wel duidelijk.

Vraagje... Jeti Spin 44. Kan ik hier de BEC blijven gebruiken?
Of... appart ontvanger accuutje... en.... hoeveel mAmp is verstandig met de digi's?
Gr Bas
 
Ja, inderdaad is het een heel rendabele aandrijving.
Hij gaat harder omhoog dan een kist die we eerder gevlogen hebben met 800 watt.
Maar dat was een binnenloper met een andere gear.
Ik verwacht morgen of overmorgen een Scorpion motor, die gaat op de axi gear en dan hebben we 800-1000 watt aan de Axi gear hangen.
Dat kan wel eens heel leuk zijn en een 1500 Watt kist eruit vliegen.
Ik zit nu op zo'n 30 m/s stijgsnelheid, hoop met 800 watt naar 40 of hoger te kunnen.
En dan wat meer gewicht in de kist te zetten zodat ie wat lekkerder doorloopt (Durchzug).

Over je vraagje:
Verstandigst is bec niet gebruiken.
Jeti zal wel 3A kunnen leveren maar stel.. er gaat iets mis met je lipo of regelaar.
Dus gewoon een 350 mah 4 celler nimh er in of een 2 celler lipo 400 met voltage regulator.
hoewel ik zelf meer van de nimh ben, lipo-setje is niet lichter in gewicht en je hebt daar weer een stukje electronica bij nodig, wat ook weer stuk kan gaan.

En saai worden, tja, ik vond het allemaal erg traag gaan.
Ik ga morgen Rudi Freudenthaler maar weer eens bellen wanneer mijn oranje kanon komt.

GJ
 
Scorpion heeft kwalitatief de beste motoren (voor de prijs) en die hebben ook hoogtoerige 10 polige motoren.
Iets wat andere merken niet in die maat hebben.


De spinner is gewoon een Freudenthaler spinner, niks geks.
Ik ga nog wel een versetzte spinner kopen (kijk maar op de site van RFM) zodat de bladen strakker langs de romp liggen en ik minder weerstand heb.

De maat is 38mm

GJ
 
Voor m'n Wilco heb ik een 38mm spinner genomen. Valt net mooi binnen de romp met 0,5 mm. Geen freudenthaler. Zet je vast met een sluitmoer en klemmend bevestigings stuk. (Denk niet dat de kwaliteit iets is voor grotere vermogens)

Techniekvraagjes nog even aan aan Gert-Jan,
Wat ik elders las... je helling gevlogen hebt langs het duin... bij redelijke wind (dwars op het duin)... daarbij constateerde:

De Hawk daarbij aan de lichte kant was (massa)... als ik het goed begreep.
Maar... Hoe zit dat nu met die gewichten?
Een hangglider van rond die spanwijdte zit op noem maar wat, rond 1200 gr.
Een rappe F5B vraagt weer om meer massa , +1600 gr.
Met een lichte F5B zou je moeten kunnen hellingzweven...

Dan: Je kwam motorsnelheid te kort om de Hawk weer vlotjes binnen te halen met die wind. Kwestie van andere prop (kleiner) op je bestaande set-up?
Of bijvoorbeeld reductieloze motor, veel hoger schroeftoerental en een andere diameter en spoed?

Want... motor met reductiekast.... Zou je daar een kleinere prop op zetten, gaat daarmee de motor mogelijk over z'n kop?

Zo maar weer!
Gr Bas
 
OK een Wilco heeft dezelfde romp als de Hawk dus wordt 38 mm spinner.

Een versprongen spinner zit ik nu ook over te denken.
Echter volgens lipoly is een een versats spinner niet voor elke prop geschikt klopt dit

note
superleicht, mit Kühlloch, 38mm Durchmesser, für 6mm Welle

Nur für RFM 17x18, 18x16, 18x19!


dus een RFM 16x16 zou niet passen ???

CFK-Spezialspinner schwarz int.Mittelstück 38/6mm,mit Versatz 5° [PZ-SPCFKS38_5C] - 32,00*€ : lipoly.de, Everything for the electric flight

bij lipoly heb ik mijn verlanglijstje staan van kontronik motor etc
 
Guus, sorry voor de wat late reactie, was druk met les geven, vliegen, onzin, etc.

Inderdaad kwam ik voorwaartse snelheid tekort met de Hawk achter het duin en de motor aan.
De pitchspeed is te laag (toerental x spoed).
Maar het is ook een behoorlijk geweld hoor, daar in de turbulentie, achter het duin met windkracht 6.
De wind versneld daar ook nog eens in de grenslaag dus het is niet zo gek dat ik snelheid tekort kwam.

