Bouwverslag: Miles Hawk Major

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Muxje, 17 aug 2004.

  1. Muxje

    Muxje Guest

    Tja... de tank is bijna vierkant maar als ik hem plat leg zoals hij hoort past het net niet, en is het ook lastiger om naderhand de slangetjes goed te krijgen.
     
  2. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ziet er heel mooi uit!
    Maar kan je die tank er nog uithalen? Stel dat die lekt later, dan lijkt het me niet zo handig moest je alles er uit moeten breken. (geen kritiek hoor, gewoon een domme opmerking)
     
  3. Muxje

    Muxje Guest

    Het is inderdaad wel handig om er vanuit te gaan dat je er later nog eens bij moet kunnen. Ik probeer dan ook altijd zo te bouwen dat ik in principe alle 'losse' onderdelen er later weer uit kan halen.

    Zoals je kan zien in de laatste foto kan het voorste balkje waar de servo's op zitten losgeschroefd worden. De wand waar de achterkant van de tank tegenaan staat komt dan ook los, en daarna kan ik het tankje er uit schuiven. Het voorste schuine stukje op de onderkant van de romp wordt een luikje waar door ik bij de slangen kan (de motorkap komt hier toch overheen dus je ziet er niks van...).

    (Ik heb gister de boel in het vooronder brandstofbestendig gemaakt, en ik ben nog high van die 2componentenlak)
     
  4. Muxje

    Muxje Guest

    Ook maar eens in elkaar gefietst: een linkje voor de hoogteroeren.

    [​IMG]


    Tja en dan nu de wing fairing. Iets waar het ontwerp (verdacht) weinig over rept. Op de foto's die ik heb is ook niet goed te zien hoe het er uit moet zien. Verder heb ik nog nooit van die dingen gemaakt, maar goed, eens moet de eerste keer zijn. Te maken van karton, stopverf, en balsa... blijkbaar.

    Eerst maar even proberen op een proefstukje. Kan ik ook testen of het goed af te werken is en wat het aan extra gewicht oplevert.

    Een stukje nepromp met de onderkant van de fairing er op.
    [​IMG]

    Stukjes driehoeklijst om het ding meer body te geven.
    [​IMG]

    Stopverf er op en uitsmeren maar.
    [​IMG]

    Aan de achterkant komt een stukje balsa, ook weer met stopverf om de naden af te ronden. Het wordt wel een beetje een zooitje met die stopverf; benieuwd of dat later nog op te ruimen valt.

    [​IMG]

    Zoiets... De uiteindelijke versie zal wel beter aansluiten, aangezien de echte romp ook beter past dan dit stukje. Als het spul droog is kan ik eens kijken of het echt netjes te maken is, en hoe het afwerken (spuiten) gaat. Qua gewicht gaat het wel goed: dit stukje romp is 8 gram zwaarder geworden met de fairing er op.

    [​IMG]
     
  5. Arvid

    Arvid Guest

    Errig mooi gevonden!
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Ik weet niet waar Arvid op doelde, maar dit is ook briljant in z'n eenvoud. :D

    Hoeveel weegt dat nou, alles bij elkaar? :roll:


    jan.
     
  7. Arvid

    Arvid Guest

    Ik bedoelde de overgang naar de vleugels. Nu ik de hoogteroeraansturing zie, is dat stevig genoeg? Heb je hier een busje rond het stangetje geschoven dat waarschijnlijk met een imbusje vastgedraaid wordt? Of heb je een inkerving gemaakt in het koperen busje zodat verschuiving bijna niet mogelijk is? Mijn gevoel zegt dat door de trillingen en mogelijke grote krachten dat ringetje gaat slippen. Of heb ik het hier fout?
     
  8. Kelvin

    Kelvin Guest

    @ arvid: het kan idd gaan schuiven, maar ik heb dit ook bij mijn vliegtuig, en het werkt. Wat je al zei, het is wel handig dat er een inkerving wordt gemaakt, tenminste dat lijkt mij. Kheb zelf ook een inkerving gemaakt en dat is gelijk ijzersterk :wink:

    @ muxje: Het ziet er goed uit, ga zo door en je kan zo de lucht in :? :wink: :D

    gr. Kelvin
     
  9. Muxje

    Muxje Guest

    Het koperen busje is met epoxy op het asje gelijmd, en er is een inkeping ingevijld die zowel in het koper als in het verenstaal komt. Voor het verdraaien van het asje ten opzichte van het heveltje ben ik ook niet bang; ik heb het geprobeerd en het zit muurvast.

    Jan, ik zal hem vanavond eens op de weegschaal leggen.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    @Muxje!


    Je kunt nog gewicht en werk besparen, door die driehoekslijst in te zagen op dezelfde wijze als ik dat ergens bij de Strega gedaan heb . . . 8)


    (Dan kun je hem dus buigen, en hoef je hem niet in stukken te zagen. :D )


    jan.
     
