Bouwverslag multipurpose vrachtschip KLAAR!

Discussie in 'Werkschepen' gestart door MarcoB, 7 feb 2005.

  1. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Wat een zooitje, inderdaad een manier om iets om zeep te helpen. Aangezien schuren (mijn eerste optie) en thinner (mijn tweede) niet helpen , zou ik overgaan op aceton.

    Misschien foute spelling maar goed. Misschien heb ik ook de verkeerde naam gegeven, maar ik doel dus op dat spul waar je normaal je kwasten in schoonmaakt. Dat spul met die verschrikkelijke geur eraan :)
     
  2. Taco Annema

    Taco Annema

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    57
    Locatie:
    @ boord
    of de verf laag eronder was nog niet droog en vreet de nieuwe laag het nu op het beste is dan goed laten drogen en voorzichtig met een plamuur mesjes die kringetjes weg halen maar doe dit wel voorzichtig want enders grijg je grassen i je model en dan ben je ect niet blij
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik heb me ooit laten vertellen dat die kringetjes komen door siliconen.
    Deze zouden dan uit de (ongeschikte) verfroller kunnen komen.
    Schuren voor zeer goed reinigen geeft een averechts effect omdat je dan de siliconen over het hele schip heen schuurt.
    Misschien zijn er speciale siliconen reinigers.
    Bij mij heeft de schilder vakman er toen iets ingedaan van anti silicon, maar dat was wel "gewone" verf.

    Tussen haakjes, je hebt je romp toch niet afgenomen met een wasmiddel o.i.d. wat daar zitten ook siliconen in.
     
  4. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Voorzover ik het kan zien op de foto lijkt het er inderdaad op dat Adam het helaas bij het rechte eind heeft, volgens mij is het inderdaad een siliconen probleem, opvreten geeft geen mooie rondjes zoals siliconen dat wel doet, op die plekjes hecht dan gewoon geen verf, er is iets wat anti siliconen heet, ik verwacht dat een goede verfwinkel of autospuiterij je zeker verder kan helpen met dit vervelende probleem, ga eerst daar eens te rade voordat je de ellende ongewild nog groter maakt......

    succes..

    Tom Boere
     
  5. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    :D :D :D

    Mijn humeur is weer een stuk beter. Ik heb gisteren met thinner alle rode verf weer verwijdert. Op advies van De IJssel de leverancier van mijn verf heb ik de blauwe laag geschuurd met korrel 180. Daarna heb ik het opnieuw geprobeerd. De verf trekt nu niet meer weg en vormt een mooie gladde laag. Het dekt nog niet in 1 keer maar ik weet nu tenminste wat ik doen moet. :lol: De shcuurkrassen van de wat groffe korrel vindt je niet meer terug.

    Ook bij De IJssel hadden ze wel eens gehoord van het siliconen probleem maar volgens hen lag het daar niet aan maar moest ik het eerder zoeken in het niet goed ontvetten.

    Hoe dan ook ik kan weer verder, het model is gered.

    Groeten, Marco
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Nou das dan heel mooi dat het zo realatief simpel opgelost is.
     
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Marco B & taco 84:

    taco schreef:
    Ik wil hier nu niet de grote pretbederver gaan uithangen maar hou er wel rekening mee dat een vracht- en binnenvaartschip niet de mooie glimmende romp van een yacht hebben.

    Ik zou me dus niet te veel zorgen maken of ik in de romp nu wel of niet mijn haar kan kammen maar om het model realistisch te houden zou ik het toch niet té strak schilderen. een veegje hier, een streepje daar op de romp zal véél echter overkomen. Zelfs sporadisch een spoortje roest (bv de ankers en ankerkluizen) zal niet misstaan.

    Dit is in't geheel niet negatief bedoelt maar gewoon hoe ik het zou aanpakken. :wink:


    Groetjes,


    Droop
     
  8. Beste Marco
    Een snelheidsregelaar voor een boegschroef?!
    ...Zonde van het geld! gewoon twee dipswitches
    en een servo! zo gepiept! .....tenzij je heeel erg precies wilt sturen.



    Wouter
     
  9. Xander

    Xander Guest

    Nog even een toevoeging aan het probleem van het hechten van de lak. Thinner ontvet niet, dat doet ammoniak. :)
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Je bedoeld vast microswitches :|

    Afhankelijk van je stuwkracht van je boegschroef krijg je dan wel heel zenuwachtige bewegingen
     
  11. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie adviezen en raad. De crisis is bijna voorbij. Het rood zit er op. Ik ben alleen niet tevreden over twee plekken die niet mooi strak zijn opgedroogd maar uitgesproken ruw en bobbelig. Die ga ik proberen bij te werken. Ik hoop dat dat lukt zonder de hele romp opnieuw te schilderen.
    Bijgaand twee foto's van de huidige stand van zaken. (die vent op de bovenste foto, dat ben ik)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat de boegschroef betreft ga ik toch maar een snelheidsregelaar inbouwen. Het is een schroef met een behoorlijke diameter en een redelijk vermogen op de as. Die zal ik bij het afmeren en sturen in een haven best nodig hebben want de hoofd voortstuwing gebeurd met 1 enkele as. Ik wil dus het vermogen van de boegschroef wel een beetje fatsoenlijk kunnen regelen anders gaat het allemaal met zo'n grof geweld.

