Bouwverslag multipurpose vrachtschip KLAAR!

Discussie in 'Werkschepen' gestart door MarcoB, 7 feb 2005.

  1. Watvoor accu komt er in Marco?

    12V neem ik aan.,Maar hoeveel amper?
    Voor zo'n groot schip moet dat wel hoog zijn!

    TIP: zorg voor een accu met zoveel mogelijk amper
    dan heb je minder ballast nodig en kan je langer
    varen. :p
     
  2. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Heren,

    Bedankt voor jullie advies betreffende het ontstoren. Ik ga maar een paar van die setjes bestellen.

    @ Wouter, Ik heb een paar accu's van 24 en 36 Ah. Volgens mijn metingen aan de (belaste) motor is de 24Ah accu goed voor ruim 10 uur varen. Dat komt dus wel goed. Ik maak mij meer zorgen over de zender!

    Groeten, Marco
     
  3. Wat dacht je van een F14? kan je vinden op robbe.com
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik denk dat Marco bedoeld dat hij zich meer zorgen maakt over de accu capaciteit van z'n zender :)
     
  5. zie pagina 4
    Ja die Ferry schepen zijn heel mooi, en idd, OOIT komt het zover. Het gaat gebeuren, echt.
     
  6. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Het is weer tijd voor een kleine update.

    De motor is ingebouw en draait mooi soepel. Het uitlijnen was wel een probleempje want ik kon in Veenendaal alleen maar een enkele cardankoppeling krijgen en geen dubbele. Maar uiteindelijk is het gelukt.
    [​IMG]
    Verder ben ik begonnen met de opbouw. Het eerste ruwe stuk zit in elkaar.
    [​IMG]

    Tot een volgende keer.

    Groeten, Marco
     
  7. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Kijk, dit begint al écht op een vrachtschip te lijken!

    goed werk!
     
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Mooi hoor!!
     
  9. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    twee keer een enkele met een stukje as ertussen heb je ook een dubbele
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Marco,

    Wat voor motor heb je er inzitten?
     
  11. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Het leuke is nu dat je het schip 'live' hebt zien varen op de werkschependag.......

    Dat maakt het volgen van dit draadje extra leuk!

    Succes verder met de bouw, ik zie vaantje 51 hier binnenkort wel verschijnen ;-)


    Arnold
     
  12. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    Even een kleine update, helaas zonder foto's. Tijdens de werkschependag heeft de boot, die inmidels de naam Kogia Simus heeft, zijn eerste waterdruppels aangeraakt en gevaren. Kogia Simus is de latijnse naam van de dwerg potvis. Veel van mijn modellen hebben een dergelijke naam. Foto's kunnen jullie uitgebreid zien op het fotoforum.

    Over het varen ben ik niet ontevreden hoewel ik nog wel wat aanpassingen moet doen. Ik heb veel te veel vermogen aan boord. Ik heb eigenlijk alleen maar op de trim gevaren. Heeft iemand een goede suggestie hoe ik dat aanpak. Zelf dacht ik aan een 6V inplaats van 12 volt accu. Voor de boegschroef geldt ongeveer hetzelfde. Die is in zijn uppie ongeveer even sterk als mijn Happy Hunter :lol: . Het manouvreert wel makkelijk, maar toch. Wel ben ik blij dat het gelukt is de hoofdaandrijving geluidloos te maken. Dat heb ik met name te danken aan de motor. Die komt uit het ventilatiesysteem van een auto en daar mogen ze ook geen kabaal maken.

    Ook heeft de boot de neiging een beetje makkelijk te hellen. Ik had haar getrimd met accu's en beton maar misschien moet ik dat maar met lood doen. Ik heb dan wel veel nodig. Heeft iemand een goede tip hoe ik dat spul in de juiste vorm krijg. Ik heb begrepen dat zelf smelten niet echt gezond is.

    Intussen ga ik nu eerst verder met de opbouw, het dek en de kranen.
    Tot binnenkort

    Groeten, Marco
     
  13. Gerjan

    Gerjan Guest

    je kunt ook een schroef gebruiken met minder spoed.
    of zoals je zelf al zij een andere accu

    en op de werkschependag alleen op de trim gevaren 8O hij ging al best hard voor zo'n bakbeest
    had het best wel eens willem meemaken dat je je gas helemaal open trok 8) :lol:
    vrachtschip aan het planeren en alle ander boten ten onder aan de boeggolf :wink:

    Groeten Gerjan
     
  14. P@T

    P@T

    Lid geworden:
    14 jul 2004
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Barendrecht
    Zijn loodflappen die ze voor bv dakramen gebruiken iets??
    Is wel duur maar makkelijk te buigen.

    Grt Patrick.
     
  15. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Je zou idd je spoed van je schroeven wat terug kunnen zetten.
    Andere optie is het inbouwen van een vertraging. Als je dat met tandriemen doet heb je ook geen herrie.

    Zelf heb voor loodballast een stuk U-profiel genomen van 20cm en dit aan de kop kanten dicht gelast met een stuk strip.
    Vervolgens lood gesmolten en dit in de mal van het U-profiel gegoten.
    Op die manier een tien stuks gemaakt.
    Je moet lood niet smelten in een klein kamertje, maar als je het buiten doet en je gaat niet eens goed met je neus boven het gesmolten lood hangen, is er niets aan de hand.
    Ik denk dat je al meer lood opgesnoven hebt in de vrije natuur, dan dat je doet met het maken van je ballast.
     
  16. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    Ik heb een tijdje niets van me laten horen, sorry. :oops:

    Ik had wel een goede reden, mijn pc lag er uit. Ik kan nu voor het eerst sinds weken weer meer dan 2 minuten on line zijn zonder de meest vreselijke storingen.

    Dit lijntje gaat niet over storingen maar over de bouw van een schip.
    De laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met de kranen, eigenlijk maar met 1 kraan. Namelijk de kraan die moet gaan werken. Dat bleek toch wat lastiger dan ik aanvankelijk dacht. Hij staat nu eindelijk op de romp en kan draaien, op en neer bewegen en hijsen, dal lijkt me voldoende. Nu nog de 3 andere kranen.
    Ik zal snel weer een foto laten zien.

    Groeten, M
     
  17. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    bijgaande de beloofde foto, Ik hoop tenminste dat het werkt, ik heb de nieuwe foto server nog niet helemaal door.
    [​IMG]

    De kraan staat hier naar buiten gedraaid en half naar boven. In rust wijst de kraanarm naar de achtersteven en ligt dan horizontaal.

    Groeten, Marco
     
  18. rene hofhuis

    rene hofhuis Guest

    Da's overigens een strak laklaagje, Marco, het lijkt wel een jachtje :lol:
     
  19. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo,

    @ Van Gent,
    Ik heb je PBtje gehad over de werking van de kraan. Ik zal proberen een paar detailopnamen te maken van hoe hij precies werkt. Kan iemand mij intussen uitleggen hoe ik een foto in een bericht kan plaatsen ipv de url. Ik krijg he niet meer voor elkaar!!

    Tot binnenkort.

    Marco
     

Deel Deze Pagina