Bouwverslag IAF Lavi

Hee Pieter,

Nou ik begin er aan te twijfelen :lol:
Maar ik dacht: "jij bent zo snel met het opbouwen van een Sprintje, dus die vliegt al volop" ;-)

torretje maar effe opgestuurd dus helaas maar die komt een dezer dagen weer terug dan hop vliegen met die hap
gr.Pieter

Gisteren de ontbrekende kogels ontvangen. Ook van pieter een uitlaat geleend, bedankt :) Van pim een dichte hopper geleend, oko bedankt :)

TODO:
- Kap vergrendeling plaatsen (mee bezig)
- Satelliet in de staart plaatsen en kabels verlengen
- Kabels voor opbinden
- Motor + uitlaat vastzetten
- Brandstof leidingen plaatsen
- Tank vastzetten
- Rechter canard speling oplossen

Schiet al lekker op zo.

Vandaag weer wat kunnen doen:
- Achter bij de motor de romp met alu bekleed
- Opening naar de staart boven de motor dichtgemaakt, zou warme lucht in kunnen verzamelen
- Satelliet geplaatst in de staart, net voor de motor
- Motor en pijp geplaatst en aangesloten
- Alle leidingen geplaatst en hopper en tank geplaatst
- Hopper gevuld en alles getetst
- Kabels voor opgebonden
- Rechter canard speling oplossen

Toen heel erg benieuwd naar het zwaartepunt. Dat is nu EXACT goed. Finnen komen achter nog, voor het cockpit glas en pilootjes edg. Achter ook nog een afterburnerring en alu tape in de kap. Komt dus heel mooi uit. In het ergste geval moet er een accu naar achteren. Lood dus nooit nodig. Gewicht nu 12.9Kg. Opzich niet heel erg voor een 16kg turbine, maar het zou minder mogen, dan vliegt hij lekkerder.

TODO:
- Kap vergrendeling plaatsen (nog steeds mee bezig)
- Vinnen achter monteren
- Verlichting monteren

Ook even de druk op de neuspoot gemeten. 814 gram. Dat is voldoende en zo komt hij heerlijk makkelijk los. Ook kan je makkelijk op de achterwielen landen en uitrollen.

Motor en pijp inbouw

CIMG7340_JPG.jpg

Afterburner ledring. De led's zitten nog net binnen de kap, de pijp zit er ongeveer 6mm binnen.

CIMG7342_JPG.jpg

De kap sloot achter nog niet heel mooi. Daarom deze van binnen iets verstevigd en in model geforceerd tijdens het drogen. De sluiting houdt hem op zijn plek.

CIMG7345_JPG.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi man, al weer bijna vliegklaar!

Weet nog dat je het erover had toen ik mn vision bij je kwam halen, je hebt langer gewacht als gebouwt!

Ga je m zo eerst invliegen of eerst spuiten??

Ik ga alvast duimen voor jullie.

Vandaag een mooi daggie om nog wat te bouwen :roll:

Ik wil hem eerst invliegen zonder dat hij afgewerkt is. Mocht er iets niet goed gaan in de eerste vlucht dan kan dat hersteld worden voor de afwerking ;)

Nu alleen nog de finnen achter monteren. Deze zijn van triplex en ik bekleed ze eerst met oracover tegen vocht. Onder lijm ik ook een strip carbon roofing zodat ze iets verdragen kunnen.

Stabilisator finnen achter zitten er ook op. 2.2mm triplex met een carbon randje onder, bekleed met oracover. Kap ook bekleed met alu.

IMG_20120121_163018_jpg.jpg

Toen de kist nog eens gebalanceerd. Achter zit alles er in (verlichting nog even niet meegeteld), voor moet nog een cockpit en glas. Daarom zit er nu 103 gram lood voorin. Komt dan precies uit.

Het was droog, dus de kist getankt en buiten gezet voor een motor test. De motor starte de eerste keer direct, ondanks de lange lege leidingen. Daarna laten calibreren op idle en achter eens gevoeld of er iets warm werd. Leek allemaal prima. Zelfs de led's naast de uitlaat houden het goed. Toen rustig naar volgas voor een calibratie, ging ook prima. Motor en alles hield het goed. Brandstofleidingen edg ook geen beweging te zien. Toen een accelleratie van idle naar volgas geprobeerd. De kist hield het prima, ik niet. De kracht komt wel erg snel opzetten ;) Duwde me gewoon omver. Temperaturen leken prima, maximaal 601 graden gezien. Alles klonk goed en werkte prima dus de motor maar weer uitgezet. Led's achter nog steeds niet gesmolten, mooi ;)

Binnen de retracts nog eens getest en alles werkte perfect. Dit betekend dat hij er klaar voor staat :) Als het weer een beetje meezit moet hij morgen vliegen. Er is 's middags 4bf voorspeld, en dat is perfect.

henk
ik heb meer vertrouwen in herman als in het weer maar we hebben afgesproken dat een half uur goed weer zal genoeg zijn dus hopen we het beste ervan en hoop ik dat er morgenavond plaatjes op staan
gr.Pieter

Nog niet, morgen hopelijk een testvlucht ;)

Het landingslicht zit er ook op. Ik weet nog niet of ik links ook 1 plaats. Staat mooier, maar is niet schaal op de lavi. Eerst deze maar eens testen.

CIMG7347_JPG.jpg

CIMG7349_JPG.jpg

Ledring ook even op de foto gezet.

CIMG7351_JPG.jpg

Mmh, volgens de voorspelling gaan we hem volgend weekend invliegen :( Wind blijft 5bf of meer met 80+% kans op regen. Ach, ze hebben het wel vaker mis :)

Yep, mis vaak wel, maar heb de berichten voor morgen opok gezien en verwacht dat ik morgen op het werk ook weer niets te doen heb :-(

Dan maar bouwen ;-)

Ziet er goed uit Herman en hoop dat je een gaatje vindt, en anders een weekje wachten, dat is ook niet zo erg :roll:

Grt,
Berto.

Back