Over gewicht.
Tja, dat is persoonlijk.
Aan de voorkant van de helling ging 1600 gram wel (65 gram/dm2) maar om te DS-en is ie te licht.
Moet dan naar de 1800 gram toe, minimaal.
Er vliegen duitsers rond die over de 100 gram per dm2 vliegen.
2,5 meter kisten van 4,999 kilo, boven de 5 kilo mag je in Duitsland niet vliegen, ben je geloof ik niet verzekerd op de helling.
Maar die 5 kilo kisten lopen dan wel weer 450 km/u, gewoon op wind, zonder motor.

Dan weer terug naar de F5B.
Ik heb hier een 16x16 prop voor een versetzte spinner maar die zijn niet geschikt boven de 2 kilowatt.
Rudi is met een nieuwe serie props bezig.
Maar volgens mij is die zwarte spinner geen RFM spinner want RFM maakt alleen maar witte spinners.
Hij is ook duur.
En Kontronik moet je gewoon bij Freudenthaler kopen, samen met de prop en spinner.
Ik ga volgende week nog wat props en zo bestellen bij RFM, heb vandaag nog een S14 besteld en voor mezelf ook nog een S16 dus er zijn nu 3 kisten in de maak.
Dus als je wat nodig hebt van RFM dan kan dat meteen meekomen, en ik krijg wat korting.
Heb je de regelaar al thuis liggen?





GJ
 
Ik ga op vakantie dus replys worden even lastiger.
Na de vakantie moet ik even kijken wat ik over heb voor aanschaf motor etc.
Helaas GJ moet ik dus nog even wachten met aanschaf
 
Vandaag de Hawk weer even wat verder getest.
Hij vloog wel leuk maar nog niet overtuigend genoeg.
Haalde maar 239 km/u.

Ik heb de instelhoek wat veranderd, heeft nu minder.
En in plaats van 4S heb ik er 5S ingestopt.

De instelhoek is nu beter, de kist loopt gewoon wat beter door.
Morgenavond nog even wat verder experimenteren, het waaide nu wat te hard maar het vliegt nu al een stuk lekkerder.

Dan de verandering van 4S naar 5S
De stroom was met 4S ongeveer 44A, dus zo'n 550 watt input.
Nou... wat een verschil!
Gaat nu toch wel lekker omhoog, lijkt wel echt iets te worden.
En dat met een budget aandrijving!
Na de vlucht even gekeken wat er verbruikt was en teruggerekend naar het amperage.
We kwamen op 72A , dat op 5S zou zo'n 1200 watt input zijn.
Heerlijk!
Het rendement zal wel een enorm stuk dalen maar daar ga ik vanavond weer aan werken.

Morgenavond hoop ik een superbudget kanon te hebben, dus wordt vervolgd.


Gert-Jan
 
Even een tipje van de sluier.

Motor en gear net samengevoegd.
Ik verwacht aan 100A te komen, dus input 1600 watt.
Verwachte stijgsnelheid ongeveer 50 m/s

DSC00270.JPG





GJ
 
Vanavond de nieuwe motor getest.
Eerst op 4S.

Setup was:
Scorpion 3026HK met AXI 4:1 gear.
RFM 16x16 breed
Markus SL85

Waarden met een 4S 3200 pak

Min/Max/Avg Werte:
Flugzeit 0:08:59 h:m:s
Motorzeit 00:01:15 h:m:s
Kapazität 1245 mAh
Energie 1048 W*min
Spannung 13.59V / 16.38V / 15.3V avg
Strom -0.1A / 110.19A / 8.36A avg
Höhe -3.8m / 238.3m
Steigen -45.2m/s / 43.6m/s

----------------------------------------------------------------------
Daarna met een 5S 3200 aan de gang gegaan

De waarden:

Min/Max/Avg Werte:
Flugzeit 0:03:43 h:m:s
Motorzeit 00:00:11 h:m:s
Kapazität 320 mAh
Energie 345 W*min
Spannung 17.58V / 20.61V / 20.29V avg
Strom -0.05A / 164.52A / 5.27A avg
Höhe -2.5m / 177.2m
Steigen -36.8m/s / 44.4m/s

----------------------------------------------------------------------


Dus ik verstook bijna het dubbele vermogen.

Bij 4S heb ik zo'n 1100 watt input.
Bij 5S gaat er gemiddeld 2 kilowatt in.

