Bouwverslag multipurpose vrachtschip KLAAR!

Discussie in 'Werkschepen' gestart door MarcoB, 7 feb 2005.

  1. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Kijk eens hier: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23899 Een stap-voor-stap-beschrijving hoe de nieuwe fotoserver werkt :wink:
     
  2. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo,

    @dr Evil, bedankt voor de tip, ik het nu weer door!

    Ik ben jullie nog een kleine uitleg schuldig over de werking van de kraan. :oops: Ik heb een paar foto's gemaakt die naar ik hoop wat verduidelijken.
    [​IMG]
    De eerste foto laat een servo met een stuurstang zien en een heel klein liertje.
    [​IMG]
    De tweede foto toont de servo waarmee de kraan draait.
    [​IMG]
    De derde foto toont de doorvoer van de hijsdraad en het aanstoten van de hydraulische zuiger.

    De stuurstang loopt door de kraan naar boven en komt uit onder in de hydraulische zuiger. Daar drukt hij de metalen nepzuiger uit de cilinder waardoor de kraan naar boven komt. Op de derde foto kan je een stukje van deze stuurstang onder in de cilinder zien verdwijnen.
    Het liertje is voor het hijsen van de last. Het lijntje loopt door de complete kraan. Ook dit is op de derde foto te zien waar de draad de kraanarm in loopt. De hele unit met lier en servo is onderdeel van het kraangedeelte dat kan draaien. De kraan laten draaien gebeurt door een tweede servo zoals op de tweede foto is te zien. Ik hoop dat dit wat verduidelijkt. zo niet dan zal ik een dwarsdoorsnede tekenen.

    De hele kraan is van kunststof op de hydraulische cilinder na. Dat heb ik gedaan uit gemakzucht en op gewicht te sparen. Ik wil met de kraan kleine containers (1:50) aan boord kunnen hijsen. Het gewicht daarvan plus het gewicht van de kraanarm zou bij een metalen kraan veel te groot worden voor de servo. De arm van de kraan is ruim 33 centimeter dus dat zorgt voor een behoorlijk moment.

    Op dit moment ben ik bezig met de drie andere kranen die gewoon statisch blijven.

    Tot de volgende keer!
    Groeten, Marco
     
  3. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Gaat de op-en-neerbeweging van de kraan niet te vlug met een servo?
     
  4. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Je kan inderdaad beter een (electronische) "vertraging" inbouwen om te voorkomen dat die kraan alle kanten op zwaait (ik heb ooit ergens een boekje gelezen met allerlei schakelingen erin, waar ook een dergelijk schema in stond. ik neem iets van "electronica in de modelbouw" o.i.d.) wellicht weten de mede-forum-gebruikers wat ik bedoel, of -nog makkelijker- hebben ze het schema voor je :wink:
     
  5. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Robbe heeft het systeem op de F 14 en hoger zitten je hebt een Multiswitch en een waar ook Draaipotmeters op zitten een servo draait daar langzamer op.
    Dit systeem staat nog steeds in de Robbe Catalogus.

    Dat Mutprop heb ik ook bij mijn oude Robbe Promars op 1 kanaal kan je 7 Servo's aansluiten.
     
  6. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo,

    Jullie hebben gelijk wat betreft de snelheid. Wanneer ik ineens de knuppel omgooi gaat het veel te hard. Maar ik kan natuurlijk ook heel rustig de knuppel bewegen en dan gaat de kraan ook heel rustig. Het heeft een beetje oefening gevraagd maar ik begin het onder de knie te krijgen. Ik laat het dus maar zo.

    Groeten, M
     
  7. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Marco,

    In een grijs verleden waren er ook zgn. "servo delay's" te koop o.a. bij Robbe. Dat is een printje waarmee je de snelheid van draaien van een servo traploos kunt instellen. Ik gebruik ze bij het draaien van de schottels onder de Brielsebank. Heb alleen geen idee of ze nog te koop zijn.

    Hans
     
  8. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi allemaal,

    Die servo-delay is nog steeds te koop;

    [​IMG]
    (Foto; Robbe)

    Het is inderdaad een onderdeel van Robbe, maar die dingen zijn niet goedkoop :( . Één zo'n ding kost bij Quartel €42,90 :( .

    Beter kun je dan de Conrad catalogus erbij pakken;

    [​IMG]
    (Foto; Conrad)

    Dit printje heeft dezelfde functie en kost maar €17,95 :D .

    Groetjes Danny.
     
  9. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hey,

    Goed plan, ik ga zo'n printje bestellen. Kan je de snelheid ook nog instellen of is dat een vast ingestelde waarde.

    Nou ja dat merk ik dan wel.

    Bedankt voor de tips.

    M
     
  10. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Marco,

    Heb net even in de Conrad catalogus gekeken. Je kunt de snelheid in stappen instellen tussen 0,5 en 7,5 seconden. Tevens zit er een ingebouwde servo reverse op.

