Bouwverslag Pacific Rapier

Waarom zouden die verstelbare scheepsschroeven niet meer leverbaar zijn ik denk door de problemen die er mee waren.

Er werden zels reserve bladen bij geleverd wordt hierboven beschreven dat was het zwakke punt van die verstelbare schroeven.
Het gebeurt wel vaker dat er wat in de handel wordt gebracht wat niet goed werkt en dus ook zo weer met stille trom verdwijnt.

Ik zou die dingen onder geen van mijn schepen willen hebben vooral niet onder een werkschip.

Maar je kan bij gevraagd een oproep plaatsen of op marktplaats want er liggen er vast nog wel ergens een stel op zolder als de modelbouwer ze na het demonteren niet met een smeedhamer bewerkt heeft.

Andre,
Ik moet Jan gelijk geven ben ook aan het expermiteren geweest met verstelbare schroeven onder mijn Smit-Lloyd ook die met losse bladen.
Het was geen succes ook omdat je er twee gebruikt een links andere rechts draaiend het middel punt van de naven om je blad te verstellen ligt niet in het midden dus links en rechts moet je allebei anders instellen en dat is mechanisch niet te doen mijn lukte het niet misschien nu met een computer zender. Het anderen nadeel in mijn ogen is dat je toch ook met een vaartregelaar moet werken want je laat je motoren niet continu voor 100 procent draaien.
Ik heb ze nog wel ergens liggen als je evt er na wil kijken hoe ze werken stuur je mijn maar een mailtje.

Groetjes Wout

Heren,
ik geloof dat er wat onduidelijkheid is ingeslopen, het is inderdaad de container aan Bakboord zijde.
Bovendien ben ik niet van plan, om variable props te monteren. Die zijn eigenlijk in de post terecht gekomen doordat ik ze tegenkwam op die Rivabo folder,en het mij wel handig leek voor de geintereseerde.
Gelukkig en helaas zitten ze ook niet onder het origineel. Gelukkig om de hierboven omschreven problemen. Helaas om dat het in het werk van het origineel (in-line refuellen op zee) wel een stuk makkelijker zou zijn.
Ben inderdaad met wout eens, dat er eigenlijk een vaartregelaar bij moet om het wat mooier te kunnen regelen. Maar misschien is dit welk de reden

Ik heb me trouwens wel laten vertellen dat die verstelbare props ''vroegah'' een hit zijn geweest.
Ben inderdaad met wout eens, dat er eigenlijk een vaartregelaar bij moet om het wat mooier te kunnen regelen. Maar misschien is dit welk de reden waarom ze ''vroegah'' vaker regelatig werden verkocht. Gebrek aan fatsoenlijke vaart regelaars ?

Groet,
Andre

Hetzelfde fenomeen merk ik bij m'n VSP's onder de PARAT.

Theoretisch is bij dit systeem een regelaar overbodig, omdat de thrust bij VSP's ook tot 0 is te reduceren.
In de praktijk merk je echter dat als de motoren voluit staan te draaien de reacties van het model meteen heftig zijn, als je aan de knuppels (of zelfs de trim) komt. 'Fijngevoeligheid' is er niet bij, bij kritieke manoeuvres is de haven moet toch echt het toerental teruggeschroefd worden...

Maar goed; ook ik heb nog een schroef met verstelbare bladen liggen (Rivabo) en wacht nog steeds op een geschikt schip om 'm eronder te hangen. Wellicht ooit, als ik met pensioen ben... :?

@ Roel.
Roel wat dacht je nou.
Iedere dieselmotor die uit een fabriek komt, zal van huis uit dan toch wel een regulateur hebben denk ik zo.
En of die diesel nu : een generator aandrijf {schip} of een v s p of een
verstelbare schroef als de heren Kapiteins enz voort dus geen vermogen meer willen [afmeren ] stationer draaien enz die gebruiken dan toch wel de regulateur denk ik zo.
En een verstelbare schroef was bedoeld voor het rendement er uit te halen. [het gunstige dus]
Een losse boot zoals wij dat noemde [zonder sleep] had minder vermogen nodig als een met sleep.
Een geladen schip Rijnvaart opvarig [tegen stroom in] meer als leeg enz enz
En dat rendement even een voorbeeldje er van uitleg dus.
Kijk mijn ouders hadden een Motor schip met een 350 pk M. W. M .Diesel er in.
Kijk die motor was 350 pk bij 380 toeren maar met een uitlaattemperatuur van 500 graden.
Maar kreeeg die machine het zwaar op de bovenrijn. [in toere zakken]
kon je dat opvoeren met regulateur met het gevolg uitlaattemperatuur omhoog [en verbrande kleppen]
Uiteraard ook meer pk
Want overbelasting ging toen ook al
En met zo.n verstelbare schroef kon je dat goed regelen uitlaat temperatuur in de hand houden overbelasting voorkomen dus+ :idea:

Mr Van Gent, zelfs toen was tijd, duidelijk, geld.
Als je een diesel lang wil laten meegaan, 50 jaar zoals de Belgische mijnenvegers, dan is 400° uitlaat al alarm.