Het scheelt 1 meter per seconde omhoog.

De motor is nog rendabel tot ongeveer 80A.
Bij 4S zit ik gemiddeld op 70A in de lucht
Bij 5S kom ik boven de 100A.
Dus ik neem een kachel mee naar boven.

Morgen weer testen met wat andere props.


Oh.. en dit is een motortje wat compleet met gear zo'n 130 euro kost...
Ik wil een zo goedkoop mogelijke maar sterke en betrouwbare aandrijving vinden.

GJ
 
GJ,

Je weet dat ik jou mag en zie dit dus niet als kritiek maar als "ik denk met je mee".

De belangrijke fout die jij hier maakt is dat jij naar het stijgen zit te kijken wat jij uit de Unilog aan data haalt. Dit werkt echt niet. Geloof mij.... been there, done that!

Ok ik geef toe er valt best wel wat te doen met die data van de Unilog maar niet met die minimum/maximum waardes!

Als je minstends 1 keer een echte lange klim vlucht hebt gemaakt waarbij het model dus op een gegeven moment met een konstante snelheid omhoog gaat, dan kun je wellicht uit de rouwe data hier een klim snelheid halen die "representatief" is voor wat jou geteste setup presteerd. Stuur mij anders even de Excel file en ik kan wel even voor je kijken.

Jos
 
Uhh, ik weet wel hoe ik de logging moet doen en het waren een paar lange stijgvluchten, dus representatief.
Echt puur om de stijgsnelheid te weten en te kijken hoeveel stroom hij nou trekt.
En ik kan ook vrij goed op het oog beoordelen hoe hard het omhoog gaat (andere kist schatte ik op 20 m/s en dat bleek 19m/s te zijn.
Maar ik wilde gewoon even weten of dat enorme vermogen met 5S veel meer zou brengen.
Nou, niet dus.
Straks ga ik weer naar het veld en dan even met wat andere props testen, dat ik op 5S iets minder stroom ga trekken zodat de motor weer in zijn efficiente bereik komt.
Het is gewoon even spelen, kijken wat er haalbaar is met een motortje van 100 euro.
Sowiezo is de hele kist nu veel beter geworden, instelhoeken behoorlijk aangepast, loopt nu allemaal veel beter door.
Kon eerst niet eens 3 rakken vliegen, hij gaat er nu gewoon met lekkere snelheid door.
Maar het blijft natuurlijk maar een kistje van 350 euro vliegklaar, prestaties van een Avionik zal ie nooit halen, maar het valt me nu niet tegen.

Trouwens afgelopen zondag even iemand aan de leskabel gehad met de Hawk.
Ja... dat is toch wel apart, eigenlijk best eng.
De man kan best goed vliegen maar met een hotliner schijnt toch lastig te zijn.
Als ik zelf vlieg ben ik nooit nerveus, nu stond ik af en toe wel even verkrampt.
Het gaat best wel hard en je weet ook niet wat je gestuurd hebt want dat doet de "leerling".
Ja.. heel spannend!
Dus de 16e gaat leuk worden, veel koffie drinken om trillen tegen te gaan.

GJ
 
Nu dan even een idee waar ik mee bezig ben. Sorry voor de semi hijack van je draadje.

Om even van voren te beginnen met mijn verhaal. Ik heb vroeger ook met buitenlopers gespeeld en ik heb nog wat motortjes liggen van Flyware en Torqueman. Speciaal bewikkeld voor hoog stroom (150A+) en met ingebouwde koel lucht ventilator om de windingen koel te houden. Dat was ook wel nodig omdat er nog minder dan de helft aan koper in een buitenloper zit vergeleken met een binnenloper van het zelfde gewicht. Mijn konclusie was dus dat een buitenloper ideaal is voor een beginner in een Multiplex Blizzard tot een FVK Bandit. Dit omdat je geen vertragen nodig hebt om met een redelijke maat prop en een goed vermogen te kunnen vliegen. De efficientie maakt hier ook niet zo veel uit en het is makkelijk om de motor zo groot te hebben dat hij niet te heet wordt.

Nu zit ik te denken dat voor een tussenstap naar het volle F5B vliegen het misschien een beter idee is om een goede vertraging te kopen en deze op een hoge kwaliteit maar lage prijs Hobbycity versie van een Hacker motor te zetten. Dat wil zeggen, een Neu P32 vertraging van 99 USD op een 24 USD Turnigy B36 motor.

