Klaas en Reinoud,
Ik heb even met deze gegevens op mijn manier zitten rekenen.
Bijv. om de schaalsnelheid te krijgen.....
Dat is dan gedefinieerd als. de werkelijke snelheid in het water van het model op basis van de schaal.
Of anders gezegd: Het model en het echte schip doen er net zo lang over om een scheepslengte afstand af te leggen..
Maar dat is niet hetzelfde als de rompsnelheid of "golfsnelheid". Die liggen bij een model hoger als gevolg van de schaalwerking..
Hoe kleiner de schaal, hoe groter dit verschil...
Betekent ook dat een model in het water sneller zal moeten varen om bijv,. het golfpatroon te kunnen opbouwen zoals bij haar grote broer...
Uitgaande van een theoretische berekening van de schaalsnelheid als hierboven gedefinieerd, zal dit voor jouw model met 10 Kn ongeveer 2,6km/uur zijn .
Op basis van een zeer vereenvoudigde berekening die ik zelf gebruik...
....,
Voor jouw type schip (coaster) met deze afmetingen. en schaal. 1:50 , zul je met een 4 blad-schroef van D= 30mm ongeveer. 1800 omw/min aan de schroef moeten maken...En met een 35 mm schroef zul je ongeveer 1600 schroefas omw/min nodig hebben.
Hierbij heb ik al een slip van ca. 20% ingerekend.
(Deze slip is vereenvoudigd en is het verlies aan snelheid door de weerstand van de romp en het wegvloeien van het medium van de schroefbladen waardoor de werkelijke verplaatsing minder is dan wanneer het medium "vast" zou zijn.)
Maar voor een mooier vaarbeeld en een mooiere golf moet je gedwongen naar een hoger toerental gaan.
Dus om dat te berekenen komen er ook nog een paar elementen bij, zoals bijv. het verschil belast en onbelast toerental.
Voor modelbouw gaat dit al snel veel te ver, maar dit kun je met aannames best redelijk praktisch benoemen.
Omdat je nog niet gekozen hebt voor een motor zijn dergelijke typische motorgegeven ook nog niet bekend.
Daarbij komt dat ook het vermogen van de motor bepalend zal zijn voor het toerental in het water.
En simpel gezegd is brushless in het algemeen sterker (en ook zuiniger) bij gelijkaardige afmetingen dan gelijkstroommotoren ....
Maar als je uitgaat van een aanname van het verschil belast/onbelast van 30-40% betekent dit dat je schroefas onbelast dan ca. 2500 omw/min moet maken En daarbovenop komt dan nog een toename t.o.v. de schaalsnelheid voor het vaarbeeld en de golf zoals hierboven beschreven.... Maar dat is best lastig ....sommige schepen varen wel 2 of 3 x te snel en de schipper is zeer tevreden, en sommige willen de snelheid realistisch ogend houden. Dus daarin zit ook heel veel persoonlijke voorkeur..
Maar op basis van mijn persoonlijke voorkeur zou ik de mogelijkheid willen hebben om zeker 1,5 te snel te kunnen gaan. Sneller hoeft voor mij niet, zeker niet bij werkschepen......
Dus dat geeft dan een aanpassingen van het astoerental naar ca. 3800 omw/min onbelast voor de 30 mm schroef.
Voor een 35 mm schroef zou je dan uitkomen op ca. 3400 omw/min onbelast .
Dit is dan overigens niet alleen vanwege de vaarsnelheid, maar veel meer om " wat over" te hebben bij het manoeuvreren en bij achteruit slaan (lees: afremmen) . Vergeet niet dat jij zelf degene bent die de snelheid bepaald met je stick...Je hoeft tenslotte ook niet op volle snelheid....
Daarbij komt dat op moderne zenders de werking van de sticks kan worden aangepast.
Dus een te hoge basis snelheid kan op de zender eenvoudig worden teruggebracht...
Als ik dan ook even verder reken voor het vermogen dan zou een motortje van 10 Watt al meer dan voldoende moeten zijn.
Veel modelbouwmotoren hebben al meer vermogen , dus daar verwacht ik geen probleem voor de keuzes...
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Gr. Jan