@ zinnia wij hebben dat schip gehad van voor de oorlog tot en met 1953.
Het was een een engelse bak zo als ze dat toendestijds noemde .
Het schip was 300 ton met een machine van 300 pk een pk per ton
Waren toen de hartste loper van de rijn vaart.
En de M .W. M .draaide dagelijks Rotterdam Bazel van s ochtends 6 totavonds 10 uur dat was dus 16 uur per dag.
Hebben wel 12 jaar met een stel zuigers en voeringe gedraaid hoor
kan jetoch niet vergelijken met de marine he
Rijn vaart was toch wel wat anders
Die motor hoefde geen 50 jaar te worden hoor
Deschepen die ze nu bouwen worden de motoren ook geen 50 jaar hoor
Krijgen ook dag en nacht op hun donder . Ik ben op dat schip gemaakt en geboren en mee gevaren tot en met de oorlog :D :D

Zo weer een nieuwe update

zoals al eerder gezegd, zijn we begonnen an het aankleden van het achterdek. Eerst begonnen met het fabriceren van de 2 koelcontainers, ja er past een blikje in !) en de poten waar deze op staan. Vervolgens ben ik begonnen aan een van de 2 reels, die voor de bunkerslang. Toen ik mijn materiaal hiervoor ging halen, was ik eigenlijk van plan om ze geheel uit plastic profielen te maken, daar solderen nooit mijn grootste hobby is geweest. Maar eenmaal met mijn neus in de schappen bleek dat Messing profielen er toch wel een stuk gelikter uit zien.
Dus zijn we maar gaan bouwen met messing, en dat bleek toch makkelijker te gaan dan verwacht. Bijkomend voordeel is dat het frame zowat bomproof is, wat straks goed uitkomt, wat het hele gebeuren moet wel kunnen draaien.
Mocht het de bunkerbootjes niet lukken, dan kunnen jullie bij mij terecht op WSD 2006 voor een volle tank gasolie !

Binnenkort weer meer.

Groet,
Andre

Hosereel%20%26%20Containers%202.jpg

Goedeavond,

Weer een kleine update.
de romp staat ondertussen in de G4, ik heb een winkel hier in de buurt gevonden die een groot deel van het leveringsprogramma van Vosschemie op voorraad hebben. Dus 2 ltr G4 gekocht en epoxy + glasvezel matten. ondertussen is de binnenkant 2 keer gedaan en buiten 1 keer, van het weekend gaat er dus plamuur op om het geheel mooi vlak te krijgen.
Ik ben ook bezig geweest met de Sternroller. Hier had in helaas tijdens onvoldoende rekening mee gehouden, dus dat leverde een paar avondjes gepriegel met de proxxon op. Een en ander is nu opgelost, zodat de rol eventueel nadien ook nog te verwijderen is. Tevens doorgebouwd aan de 2 reels op het achterdek, de ruwbouw is nu af, het is nu wachten op de konische tandwielen om ze aan te drijven, zodat ook de trommels zelf aangebracht kunnen worden (liggen nu nog los).
Ik ben ook nog doorgegaan met de opbouw, onder andere de mast staat er op, deze is gemaakt van polystyreen, met een messing buis als kern, voor de stevigheid. Het dak van de brug is ook dicht en de kleine mast, met reserve radar is gemaakt. Tevens de trappen naar de brug zijn gemonteerd, ook deze zijn gemaakt van polystyreen en messing. last but not least, zijn er deuren aangebracht in de stuurhut.
dat was hem wel weer. Ondertussen zijn de benodigde materialen voor de reling binnen, dus daar gaan we binnenkort mee aan de slag

Groet,
Andre

7-Seas%20geheel%205.jpg

7-Seas%20achterdek%2010.jpg

Gaat er steeds strakker uitzien Andre, wordt zeker een mooi schip, ik denk dat we haar gaan zien varen op de wsd 2006 editie..

Tom Boere

Hoi

Dus er kan met Werkschepeb dag Koud Bier vervoerd worden in je containers :lol: :proost: hahaha

Groeten Justin

P.s. Hij word erg mooi, goed soldeerwerk..

Andre,
gaat de goede kant, uit ik zou hem niet eens schilderen je kan zo met hem weg varen.Je opbouw ziet er ook mooi strak uit. als ik jou was zou ik hem maar niet in de kookwas doen,dat is ongeveer het zelfde als je zender in de magnetron zetten,komt niets goed van.

Wout,
geel en blauw is niet lelijk,
lid Vaarteam MailLine

Goedeavond,

Ook dit weekend weer lekker bezig geweest, de romp is gelamineerd, en we zijn weer wat verder met de opbouw
Allereerst de Romp, kannone wat een gepriegel is dat, de eerste keer dat ik een romp heb gelamineerd, dus vooraf toch wel enigzins nerveus om misschien wel de hele romp te verzieken. Trok je aan de ene kant het doek wat strakker, kwam er aan de andere zijde wel een luchtbel bij. Uiteindelijk bleek het met de hardingstijd van het goedje toch wel mee te vallen, dus bleek er toch voldoende tijd om het geheel aardig af te ronden. Verders lekker doorgegaan met de opbouw, Regenranden er opgezet, bakken van de navigatie verlichting, accukisten en de statieven van de blus monitoren. In de tussentijd ook bezig geweest met het vervaardigen van de diverse railingen van de opbouw. aangezien ik de juiste scepter niet kon vinden heb ik deze dus maar zelf gezaagd en een messing strip van 2x1 mm. De bovenste reling, 1 mm, wordt daar zo op gesoldereerd en daar onderkomen 2 liggers 0.5 mm dar op de juiste afstand onder lopen. Dat was het wel weer zo'n beetje, binnenkort weer meer, komende periode ga ik me bezighouden met het afronden van de romp,

Groet,
Andre

epoxy%20romp.jpg

Opbouw%207-Seas.jpg

Back