Gear Drives

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy B36-50-04 3300kv Inrunner $24.55

Ik heb nu zo een Turnigy motor liggen maar dan de 2300Kv versie en deze gaat in mijn F16 op 6S Lipo getest worden. Er is al een heel bekend iemand (Herb) met deze motor in de weer geweest in de USA en hij rapporteerd geen verschil te merken in vergelijking met de Hackers en Kontroniks. Misschien wel niet 100% zo efficient maar de motor wordt zeker niet te heet en doet het na een hele tijd misbruik nog steeds, dus veel kan het niet schelen. Je moet weten dat ze in EDF de motor echt heel erg warm weten te stoken door 5 minuten (accu leeg) met motor aan door te vliegen. Dit zie ik dus als zeer hoopvol!

Bovendien heeft de motor aan de voor en achter kant koel gaten die het koelen van het koper bevorderen. Helemaal mooi is dat de Neu gearbox spacer er zo op past en dat de koel en schroef gaten nagenoeg overeenkomen.

Helaas is de maximale lengte van deze motoren serie slechts te vergelijken met een Hacker B50-S en dus een beetje aan de kleine kant voor echt F5B. Ook zijn ze niet beschikbaar met hele hooge Kv's. Zelfs voor 6S is een 3300Kv nog een beetje aan de lage kant voor een motor van deze afmetingen. Maar voor een F5B oefen kist meer dan genoeg gezien ik denk dat we de 3 to 3,5Kw wel kunnen halen en hopenlijk dit met een efficientie heel dicht bij een bekende dure setup.

Jos
 
Uhh, ik weet wel hoe ik de logging moet doen en het waren een paar lange stijgvluchten, dus representatief.
Echt puur om de stijgsnelheid te weten en te kijken hoeveel stroom hij nou trekt.
En ik kan ook vrij goed op het oog beoordelen hoe hard het omhoog gaat (andere kist schatte ik op 20 m/s en dat bleek 19m/s te zijn.
Maar ik wilde gewoon even weten of dat enorme vermogen met 5S veel meer zou brengen.
Nou, niet dus.

Je hebt waarschijnlijk best gelijk dat het verschil in prestaties niet enorm is, dat is inderdaad ook wel te verwachten zoals je zelf al aangeeft. De slechte efficientie van de motor is inderdaat hier de hoofd reden.

Maar jij zat in jou verhaal toch de minimum/maximum waardes te vergelijken en ook al trek je een paar klimmen goed door, dit komt NOOIT overeen met wat de kist echt doet. Dan moet je toch even inzoomen op 1 klim en dan even kijken wat die kist daar presteerd.

De reden is om dat dit de absolute minimaal en maximaal behaalde waardes zijn tijden de vlucht, en niet een gemiddeld over een bepaalde tijd. Dat wil zeggen als jij de kist zonder motor omhoog trekt met de knuppel heb je waarschijnlijk al die 40m/s als maximum staan. Dan heb je nog te maken met druk verschillen in en rondt de kist en als laatste komt daar nog die Excel software interpolatie en integratie overheen.

Stuur mij die file even over de e-mail.
 
Jos, heb ik al geprobeerd.
Binnenlopers fik je sneller af dan buitenlopers.
Ik had een Feigao 540 L, gaat stuk.
De Hacker B50 blijft langer heel maar vind het ook niet fijn.
Een HET 2W20, in een impeller makkelijk 800 watt, gaat ook stuk.
Maar je zegt het al een beetje, hoe meer koper is ook hoe meer weerstand en hoe meer warmte.
Ik heb het al aan ralph okon gevraagd, dat is toch de specialist op motorgebied, hij is pro direct drive maar dan zit je met kleine propjes.
Een gear zou volgens hem wel goed werken maar hij is anti gears.
Je ziet het trouwens steeds vaker, een buitenloper heeft een hoog rendement, veel hoger dan een binnenloper.
Als je daar dan een gear opzet dan neemt het rendement nog een keer toe.
Ik heb zelf een buitenloper gewikkeld, die zou op de gear kunnen maar de motor is nog niet goed genoeg en ook het idee dat het voor iedereen koopbaar moet zijn werkt dan niet meer.

Maar jouw idee hebben we al een jaar of 2 geleden geprobeerd, werkt niet.
Je moet echt een motor hebben die hoge toerentallen aankan en dan ook nog eens hoge stromen. je komt dan helaas in het hogere segment.

Sorry maar helaas.

GJ
 
Back
Top