  11. Muxje

    Muxje Guest

    "Ergens in het Strega-draadje", ja ja :p Gelukkig herinner ik me nog wel wat je bedoelt... goeie tip! Het frutseltje voor het hoogteroer is trouwens 7 gram.

    Tja... verder ben ik wel tevreden over de werkwijze voor de wing fairing, maar die stopverf is nogal gekrompen en ook niet meer goed bij te werken (schuren). Moet ik dus maar een ander spulletje voor zoeken; iets dat schuurbaar is maar toch ietsjes flexibel blijft. Dat laatste is namelijk wel nodig daar.
     
  12. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    misschien een soort silicone kit? daar zijn soorten van die je kan schuren en schilderen. eeeuh raamkit ofzo?
     
  13. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Ik moet zeggen dit model ziet bijna het zelfde uit als de chilton die ik aan bouwen ben/ga. Alleen de chilton is een 1-zitter. Maar als je een kleurenschema hebt zou je mij die willen mailen is wel zo makkelijk heeft toch de zelfde kleuren.

    Dank je,


    Bernard
     
  14. Muxje

    Muxje Guest

    Ik zag de foto van de Chilton in je andere draadje... ze lijken inderdaad verdraaid veel op elkaar!

    Ik heb helaas geen kleurenschema; de foto op de eerste pagina van dit draadje is alles wat ik heb. Op deze site zijn meer fotos van de Chilton te vinden in ongeveer hetzelfde kleurenschema, daarmee moet het je aardig lukken om hem na te maken.
     
  15. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Dank je voor de link. Ik zal deze foto's zeker kunnen gebruiken en hopen dat ik mijn model mooi kan spuiten(voor de eerste keer). Maar goed eerst maar s beginnen. Heb nog wel geloof ik ergens foto's van het model toen we in engeland waren bij de the shuttleworth collection. Daar staat ook mooi spul.


    Bernard
     
  16. Arvid

    Arvid Guest

    @Muxje, dan zit het inderdaad wel goed.
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik maak de fairings meestal van 0,4mm triplex en balsa.
    Het gedeelte dat aansluit op de vleugel is van triplex, vervolgens een paar 'ribbetjes' van balsa om de 'holle' vorm te maken. Daarna deze indekken met stripjes 1.5mm balsa of een stukje triplex, dat aan de achterzijde is ingesneden, zodat het beter te buigen is in kleine diameters.
    Vervolgens met een beetje balsaplamuur en schuurpapier (om een rond profieltje geplakt) afwerken.

    Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, anders post ik wel een principetekeningetje, ik hoor het wel.

    groet en ga zo door!
     
  18. Muxje

    Muxje Guest

    Ik ontdek net dat er een draai in de romp zit! 8O Een heel klein beetje maar, en waarschijnlijk valt het niemand op als ik het laat zitten, maar het is toch irritant.

    Een draai (zeker zo'n kleine) corrigeren is lastig, maar gelukkig kan ik het nauwkeurig rechtkrijgen. De achterste punten van de romp zitten namelijk nog niet aan elkaar; dat gebeurt als het vertikale stabilo er tussen gelijmd wordt. Door de twee romphelften aan de achterkant ten opzichte van elkaar te verschuiven kan ik de draai corrigeren. Op deze foto heb ik een stukje resthout tussen de romphelften geschoven; later komt hier het vertikale stabilo.

    [​IMG]

    Op het vertikale stukje hout zit een latje (nauwkeurig) onder 90 graden gelijmd. Als ik nu langs de achterkant van het toestel over het latje heenkijk, kan ik het precies met de vleugel (en de waterpas op de romp) opgelijnd krijgen.

    [​IMG]

    Het stukje hout is nu met spelden gefixeerd, en wat nu rest is het 'zadel' voor het horizontale stabilo bijschuren zodat het stabilo er precies horizontaal in rust.
     
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ha, dat lijkt verdacht veel op mijn 'eigen' Sparrowhawkstaart. :!:
    Ik heb ook de beplanking van de zijkanten nog niet tegen elkaar gelijmd om eventuele onvolkomenheden later (als de vleugel gemonteerd is) nog te kunnen corrigeren.

    [​IMG]

    Goed idee met dat latje. Ga ik zeker ook gebruiken. :)
     
  20. Muxje

    Muxje Guest

    Een glas wijn, een suffe film op Net5, de scriptkiddies hebben me in Counterstrike weer alle hoeken van het scherm laten zien, en.... er ligt een gloednieuw cirkelsnijdertje op mijn bureau. Die moet dus even uitgeprobeerd worden.

    [​IMG]

    Een eerste poging tot een instrumentenpaneel. Gemaakt van geprinte instrumentjes, doorzichtig plastic, en wit karton. Hmm... Ze zijn iets te groot, het karton is te dik, en het pluist als ik het zwart maak. Morgen even naar de boekhandel voor zwart karton en dan moet het lukken.

    Maar voorlopig 3 hoeraatjes voor de uitvinder van dat circelsnijdertje :p
     

Deel Deze Pagina