Hallo,
@dr Evil, bedankt voor de tip, ik het nu weer door!
Ik ben jullie nog een kleine uitleg schuldig over de werking van de kraan.

Ik heb een paar foto's gemaakt die naar ik hoop wat verduidelijken.
De eerste foto laat een servo met een stuurstang zien en een heel klein liertje.
De tweede foto toont de servo waarmee de kraan draait.
De derde foto toont de doorvoer van de hijsdraad en het aanstoten van de hydraulische zuiger.
De stuurstang loopt door de kraan naar boven en komt uit onder in de hydraulische zuiger. Daar drukt hij de metalen nepzuiger uit de cilinder waardoor de kraan naar boven komt. Op de derde foto kan je een stukje van deze stuurstang onder in de cilinder zien verdwijnen.
Het liertje is voor het hijsen van de last. Het lijntje loopt door de complete kraan. Ook dit is op de derde foto te zien waar de draad de kraanarm in loopt. De hele unit met lier en servo is onderdeel van het kraangedeelte dat kan draaien. De kraan laten draaien gebeurt door een tweede servo zoals op de tweede foto is te zien. Ik hoop dat dit wat verduidelijkt. zo niet dan zal ik een dwarsdoorsnede tekenen.
De hele kraan is van kunststof op de hydraulische cilinder na. Dat heb ik gedaan uit gemakzucht en op gewicht te sparen. Ik wil met de kraan kleine containers (1:50) aan boord kunnen hijsen. Het gewicht daarvan plus het gewicht van de kraanarm zou bij een metalen kraan veel te groot worden voor de servo. De arm van de kraan is ruim 33 centimeter dus dat zorgt voor een behoorlijk moment.
Op dit moment ben ik bezig met de drie andere kranen die gewoon statisch blijven.
Tot de volgende keer!
Groeten, Marco