    Groeten en tot de volgende keer!

    Marco
     
  12. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Wow... 8)

    2,5 meter, was het niet?

    ...hoe zwaar gaat -ie worden?
     
  13. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    @ Dikkie,

    Ze is 2,35 meter, ik schat haar op 50 a 60 kilo.
    Ze gaat gebalast worden met betontegels voorzien van handvat.

    Overigens wil ik haar meenemen op 5 mei, Ik weet niet of ze dan al kan varen maar dat zie ik dan wel.

    Groeten, Marco
     
  14. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Slepers genoeg :D
     
  15. Nou, ik vind het wel een heel erg gaaf project zo'n lang en groot schip. Ooit ben ik met een modelbouw collega aan de Olau Britannia begonnen en die moest drie meter worden. De romp is in houtvariant gereed, alleen misten we het spantenplan van de boeg, dat is dus niet goed gekomen en toen zijn we afgehaakt, ook vanwege ruimtegebrek. Natuurlijk heeft het aantal te zagen raampjes ook niet geholpen. :lol: Iemand anders van de club is jaren bezig geweest met de SS Rotterdam, maar die mag er nu wezen, hij heeft in februari zelfs met een foto in de Telegraaf gestaan.
    [​IMG]
    Dus, blijf ons op de hoogte stellen van je vorderingen, ik lees het met heel veel plezier!
     
  16. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    heee,

    @marco...
    schiet al lekker op man.. iets eraan begonnen en je was voor het begin van het vaarseizoen klaar geweest met bouwen. ik heb eens een vraag.. hoe doe je dat zo snel als ik zosnel werk gaat t grandioos verkeerd....

    @K. M...
    die olau die ken ik. zo een hebben wij ook op school staan...ik meen schaal 1:60 ook ruim 2,5 meter lang...

    gr,
    wouter zzw
     
  17. mennojan

    mennojan Guest

    Inderdaad enigste wat meestal glimt op de romp van binnenvaartschepen is de voor- en achter boeiing en de spiegel achterop. Romp werd voorheen altijd in de teer gezet (nou en dat glimt echt niet) , wat nu niet meer mag. Tegenwoordig wordt veel 2 componenten verf gebruikt voor de romp (wat ook niet glimt). Waar meestal ook wel veel roest zit en beschadigt is, is voorop de kop wat meestal de kant raakt bij het vastmaken.

    Groeten Mennojan.
     
  18. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo, daar zijn we weer.

    De romp staat nu recht op en ik kan geen reden verzinnen om haar nog eens op de kop te leggen, het begint er dus een beetje op te lijken.

    De schroef en het roer hangen er onder. In principe is de romp dus waterdicht.
    [​IMG]

    Ik ga nu beginnen met het inbouwen van de hoofdmotor. Ik gebruik daarvoor de motor van het ventilatiesysteem van een auto. Verbruiken weinig, hebben een groot koppel en zijn geruisloos. Bovendien kosten ze bijna niets, ook een belangrijk punt.

    Is het trouwens noodzakelijk om alle motoren aan boord te ontstoren of geldt dat alleen voor motoren met een hoog toerental?

    Groeten, Marco

    ps, @ K.M. Dat schip van Olau is inderdaad een beauty. Zelf ben ik ooit begonnen aan de Norstar van North Sea Ferries, ze is ook 3,5 meter lang geworden maar ik heb haar niet afgebouwd. Er ging gewoon teveel tijd in zittenn. Ze is nu opgeslagen voor ooit....
     
  19. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi MarcoB,

    Volgens mij is het beter om alle motoren te ontstoren. Als je het echt goed wilt doen heb je eigenlijk naast die drie condensatoren ook nog twee smoorspoelen nodig. Vaak zie je dat die twee achterwege worden gelaten omdat die wat moeilijker te krijgen zijn en er spanning over gaat staan die dan niet meer beschikbaar is voor je motor.

    Ik zou gewoon even drie condensatoren halen, kost bijna niets en heb je minder kans op stoorsignalen.

    Groetjes Danny.
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ontstoor setjes met smoorspoel bij Conrad.
    En stroomverlies merk er niets van !!!!!!!!!
     

Deel Deze Pagina