    Hans
     
  11. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo,

    @ Hans, bedankt, ik heb er 1 besteld, eens proberen!

    Verder heb ik een kleine update voor jullie. De kranen staan aan dek! :D
    [​IMG]

    Ik moet nog de nodige details aanbrengen zoals de ladders, railing etc. Daarna begin ik aan het dek dat voor een deel open en dicht moet kunnen. Ik moet de lading in het ruim kunnen hijsen, nietwaar?

    Groeten, Marco
     
  12. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Het boek waar ik het eerder over had (i.v.m. die servovertraging) heet: "Elektronica voor RC-Modelbouwers" door Bob Stuurman (ISBN90-6082-391-5). Hierin worden 20 elektronische schakelingen beschreven inclusief schema's en componentenlijst om ze zelf te bouwen. (Ben er speciaal even voor langs de Bibliotheek gelopen 8) en het leek me wel een aardig boek om te vermelden)
     
  13. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi Marco,

    Wordt het nu ook eens niet tijd om een goede steun voor het schip te gaan maken :wink:

    Verder ziet het er allemaal goed en strak uit...

    Tom boere
     
  14. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo, na de zomerstop ben ik weer begonnen. Bedankt voor de tips.

    Ik heb het printje voor het vertragen inmiddels ingebouwd. Daar is het aanmerkelijk beter door geworden. Wel is het zo dat de servo er behoorlijk aan moet trekken om de belasting aan te kunnen. Door het heel langzaam uitvoeren van de beweging is de constructie wel wat gevoeliger gevoren voor het slip-stick effect. Het blijft dus een beetje schokkerig.

    @Tom, ik schaam me je hebt gelijk :oops: . Ik zal proberen iets leuks te construeren.

    Groeten, Marco
     
  15. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Marco,

    Om voor zo'n mooi schip een passende steun te maken heb ik (denk ik) een aardige tip. Een constructie van hout doet vind ik vaak wat afbreuk aan het model, vooral als je er foto's van maak. Voor eerdere modellen heb ik de standaard gemaakt van dik plexiglas (12mm). Vaak in diverse formaten te koop bij een bedrijf dat kunststoffen verwerkt. Met een decoupeerzaag op de laagste snelheid prima in de juiste rompvorm te zagen. Beide delen verbinden met (RVS) draadeinden en je hebt een high-tech standaard.

    Hans
     
  16. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hans,

    Bedankt voor je tip. Ik heb zelf wat platen PC staan (15 - 18 mm)waar ik al met een schuin oog naar heb zitten kijken. Het zal dus wel iets dergelijks worden! :lol:

    Verder ben ik erg intelligent bezig geweest met de elektronica. Het blijkt mogelijk om de min en puls van een vertragingsprintje om te wisselen waarna een korstondig maar erg mooi rookpluimpje het gevolg is. grrrr :evil:

    Groeten, Marco
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ooit is er een topic geweest hoe je zwarte rook uit je modelschip kon laten komen... We zijn toen niet tot een oplossing gekomen.
    Zou dit 'm zijn?

    :oops:
     
  18. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Marco,

    Hoop dat de schade een beetje meevalt. Doordat de meeste zelfbouwprintjes van Conrad vrij grofstoffelijk zijn opgebouwd (geen/zeer weinig SMD componenten) is het vaak niet zo'n probleem om de kapotte onderdelen te vervangen.
    Troost je met de gedachte dat ook ik ervaringsdeskundige ben....

    Hans
     
  19. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo, daar zijn we weer.

    Ik heb een kleine update voor jullie. De kranen zijn allemaal af. Ook het dek ligt er helemaal in. Van het middelste ruim kunnen de luiken radiografisch worden geopend (eerste twee foto's).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Op de laatste twee zijn alle luiken gesloten. Het had nog wel wat voeten in aarde om hier een mechanisme voor te verzinnen. Uiteindelijk heb ik een draadstang M2 gebruikt die wordt aangetrokken door een tandwiel met een M2 moer in de naaf. Zodra het tandwiel draait wordt de draadstang aangetrokken. Het uiteinde van de draadstang zit vast aan het achterste luik. De luiken zijn onderling met scharnieren verbonden. Op die manier kan ik door aan de draadstang te trekken alle luiken laten opklappen. Ik hoop dat deze wat warrige uitleg voldoende duidelijk is :?:

    Ik denk dat ik nu maar begin met de rest van het dek of anders de opbouw.

    Groeten, Marco
     
  20. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Marco,

    Heb je dan een soortgelijk systeem, als wat ik voor het bedienen van de mast op de Brielsebank gebruik, toegepast? Ben benieuwd of je het ook beveiligd heb met eindschakelaars. Mijn ervaring leert dat een aandrijving d.m.v. een draadeind erg krachtig is, en indien de boel niet op tijd stopt de schade niet te overzien is.

    Hans
     

Deel Deze Pagina