bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

nog meer afstandmeter

Even een kleine aanvulling op het verhaal over de afstandmeter van Roel.

Oorspronkelijk waren de nederlandse schepen niet uitgerust met deze apparaten. Na een succesvolle proefneming aan boord van het pantserschip Hr. Ms.Jacob van Heemskerck werden in de periode 1907-1909 alle nederlandse pantserschepen en pantserdekschepen van Barr & Stroud afstandmeters voorzien. Hierbij werden de 'modernere' pantserschepen vanaf de koningin-regentes klasse voorzien van een 9 voet afstandmeter, terwijl de pantserdekschepen en pantserschepen van de Kortenaer-klasse een 4 voet afstandmeter kregen. (Omdat afstandmeters werken op het principe van triangulatie, geldt hoe groter de basis hoe nauwkeuriger).
Omdat het hier om apparaten van de firma Barr & Stroud gaat, neem ik aan dat het NIET om stereoscopische maar om zgn. 'coincidence rangefinders' ging. Werking van deze apparaten is anders, maar een technische uitleg gaat hier wat ver (google!). Experts zijn er ook niet helemaal over eens wel systeem nu beter was; in WOI waren de schepen van de duitse marine uitgerust met stereoscopische kijkers (Zeiss) terwijl de Britse Royal Navy van coincidence rangefinders (Barr & Stroud) waren voorzien. Op basis van de gevechten bij oa de Doggersbank en Jutland kunnen geen eenduidige conclusies getrokken worden, behalve dat de geoefendheid van de bemanning van deze afstandmeters van essentieel belang was.
Opvallend aan de nederlandse apparaten is dat ze voor zover ik weet (resp. op foto's kan zien) niet mbv een gyro gestabiliseerd werden uitgevoerd, zoals op britse schepen wel het geval was. Het nauwkeurig in beeld krijgen én houden van een vijandelijk schip op een ruwe zee lijkt me dan ook een behoorlijke klus!

Op foto's is overigens duidelijk te zien dat na verloop van tijd ook elke geschutstoren van 24cm L/40 een eigen afstandmeter (4 voet?) kreeg. Het precieze jaar weet ik niet, maar dit is vóór de eerste wereldoorlog gebeurt. Op foto's van de geschutkoepels is dit duidelijk te zien: het 'uitkijkkoepeltje' heeft links en rechts een uitstulping waarin de afstandmeter zat. (weet even niet zo snel hoe ik hier foto's moet plaatsen)

Gr. Sander

Verder konden de torens Anton, Bruno, Caesar en Dora, indien nodig, individueel vuur onderhouden, omdat deze toren ook een afstandsmeter in de toren hadden.

Hallo Roel, de toren Anton heeft bij nieuwbouw wel de "oren" op de toren gehad waar de optieken in zaten maar deze zijn vrij snel verwijderd wegens gevaar van defecten door overkomende zeetjes. Op nieuwbouwfoto's goed te zien, op latere foto's te zien dat de afstandmeters weg zijn.

Groeten Peter.

Hallo allen,

Een update van het maken van beide "spieren". Dit waren bomen aan weerszijden van de romp die uitklapbaar waren. Hier legden men de sloepen aanvast als het schip voor de rede lag. De valreep moest hierbij vrij zijn.

dscn2184zy9.jpg

dscn2185ms4.jpg

Het maken van de voetschoten...

dscn2193sn1.jpg

dscn2200zv9.jpg

Ook de deuren in de romp zijn klaar. Uit koperplaat gezaagd er vervolgens horlogekastpennen (push-pins) op vertint en in twee kleine oogjes vergezet aan de romp om ze echt scharnierend te maken.

dscn2194rz9.jpg

dscn2198kw3.jpg

Deuren open...

Tot zover maar weer.

groeten Paul

Laatst bewerkt:
Hoi Paul,

Ben weer boven water gekomen, spijtig genoeg heb ik gedurend die weken jouw bouwverslag niet gevolgd, en ik moet zeggen ik heb verdorie weer wat kunstwerkjes gemist. Je blijft me weerom verbazen met modelbouw vaardigheden.
Ik zal hier wel weer het één en het ander proberen bij mijn bouw over te nemen, die zoals je ondertussen weet een stop had.:(
Hopend en dat zal zeker en vast wel zo zijn hier nog veel prachtige dingen te mogen aanschouwen van uw bouw vorderingen.

Mvg
Dirk

Hallo Dirk,

Er gaat niets verloren aan mijn topic, dus je kunt het altijd terug lezen. Ik heb gelezen dat het niet zo erg lukte met de geschutsstukken. Je vindt er vast wel een goede oplossing voor.

@Armando,

Klinknagels! Ik zal er rekening meehouden. :pim:

groeten Paul

Laatst bewerkt:
Paul,

als eerste mijn complimenten voor de detaillering je blijft ook mij verbazen in volg je draadje wel op de achtergrond. Ik heb totaal niks met het marine grijs ( voor mijn part borreld het allemaal af tot ver onder de bodem :p )maar eerlijk is eerlijk voor je werk en de wijze waarop je het tot stand brengt petje af.

Gr Martin :D

die weer terug het draadje op afstand blijft volgen ;)

Hallo Martin,

In het begin had ik ook niet zoveel met het marine-grijs. Vroeger was ik helemaal Smit/werkschepen-fan. Maar na een tijdje was ik opzoek naar iets aparts. Dit soort schepen wat ik nu aan het bouwen ben zie je vrijwel nooit op clubs. En de hoeveelheid details sprak mij erg aan, hoe meer hoe beter...:D

groeten Paul

deze pre-dreadnoughts waren gewoon schitterend
en jij hersteld ze in hun oude glorie

keep up the good work
duimpje

Het ziet er weer mooi uit!Kan je niets tegen zeggen,echt.Ben der blij van als ik de mijne ook zo ver en zo mooi heb!
Heb gelezen dat Dirk problemen had met zijn geschutten?Oeps,het is maar goed dat ik die van mij laat draaien door een Bankwerker met pensioen,het is voor mij te lang geleden,het laatst op school en dat ligt alweer 30 jaartjes terug.

Maar verder zo,echt klasse!
Jammer dat we zover uit elkaar wonen,hadden we onze schepen maar samen zo in aktion kunnen zien.
Hoewel,ben vaak bij mijn broertje in Hellevoetsluis(ikzelf uit Spijkenisse)je weet maar nooit!
Groetjes,John.

kwijl......... drup.....

Zulke mooie schepen..... dat zou verboden moeten worden!

Jahre,
Nog een beetje en je kan heel het schip vullen met kwijl dat vloeit bij dit alweer prachtige project van Paul:mrgreen:

Hallo allen,

Laatste tijd weinig tijd gehad om veel te bouwen maar toch een kleine update. Een aantal dekhuisjes, luchthappers en kompaspaal gemaakt.

Hier de foto's...

dscn2202.jpg

De bestelde luchthappers waren te kort en heb ik de kokers verlengt met messing buis.

dscn2203.jpg

De bouw van het grote dekhuis boven de machinekamer.

dscn2207.jpg

dscn2208.jpg

dscn2210.jpg

Nog even een overzichtsfoto van beide pantserschepen... De twee watervliegtuigen komen straks boven het achterdek te staan op een framewerk.

dscn2209t.jpg

dscn2211.jpg

Tot zover maar weer...

groeten Paul

Paul het is ongelooflijk mooi en gedetaileerd.
heb veel geleerd van je schijnwerpers, ga in ieder geval en poging wagen.
Loek

Back