Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

hey mensen
als ik dit df bestand wil afdrukken op a1 formaat hoe raden jullie dan aan om dit te doen.
kan je met je pc niet zo printen dat het allemaal losse a4tjes zijn en die dan aan elkaar plakken totdat je a1 hebt is dit een mogelijkheid met pdf ?
of naar de copie shop en laten uitvergroten op a 1 ?

dat vroeg ik mij zelf ook al af, ik weet wel dat M$ Exel het kan, gewoon een plaatje importeren en hij drukt het op heel veel A4tjes af.

Makkelijker is om een DWG of DXF bestand te zoeken en die bij een copyshop uit laten printen.
Als je geen ervaring hebt met autocad dan wil ik hem wel opschalen.

(ik zoek zelf ook nog steeds een dwg/dxf bestand van de hydromite oid, iemand??)

DAN ZIT IK DUS OP A 1 EN KRIJG JE EEN BOOT VAN ROND DE 80 CM ?
ZAL MORGEN MAAR NAAR DE COPIE SHOP GAAN EN HEM DAAR AF LATEN DRUKKEN KUNNEN DE mensen daar vast

ik heb die boot zomaar op die exel sheet gekwakt (als voorbeeldje) !!!!

als het goed uitkomt dan heb je geluk, het lijkt mij trouwens beter dat je die pdf file even meeneemt naar de copieshop omdat die vector georienteerd is, wordt veel scherper en duidelijker dan de bovenstaande exel sheet!!

nou ik heb uitgeprint op a1 en de boot gaat 76cm worden dus das wel een mooie lengte.
ben hem nu aan het uitknippen en vanavond ga ik zagen :( hehe

heb nog wel een vraagje .
de uitsparingen voor de schotjes die moet ik geloof ik allemaal 4 mm maken als ik het goed heb . omdat de tekening nu zo vergroot is is alls nu 5 mm, en ik heb balsa gekocht van 4 mm, scheelt toch weer in gewicht.
klopt dit

klopt als een bus, maar je kan ook niet verwachten dat jou boot (die twee keer zo groot is als die van pasqual) net zo veel gaat wegen als pasqual z'n boot.

en omdat jij een redelijke forse motor gaat gebruiken is dat ook helemaal niet erg, het is juist wel prettig want het brengt ook extra stevigheid met zich mee.

om de drijvers dicht te maken zal ik 0.8 mm berken triplex gebruiken en voor de onderkant 1.2 mm aangezien de grootte van de boot .
wat vinden jullie hiervan ??

denk wel dat dat gaat lukken, alleen even wachten op de reactie van pasqual, die heeft er wat meer ervaring mee...

aan wie dan ook ,nog even een vraagje.
aangezien ik een 6.5 cc vliegtuigmotortje ga gebruiken, moet ik dan nog rekening houden met de bouw? zou ik eventueel een verhoging kunnen maken op de onderplaat ? deze is dan immers 1.2 mm dik, zou de motor er niet dwars doorheen gaan ?
of zal ik hem gewoon met een motor steun vast maken op de plek waar pasquel de electromotor heeft geplaatst?

ik zou een combinatie van beide maken, iig moet het heel stevig en trillingvrij zijn.
ik zou een extra verdikking aanbrengen en daar dan met rubbers de motor op monteren.

je kan ook even op internet kijken, er zijn genoeg boten met brandstofmotoren...

had ik ook gedaan alleen er staan er heel veel met een buitenboord motor niet een zelf gefreubeld vliegtuigmotortje erin

Zo eindelijk wat tijd gehad om ook te beginnnen.
Al het papier is uitgeknipt, vanmiddag ga ik hout halen.

Fotos volgen snel....

Wish me luck, het is mijn eerste doe het zelf pakketje....

Plakken jullie de stukjes papier op het hout of gebruiken jullie een andere methode ?

Groetjes,

de foto

Ok dit is het plaatje... (3e poging ik hoop dat het lukt.)

album_page.php

??? :oops: en wat doe ik fout hier... nou ja als je hem wilt zien hij staat op het forum album....

nou proburn ik heb het geraamte bijna in elkaar zitten
en ik kan je vertellen tot nu toe is het makkelijker dan een arf vliegtuig in elkaar te zetten.
heel makkelijk. ik hoop dat dit ook zo is met het dichtmaken

het gaat redelijk vlot ik ben nu echt bijna klaar met het geraamte ik denk dat ik er nog zo een uur mee bezig ben.
vervolgens lijm ik hem in elkaar . hebben jullie hier nog tips voor? moet ik een mal maken zodat ie er recht in ligt of gaat dit wel goed.?

ik ben nu aangekomen bij de midden tussen schotten.
aangezien ik hier een vliegtuigmotor 6.5 cc motor op zal moeten bevestigen is het geloof ik niet aan te raden om hier balsa voor te gebruiken.
zal 5 mm van okume triplex hier goed voor zijn , dit is van dat donkere triplex.

hoe spuiten of lakken jullie de boot eigenlijk.
eerst gewoon grondverf dan kleurtje geven en dan aflakken met blanke lak of doen jullie dit met jach
t lak ( boten lak)

@Sprokkel, heb je wat foto's gemaakt van de voortgang ?..... Ik ben tussen de middag even langs de modelbouw winkel gewipt en heb het nodige aan spullen gekocht. Vanavond uitsnijden en dan morgen plakken denk ik.

Voor het in elkaar lijmen van het geraamte ga ik inderdaad een mal maken. Niets ingewikkelds gewoon een plank met twee blokjes erop om de boel recht te houden.

Het "verven" ben ik nog niet uit. er zijn mensen die hem eerst in de hars zetten en dan schuuren en aflakken ... Anderen spuiten gewoon het hout.
Ik weet het nog niet..

suc6 met bouwen allemaal.

Back